Dark Souls II - Officiella tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Haha, Försökte det men gav upp snabbare än snabbt då det var helt hopplöst att försöka gissa vilken tangent som gjorde "cirkel" som de visade på skärmen. I något fall var inte ens funktionen bunden till någon tangent till och med!

Men efter att ha skaffat en handkontroll var det en helt annan sak även om jag förblev hopplöst dålig på tex parry..

haha Jag lyckades klara igenom spelet som spellcaster med tgb + mus, men blev helt tokig på hur svårt det var. Blev så sjukt mycket roligare att spela igenom med handkontroll istället

Skrivet av Qslig:

Ska man köra med keyboard o mus lr me gamepad?

De ska ha förbättrat mus + tgb, men gamepad med två analoga spakar kommer alltid vara bättre. Det handlar mycket om att göra sjukt smooth moves, och det går inte med WASD.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Ska man köra med keyboard o mus lr me gamepad?

gamepad. Xbox eller Ps3/4 är nog bäst. Xbox är väl plug-n-play på pc till steam, ps3kontrollen konfar du i MotionInJoy för användning med pc. Tror den lättaste profilen är att välja xbox360 som profil så behöver du inte kalibrera något själv.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Bah...

Någon annan som har problem med att få igång spelet? Mitt spel blir kolsvart direkt efter att man har tryckt continue/new game och sedan händer det inte mer. Kul när man varit taggad på att lira sedan man förbokade det för två månader sen

Permalänk
Medlem

Vill köra med joystick/konsolkotroll, är det värt att köpa till pc och krångla med ps3-kontrollen eller ska man köpa ps3-versionen...?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Vill köra med joystick/konsolkotroll, är det värt att köpa till pc och krångla med ps3-kontrollen eller ska man köpa ps3-versionen...?

Jag kör PC + PS3 kontroll, det är ganska simpelt med MotioninJoy

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kör själv spelet med en trådlös Xbox 360 kontroller, funkar galant.

Skrivet av Kurre:

Någon annan som har problem med att få igång spelet? Mitt spel blir kolsvart direkt efter att man har tryckt continue/new game och sedan händer det inte mer. Kul när man varit taggad på att lira sedan man förbokade det för två månader sen

Uppdaterat drivare? O.s..v? Utöver detta en del har rapporterat att ett fåtal upplösningar på skärmar har orsakat detta, samt de har löst det genom att ta koppla ur skärmen och koppla in den igen.

Men beror på vad för fel du har.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Jag har det på ps3 och kommer köpta det till pc, precis som jag gjorde med DkS. Någon nämnde tidigare laddningstiderna och tyvärr är det så stora skillnader och så mycket mer värt att ladda det på pc med ssd än att köra det på ps3an. Ok, det är inte LIKA illa som skyrim var, men det är ändå en markant skillnad. Det är VÄLDIGT enkelt att köra ps3kontrollen till pcn men motioninjoy, jag lovar. Googla programvaran, installera den, plugga in ps3kontrollen i pcn, installera drivrutiner och välj profil Xbox360 så är det klart. Ingen kalibrering behövs.

Skrivet av Kurre:

DkS gillade inte att min 24"-skärm körde 1920x1200-upplösning (16:10 aspect ratio, lite gammal skärm) så jag tvingades antingen köra windowed eller stretched för att få bild alls vid uppstart av spelet. Kolla om du kan konfiga skärminställningar via steam först. Berätta gärna här vad problemet och lösningen visade sig vara om någon annan skulle uppleva samma problem.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Kör själv spelet med en trådlös Xbox 360 kontroller, funkar galant.

Uppdaterat drivare? O.s..v? Utöver detta en del har rapporterat att ett fåtal upplösningar på skärmar har orsakat detta, samt de har löst det genom att ta koppla ur skärmen och koppla in den igen.

Men beror på vad för fel du har.

Hej!

Jag kommer in i spelet och alla menyer och så ser bra ut, det är när man ska börja lira som jag bara får en svart skärm utan ljud där vad jag har förstått det ska vara en slags intro film. Har testat nya drivers och har ingen skärm med hdmi utgång så har inte kunnat testa de fixarna. Får väl hoppas att utvecklarna hiittar någon lösning helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurre:

Hej!

Jag kommer in i spelet och alla menyer och så ser bra ut, det är när man ska börja lira som jag bara får en svart skärm utan ljud där vad jag har förstått det ska vara en slags intro film. Har testat nya drivers och har ingen skärm med hdmi utgång så har inte kunnat testa de fixarna. Får väl hoppas att utvecklarna hiittar någon lösning helt enkelt

Snabb googling gav det här som förslag:

Citat:

Mine does something similar, for some reason my game screen stays black and windowed until I unplug my controller, then it goes full screen and I can plug my controller back in and it works fine. The GFWL thing and Steam still work while it's black.

Haven't tried this yet, I'll give it a shot as soon as I get home.

I don't know why or how or what the fuck is going on, but this worked. Thank you very much sir for this simple solution

You're welcome! I'm not even sure why I decided to try it, kept restarting my game and it'd just sit there, so I unplugged my controller and it started so I've just been doing that ever since haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag kör PC + PS3 kontroll, det är ganska simpelt med MotioninJoy

Skrivet av Release:

Jag har det på ps3 och kommer köpta det till pc, precis som jag gjorde med DkS. Någon nämnde tidigare laddningstiderna och tyvärr är det så stora skillnader och så mycket mer värt att ladda det på pc med ssd än att köra det på ps3an. Ok, det är inte LIKA illa som skyrim var, men det är ändå en markant skillnad. Det är VÄLDIGT enkelt att köra ps3kontrollen till pcn men motioninjoy, jag lovar. Googla programvaran, installera den, plugga in ps3kontrollen i pcn, installera drivrutiner och välj profil Xbox360 så är det klart. Ingen kalibrering behövs.

DkS gillade inte att min 24"-skärm körde 1920x1200-upplösning (16:10 aspect ratio, lite gammal skärm) så jag tvingades antingen köra windowed eller stretched för att få bild alls vid uppstart av spelet. Kolla om du kan konfiga skärminställningar via steam först. Berätta gärna här vad problemet och lösningen visade sig vara om någon annan skulle uppleva samma problem.

Ok tack!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Några har rapporterat att ShiftWindow funkar med DS2, Dvs kör spelet i Window mode + använd detta program för att tvinga in en upplösning: http://grismar.net/shiftwindow/ Ganska så vanligt i de flesta spel som inte stödjer full Window mode. Men har inte testat detta för DS2.

Skrev även själv ett eget program för detta för ett tag sedan http://www.widegren.org/WindowMover.rar innehåller bland annat källkod om man nu vill kolla på det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har precis startat upp spelet och det funkar klockrent! Men min gubbe verkar blocka med skölden konstant? Eller ska det vara så? Har bara spelat demon's souls och då fick man trycka L1/LB för att man skulle blocka. Spelar med en 360 kontroll.

Kan någon svara om det ska vara så?

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOMBAii:

Har precis startat upp spelet och det funkar klockrent! Men min gubbe verkar blocka med skölden konstant? Eller ska det vara så? Har bara spelat demon's souls och då fick man trycka L1/LB för att man skulle blocka. Spelar med en 360 kontroll.

Kan någon svara om det ska vara så?

En av default tangentbords knapparna för block (Guard block) är en toggle, har för mig det var m Är inte 100% då jag själv spelar med gamepad men läste lite om folk som inte förstog block i DS2.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

En av default tangentbords knapparna för block (Guard block) är en toggle, har för mig det var m Är inte 100% då jag själv spelar med gamepad men läste lite om folk som inte förstog block i DS2.

Tack så mycket nu funkar det!

Nu kan jag börja kötta och dö på allvar

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Tror du kommer gilla det här, känns som sagt som en blandning av de två tidigare spelen. Och pilbågen har de förbättrat avsevärt, MYCKET bättre free-aim mechanics så det kan du absolut testa. Tänkte själv köra archer som kanske tredje playthrough bara för skojs skull.

Jag körde 1.5 timma innan jag lade mig igår och det känns väldigt bra. Flyter på kalasfint. Det här med båge får jag nog omvärdera lite med känns det som, den man har i början gör inte mycket skada och det är såklart trångt. Behöver nog förlita mig lika mycket på svärd och sköld.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt kul! Längtar till att man får komma hem igen och dö mer efter gårdagens fail. Ett tips är att inte gå till de stora grabbarna i början

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Riktigt kul! Längtar till att man får komma hem igen och dö mer efter gårdagens fail. Ett tips är att inte gå till de stora grabbarna i början

Ett tips är att precis börja med detta Underbart ställe samt man låser upp otroligt mycket genom att ta bossen i det området

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Några har rapporterat att ShiftWindow funkar med DS2, Dvs kör spelet i Window mode + använd detta program för att tvinga in en upplösning: http://grismar.net/shiftwindow/ Ganska så vanligt i de flesta spel som inte stödjer full Window mode. Men har inte testat detta för DS2.

Skrev även själv ett eget program för detta för ett tag sedan http://www.widegren.org/WindowMover.rar innehåller bland annat källkod om man nu vill kolla på det.

Bra tips, ska kika närmare på det (även om det inte är aktuellt för mig för tillfället). Men kanske något för dig

Skrivet av Kurre:

Skrivet av Tjodd:

Jag körde 1.5 timma innan jag lade mig igår och det känns väldigt bra. Flyter på kalasfint. Det här med båge får jag nog omvärdera lite med känns det som, den man har i början gör inte mycket skada och det är såklart trångt. Behöver nog förlita mig lika mycket på svärd och sköld.

Det brukar vara så i början, jag har speccat quiality med någorlunda samma i dex/strength och uppgraderade en black bow till lightning, den gjorde förvånansvärt mycket skada så kör du en dexbuild så ska du nog kunna leverera rätt rejält med pilbågen. Problemen får du när du stöter på fiender med sköld och armor, men det kan man ju komma runt med en kniv eller rapier som komplement till pilbågen för specialfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Det brukar vara så i början, jag har speccat quiality med någorlunda samma i dex/strength och uppgraderade en black bow till lightning, den gjorde förvånansvärt mycket skada så kör du en dexbuild så ska du nog kunna leverera rätt rejält med pilbågen. Problemen får du när du stöter på fiender med sköld och armor, men det kan man ju komma runt med en kniv eller rapier som komplement till pilbågen för specialfall.

Mjo, måste också hitta någon som säljer pilar till mig, det är helt slut här...

Tror det blir roligare med en kombo med båge och svärd+sköld. Det var så jag körde i Demon's Souls iaf. Största problemet just nu är dock att vänja mig vid handkontroll igen och att ta det ännu lugnare så jag inte dör hela tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Ett tips är att precis börja med detta Underbart ställe samt man låser upp otroligt mycket genom att ta bossen i det området

Nog rekommenderat att skaffa ett vassare svärd så man inte behöver slå bossen ~70 gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nog rekommenderat att skaffa ett vassare svärd så man inte behöver slå bossen ~70 gånger

Man kan cheesa honom om man inte drar i spakarna utanför. Han fick ett snöpligt slut när jag av en slump dodgade en attack och han prompt tog livet av sig. Han kanske skämdes för att han missat mig så fatalt och inte kunde leva med skammen.

Skrivet av Tjodd:

Mjo, måste också hitta någon som säljer pilar till mig, det är helt slut här...

Tror det blir roligare med en kombo med båge och svärd+sköld. Det var så jag körde i Demon's Souls iaf. Största problemet just nu är dock att vänja mig vid handkontroll igen och att ta det ännu lugnare så jag inte dör hela tiden.

De två fungerande spelstilarna: ta det jävligt lugnt och försiktigt, sakta och metodiskt - eller så gör du som Ubergusmage och de andra snabbspringarna: spring förbi fucking allt och yolo:a över stup för att sedan cheesa så många bossar du kan fortast möjligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nja jag tog honom som ett snabbt test igår, tog runt minuten med en +0 mace. (Two handed) ca 5% hp per slag.

Hans attacker är också väldigt lätta att dodga, eller blocka om man nu vill. Eller så kan man tja göra det väldigt lätt för sig, lätta han rusha ut för kanten.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Nja jag tog honom som ett snabbt test igår, tog runt minuten med en +0 mace. (Two handed) ca 5% hp per slag.

Hans attacker är också väldigt lätta att dodga, eller blocka om man nu vill. Eller så kan man tja göra det väldigt lätt för sig, lätta han rusha ut för kanten.

Bra jobbat

Permalänk
Medlem

Spelat några timmar nu, allting känns mycket bra och jäklar vad snyggt det är. I början blev det väl en 20 deaths på allra första stora monstret tills man hade vant sig lite vid kontrollerna igen. Började med att se igenom inställningar och konstaterade att jag inte ens orkar pröva kb+m utan plockade direkt fram Xbox kontrollen som dammat sedan DS1.

Har inte kollat FPS men på ren känsla så flyter det mycket bra med allting maxat @1440p, med GTX 780 + i7-3770K (lite överklockade).

Permalänk
Medlem

Uppdaterat första posten.

Suttit ett par timmar å lirat nu, klarat två, nästan 3 bossar

Sjukt kul spel, grafiken är SÅ bra gjord. Älskar grafiken, samt hur bra optimerad den är!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Känslan är mer som Demon's Souls än Dark Souls än så länge. Vilket är bra.

Är fortfarande rätt förvirrad och jag har dött nästan pinsamt många gånger (man kan ju tro att 150+ timmar i tidigare spel lärde en något) men i princip varje gång med ett leende på läpparna.

Spelar som Bandit och den där yxan man får orsakade mycket problem. Hittade två svärd som är mycket enklare att jobba med.

Permalänk
Medlem

FIck igång Dark Souls 2 efter lite googlande och testande till slut. Visade sig att man var tvungen att ha windows media player installerat för att introvideon ska starta och därefter spelet. Eftersom jag hade Student windows 8.1 så får man någon konstig version som kallas N och inte har windows media player förinstallerat. Man lär sig något nytt varje dag

Permalänk

Köpte spelet igår kväll och har spelat nån timma. Det som slog mig först var hur snabbt vapnen går sönder. Gör jag något fel eller vad är problemet? Svårt att döda något med ett trasigt svärd? Men det kanske är charmen med det?

note: Har spelat Dark Souls

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Köpte spelet igår kväll och har spelat nån timma. Det som slog mig först var hur snabbt vapnen går sönder. Gör jag något fel eller vad är problemet? Svårt att döda något med ett trasigt svärd? Men det kanske är charmen med det?

note: Har spelat Dark Souls

De har uppenbarligen ändrat lite hur durability fungerar i 2:an, dina saker går ganska kvickt ner i durability, men repareras automatiskt när du vilar vid en lägereld sålänge inget gått sönder. Har det gått sönder måste du snacka med blacksmith eller använda repair powder.

Om du menade att du har spelat Dark Souls 1 och har problemet där, måste du nästan råka ha vapen med väldigt låg hållbarhet, för generellt sett så håller de ganska länge innan de måste repareras. Men det varierar från vapen till vapen.

Permalänk

Menade mer att jag spelat Dark Souls så jag är ingen nybörjare iaf. Eller, jag förstår spelkonceptet. Men tack för tipset, synd att jag totalt haft sönder 6 stycken svärd redan.
Funderar på att börja om nu eftersom jag satt mig i en rejäl knipa redan.