När strömavbrottet kommer

Permalänk
Melding Plague

När strömavbrottet kommer

Datorer och kringutrustning ska normalt klara ett strömavbrott på 20 millisekunder, men om avbrottet blir längre? Räddaren i nöden kallas avbrottsfri strömförsörjning eller UPS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge allting viktigt ligger i molnet kommer jag aldrig att behöva oroa mig för eventuella lokala strömavbrott.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Trevligt, men har klarat mig utan som tur är

Permalänk
Avstängd

Inte haft strömavbrott på 10+ år.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Vad skall man göra om man inte har några jordade kontakter i lägenheten då?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

"Normalt finns inte skyddsjord i eluttagen i en lägenhet."
NJAAAAA. Det beror ju helt på om huset är byggt enligt nuvarande eller äldre normer, och om elinstallationen är uppgraderad sen dess.
Dum generalisering om du frågar mig.

Egentligen gäller exakt samma sak för villor. Det finns massor med äldre villor som inte har jordade uttag, men det finns även många nya och äldre som har jordad installation.

Det bör väl även nämnas att den här "specialkabeln" är något som ska göras av en behörig elektriker, och om ett uttag i ett rum byts till jordat måste även resterande bytas.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

De flesta kontakter är jordade i dagens hus & lägenheter.
Själv har jag en förgrenare med skydd mot detta, vet inte riktigt vad det heter men den kortsluter sig själv istället för att sprida elen vidare.

Visa signatur

Älskar citrusfrukter

Jag är sur som en citron, men söt som en mandarin

Permalänk
Medlem

Kul artikel, bra skrivit!

Förstod nästan ingenting, förutom att man ska vara rädd om sin data.
Men det spelar väl ingen roll om man har allt viktigt i ett moln? Eller har jag fel?

Dock är hårdvaran trist att möjligtvis förlora. Samt maten i frysen.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Njure:

Så länge allting viktigt ligger i molnet kommer jag aldrig att behöva oroa mig för eventuella lokala strömavbrott.

Skrivet av Krimsarn:

Kul artikel, bra skrivit!

Förstod nästan ingenting, förutom att man ska vara rädd om sin data.
Men det spelar väl ingen roll om man har allt viktigt i ett moln? Eller har jag fel?

Dock är hårdvaran trist att möjligtvis förlora. Samt maten i frysen.

Det är kanske inte så lätt att nå molnet om det blir strömavbrott så risken för dataförluster och andra problem är stor ändå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Så man får många strömavbrott utan att märka av det?
Det är sällan jag har märkt något, det var nog 5 år sedan jag hördes prata om något elavbrott i mitt område.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att man inte behöver skydda Ethernet kan väl ändå inte stämma, eller vad är det för skillnad när åskan slår i ditt ADSL-modem och via RJ45 slår ut ditt nätverkskort i datorn?

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

"Normalt finns inte skyddsjord i eluttagen i en lägenhet."
NJAAAAA. Det beror ju helt på om huset är byggt enligt nuvarande eller äldre normer, och om elinstallationen är uppgraderad sen dess.
Dum generalisering om du frågar mig.

Egentligen gäller exakt samma sak för villor. Det finns massor med äldre villor som inte har jordade uttag, men det finns även många nya och äldre som har jordad installation.

Det bör väl även nämnas att den här "specialkabeln" är något som ska göras av en behörig elektriker, och om ett uttag i ett rum byts till jordat måste även resterande bytas.

Vet inte riktigt vad du snackar om när det gäller äldre normer, lagen om att det var krav på jordat i alla rum i en bostad kom 1994 i form av 9 kap 3§ Ellagen.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Sedan när det gäller byggandet så finns det miljonprogrammet som byggdes mellan 1965-1675, där cirka en miljon nya flerbostadshus byggdes. Majoritet av dom har inte rustats upp, men dom kommer behövas göra det. År 2005 så stod fortfarande dessa lägenheter av ca 25% av det totala flerbostadshusen i Sverige.

Som du även kan se av bilden ifrån SCB så är majoriteten av alla bostäder byggda innan 1995, vilket betyder att kravet på jordat i alla utrymmen inte finns.

Så vanligtvis finns det inte jordat eluttag, så i min mening är det en korrekt generalisering. Men som du säger så kan dom självfallet ha renoverats och blivit utbytta, vilket dom stora företagen som hyr ut lägenheterna är jätte intresserade att lägga pengar på.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

Tack Jörgen Städje! Du skriver alltid så förbaskat intressanta artiklar

Permalänk
Medlem

Bensindriven generator kan även användas för att hämnas på grannar som fört oväsen för långt in på natten. Direktkontakt med betongen ger sköna vibrationer och en mer förutsebar takt och rytm. Har man tur smiter även en doft av gasolin in genom ventilationsöppningarna.

Trevlig artikel och om jag någonsin flyttar ut från storstaden ska jag absolut gardera mig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga det ang. "Man kan tycka att elleverantören borde lämna fin och jämn sinusformig 230 volt på 50 hertz, men så är det inte heller; 230 volt är bara ett riktvärde och försöker du ställa krav på leverantören kommer du ingenstans."

Skillnaderna på spänningsnivåerna kan vara ganska mycket.
EONs skriver på sin hemsida:
"I Sverige har vi den nominella spänningen 230 V med en normalavvikelse som får vara +/- 10 procent. Det gäller i anslutningspunkten. Den levererade spänningen kan alltså variera från 207 V till 253 V"

Har man problem med låg eller hög spänning så kan man prata med elnätsägaren, oftast går det att lösa. Det är ju bara vrida upp ett steg på transformatorn.
att man inte kan påverka stämmer inte, däremot kan du kanske inte kräva att elnätsägaren gör något men oftast är det hjälpsamma.
Problemen kommer när man bor långt från transformatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Inte haft strömavbrott på 10+ år.

Något liknande här.
Allt annat än amerikanarna som har det var och varannan vecka Antingen så kör dom med sina ACer och dödar nätet, eller så blåser det lite.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Min lillebror bor riktigt taskigt när det gäller detta. Ständigt stömavbrott, speciellt om vintrarna, suttit många jular utan el däruppe. Även ofta åskar och blixtnedslag. Tror dem installerade nån elstation i skogen ovanför, hoppas för hans skull att det är nåt som funkar bra. Hans dator lever än dock.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Informativt! Lite varierande nivå dock och måttligt relevant för vanligt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Informativt! Lite varierande nivå dock och måttligt relevant för vanligt folk.

Vi är inte vanligt folk på Sweclockers, vi är de som hjälper vanligt folk med detta.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd

Har du inte en 3G-dongle så kan ställa in mobiltelefonen att sätta upp en Wi-Fi Access Point som du kopplar upp dig mot från den bärbara datorn.

Är du orolig att hårddisken ska skadas så kan du lagra dina filer i molnet.

Permalänk

Tack för en bra artikel Jörgen!

Jag har länge funderat på en UPS istället för bara överspänningsskydd för en säker nedstängning vid strömavbrott. Detta blev bara mer aktuellt när jag flyttade från en mellanstor stad till en mindre...från 1 strömavbrott på fem år till 5 på ett år. Troligen är det bygdens stora industri som jag har som granne (och arbetsplats) som orsakar överslag i elnätet.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Vi är inte vanligt folk på Sweclockers, vi är de som hjälper vanligt folk med detta.

Jag läste det som att det riktades till hemanvändare. Kanske hemanvändare som jobbar med att se till att dessa otrevligheter inte drabbar kommersiella verksamheter, men inte riktigt kan låta bli att ta med sig jobbet/intresset hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormrwlr:

Tack för en bra artikel Jörgen!

Jag har länge funderat på en UPS istället för bara överspänningsskydd för en säker nedstängning vid strömavbrott. Detta blev bara mer aktuellt när jag flyttade från en mellanstor stad till en mindre...från 1 strömavbrott på fem år till 5 på ett år. Troligen är det bygdens stora industri som jag har som granne (och arbetsplats) som orsakar överslag i elnätet.

jaså, fler gällivarebor bor nere vid stationen och vi har nog inte haft ett enda avbrott sen jag flyttade hit 2007, däremot ska jag flytta till villa till sommaren och då blir det helt säkert att installera överspänningsskydd, bor i lght nu och då märker man ju inte av åskväder på samma sätt (upplever jag iaf, har inte haft ett enda modem eller router som pajjat sen inflyttning) Vilket hände ett par ggr per år när jag sist bodde i villa.

Sen måste jag också instämma i kören att bra skriven artikel! framförallt förklaringen av olika typer/prisklasser på UPS:er

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

En dag smäller det. Jag lovar.

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel!

Permalänk
Medlem

Om du har allt viktigt i molnet, är det andra funderingar som gäller. Jag skulle ALDRIG ha allt viktigt i molnet. Inte för att det inte skulle bli kvar där, utan för att allt du lägger på Internet en dag bli allas egendom. Det är inte roligt, men så är det. Länge Leve Lokal Lagring. (L^4)

Permalänk

Bor man på landet så finns det risk för strömavbrott. Lyckligtvis så bor majoriteten av oss inte där. Jag har aldrig varit med om ett strömavbrott i stockholm.

Permalänk
Medlem

Har en UPS själv den är fin att ha man har många små störningar som man inte normalt märker av, är en billig försäkring mot spännings fel. sen håller UPS ganska länge

Många lägger ner stora pengar på datorer men skyddar inte sakerna mot el fel som kan ske .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det enda du kan veta är att en dag tar strömmen slut. Det går inte att veta när. Samma sak som med hårddisken. Hur många av dina hårddiskar har rasat under din karriär? Två av mina. Man kan aldrig veta när. En gång försvann en hel reportageresa jag gjorde i England.

Permalänk
Medlem

Det går inte att förutse det oförutsebara

Tack Jygge. Bra tänkt.

Kom på mer