Disketter med mera (3,5" - 5,25" - 8")

Permalänk
Officiell jultomte

Disketter med mera (3,5" - 5,25" - 8")

Tjenare,

Har nyligen börjat samla på disketter (farsan hade gamla disketter med mera med gamla datorspel, men slängde tydligen allt i en av våra flyttar)

I alla fall, jag har börjat samla på disketter nu (hittils bara 3,5") och har ca. 51st med en box med nyckellås till. Några är aldrig använda (utan ettiketter) med mera och vissa har program på (Chessmaster original med manual) osv.

Tänkte bara kolla, jag kanske tänkte skaffa mig 5,25" disketter och 8" disketter då dem är ruskigt coola enligt mig och vill gärna ha sådana och testa med på gamla datorer. (Kollade på "War Games" som mindre).

Kan ni ge tips på gamla Commodore datorer som tar 5.25" disketter och 8" ?

Tänkte skaffa mig en Commodore 64 eller 128 till en början men vad jag vet tar 64 3,5" disketter men är inte säker på 128an?

Någon som kan hjälpa mig med det?

Vad tycker ni om disketter? Jag spelade som mest "Dx-Ball" när jag lira på 3,5" disketter.
Visa era diskettsamlingar!

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

...
Kan ni ge tips på gamla Commodore datorer som tar 5.25" disketter och 8" ?
Tänkte skaffa mig en Commodore 64 eller 128 till en början men vad jag vet tar 64 3,5" disketter men är inte säker på 128an?
...

De flesta C64- och C128-drivar jobbar med 5,25" DSDD-disketter:
1541, 1541C, 1541-II, 1570, 1571.
Sen så finns 1581 som kör med 3,5" men den är betydligt ovanligare.

Ex:

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av RHWarrior:

De flesta C64- och C128-drivar jobbar med 5,25" DSDD-disketter:
1541, 1541C, 1541-II, 1570, 1571.
Sen så finns 1581 som kör med 3,5" men den är betydligt ovanligare.

Ex:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Commodore_...

Oh okay, tackar!

Kan man koppla in dessa "drivar" till andra commodore datorer? Asså är de samma uttag osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom nämnda drivarna är tänkta för C64/C128 och så vitt jag vet funkar samtliga på båda, med en 6-pins DIN seriekabel, man kan koppla flera diskettstationer i serie också.
Osäker på äldre maskiner men tror inte ex. VIC-20 eller Plus4 gillar dom.

Springer du på nyare Commodore som Amiga 500/1200 etc så är det totalt annorlunda maskiner, med integrerad 3,5"-drive.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av RHWarrior:

Dom nämnda drivarna är tänkta för C64/C128 och så vitt jag vet funkar samtliga på båda, med en 6-pins DIN seriekabel, man kan koppla flera diskettstationer i serie också.
Osäker på äldre maskiner men tror inte ex. VIC-20 eller Plus4 gillar dom.

Springer du på nyare Commodore som Amiga 500/1200 etc så är det totalt annorlunda maskiner, med integrerad 3,5"-drive.

Okejokej!

Tack tack svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte absolut vill plåga dig själv med disketter kan du låta dem stå i hyllan och fixa sd-kortsläsare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Json_81:

Om du inte absolut vill plåga dig själv med disketter kan du låta dem stå i hyllan och fixa sd-kortsläsare.

Vad menar du?

Jag vill använda disketter och ha och samla på för jag tycker dem är coola, eller vad menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Vad menar du?

Jag vill använda disketter och ha och samla på för jag tycker dem är coola, eller vad menar du?

Samla på dem är en sak, att faktiskt använda dem är inte alltid lika kul
Bara ett tips att det finns ett alternativ om du tröttnar på att fippla med dem (eller inte vill slita på dem, de är trots allt förbrukningsvara) men ändå vill använda retro-datorer.
Tror det finns sd-kortsläsare till i stort sett alla gamla system.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Json_81:

Samla på dem är en sak, att faktiskt använda dem är inte alltid lika kul
Bara ett tips att det finns ett alternativ om du tröttnar på att fippla med dem (eller inte vill slita på dem, de är trots allt förbrukningsvara) men ändå vill använda retro-datorer.
Tror det finns sd-kortsläsare till i stort sett alla gamla system.

Oh okay,

Nja jag vill helst använda dem men inte för mycket till till exempel lagra textfiler med dokument osv.

Vet inte vad för dokument men om man vill gömma något eller dylikt (varför man nu vill göra det) så är det ju perfekt med disketter, jag menar. Vem fasiken tänker på såna?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

C 1540 är diskettstationen som kom till vic 20, den gick att bygga om till 1541 och jag skaffade en sån tidig modell och programerade om epromen i den så den blev en 1541 när jag skaffade min första c64.
8" disketter var ganska ovanligt och de enda jag kommit i kontakt med har varit till Digital maskiner http://en.wikipedia.org/wiki/PDP-8

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Oh okay,

Nja jag vill helst använda dem men inte för mycket till till exempel lagra textfiler med dokument osv.

Vet inte vad för dokument men om man vill gömma något eller dylikt (varför man nu vill göra det) så är det ju perfekt med disketter, jag menar. Vem fasiken tänker på såna?

Alltså, du exporterar och importerar inte data mellan PC-format och C64-applikationer (i de mån de finns) utan vidare.
5,25" håller 170k data per sido för info, inget jättestort med dagens mått mätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast att samla på 3,5 disketter är inte så retro, det används varenda dag i stor utsträckning fortfarande

Har personligen använt disketter som är 15år gamla många gånger, utan problem, faktiskt väldigt sällan de ger upp.

Problemet är nog oftare om de blir skitiga och ligger fel förvarade, eller stoppas in i en diskettstation som används mycket sällan och är full med skit.

(inte till datorer kanske, men till maskiner inom industrin, med stora investeringskostnader så byter man inte en maskinpark för att den använder disketter om den fungerar i övrigt, en robot eller annan stor maskin som kostar sex och sjusiffriga belopp och har en livslängd på 20år eller mer, så lever man ofta med disketterna ett tag till)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jodå, såväl 1541, 1571 som 1581 fungerar utmärkt med en VIC-20. Samma gäller minneskortsbaserade enheter på IEC-bussen.

Däremot är 8" väldigt ovanliga, både som disketter betraktat och som diskettstationer. Commodore gjorde några olika modeller till PET-serien, men samtliga dessa diskettstationer är i högsta grad eftertraktade samlarobjekt som de flesta samlare bara får chans att se på fotografi. Det fanns ju 8" disketter till ett antal andra märken, då främst kontorsdatorer från 1970-talet så om du bara vill ha disketter i allmänhet är det möjligt att få tag på dem, särskilt om du är beredd att betala några kronor.

För en komplett diskettsamling bör du förutom mjuksektoriserade disketter av typerna DD, QD, HD varav några fanns som såväl enkel- som dubbelsidiga, även beakta s.k. hårdsektoriserade disketter som har flera hål. Man kan hjälpligt tillverka en hårdsektoriserad diskett av en mjuksektoriserad genom att göra en rad hål på utmätta ställen. Sedan har du som sagt alla olika tillverkare av disketter, olika modellserier, färger osv så det kan lätt bli en riklig samling även om du bara skulle begränsa dig till 5,25" och 3,5".

Utöver dessa fanns ännu fler storlekar, t.ex. 2,8", 3", 3,25", tror även att det fanns 4" ett kort tag, vet inte riktigt om det fanns några storlekar mellan 5,25" och 8" eller om det tillverkats ännu större mjuka disketter. Däremot fanns förstås diverse hårddiskliknande konstruktioner, mer eller mindre utbytbara men dessa kanske inte kan klassas som disketter.