Permalänk
Medlem

Datorn small efter bygge.

Hej, har ett litet problem

Hade precis byggt ihop en ny dator och var inne i BIOS och kollade lite värden och skulle precis börja installera windows..
Då small datorn, högt så in i helvete. Då hade datorn varit igång i ca 1 minut utan problem, och jag kan inte förstå vad som har orsakat detta.
Proppen gick samtidigt också vilket man kan förstå.

Har varit väldigt noggrann med att sätta distanser mellan morderkort och chassi. (klassiker annars)

Jag har skruvat loss moderkortet efteråt och inspekterat men man kan varken se någon skada eller känna doften av bränt på någon av alla komponenter.
Har provat GPU, RAM-Minnena och hårddisken i en annan dator och dessa funkar klockrent.

Efter jag gjort detta satte jag ihop allt igen men nu händer det inget när man ska starta datorn, inget lyser och inga fläktar susar.
Nätaggregatet är ju givetvis skrot det förstår jag, men nu till min fråga.

Är det troligt att proccessorn och modekortet stryker med i en sådan situation?
Kan jag prova att sätta in mitt andra hela Nätaggregat (Samma watt) för att kontrollera hur det har gått för moderkortet och processorn?

Det är bara Moderkortet och Processorn som jag inte har kunnat prova i min andra burk.

Komponenter i datorn vid tillfället:

Nätagget = Corsair CX750M
Moderkort = MSI Z87-G45
CPU = Intel i5 4670K
RAM = Crucial 16Gb CL7
GPU = Radeon HD6970 2Gb
Chassi = Corsair 330R
Hårddisk = Western Digital 500Gb, 7200rpm

EDIT: Ingen annan komponent hade tagit skada av händelsen och nätagget är nu reklamerat. Tack för all hjälp, Tråden är nu stängd.

Permalänk
Skrivet av ricky_b:

Hej, har ett litet problem

Hade precis byggt ihop en ny dator och var inne i BIOS och kollade lite värden och skulle precis börja installera windows..
Då small datorn, högt så in i helvete. Då hade datorn varit igång i ca 1 minut utan problem, och jag kan inte förstå vad som har orsakat detta.
Proppen gick samtidigt också vilket man kan förstå.

Har varit väldigt noggrann med att sätta distanser mellan morderkort och chassi. (klassiker annars)

Jag har skruvat loss moderkortet efteråt och inspekterat men man kan varken se någon skada eller känna doften av bränt på någon av alla komponenter.
Har provat GPU, RAM-Minnena och hårddisken i en annan dator och dessa funkar klockrent.

Efter jag gjort detta satte jag ihop allt igen men nu händer det inget när man ska starta datorn, inget lyser och inga fläktar susar.
Nätaggregatet är ju givetvis skrot det förstår jag, men nu till min fråga.

Är det troligt att proccessorn och modekortet stryker med i en sådan situation?

Det är bara Moderkortet och Processorn som jag inte har kunnat prova i min andra burk.

är det komponenterna i sign eller några andra ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det jag vet är att nätagget är trasigt. Och jag vet att GPU, RAM-minnen och hårddisk fungerar som det ska.
Nu vill jag få reda på hur jag kan kontrollera Moderkortet och Processorn på bästa sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricky_b:

Det jag vet är att nätagget är trasigt. Och jag vet att GPU, RAM-minnen och hårddisk fungerar som det ska.
Nu vill jag få reda på hur jag kan kontrollera Moderkortet och Processorn på bästa sätt.

Vilka komponenter är det?
bara att byta agg och testa den igen

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av ricky_b:

fast det var inte svar på frågan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Vilka komponenter är det?
bara att byta agg och testa den igen

Vad menar du med komponenter?

Nätagget = Trasigt,
GPU + RAM + Hårddisk = Hela
Moderkort + Processor = Vet ej

Okej men är det säkert för mitt andra nätverksaggregat så att inte det också ryker då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricky_b:

Starta systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

fast det var inte svar på frågan

Okej jag förstod inte vad du mena, vill du veta vad det är för märken på prylarna eller vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Starta systemet?

Jag var inne i BIOS i en minut innan den small, skulle precis börja installera windows osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricky_b:

Jag var inne i BIOS i en minut innan den small, skulle precis börja installera windows osv.

Menade för att testa om moderkortet eller CPUn fungerar eller inte så får du allt prova att starta att igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Menade för att testa om moderkortet eller CPUn fungerar eller inte så får du allt prova att starta att igen

Okej, jag får prova att flytta över mitt andra nätagg (samma watt) och starta igen alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricky_b:

Nätagget = Trasigt,

Okej men är det säkert för mitt andra nätverksaggregat så att inte det också ryker då?

.. vad är det för sort?

är som om jag skulle fråga dig vad du har för bil och du säger att den har 4 hjul och en motor. Säger mig mer om du säger att det är en Audi R8.

nätagg, watt märke namn?
vilken gpu? vem har gjort den? vad har den för kylare?
vilken cpu, hur mycket ram och från vilka. vad är det för hdd?
osv osv

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av ricky_b:

Nätagget = Trasigt,

inte vad det är för status på komponenterna utan vad det är för komponenter.
GPU + RAM + Hårddisk = Hela .. nej det vet du inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

.. vad är det för sort?

är som om jag skulle fråga dig vad du har för bil och du säger att den har 4 hjul och en motor. Säger mig mer om du säger att det är en Audi R8.

nätagg, watt märke namn?
vilken gpu? vem har gjort den? vad har den för kylare?
vilken cpu, hur mycket ram och från vilka. vad är det för hdd?
osv osv

Moderkort = MSI Z87-G45
CPU = Intel i5 4670K
RAM = Crucial 16Gb CL7
GPU = Radeon HD6970 2Gb
Chassi = Corsair 330R

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

inte vad det är för status på komponenterna utan vad det är för komponenter.
GPU + RAM + Hårddisk = Hela .. nej det vet du inte

Jag antog att jag kunde säga att dom komponenterna är hela eftersom jag har flyttat över dessa komponenter till min andra burk där jag nu sitter och skriver detta. Har äver provat att starta upp spel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ricky_b:

Moderkort = MSI Z87-G45
CPU = Intel i5 4670K
RAM = Crucial 16Gb CL7
GPU = Radeon HD6970 2Gb
Chassi = Corsair 330R

Då kan vi ju med största sannolikhet anta att det är nätagget. så det är bara att prova starta burken med ett annat agg.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ricky_b:

Moderkort = MSI Z87-G45
CPU = Intel i5 4670K
RAM = Crucial 16Gb CL7
GPU = Radeon HD6970 2Gb
Chassi = Corsair 330R

CX750M du har inte råkat sätta PCIe kabeln i moderkortet ? det är ju samma kontakt.

testa med fungerande nätagg.. glöm inte koppla ur alla kablar ur CX750M
edit ja skulle nog kolla en extra gång under moderkortet så det inte sitter nån distans som kortsluter. då bränner du ett till nätagg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Då kan vi ju med största sannolikhet anta att det är nätagget. så det är bara att prova starta burken med ett annat agg.

Okej ska göra det. Återkommer förhoppningsvis med svar om inte det andra nätagget också exploderar..

Tack för alla svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ricky_b:

Okej ska göra det. Återkommer förhoppningsvis med svar om inte det andra nätagget också exploderar..

Tack för alla svar.

Samma hände mig med ett TX650v2 http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1... Nätagget som var strula, fick ett nytt och sen funka det fint, inga komponenter skadades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

CX750M du har inte råkat sätta PCIe kabeln i moderkortet ? det är ju samma kontakt.

edit ja skulle nog kolla en extra gång under moderkortet så det inte sitter nån distans som kortsluter. då bränner du ett till nätagg.

Nej det finns bara två kablar från början i det modulära nätagget, och den ena är ju 24pin till moderkortet, den andra står det CPU (8pin) på vilket också går till moderkortet. Sedan komplettera jag med PCI-e kabel till grafik samt en till hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Samma hände mig med ett TX650v2 http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1... Nätagget som var strula, fick ett nytt och sen funka det fint, inga komponenter skadades.

Okej, tack för svaret!

Permalänk
Skrivet av ricky_b:

Nej det finns bara två kablar från början i det modulära nätagget, och den ena är ju 24pin till moderkortet, den andra står det CPU (8pin) på vilket också går till moderkortet. Sedan komplettera jag med PCI-e kabel till grafik samt en till hårddisken.

jo men många kopplar fel då kontakten är likadan, sen är ju uttaget på nätagget markerat men folk gör fel ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Nej det är inte samma kontakt.... Går väl art trycka i med lite våld men det är inget man gör av misstag.
Ts prova med ett annat nätagg on du kan.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Minnet testar du bäst med memtest86+ och superPI. För grafikkortet använder du 3DMark och för processor och moderkort använd program för stresstest och hårddisktester. Jag skulle alltid rekommendera att ett nytt nätaggregat testas med en spänningsprovare som kan kolla speciellt ATX24 och 4/8-kontakten till CPU-power.

Sedan är en kraftfull UPS-enhet ovärderlig vid sådana här tillfällen då den direkt kan känna av om ditt nätaggregat är på väg att ta med sig komponenter. Har räddat mycket för mig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av upl8447:

Nej det är inte samma kontakt.... Går väl art trycka i med lite våld men det är inget man gör av misstag.
Ts prova med ett annat nätagg on du kan.

4+4 eller 6+2 same same... men 12V ska vara omvänt +- vad ja läst så går kontakten ner.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ricky_b:

Mycket liten risk att det andra nätdelen skulle explodera om något är trasigt. Jag kan inte tänka mig någon situation som skulle orsaka det förutom att nätagget helt enkelt är sönder.

Permalänk
Skribent
Skrivet av ricky_b:

Nätagget = Trasigt,

Han menar VAD för komponenter det är?

Är det en Intel p4.a från 2006 eller är det sakerna du har i sign? Behövs info om märke, model osv. för att kunna förstå problemet fullt ut och kunna hjälpa dig därefter.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

jo tyvär så glider vissa pci-e eller vise versa ganska lätt ner i fel hål det är bevisat sen innan på detta fina forumet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Han menar VAD för komponenter det är?

Är det en Intel p4.a från 2006 eller är det sakerna du har i sign? Behövs info om märke, model osv. för att kunna förstå problemet fullt ut och kunna hjälpa dig därefter.

Jag förstod det sen, har redigerat längst upp i original post, men kan skriva igen.

Moderkort = MSI Z87-G45
CPU = Intel i5 4670K
RAM = Crucial 16Gb CL7
GPU = Radeon HD6970 2Gb
Chassi = Corsair 330R

Permalänk
Medlem

Tror inte något annat än nätagget är skadad.. Nätagget borde ha nån funktion som hindrar skada på andra kompenenter.. Lämna tillbaks den om den fortfarande inte fungerar så du får en ny..