Köpa från hong kong?

Permalänk

Köpa från hong kong?

Jag tänkte ta och köpa ett chassi från honk kong via ebay.

Jag har handlat väldigt mycket från ebay förut men bara småsaker och jag undrar om jag kommer åka på moms?
På tullverkets hemsida står det att om man handlar från ett land utanför EU så betalar man _alltid_ moms. Men jag har aldrig behövt göra det på småsakerna jag har köpt från ebay förut. chassit kostar ca 1000 kr så jag behöver inte oroa mig om att betala för tullen i alla fall. Någon som har någon erfarenhet av att handla stora och dyra grejer från ebay som kan svara på detta?

Tack.

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk

Handlade mycket från Hong Kong för ett par år sedan,fick betala tull på 50% av sakerna,och då höll de (tullen) ofta sakerna ett par dagar för "utredning". Däremot så hjälper ofta företagen till genom att skriva ner värdet vilket har fördelar och nackdelar.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Skrivet av Shooto Great:

Handlade mycket från Hong Kong för ett par år sedan,fick betala tull på 50% av sakerna,och då höll de (tullen) ofta sakerna ett par dagar för "utredning". Däremot så hjlper ofta företagen till genom att skriva ner värdet vilket har fördelar och nackdelar.

Går det kanske att be säljaren att skicka den som en gåva så att man slipper momsen?

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem

ett chassi kan nog bli svårt att få igenom gift 20$ liksom, småsaker har jag aldrig hamnat på nån tull på direkt.

Permalänk

Nja.det brukar vara knepigare då tullen kontrollerar företag och varorna via internet nu mera.Men pröva,det väsrta som kan hända är att du får betala tull.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Om säljaren skriver ett lägre värde, men fortfarande "rimligt" så kan du komma undan utan att momsa alt. bara betala en bråkdel av vad du skulle betala annars. Kineserna brukar inte vara omöjliga med sånt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag har läst på tullverkets hemsida att varor över 1300kr är alltid tull på om man köper utanför EU. Fast det har med internethandel att göra, vet ej hur det fungerar med ebay om det är privat personer eller inte.

Källa: http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Har själv fått betala tull när jag köpte dator delar från Kanada och då var värdet på cirka 4000kr men det var inga stora saker.

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Carbide Air 540 CPU: I5 2500k @ 4.5 GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz GPU: Evga copperhead 690 Custom vatten Moderkort: P8Z68-V LX PSU: Corsair RM 1000W Lagring: Samsung EVO 250GB, Western Digital Green 2TB Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk

Tack alla för era svar! Jag kommer kontakta säljaren och be honom skicka den som en >500 kr gåva.

Får hålla tummarna

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk

Gåva från utlandet
Skicka en gåva från ett land utanför EU
Du behöver inte betala tull och moms för en gåva som skickas från en privatperson utanför EU
om det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk
försändelsens värde inte överstiger 400 kronor.

http://www.tullverket.se/innehallao/...280005731.html

Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor – behöver du inte betala någon tull – momsen däremot måste du alltid* betala.
* Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.
https://www.tullverket.se/innehallao...280005754.html

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Gåva/ned skrivet värde fyller ingen som helst funktion längre tyvärr!
Detta för att tullen för 2-3 år sedan började tröttna på att 99% av allt ifrån kina/hongkong/taiwan var försändelser märkt gåva och även att det var väldigt många paket som hade 10$ i värde (stora som små).

Till slut stoppade dom ett par containrar från kina (som var till norden), kollade igenom dom lite halv snabbt och 99% av det som fanns var "gåva" (även i paket med butiks stämplar/info/tryck på) och en bra bit över 80% av dom paketen var på exakt 10$.
Så containrarna skickades tillbaks till kina med uppmaningen att felmärkta paket ska märkas om Kina gjorde inget utan skickade dom igen med nästa transport, tullen skicka tillbaka igen, sen var det 1 heller 2 som skickades utan åtgärd igen men skickades tillbaks igen.
Detta gjorde att det knappt kom in ett enda paket/brev ifrån kina under 2-3 månader och den fjärde började det sakta att komma igång igen.

Sedan dess så tar tullen nästan alltid kontakt med adressanten för att fråga vad det är dom köpt och värdet samt att man ska styrka detta värde genom tex hemsides länk/kvitto/etc (för dom vet om att nedskrivet värde är extremt vanligt).
Samt att många personer som faktiskt har tex släktingar i kina som skickar en gåva har fått betala tull/moms/avgifterna, för "gåva" vet dom mycket väl om att det fuskas med så pass mycket och skiter helt och hållet i det.

Sen är det en annan sak OM tullen tittar på paketet heller inte och det är ju som ett lotteri med runt 25-75% chans att "vinna" och små/lite värdes paket kan fastna dom med har själv haft 3 paket med värde under 1$ fastnat.
Jag åkte ju då på deklareringsavgiften på 150:- - 300:- (beroende på fraktbolaget) samt 20-40öre i moms för dessa paket (som jag vägrade hämta ut då det är billigare att beställa nytt ett antal gånger istället).

Tex www.dx.com var ett av dom företag som ALLTID märkte ALLA paket med 10$ och detta OAVSETT om det riktiga värdet var UNDER 1$ detta slutade dom med efter att tullen stoppade all kina post (troligen för att det var MÅNGA som begärde pengar tillbaks och var ju inte direkt glada).
Och vad jag hört så fyller dom inte ens i gåva längre även om kunden ber om det när paketet ska till norden (vet inte om det stämmer dock).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Köpte ett objektiv till systemkamera från en säljare baserad i Hong Kong.
Objektivet kostade cirka 5000kr och skickades med FedEx. Jag åkte på momsen men säljaren hade skrivit typ 80$ i värde så det blev nån hundring bara. Kändes rätt bra att staten inte kunde robba dom pengarna från en..
Nackdelen med att de skriver ner värdet på sakerna är väl att det kan bli strul med försäkringar osv ifall sakerna skulle försvinna på vägen.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Åker jag på moms så får jag bara bita ihop och ta den smällen! Tack för all hjälp

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem

Tänk på att posten håller på att byta sina maskiner just nu så alla importer skannas och tas hand om för hand istället för maskinellt, så det är nog segt att få det levererat just nu och risken är högre att du kommer få betala moms då allt sköts manuellt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Tänk på att posten håller på att byta sina maskiner just nu så alla importer skannas och tas hand om för hand istället för maskinellt, så det är nog segt att få det levererat just nu och risken är högre att du kommer få betala moms då allt sköts manuellt.

När tror du att posten återgår till att använda maskiner då?

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedRohlin:

När tror du att posten återgår till att använda maskiner då?

Vet faktiskt inte, min sambos mor som jobbar på vanliga brev, sa att de skulle vara klart i slutet av april men arbetes starten hade blivit försenad. Jag har fått mina paket ifrån utlandet men det tog 3-4 dagar längre och samtliga har jag fått betala moms på. Det var 2 paket, ett ifrån Hong Kong, ett ifrån USA. Dock var båda mina deklarerade som varu import.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Vet faktiskt inte, min sambos mor som jobbar på vanliga brev, sa att de skulle vara klart i slutet av april men arbetes starten hade blivit försenad. Jag har fått mina paket ifrån utlandet men det tog 3-4 dagar längre och samtliga har jag fått betala moms på. Det var 2 paket, ett ifrån Hong Kong, ett ifrån USA. Dock var båda mina deklarerade som varu import.

Väldigt hjälpsam information, tack så mycket Då blir det nog så att jag väntar till maj innan jag beställer

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Tex www.dx.com var ett av dom företag som ALLTID märkte ALLA paket med 10$ och detta OAVSETT om det riktiga värdet var UNDER 1$ detta slutade dom med efter att tullen stoppade all kina post (troligen för att det var MÅNGA som begärde pengar tillbaks och var ju inte direkt glada).
Och vad jag hört så fyller dom inte ens i gåva längre även om kunden ber om det när paketet ska till norden (vet inte om det stämmer dock).

DX märker med gåva om man ber om det fortfarande. Brukar dock inte påverka så mycket, jag har köpt närmare 50 paket från DX för mellan 5-150 dollar styck och aldrig fått tulla konstigt nog. Från USA och ej EU så får jag alltid tulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tänk på att posten håller på att byta sina maskiner just nu så alla importer skannas och tas hand om för hand istället för maskinellt, så det är nog segt att få det levererat just nu och risken är högre att du kommer få betala moms då allt sköts manuellt.

Borde det inte bli tvärtom, när människan som är lat (alltså missar pga av mängd arbete detta tillför) av naturen skall göra detta manuellt kommer att låta en del slippa igenom. Medans maskinen gör sitt jobb och kommer inte låta något slippa igenom - om det är ett bra och sofistikerat system vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Borde det inte bli tvärtom, när människan som är lat (alltså missar pga av mängd arbete detta tillför) av naturen skall göra detta manuellt kommer att låta en del slippa igenom. Medans maskinen gör sitt jobb och kommer inte låta något slippa igenom - om det är ett bra och sofistikerat system vill säga.

Det borde vara tvärtom, men det gamla systemet har varit i bruk sedan 70-talet tydligen. Så det var väl knappast vad man kallar sofistikerat... Däremot är den manuella sorteringen och hantering extremt precis. Jobbade där en jul, jobbigaste jag varit med om, men reglerna för hur importer ska skötas är lite smått extrem...

Visa signatur