Permalänk
Medlem

Ominstallera datorn

Känner att min dator har börjat bli lite seg av sig och tänkte att det kanske var dags för en system återställning. Jag har windows skivan som jag fick till datorn är det bara att mata in den och installera om? Eller är det något jag bör tänka på? Sen undrar jag också jag har en ssd och en vanlig hårddisk och jag vill att windows kommer på ssd får man bestämma det under installationen eller hur gör man det?
Tacksam för svar då jag inte har nån koll på sånt här:)

Permalänk
Skrivet av peeno:

Känner att min dator har börjat bli lite seg av sig och tänkte att det kanske var dags för en system återställning. Jag har windows skivan som jag fick till datorn är det bara att mata in den och installera om? Eller är det något jag bör tänka på? Sen undrar jag också jag har en ssd och en vanlig hårddisk och jag vill att windows kommer på ssd får man bestämma det under installationen eller hur gör man det?
Tacksam för svar då jag inte har nån koll på sånt här:)

Spara det du vill spara på någon hårddisk, sedan kan du formatera den ena, lägga windows på den (du får bestämma) och sedan kan du lägga över det sparade tillbaka.

Vill du sedan formatera den andra hårdisken är det fritt fram också. Det är mycket lättare också eftersom du bara behöver formatera och sedan är det klart (går på 5 min max).

Permalänk
Rekordmedlem

Gör backup på det du vill ha kvar och koppla helst bort allt utom den disk du ska installera på så att bootloadern inte kan hamna på fel enhet.
Se till att sata kontrollera är i ahci mode innan du installerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men jag menar mer, kan jag välja vilken hårddisk jag ska installera windows på när jag installerar windows eller kommer det automatisk på en av hårddiskarna?

Permalänk
Medlem

Det kommer du få välja under i början av installationen vilken disk du vill installera Windows på.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att s.k. korspostning (skapa flera trådar om samma eller snarlik frågeställning) inte är tillåtet. Anledningen är att vi vill ha ett rättvist forum där alla får samma chans att få svar på sin fråga. Ifall man inte vet om man har postat i rätt forumdel kan man anmäla sin egen tråd, då kommer vi gärna och hjälper till.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

så jag måste inte koppla ur en hårddisk som en skrev utan bara installera och välja den hårddisken jag vill?

Permalänk
Medlem

det är bara att installera

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av peeno:

så jag måste inte koppla ur en hårddisk som en skrev utan bara installera och välja den hårddisken jag vill?

Du kan läsa denna tråd så förstår du varför många rekommenderar att man bara har en SSD eller HDD inkopplad vid installationen av windows http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1292870-datorn-vag...

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peeno:

så jag måste inte koppla ur en hårddisk som en skrev utan bara installera och välja den hårddisken jag vill?

Brukar vara bra att koppla bort resterande diskar för säkerhetsskull men vettefan om det är speciellt sannolikt att något problem skulle uppstå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Brukar vara bra att koppla bort resterande diskar för säkerhetsskull men vettefan om det är speciellt sannolikt att något problem skulle uppstå.

Problemet brukar vara att man själv gör något misstag och väljer formatera fel disk eller så. Iofs så kopplar jag inte heller ur. Men man borde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolight:

Problemet brukar vara att man själv gör något misstag och väljer formatera fel disk eller så. Iofs så kopplar jag inte heller ur. Men man borde.

Ja jo om man blundar medans man formaterar så får man väl skylla sig själv enligt mig men det handlar väl om att vissa utav filerna hamnar på andra diskar så att man inte kan starta eller så. Jag har väl aldrig brytt mig om detta liksom att använda luft på burk för rengöring men det är mitt val, tänker däremot inte rekommendera det till folk som kanske inte vill installera om eller chansa på att man slipper vara den där 1 av miljontals med otur

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker att det finns många som har bootloader på fel SSD/HDD men dom upptäcker detta först när hårddisken slutar att fungera eller när dom vill byta ut hårddisken som har denna bootloader.

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av janee:

Jag är ganska säker att det finns många som har bootloader på fel SSD/HDD men dom upptäcker detta först när hårddisken slutar att fungera eller när dom vill byta ut hårddisken som har denna bootloader.

Njae jag brukar installera via en annan dator då jag är för snål för att köpa en cd läsare så det är som sagt en liten chans..
Datorn jag brukar använda är min faders som har 5-10 hårddiskar inkopplade medans.

Permalänk
Medlem

Måste man formatera hårddiskarna också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peeno:

Måste man formatera hårddiskarna också?

Du kan göra som denna video visar och då skapar och formaterar installationen SSD helt automatiskt https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Det du också ska tänka på är att om du endast har en dator, så spara ner drivrutinerna till nätverkskortet på ett usb-minne först. Om nätverket inte fungerar så kan du inte göra mycket, men bara du får igång nätverket så kan du ladda ner resten av drivrutinerna sedan.

Permalänk
Medlem

När jag installerar om windows försvinner inte allt på mina hårddiskar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peeno:

Måste man formatera hårddiskarna också?

Det är starkt rekommenderat att ta bort alla partitioner (och därmed all data, typ) och låta installationsprogrammet skapa nya partitioner och formatera, särskilt som du är färsk på det här.

Din/a/ "icke-primära" hårddisk/ar/ ska du _alltid_ koppla ur vid windowsinstallation då installationsprogrammet är korkat och gärna lägger bootfiler och annat viktigt på fel hårddisk. Helt plötsligt kraschar din lagringsdisk och vi får ytterligare en sådan här tråd när ditt windows inte startar. Kein gut.

Eftersom du kopplar ur alla andra hårddiskar förblir datan på dem orörd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av peeno:

När jag installerar om windows försvinner inte allt på mina hårddiskar då?

Nej inget försvinner om du bara installerar, den gamla installationen läggs i en mapp, windows.old och sedan numreras de uppåt om du installerar igen, windows.old1, windows.old2 osv...
Om du däremot formaterar eller partitionerar om disken så raderas data men det är inget krav för att installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.