Ny dator till surf, photoshop/Lightroom, film och lite spel.

Permalänk

Ny dator till surf, photoshop/Lightroom, film och lite spel.

Tjenare alla underbara nördar där ute i vida värden

Nu är det så att min 7½ år gamla laptop (LG r200 D.CPTTV) gav upp sitt liv igår så nu är jag på jakt efter en ny!
Eftersom att jag inte kommer att använda den som min primär dator så behöver den inte vara extremt bra! Min ekonomi är 5000-7000kr. Jag kommer att köpa till en SSD/mSATA SSD och sätta in själv om det inte redan sitter en bra SSD i datorn! Jag är inte intresserade av några hybrid diskar då jag har hört mycket negativt om dom.

Jag kommer att använda datorn till dessa ändamål: Photoshop/Lightroom, spel (Inget superkrävande som tex Battlefield 3/4), film, musik och internet (Jag tillhör den gruppen människor som använder 30+ flikar i Chrome)

Krav på datorn:
Full HD skärm (Minst 1920x1080)
15" skärm
Mycket ram (Minst 8GB)
Stilren design på datorn

Plus i kanten om datorn har: (Inga måsten dock)
IPS panel är väldigt trevligt, dock är det kanske för höga krav för min ekonomi.
Bakgrundsbelyst tangentbord
Matt skärm
HDMI
Bra ljud/högtalare (Tex Beats Audio eller likvärdigt)

Först kikade jag på denna: HP Envy 15
Dock var den inte så bra i vissa tester. Tangentbordet flexade, det var jäkligt dålig betraktningsvinklar på skärmen, musplattan funkade lite halvdåligt...
Det som jag fastnade för med denna just datorn var "Beats Audio" högtalarna, vad jag har hört och läst så ska dom fungera grymt bra för att vara en laptop.

Sen har jag kollat på dessa (Det verkar vara exakt samma dator men olika färger bara?): Acer Aspire V5-573G
Enda anledningen till att jag tvekar är för att jag aldrig har gillat Acer, jag har hört att dom har haft en hel del problem med sina laptop. Men detta var kanske 5år sedan jag hörde det, därefter har jag inte hört något om Acer direkt...

Sen en sista fråga, finns det några för/nackdelar med mSATA SSD istället för en vanligt 2,5" SSD? Jag tänkte att jag skulle köra på en Samsung Evo 840 i laptopen.
Jag har en Samsung 830 i min primära stationära dator och det gjorde grymt mycket skillnad

Om ni har några förslag så är ni hjärtligt välkomna att lämna dom till mig! Skriv gärna varför ni rekommenderar just den/dom datorerna också. Tack så mycket i förhand! Sorry för det långa inlägget, men jag vet att det är jobbigt med folk som lämnar för lite info så jag slängde all info jag kunde komma på i erat ansikte ;D

MVH Henrik

Permalänk
Testpilot

Lite över din budget kanske, men denna Lenovo datorn kanske kan vara av intresse?

Morsan köpte en Lenovo dator för ca. ett halvår sedan och är otroligt nöjd, nästan identiska specs med denna, dock lite mer "plastig", gick på 6000kr på då tror ja och den modellen finns tyvärr inte längre i sortiment.

Tycker Lenovo har riktigt prisvärda datorer för sina prisklasser, och väldigt stilrena med. Inte en massa bling bling ala MSI

--

När det kommer till Acer skulle jag hålla mig undan för glatta livet, varken jag eller de 2 kompisar jag har som ägt en har varit speciellt nöjd alls. Dock var det ca. 3 år sedan jag eller någon jag känner köpt en så det kan ha hänt en massa på deras front med, men märken jag litar på i dagsläget är ASUS, Lenovo & HP när det kommer till kvalitén på bärbara.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk

Jag vet inte hur Lenovo är som märke, men det är väll på senaste året som dom har blivit större här i norden? Jag har verken hört något positivt eller negativt om Lenovo men jag ha fått för mig att det är ett billigare/plastigare märke.

Ja tyvärr var det ett lite för högt pris för mig eftersom jag ska köpa till en SSD också :/

Hehe jag har faktiskt inte kollat så mycket på MSI så jag vet inte hur dom ser ut

Helst hade jag velat ha en ASUS dator då jag har hört att dom är bra på byggkvalité.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av spinken_erland:

Jag vet inte hur Lenovo är som märke, men det är väll på senaste året som dom har blivit större här i norden? Jag har verken hört något positivt eller negativt om Lenovo men jag ha fått för mig att det är ett billigare/plastigare märke.

Ja tyvärr var det ett lite för högt pris för mig eftersom jag ska köpa till en SSD också :/

Hehe jag har faktiskt inte kollat så mycket på MSI så jag vet inte hur dom ser ut

Helst hade jag velat ha en ASUS dator då jag har hört att dom är bra på byggkvalité.

Lenovo är ett kinesiskt företag som relativt nyligen slagit igenom i västvärlden, de köpte bla. nyligen upp IBM's x86 del och patenter.

Känner flera som har en Lenovo dator och är riktigt nöjd, och plastiga tycker jag de är mer än något annat märke.
Men som sagt, skulle jag personligen handla laptop idag så skulle det bli en Lenovo eller ASUS, så kika lite på de märkena

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk

Jag har läst på lite och Lenovo verkar vara ett rätt populärt märke bland en hel del! Några har sagt att dom är skit (Men det finns gott om troll ute i vida världen!)

Dock hade det varit roligt att veta vad andra i forumet tycker. (Inte för att jag inte litar på dig André!)

Men jag har kollat en hel del på denna nu: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/195764-l...

Dock vet jag ingenting om GPU och CPU (GeForce GT 740M och Intel Core i7 4702MQ). Hur bra just dom presterar till just mina behov har jag inte en aning om tyvärr :/

Permalänk

Är också sugen på en ny bärbar så jag kan skrota den gamla hp (blank 17" skärm) och dålig upplösning för något trevligare att ha med sig ute i sommar solen. Har också kikat på den du länkat till ovan:
http://www.techspot.com/products/laptops/lenovo-ideapad-z510....

Men hur kan det komma sig att det finns så många av samma variant?
På några av varianterna skiljer det lite i spec men inte i alla: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2539824,2502039,2482346,...

Är en Intel Core i7 4702MQ bättre än en Intel Core i7 4700MQ så den är värd 200:- extra?
Hittade svaret på min fråga här: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-4702MQ-vs-Intel-Core-i7...

Permalänk

Det där med att det finns många av samma modell fattar jag inte heller mig på, visst att det är små funktioner och så men det känns så onödigt :/

Haha ännu en anledning till att jag rådfrågar andra om detta, jag tycker att man brukar höra att högst tal (Intel Core i7 4702MQ) är bäst... Men det var tydligen inte så i detta fallet!

Jag kollade väldigt mycket på den Lenovo IdeaPad Z510, men sen hittade jag Asus N56VB-S4145H.
Jämförelse av dom två: Asus N56VB-S4145H vs Lenovo IdeaPad Z510

Eftersom jag kommer att använda datorn till en hel del film och musik så gillade jag skarpt att man får med den där extern subwoofern.

Jag tycker det blir svårare och svårare att välja :/

Permalänk
Medlem

Spink. IPS är ett måste.
Kolla runt lite på fotosidan av forumet och se om du kan luska reda på något där om vad som används vid redigering

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Sorry för att jag inte har varit så aktiv, det är rätt mycket IRL just nu!

Skrivet av RainesX:

Spink. IPS är ett måste.
Kolla runt lite på fotosidan av forumet och se om du kan luska reda på något där om vad som används vid redigering

IPS är inget måste men ett stort plus! Jag har kollat lite o det får nog faktiskt bli Lenovon eftersom den har bäst prestanda för min ekonomi. Även att jag inte gillar designen på datorn till 100%.

Nu hittade jag Lenovo Ideapad Y510p.
Den har lite bättre prestanda och mycket snyggare design! Dock är den både lite tyngre och större. Men det spelar ingen större roll för mig!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av spinken_erland:

Sorry för att jag inte har varit så aktiv, det är rätt mycket IRL just nu!

IPS är inget måste men ett stort plus! Jag har kollat lite o det får nog faktiskt bli Lenovon eftersom den har bäst prestanda för min ekonomi. Även att jag inte gillar designen på datorn till 100%.

Nu hittade jag Lenovo Ideapad Y510p.
Den har lite bättre prestanda och mycket snyggare design! Dock är den både lite tyngre och större. Men det spelar ingen större roll för mig!

y510p är en sjukt fin dator, fick klämma på den ute på Mediamarkt på en rea (8999kr) här i Gävle. Det är nog den absolut bästa datorn man kan få för under 10k faktiskt, och kan man "leva med" att det är SLI config så kommer den duga super fint för Gaming med då prestandan kan motsvaras med 770m

Edit. Såg att du länkade en y510p med endast 1st gtx 755m, finns en modell för runt 9-10k med 2st gtx 755m i SLI, och det är den som har prestandan av ett 770m.
Men för 7.5k är det fortfarande en "killer-machine", riktigt prisvärd.
Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk

Tror också det är ett bra prestandamonster, själv är skulle jag inte köpa den då jag gissar på att det blir betydligt varmare än alternativen samt att den är 1cm tjockare och tyngre.
Meddela gärna vad du tyckte och vilken det blev.

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

y510p är en sjukt fin dator, fick klämma på den ute på Mediamarkt på en rea (8999kr) här i Gävle. Det är nog den absolut bästa datorn man kan få för under 10k faktiskt, och kan man "leva med" att det är SLI config så kommer den duga super fint för Gaming med då prestandan kan motsvaras med 770m

Edit. Såg att du länkade en y510p med endast 1st gtx 755m, finns en modell för runt 9-10k med 2st gtx 755m i SLI, och det är den som har prestandan av ett 770m.
Men för 7.5k är det fortfarande en "killer-machine", riktigt prisvärd.
Mvh

Ja jag har läst och kollat på en del youtube videos om Y510p och den verkar vara riktigt fin!
Jag tycker att det kan räcka med ett grafikkort då jag har hört att det kan vara en hel del problem med SLI. Ytterligare en anledning till att jag väljer den billigare utan SLI är för att det andra grafikkortet sitter där DVD läsaren ska vara egentligen och det inte så optimalt för mig då jag använder en del DVD skivor inom olika jobb ibland. Jag känner inte att det är lönt att att släpa med en extern DVD läsare för att få lite bättre prestanda i datorn.

Skrivet av Angelkiller:

Tror också det är ett bra prestandamonster, själv är skulle jag inte köpa den då jag gissar på att det blir betydligt varmare än alternativen samt att den är 1cm tjockare och tyngre.
Meddela gärna vad du tyckte och vilken det blev.

Jag har läst lite tester och Y510p verkar faktiskt inte bli så mycket varmare, dock flåsar fläktarna väll på lite mer då.
Angående tyngden så spelar det absolut ingen roll (0,51kg skillnad), jag kommer inte släpa med datorn överallt!! Den kommer att stå hemma och följa med på något lan någon gång när man inte orkar släpa med sin 40+kg klump till stationär dator
Jag tycker att 1cm här o där kan vara värt det eftersom jag får mycket mer prestanda för pengarna. Så denna kommer förhoppningsvis funka alldeles underbart för just mina behov

Just nu befinner jag mig i Trondheim/Norge i några månader och jag ha väldigt svårt att ta mig över till Sverige för att köpa datorn... Datorn är slut i postorder från Mediamarkt (Kommer in om 1-2 veckor) så jag ska se och hitta någon som kan hämta upp den på ett av deras varuhus där den finns och skicka till Östersund så får jag hämta den där... Så det lär nog bli ett långdraget projekt att få tag på den :/

Men jag garanterar att det kommer en review med massa bilder då jag jobbar som fotograf