Artifacter på Y510p skärm, vad är felet?

Permalänk

Artifacter på Y510p skärm, vad är felet?

Har haft min Lenovo y510p sedan årsskiftet och det är modellen med 2x 755m grafikkort.

Mitt problem är när skärmen ska visa helt eller delvis svart skärm börjar den flimra och massa olika färger visas. Någon som kan veta vad detta är?

För att hjälpa er förstå mig la jag upp ett youtubeklipp https://www.youtube.com/watch?v=CBYPI8sC8T4

Tänkte höra med er innan jag ringer till Lenovo

Permalänk

bara i det spelet eller oavsett vad som gör den svarta bilden?

om det bara är i det spelet skulle jag tippa på fel i spelet annars luktar det artefakter från grafikkortet pga överhettning eller trasig grafikkrets/grafikminnen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du ta printscreens på artefakterna? Inte för vår skull, men om det går att fånga dessa på printscreens så är det inte skärmen som bråkar utan problemet är då relaterat till grafikkorten.
Kan vara drivrutiner, kan vara hårdvaruproblem.
Testat att uppdatera grafikdrivrutinerna?

Om det är möjligt så kan du kanske testa att använda ett grafikkort i taget och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Trist.

https://forums.lenovo.com/t5/IdeaPad-Y-U-V-Z-and-P-series/Ide...
Verkar som att de flesta skickar tillbaka och får ny.

Jag har en lite äldre Lenovo T61p, även det med diskret grafik från nvidia. I fallet med T61p så verkar det vara problem med att chippet överhettas eller går sönder, och man får byta moderkortet, eftersom det är en BGA. Inte säkert att det är så i detta fallet, men man vet aldrig. I vilekt fall så har du ju garanti på diin maskin.

Lycka till!

Permalänk

Tack för alla snabba svar!
Gjorde en printscreen, inga artifacter i printscreen.
Artifacterna uppkommer oregelbundet vid många olika tillfällen tex i:
Lenovo bilden vid start av dator
Webbläsare med mörka hemsidor
XBMC
BF4
Hitman
osv osv

Jag får höra av mig till Lenovo, surt bara att man ska klara sig utan datorn ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan du ta printscreens på artefakterna? Inte för vår skull, men om det går att fånga dessa på printscreens så är det inte skärmen som bråkar utan problemet är då relaterat till grafikkorten.
Kan vara drivrutiner, kan vara hårdvaruproblem.
Testat att uppdatera grafikdrivrutinerna?

Om det är möjligt så kan du kanske testa att använda ett grafikkort i taget och se om problemet kvarstår.

Smart tänkt där med printscreen.

Permalänk

Datorn lagad

Skrivet av kurtanskebab:

Har haft min Lenovo y510p sedan årsskiftet och det är modellen med 2x 755m grafikkort.

Mitt problem är när skärmen ska visa helt eller delvis svart skärm börjar den flimra och massa olika färger visas. Någon som kan veta vad detta är?

För att hjälpa er förstå mig la jag upp ett youtubeklipp https://www.youtube.com/watch?v=CBYPI8sC8T4

Tänkte höra med er innan jag ringer till Lenovo

Uppdatering
Ringde Levono supporten, datorn hämtades med bud och skickades till Medion i Tyskland den 28/4.
Idag 9/5 hämtade jag datorn. I Reperationsdokumentet står det att Medion har bytt mainboard. När jag har tid så får jag testa att spela lite och se ifall allt är till belåtenhet. Tack för hjälpen här på forumet!