Bygglogg: Project Aurora - an Aluminum Briefcase - mATX Case System

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Hunnit testa riser? Kommer att beställa samma för längden är perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

har samma riser och funkar prima ^^ (med ett gt8800)

coolt bygge btw

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

har samma riser och funkar prima ^^ (med ett gt8800)

coolt bygge btw

Tack för info

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Wow, helt otroligt.
Att ingen annan tänkt på detta men fan, helt otroligt bygge!
Vill verkligen göra ett eget liknande projekt fast med 22" skärm och lite andra komponenter, bryr mig egentligen inte om hur stor väskan är, bara jag kan bära den med en hand.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gulbanan:

har samma riser och funkar prima ^^ (med ett gt8800)

coolt bygge btw

Tack! =D

Skrivet av MrMikaelEricsson:

Tack för info

Skickades från m.sweclockers.com

Ser fram emot din trevliga bygglogg.

Skrivet av Galarix:

Wow, helt otroligt.
Att ingen annan tänkt på detta men fan, helt otroligt bygge!
Vill verkligen göra ett eget liknande projekt fast med 22" skärm och lite andra komponenter, bryr mig egentligen inte om hur stor väskan är, bara jag kan bära den med en hand.

Blir en stor väska då Bör inte vara några problem att klämma ihop med andra ord med riktigt high-end.
Och det finns fler byggen men många är gamla komponenter eller bara sekundära lan-datorer som visserligen fyller ett syfte men inte riktigt håller den visuella standard jag letar efter.

Nu har jag väntat på att en viss plåthandlare ska få in 1mm aluminiumplåt i rätt storlek. Men ack då inget inne.
På måndag åker jag till UK och försvinner till börja av April. Kommer troligen titta till tråden men efter det så blir jag sur om ingen plåt finns. Kommer väl kosta skjortan om man måste fixa det på annat sätt.

Sitter och väntar på ett paket. Om ni har tur så får jag det på måndag och då kanske det kommer upp en sista bild innan jag åker.

/David

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej jag har inte hunnit testa men då det bara handlar om att ha en ledande kabel så är det väl inte mycket som kan gå fel

PCI-Express är väldigt känsligt för förlängningar, det är väldigt noga med hur de är gjorda och hur långa kablarna är. Fördröjningen av signalen får inte bli för stor. Oftast brukar de lite längre som de du skaffat inte fungerar vid full hastighet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marcusk:

PCI-Express är väldigt känsligt för förlängningar, det är väldigt noga med hur de är gjorda och hur långa kablarna är. Fördröjningen av signalen får inte bli för stor. Oftast brukar de lite längre som de du skaffat inte fungerar vid full hastighet.

Okej! Tack för info
Tror inte det är allt för farligt då jag tänkte para ihop den med en HD 7770. Men ska het klart testa den i helgen om tid ges. Några direkta sätt att mäta detta på möjligen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Tack! =D

Ser fram emot din trevliga bygglogg.

/David

Ok, här är den:
http://www.sweclockers.com/galleri/11300-alienware-killer

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Härligt.

Till alla andra som följde så har jag pga ekonomin varit tvungen att prioritera bort detta projekt en kommande tid.
Fear not. Projektet kommer fortsätta när tillfälle ges.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Får man lov att fråga var du sitter på DH? Måste få komma förbi och kämma lite på den

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Härligt.

Till alla andra som följde så har jag pga ekonomin varit tvungen att prioritera bort detta projekt en kommande tid.
Fear not. Projektet kommer fortsätta när tillfälle ges.

Skrivet av MrMunchy:

Får man lov att fråga var du sitter på DH? Måste få komma förbi och kämma lite på den

Se ovan.
Ganska osannolikt att jag lyckas med detta om jag inte vinner på triss eller något.

Men i D-Hallen mitt i smeten. Återkommer väl om jag lyckas med det. Ska kolla på plåt av billigare slag eller kanske tom skrot och se om det går att köpa billigare...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

En förslag, skippa de dyra plåtarna men köp en stabilare väska. Finns massor och denna är betydligt mer stabil men kostar lite mer. Men plåtar kostar väl en tusing eller mer?

Jag har klämt på biltemas och den var bra ranglig.

http://m.jula.se/aluminiumvaska-663019

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrMikaelEricsson:

En förslag, skippa de dyra plåtarna men köp en stabilare väska. Finns massor och denna är betydligt mer stabil men kostar lite mer. Men plåtar kostar väl en tusing eller mer?

Jag har klämt på biltemas och den var bra ranglig.

http://m.jula.se/aluminiumvaska-663019

Skickades från m.sweclockers.com

Plåtar landar på runt 1000kr. lite mindre,

Det som är viktigt för mig är att jag Inte ska ha några skruvar eller muttrar som sticker ut genom väskans väggar.
Att skippa plåtar blir alltså lite tokigt att försöka lösa det

Har redan skaffat lite specifika verktyg till detta projekt. T ex en Mutternitpistol.
Jag funderar om man kan leta reda på lite billigare stålplåtar...

Jag gillade dock verkligen väskan. Den är lite smalare än min och jag måste skippa Skärmen om jag ska köra på den istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Plåtar landar på runt 1000kr. lite mindre,

Det som är viktigt för mig är att jag Inte ska ha några skruvar eller muttrar som sticker ut genom väskans väggar.
Att skippa plåtar blir alltså lite tokigt att försöka lösa det

Har redan skaffat lite specifika verktyg till detta projekt. T ex en Mutternitpistol.
Jag funderar om man kan leta reda på lite billigare stålplåtar...

Jag gillade dock verkligen väskan. Den är lite smalare än min och jag måste skippa Skärmen om jag ska köra på den istället.

Förstår hur du tänker, plåtarna dyker säkert upp på ett eller annat sätt. Vi väntar på ditt resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Enda jobbiga blir ju att sleeva den där raisern

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Enda jobbiga blir ju att sleeva den där raisern

Han kanske har en flickvän som kan sticka/virka? Annars är det bara att lära sig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Obolla:

Enda jobbiga blir ju att sleeva den där raisern

Skrivet av jocke92:

Han kanske har en flickvän som kan sticka/virka? Annars är det bara att lära sig.

Låter som en bra idé. Får se om sambon håller med (hon gillar inte sånt)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Hur går det?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon152135:

Hur går det?

Oj har helt missat att någon har skrivit något.
Projektet har legat mer eller mindre helt på is hela sommaren och kommer fortsätta ligga på is in under hösten.
Jobbar 100% + packar inför flytt till Göteborg nu om två veckor.

Det som egentligen har skett är att jag har blivit skänkt en 19" 16:9 skärm av en medlem här på sweclockers. Den fick precis plats och har upplösningen 1600:900. Ser riktigt nice ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Oj har helt missat att någon har skrivit något.
Projektet har legat mer eller mindre helt på is hela sommaren och kommer fortsätta ligga på is in under hösten.
Jobbar 100% + packar inför flytt till Göteborg nu om två veckor.

Det som egentligen har skett är att jag har blivit skänkt en 19" 16:9 skärm av en medlem här på sweclockers. Den fick precis plats och har upplösningen 1600:900. Ser riktigt nice ut.

hur går det?

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Niklas_Jensen97:

hur går det?

Teknisk sett har jag en fungerande men extremt ful väskdator. Saknade verktygen jag behövde för att bygga det jag ville. Har funderat på att uppdatera tråden med dess död ett bra tag nu.

Ok om bilder dyker upp i början av nästa vecka istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Teknisk sett har jag en fungerande men extremt ful väskdator. Saknade verktygen jag behövde för att bygga det jag ville. Har funderat på att uppdatera tråden med dess död ett bra tag nu.

Ok om bilder dyker upp i början av nästa vecka istället?

Skickades från m.sweclockers.com

bilder blir bra

sen tänkte jag, du ska inte ta å fixa väskan i en snygg färgcombo på utsidan? kanske lacka gallren svart å så ha väskan röd?

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vad hände sen?

Rakt av så lades hela projektet på IS då både tid, plats och pengar saknades för någon form av seriöst projekt.
Tills i börja av Mars då min lillebror började sitt seriösa tjatande om en stationär dator. Jag började köpa på mig begagnade komponenter för att bygga två speldatorer för under 3000kr med OS utan skärm & tillbehör, det är en annan historia men:

Då jag inte hade delar nog att ge båda bröderna datorer så valde jag att bygga en portabel desktop PC för att plocka med till päronen via Tåg 30mil bort.
Blev att jag tog det jag hade hemma och slarvade runt lite med dremmeln.
Fattade inte hur Mutternitdragaren fungerande så slutade med att jag limmade fast distanserna istället (vilket är icke-fästa mutternitar).

Får plats med:
mATX &mITX Moderkort (full storlek och bred mATX).
2Slot GPU. (För 3slot krävs större hål för I/O på Grafikkortet samt endast mITX)
Minst 2st 2.5" enheter
Fullstort nätagg.
19" skärm med 16:10 format.

Saker jag hade velat göra:
Göra en intern Y-koppling för strömförsörjning till PSU & skärm med en hon-kontakt för vanligt 3pin strömkabel sittandes på utsidan av väskan.

Var riktigt dålig på att dokumentera processen så här här har vi lite på slut resultatet av en slarvig prototyp, detta är nog inte det jag vill se som den slutliga produkten.

På denna bilden så ser man hur gott om plats det finns.

Det jag tar med mig till fortsatta projekt, gör det simpelt med verktyg&material du har eller lätt kan få tag på.
Det jag vill göra:
Bara interna kopplingar för simpelheten.
Mindre väska, kanske klämma in en 15" laptopskärm istället.
Nöja mig med integrerad grafik och kanske mini-PSU istället för ATX/SFX nätagg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Boom!

Stuff happening!
Har en lämplig 16:9 1366x768 15.6" skärm som fungerar fint. Precis beställt en kontroller bräda med DVI för att driva läckerheten.

Helst vill man plocka in en Intel T modell, en billig RPi 2 eller kanske en Atom/Kabini mITX. Har ett gäng battericeller som ligger och skräpar, se om de fungerar och vad som behövs för en laddkrets för att driva dessa.

Skärmen är en AU Optronics B156XW02 V.2 och drar 5.6W max. (Högsta ljusstyrkan)
Kontrollerkretsen M.RT2261 drar troligen runt 0.5-1.5W.

Detta är inte mycket. Tillsammans med en Rpi 2 eller en Atom krets kan man nog få ihop en dator med skärm på runt 30-40W.

Således bör picoPSU och extern AC-DC adapter fungera fint. Frågan är vad kalaset skulle kosta. Kanske skulle satsa på att bygga en egen picoPSU med DC-DC stepdown till 5V och 3.3V. Lär ju inte behövas så mycket för det. Fråga är såklart även priset där.

Edit:
Tog en kik på mina battericeller. Det är 18650GR Celler, ca 4.2V fulladdade och en otroliga 2550mAh timmar till 3V. (inte direkt imponerande )

Dock är de döende, jag måste ladda dem omgående om de ska överleva. 2 av 6 har redan dött.
De andra är farligt låga, runt 1V. Frågan är om det ens finns en chans att rädda dem. De två som inte är igång borde gå att kick-starta med en 10-20V stöt under någon millisekund. Tror dock jag gör så att jag köper en laddare och försöker rädda de som går att rädda. Kanske tom köpa nya batterier för projektet helt och hållet istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Gött att det fortfarande händer något

Visa signatur

Citera för svar!!