Varför är internetet på min nya dator så uruselt?

Permalänk
Medlem

Varför är internetet på min nya dator så uruselt?

Hej allihopa! Jag fick lite råd på forumet om datorköp och införskaffade denna för någon vecka sen: https://www.komplett.dk/product/1321690/gaming/gaming-pc/stat...

Hittills är allt bra med den, allt förutom internet hastigheten. Datorn har svårt att hitta nätverken och när den väl gör det så går det extremt trögt. Jag gjorde samma wifi test från samma rum med både min gamla och nya dator; Visserligen är Wifit uselt till att börja med (pga temporär boendesituation) men den gamla datorn lyckades i alla fall nå 4.24Mbps nerladdning och 22.88Mbps uppladdning medans den nya bara når 2.83Mbps Nedladdning och 1.65Mbps uppladdning! Jag har huvudsakligen spelat online spel via internet delning från mobilen då jag har en stor, fet Dansk data plan, men den nya datorn kopplar hela tiden ifrån internet delningen.

Som jag nämnde i den tidigare tråden så kan jag själv ingenting om datorer, men jag googlade runt lite och tror jag lyckades ändra någon inställning från 2.4ghz wifi till 5ghz wifi för det var en vanlig lösning, men jag tycker inte att det gjorde någon gigantisk skillnad.

Jag har inte vågat dra igång något online spel ännu för jag vet att jag kommer bli ledsen när det går så trögt. Jag uppskattar alla råd jag kan få och tack i förhand för er hjälp.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ditt wifi är kasst (lek med inställningarna) inte internethastigheten i sig. Vad säger tester över kabel?
Ominstallera drivrutiner till de fräschaste också såklart

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att det finns en, eller ett par antenner i förpackningen någonstans som skall skrivas fast på baksidan?

Om du kör inbyggt wifi.

Permalänk
Medlem

Nätverksdelen på moderkortet kanske kör på någon generic-drivrutin?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsigt:

Hej allihopa! Jag fick lite råd på forumet om datorköp och införskaffade denna för någon vecka sen: https://www.komplett.dk/product/1321690/gaming/gaming-pc/stat...

Hittills är allt bra med den, allt förutom internet hastigheten. Datorn har svårt att hitta nätverken och när den väl gör det så går det extremt trögt. Jag gjorde samma wifi test från samma rum med både min gamla och nya dator; Visserligen är Wifit uselt till att börja med (pga temporär boendesituation) men den gamla datorn lyckades i alla fall nå 4.24Mbps nerladdning och 22.88Mbps uppladdning medans den nya bara når 2.83Mbps Nedladdning och 1.65Mbps uppladdning! Jag har huvudsakligen spelat online spel via internet delning från mobilen då jag har en stor, fet Dansk data plan, men den nya datorn kopplar hela tiden ifrån internet delningen.

Som jag nämnde i den tidigare tråden så kan jag själv ingenting om datorer, men jag googlade runt lite och tror jag lyckades ändra någon inställning från 2.4ghz wifi till 5ghz wifi för det var en vanlig lösning, men jag tycker inte att det gjorde någon gigantisk skillnad.

Jag har inte vågat dra igång något online spel ännu för jag vet att jag kommer bli ledsen när det går så trögt. Jag uppskattar alla råd jag kan få och tack i förhand för er hjälp.

Har satt dit antennen?

Den ser ut såhär.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Har satt dit antennen?

Den ser ut såhär.
<Uppladdad bildlänk>

Ja du, jag är ju uppriktigt dum i huvudet. Den låg såklart i lådan och nu är internetet är genast bättre. Tack för att du kommer med så bra svart till så dumma frågor, du har räddat mig! Jag tackar även till alla de andra som kom med alternativa svar, det är superfint hur hjälpsamma alla på forumet är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsigt:

Ja du, jag är ju uppriktigt dum i huvudet. Den låg såklart i lådan och nu är internetet är genast bättre. Tack för att du kommer med så bra svart till så dumma frågor, du har räddat mig! Jag tackar även till alla de andra som kom med alternativa svar, det är superfint hur hjälpsamma alla på forumet är!

Vill bara tillägga att det absolut inte var en dum fråga, har gjort liknande själv och då är jag ändå datakunnig. Skönt att det var något enkelt att fixa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsigt:

Gött att det är löst för dig och att du kan njuta av datorn nu

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless

Permalänk
Medlem

Får vi ingen rapport om hur snabbt det går nu med antennen på plats?!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Nu har datorn 25.64 Mbps Nerladdninghastighet och 30.04 Mbps uppladning! Själva wifit är ju som sagt uselt det med men det är en glasklar förbättring. Jag ska testa att ansluta till mobildatan lite senare så bör vi komma upp i ordentliga siffor