Installera Transmission på Synology

Permalänk
Medlem

Installera Transmission på Synology

Jag har skaffat en Synology DS213j som jag försöker installera Transmission på.

Har installerat via http://www.synocommunity.com/ Men det skapas ingen transmission user. Eller det skapas en user, men den är dold så jag kan inte ge den behörighet ill nedladdningskatalogen.

Tips på hur jag kan lösa det?

Permalänk
Medlem

den gör en användare som heter transmission när du installerar den du kan testa att göra en användare med samma namn i synology users och se om det funkar

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Om jag installerar transmission först så kan jag inte skapa en transmission användare. Får ett felmeddelande. Tolkar det som att det redan finns en användare med det namnet. Men i min lista på användare så finns det ingen

Om jag skapar användaren först och sedan installerar transmission så går paketet ej att installera. Får nåt felmeddelande

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Jag har skaffat en Synology DS213j som jag försöker installera Transmission på.

Har installerat via http://www.synocommunity.com/ Men det skapas ingen transmission user. Eller det skapas en user, men den är dold så jag kan inte ge den behörighet ill nedladdningskatalogen.

Tips på hur jag kan lösa det?

Bättre du använder "download station" som finns i app-portalen. Den är byggd på transmission men fungerar mycket bättre vad det gäller behörigheter osv. Plus att du kan styra den med mobilen.

http://www.synology.com/en-us/dsm/app_packages/DownloadStatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Bättre du använder "download station" som finns i app-portalen. Den är byggd på transmission men fungerar mycket bättre vad det gäller behörigheter osv. Plus att du kan styra den med mobilen.

http://www.synology.com/en-us/dsm/app_packages/DownloadStatio...

Ska testa den, men den kändes väldigt nedskalad på funktioner. Det jag gillar med Transmission är att man kan lägga in Transmission Remote Gui för att hantera torrentar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Ska testa den, men den kändes väldigt nedskalad på funktioner. Det jag gillar med Transmission är att man kan lägga in Transmission Remote Gui för att hantera torrentar

Jag har kört transmission innan, denna är mycket bättre och har också remote gui. Du kan till och med söka och lägga till nya torrents direkt från mobilen när du är ute på stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag har kört transmission innan, denna är mycket bättre och har också remote gui. Du kan till och med söka och lägga till nya torrents direkt från mobilen när du är ute på stan.

Download Station funkar ypperligt men tyvärr så verkar den bara kunna hantera runt 5000 torrents, sen blir det segt som sirap.
Så jag kör Transmission också.

DS412+ med 2Gb RAM btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

Download Station funkar ypperligt men tyvärr så verkar den bara kunna hantera runt 5000 torrents, sen blir det segt som sirap.

DS412+ med 2Gb RAM btw.

OK, kan du tipsa hur jag ska installera Transmission?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dales:

DS412+ med 2Gb RAM btw.

5000 torrents?!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

OK, kan du tipsa hur jag ska installera Transmission?

Paketcenter/Community/Inställningar/Filpaketkällor/Lägg till http://packages.synocommunity.com/ Klicka OK.

Sen finns Transmission under Community fliken (med lite andra användbara program).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dales:

Paketcenter/Community/Inställningar/Filpaketkällor/Lägg till http://packages.synocommunity.com/ Klicka OK.

Sen finns Transmission under Community fliken (med lite andra användbara program).

Jo, men det fungerar ju inte som jag skrivit ovan

Permalänk
Medlem

Download Station funkar ypperligt när jag har testat. Dock har vissa trackers spärrat den för den gör tydligen nått fel när den rapporterar tracker-statistik (eller nått snarlikt).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Download Station funkar ypperligt när jag har testat. Dock har vissa trackers spärrat den för den gör tydligen nått fel när den rapporterar tracker-statistik (eller nått snarlikt).

Det kanske beror på att du har "Closed" NAT? Då kan inte leecher ansluta och man blir spärrad - just för att statistiken blir dålig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Sorry for bump av gammal tråd men har en fråga som rör ämnet så tänkte att jag ställde den här istället för att starta en ny,

Kör Transmission 2.94 på min Synology DS118 och det funkar kanon. Min fråga gäller om jag kan nå Web-gränssnittet även när jag inte är hemma uppkopplad till LAN, t.ex om jag vill nå gränssnittet med min mobil. Går det att göra på ett säkert sätt?

NASen är kopplad till en OVPN router som krypterar all trafik utåt. Kör inte med statisk IP nummer för NASen kan ju tilläggas utan det är från deras server pool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Sorry for bump av gammal tråd men har en fråga som rör ämnet så tänkte att jag ställde den här istället för att starta en ny,

Kör Transmission 2.94 på min Synology DS118 och det funkar kanon. Min fråga gäller om jag kan nå Web-gränssnittet även när jag inte är hemma uppkopplad till LAN, t.ex om jag vill nå gränssnittet med min mobil. Går det att göra på ett säkert sätt?

NASen är kopplad till en OVPN router som krypterar all trafik utåt. Kör inte med statisk IP nummer för NASen kan ju tilläggas utan det är från deras server pool.

På något sätt måste du publicera webbtjänsten ut mot nätet (kanske inte den säkraste lösningen) eller sätta upp en VPN in till ditt nät och på så vis komma åt administrationsgränssnittet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

På något sätt måste du publicera webbtjänsten ut mot nätet (kanske inte den säkraste lösningen) eller sätta upp en VPN in till ditt nät och på så vis komma åt administrationsgränssnittet.

Ok, vet du om det finns nån bra guide för hur man ställer in detta? Har googlat hur mycket som helst för att hitta en lösning men det är svårt eftersom nästan alla guider jag hittat utgår från att man kör Transmission klient på dator istället för direkt i NAS. Och klienten som körs i NAS har ju tyvärr inte alla inställningar som desktop versionen för dator har.
Annars från det jag hittat så rekommenderas det att skaffa dynamisk DNS för att få fjärråtkomst men eftersom jag kör med VPN på router hemma så funkar det antagligen inte i mitt fall eftersom jag måste ju använda deras (OVNP) dns.

Tillsvidare kör jag med Chrome Remote Desktop på mobilen för att komma åt min webläsare på dator som i sin tur låter mig administrera Transmission på NASen men det känns tyvärr lite onödigt krångligt..
Hade varit mycket smidigare om man kunde komma åt gränssnittet direkt via webläsare men verkar dessvärre rätt krångligt om man ska göra det på ett 100% säkert sätt vilket är ett absolut krav för mig

Antar att det finns fler här på forumet som också kör Transmission direkt på NAS, hur gör ni för att lösa detta?