Permalänk

Ang. trådlösa. Har en billig 199kr router från Mediamarkt. Med bra signal flyter det på fint.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk

Attans bananer. Att jag ska vara så seg. Var tokslut överallt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arthagnan:

Ang. trådlösa. Har en billig 199kr router från Mediamarkt. Med bra signal flyter det på fint.

http://ladda-upp.se/files/2014/b96446.png

Härligt!

Beställde du din eller köpte du datorn i butik? Jag beställde nämligen min på tisdagmorgon men har inte mottagit den än, den har inte ens skickats.. Jag kan knappt bärga mig.

Permalänk
Skrivet av ToOkie:

Härligt!

Beställde du din eller köpte du datorn i butik? Jag beställde nämligen min på tisdagmorgon men har inte mottagit den än, den har inte ens skickats.. Jag kan knappt bärga mig.

Köpte min i butik i Sundsvall. Tror dem hade 4-5 st när jag var där. Dagen efter var dem borta.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Köpte min i Tisdags kväll, på elgiganten.se och fick precis mail om att en skeppats! Hoppas den dyker upp imorgon så är helgen räddad

Permalänk
Medlem

EDIT: kom hem, avinstallerade McAffe internet security & parental control och kom genast upp i ~70Mbit/s.

EDIT #2: bytte till 5GHz och BOOM, kom upp i 145Mbit/s. C:a 2 meter från router

Beställde min i måndags kväll och fick den igår. Hann bara leka lite efter att jag köttat in alla uppdateringar men jag upptäckte att WIFI var riktigt kass tyvärr. Stabil uppkoppling men riktigt dålig hastighet, maxade 7Mbit/s ner och 10Mbit/s upp (har 200/10), riktigt risigt.

Har googlat en del idag och har jag tur så är det förinstallerade McAffe som spökar.

Får jag ordning på WIFI så känns detta köp som ett riktigt kap, ruskigt fräsch och smidig laptop.

FIXAT
Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk

Fick precis hem min och jag är väldigt nöjd. Den ser mycket bra ut. Jag har dock en fråga angående all bloatware som följer med. Är det något av det som verkligen är viktigt eller kan man blåsa datorn och uppdatera till windows 8.1 utan att man missar något?

Permalänk
Medlem

Behöver/borde man göra någon bios-uppdatering?

Permalänk

Några snabba efter fyra dagars användning. Har städat bort all bloatware, inkl. McAffe. Har även gjort bios-uppdatering.

+
Lätt & smidig
Bra batteritid
IPS-skärm
Tangentbord, god känsla och belysning.

-
Fläkten går konstant, inte jättehögt vid låg belastning men ändå hörbar.
Trackpaden är inte i närheten av Air, som är min referens.
Touchfunktionen gör bilden mindre skarp, ytan ser nästan dammig ut, lite flammig.
Skärmen reflekterar ljus lika bra som en gammal tjock-tv.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Väljer man bara "silence"-alternativet i Vaoio control center så blir den ju riktigt tyst. Iofs har jag ingen riktig koll på hur mycket man begränsar prestandan.

Permalänk

Någon som fått widi att fungera efter en uppgradering till 8.1?

Har en LG 55LM620T med stöd för widi, men efter uppgradering till 8.1 står det "Inte windows-certifierat" under den vid enheter/projicera/lägg till enhet..

Fungerade lika bra som ost på pizza med 8.0.

Permalänk

Lämnade tillbaka min idag. Köpte en Macbook Pro Retina 13" istället.

Trackpad som funkar. Med sonyn hade jag mus...
Skärm med bättre färger samt skärpa.
Helt knäpptyst.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Dina pengar. Själv tycker jag inte att de små övertagen som MBP har på de punkterna gör den värd ~7k mer, eller typ 240% av Sonyns pris.

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med min dator dock så har jag ett problem. Efter att ha gjort alla uppdateringar och installerat de program jag är i behov av så används det ändå massa utrymme på min hårddisk.

Ett exempel. Jag kom hem för 30 minuter sen och hade 50,1GB kvar på hårddisken och efter att jag kollar 20 minuter senare så har den siffran gått ned från 50,1GB till 48,6GB. Hur är detta möjligt? Jag har inte laddat ned något överhuvudtaget utan endast surfat. Jag upplevde detta problem även igår men hur mycket den sänktes då, det minns jag inte.

#Edit Och där gick det ned 100MB till...

#Edit 2 ... 200MB till.. Vad är det här?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av arthagnan:

Lämnade tillbaka min idag. Köpte en Macbook Pro Retina 13" istället.

Trackpad som funkar. Med sonyn hade jag mus...
Skärm med bättre färger samt skärpa.
Helt knäpptyst.

Glöm inte lättare plånbok.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Skrivet av ToOkie:

Jag är supernöjd med min dator dock så har jag ett problem. Efter att ha gjort alla uppdateringar och installerat de program jag är i behov av så används det ändå massa utrymme på min hårddisk.

Ett exempel. Jag kom hem för 30 minuter sen och hade 50,1GB kvar på hårddisken och efter att jag kollar 20 minuter senare så har den siffran gått ned från 50,1GB till 48,6GB. Hur är detta möjligt? Jag har inte laddat ned något överhuvudtaget utan endast surfat. Jag upplevde detta problem även igår men hur mycket den sänktes då, det minns jag inte.

#Edit Och där gick det ned 100MB till...

#Edit 2 ... 200MB till.. Vad är det här?..

Jag hade det problemet på en dator för ett par år sedan, och då var det en loggfil som bara växte och växte. Kommer inte ihåg nu vad den hörde till, men det var en Microsoft-pryl i alla fall.
Kolla med ett diskutrymmesanvändningsprogram var syndaren finns nånstans, och utifrån det kan du söka på kända problem med programmet ifråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag hade det problemet på en dator för ett par år sedan, och då var det en loggfil som bara växte och växte. Kommer inte ihåg nu vad den hörde till, men det var en Microsoft-pryl i alla fall.
Kolla med ett diskutrymmesanvändningsprogram var syndaren finns nånstans, och utifrån det kan du söka på kända problem med programmet ifråga.

Intressant. Jag får forska vidare i ärendet helt enkelt. Löste sig problemet för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Intressant. Jag får forska vidare i ärendet helt enkelt. Löste sig problemet för dig?

Det är två saker, en av de främst: http://www.tomshardware.co.uk/forum/15101-63-pagefile-hiberfi...

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Skrivet av ToOkie:

Intressant. Jag får forska vidare i ärendet helt enkelt. Löste sig problemet för dig?

Jodå, så fort jag hade sökt fram vilken fil det var så googlade jag enkelt fram en åtgärd - har för mig att det var avinstallation + återinstallation av problemprogrammet, eller möjligtvis applicera en patch/uppgradering.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon mer än mig som har problem med Vaio update? Den vill att jag uppdaterar Intel LAN-drivrutinerna (minns ej exakt vad det står, har inte datorn hos mig just nu) och varje gång jag gör det och startar om datorn så påstår Vaio Update att installationen misslyckats och jag får upp samma drivrutin igen som nedladdningsbar.

Edit: Förutom detta är jag ruggigt nöjd med datorn

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Är det någon mer än mig som har problem med Vaio update? Den vill att jag uppdaterar Intel LAN-drivrutinerna (minns ej exakt vad det står, har inte datorn hos mig just nu) och varje gång jag gör det och startar om datorn så påstår Vaio Update att installationen misslyckats och jag får upp samma drivrutin igen som nedladdningsbar.

Edit: Förutom detta är jag ruggigt nöjd med datorn

Om det gäller "Intel ME" (Management Engine) så kan du passa på att avinstallera istället, du kommer inte direkt ha någon nytta av den som hemanvändare ändå.

Efter det bör Vaio Update sluta gnälla om den.

Permalänk
Medlem

Finns ännu nyare drivrutiner för Wifi på intel.com än de som visas i Vaio Update, jag drog ner dem direkt så jag vet inte om de är bättre eller inte.. Bara ett tips!

Permalänk
Skrivet av ZonCo:

Finns ännu nyare drivrutiner för Wifi på intel.com än de som visas i Vaio Update, jag drog ner dem direkt så jag vet inte om de är bättre eller inte.. Bara ett tips!

Har letat som en dåre kan jag få länk?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Aha! Äntligen har jag upptäckt varför datorn spökade. Då och då satte den på sig själv när den låg i väskan, även när den varit helt avstängd och inte bara i vänteläge. Testade att slå av Smart Wifi-nånting, men det hjälpte inte. Första gången överhettade den så kraftigt att den började tjuta högt vid vanligt användande (fick den då utbytt smärtfritt på garantin).

Som många kanske märkt är skärmen rätt flexibel. Tänk nu på att det sitter en upphöjd Assist-knapp precis ovanför fn-tangenterna. Skulle någonting trycka på skärmens nedkant i hopfällt läge trycks samtidigt denna knapp in, vilket gör att datorn kör igång något slags rescue mode. Detta kan ju då leda till överhettning om man inte är vaksam.

Så ett råd till de som haft liknande problem, kolla så att det inte varit någon bok eller liknande i väskan som tryckt på. Det var det för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Har letat som en dåre kan jag få länk?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde en scanning på deras hemsida, alltså att intel.com scannar av datorn och kollar om det finns några nyare drivrutiner än de installerade.
Här hittar du detta; http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Den ville även uppdatera grafikchippet men den drivaren fungerade ej. Tror det var WIFI och BT som fungerade och fanns i nyare verre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dek:

EDIT: kom hem, avinstallerade McAffe internet security & parental control och kom genast upp i ~70Mbit/s.

EDIT #2: bytte till 5GHz och BOOM, kom upp i 145Mbit/s. C:a 2 meter från router

Beställde min i måndags kväll och fick den igår. Hann bara leka lite efter att jag köttat in alla uppdateringar men jag upptäckte att WIFI var riktigt kass tyvärr. Stabil uppkoppling men riktigt dålig hastighet, maxade 7Mbit/s ner och 10Mbit/s upp (har 200/10), riktigt risigt.

Har googlat en del idag och har jag tur så är det förinstallerade McAffe som spökar.

Får jag ordning på WIFI så känns detta köp som ett riktigt kap, ruskigt fräsch och smidig laptop.

Jag lyckas inte avinstallera McAfee parental control. Jag går in för att avinstallera programmet, det öppnas men det är liksom helt tomt. Det finns inget att trycka på. Någon lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Jag lyckas inte avinstallera McAfee parental control. Jag går in för att avinstallera programmet, det öppnas men det är liksom helt tomt. Det finns inget att trycka på. Någon lösning?

#Edit Jag känner att detta blev aktuellt efter att min dator hade hittat en ny uppdatering av Wifi så kommer jag inte upp i högre än 12 Mbit/s på bredbandskollen till skillnad från min andra dator som kommer upp i 70Mbit/s när jag gör testet.

Permalänk

Widi fungerar inte efter uppgradering till 8.1.. = anus

HDMI krånglar.. inget ljud ut, bara om man avinstallerar ljuddrivrutinerna och startar om datorn med hdmi-sladden inkopplad i båda ändarna.. men då kommer nästa problem.. musmarkören blir osynlig.. och det är fortfarande inget ljud i tvn nästa gång man startat om, ifa man inte gör om samma procedur..

Har gjort alla uppdateringar som finns..

Efter lite googlande verkar det vara väldigt många med en sony vaio som har exakt samma problem med hdmi/widi.. inte bara den här modellen utan även flera år gamla, sinnessjukt att det inte är fixat än..

Någon här som har en lösning på problemet?

Permalänk

Uppdaterat till 8.1 och har också gjort alla uppdateringar som finns. Har inte testat Widi och HDMI. Det enda problemet jag har nu är att datorn inte hittar webbkameran. Någon som har haft samma problem?

Permalänk

Jag hade samma problem med att ljudet inte fungerade via HDMI.

Jag gjorde då en fabriksåterställning, och efter det gjorde jag alla uppdateringar under Windows 8 från sony.se.
Efter det installerade jag Windows 8.1, och återigen gjorde jag alla uppdateringar från sony.se, nu de som var för Windows 8.1.
Nu fungerar ljudet via HDMI!

Det som inte fungerar just nu är att Vaios egna uppdateringsprogram nekar 3 olika uppdateringar (bl.a. Wireless intel), men det kan jag leva med.