[Projekt] Nanoxia "Deep Steel" Vattenkylning och Moddning

Permalänk
Medlem

[Projekt] Nanoxia "Deep Steel" Vattenkylning och Moddning

Hej och välkommen till mitt nya projekt, Deep Steel!

I detta projekt kommer jag att bygga om mitt gamla Nanoxia Deep Silence 1 för att bättre stödja vattenkylning, jag vill bland annat kunna montera en 360mm radiator. Det blir även första gången som jag bygger en egen loop.

Chassit i sig är väldigt trevligt arbeta med och har mycket bra ljuddämpning, men den har en stor nackdel. Den har ett ovanligt plastigt yttre. Tex den där fördömda skorstenen... Riktigt hur jag skulle råda bot på det visste jag inte men det slutade med att jag klippte till och bockade en bit rostfri plåt.
Och det är väl ungefär där det började.

Kommer säkerligen bilder på hur jag menar i framtida uppdateringar.

Till en början kommer jag endast att kyla cpu, men jag kommer förmodligen vattenkyla grafikkortet så småningom.

Mål:

Mina mål med detta projekt är att lyckas med följande:

  • Lära mig mer om vattenkylning och för första gången i mitt liv bygga en egen loop

  • Bli av med plastigheten

  • Få till ett snyggt chassi

Dold text

Komponenter:

CPU:i5 4670k
Chassi:I grunden ett Nanoxia Deep Silence 1
GPU:Msi Twin Frozr IV GTX 760
Moderkort:Msi Z87 G45
RAM:Corsair 8gb Vengeance LP 1600 MHz
SSD:Samsung 840 Series 120GB
HDD: Seagate Barracuda 2tb
Processorkylning: Custom loop
Nätverkskort:ASUS PCE-N53 Dualband N600
Nätaggregat:XFX PRO Series 750w

Dold text

Kylning:

Cpu block: EK Supreme LTX Acetal CSQ
Radiator: EK CoolStream RAD XT 360 (Planerar att utöka detta)
Pump: EK DCP 4.0
Reservoar: Swiftech Micro Res 2.0
Fläktar: BitFenix Spectre 120mm x3 BitFenix Spectre 140mm x2
Övrigt: Kompressions anslutningar 16/10 och slang från Masterkleer.

Dold text

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Reserverad för slutresultat.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2/4 2014

Idag plingade i telefonen stup i kvarten och ett antal paket hämtades ut Nu är alla delar jag behöver hemma
Ska börja lite smått att bygga ikväll, men det är ju som sagt första gången så det tar nog ett tag.

Exakt vilka delar det är finner ni under spoilern ''kylning'' i första inlägget. I den vita asken längst till höger ligger en temperatur sensor från Phobya.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Det tog ett tag men nu är allting på plats!
Det gick väldigt bra att bygga ihop det hela.

Hade lite problem med att lufta systemet och med högljudd pump, men efter att ha vinklat lite på chassiet så kom luften ur efter ett tag, och pumpen vart tystare allt eftersom.

Lite bilder:

Första slangen dragen. Tycker ni att reservoaren är för låg? Den kanske borde flyttas upp en bit?

Blocket

Helhetsbild:

Har glömt visa detta men jag bestämde mig för att plåten skulle blir svart. Tycker det vart bättre.

Vart mycket nöjd med detta, nästa steg i projektet är kabeldragningen, sen ska jag hitta någon plats till den där temperatur sensorn

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Uppdatering 7/4 2014

Nu har det hänt lite och jag tycker att det börjar bli dags för en uppdatering!

Har tyvärr haft problem med pumpen, den nämligen har varit väldigt högljudd. Mer om det här.

Men det har jag nu lyckats löst med skumgummi och alldeles för mycket eltejp! Köpte en bättre strömbrytare än den tidigare, då den inte var återfjädrande.

Jag har även lött om en gammal molex adapter så pumpen går på 5 volt. Detta kombinerat med att även fläktarna går på 5 volt gör datorn ganska tyst.

Fixade även en återfjädrande strömbrytare på kjell, och monterade en liten bit plexi som diverse dioder som indikerar bland annat hdd aktivitt kommer att monteras på.

Liten film nu som visar hur mycket pumpen låter nu efter att jag har gjort vad jag kan för att få den tystare. (Mindre högljudd)

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Uppdatering 16/4 2014

Var lite för längesedan jag uppdaterade, har haft fullt upp i skolan inför lovet, men nu är det ju lov så jag har pysslat lite med lådan
Har länge gått och tänkt på någon slags lösning på hur jag ska få sidopanelerna lite roligare, och jag bestämde mig till slut för att gravera dem.'
Ber om ursäkt för mobilkamera. Har ej tillgång till någon annan en tid framöver.

For till Biltema och köpte mig en "dremel" som presterar ypperligt för priset. Rekommenderar den här varmt för mindre ingrepp.

Första panelen fick ett par streck på sig, mycket nöjd med designen. Kanske inte faller alla i smaken men jag gillar designen

Andra panelen. Här la jag först en enkel design,några raka linjer, men det slutade med att jag graverade in projektets namn samt skar ut gallret i fläktplatsen och monterade en bit akryl. Jag vet ni tycker säkert att det ser väldigt konstigt ut med ett så litet fönster men jag gillar verkligen att det är "försänkt" i panelen, sen visar det exakt det jag vill, reservoaren samt grafikkorten

"Loggan"

Fönstret, eller ja, "gluggen"

Försänkt, gillar verkligen det

Ha en trevlig påsk!

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM