Nokias första surfplatta stoppades 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av HejsanHallå:

Jag har alltid undrat varför så många säger saker som "Apple påstår att de var först med x", när jag själv aldrig ser dem göra det.

Möjligt att de inte gör det med ord men kan nog säga att de gör det med handling, exempelvis genom de stämningar man lämnat in mot konkurrenter.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Inte ens den mest hardcore Apple fanboyen kan ju påstå att Apple uppfann surfplattan. Minns att en polare satt med en Windows platta (den på bilden) redan 2004. Då hade man inte ens hört talas om Ipad.

Skrivet av wRRM:

Använder min ganska ofta för att läsa tidningar, comics, böcker osv samt att styra mediacentret hemma. Funkar ganska bra för dessa ändamål.

Kan du även göra med din telefon om du vill.

Tablets är bara en förstorad smartphone som du inte kan ringa med per default (räknar inte med skype).

Skrivet av HejsanHallå:

Jag har alltid undrat varför så många säger saker som "Apple påstår att de var först med x", när jag själv aldrig ser dem göra det.

Nej. Men det är snarare något en hel del Apple fanboys har påstått genom åren. Har hört allt från att Apple ska ha gjort den första smartphonen (knappast) till att den första paden var en ipad (vilket inte heller är sant). Apple stämmer istället folk för saker de inte kommit på pga. efterblivna patentlagar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av HejsanHallå:

Jag har alltid undrat varför så många säger saker som "Apple påstår att de var först med x", när jag själv aldrig ser dem göra det.

Har för mig Apple påstog sig vara först med mp3 freestyle.
Då fanns det minst 10-15 mindre tillverkare som var före.. och Diamond Multimedia var klart först vad jag minns.

Sedan så startade Apple sin musikspelare strax efter att Diamond och andra företag stämts till konkurs av musikbolagen för att det gick att spela nedladdat material på freestyles... Apple spelarna hade nog aldrig fått så stor marknadsandel utan den timingen att starta när det i princip inte fanns konkurens kvar längre.

Permalänk

Kan väl inte varit så konstigt att det inte fanns 2001. WiFi var väl knappt något som ens företag hade på den tiden? Eller?

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alienware:

Kan väl inte varit så konstigt att det inte fanns 2001. WiFi var väl knappt något som ens företag hade på den tiden? Eller?

För WIFI är ju verkligen ett krav för att surfplattor ska vara framgångsrika? 2001 fanns knappt ens fiber och folk satt fortfarande på 56k modem i vissa hushåll.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej, en surfplatta är billigare än en motsvarande laptop. För 2-3k får du en surfplatta som
är snabb, har högupplöst skärm och närmare den dubbla batteritiden som en bärbar för samma pris.

Du kanske ska ta och visa statistik som backar upp skitsnacket om att det bara är för porr
folk köper plattor, något dummare har jag inte hört på ett tag

Men snälla rara

Jag kan såklart förstå att folk blir upprörda när någon säger emot eller förstör deras perspektiv av en produkt eller ett märke, men jösses.

Att man är såpass blind att man inte ens förstår att det inlägget var ren satir redan ifrån början så kanske man borde slappna av lite i datorstolen.
Alla har rätt till sina åsikter och det finns ingen mening med att bli aggresiv.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men snälla rara

Jag kan såklart förstå att folk blir upprörda när någon säger emot eller förstör deras perspektiv av en produkt eller ett märke, men jösses.

Att man är såpass blind att man inte ens förstår att det inlägget var ren satir redan ifrån början så kanske man borde slappna av lite i datorstolen.
Alla har rätt till sina åsikter och det finns ingen mening med att bli aggresiv.

Jaså så det är alltså en åsikt om vad folk gör med sina surfplattor? Är det en åsikt
om vad en surfplatta kan göra?

Det du gör är att påstå saker som inte är sant, jag skiter fullständigt i surfplattor personligen,
då jag inte har någon användning för dom helt enkelt.
Men både surfplattor och smartphones idag kan göra vad en dator kan, dock är dom begränsade
och klarar inte lika krävande program, du kan inte utföra vissa arbeten på professionell nivå osv.
Egentligen så är allt sådant här datorer, om man nu ska vara petig,
då ordet "dator" inte betyder något specifikt som t.ex "stationär dator".
Man skulle kunna kalla mobiler idag för "fickdatorer" eller mobil-PC. Nu kanske det låter
bättre med bara telefon eller mobil, men dom är fortfarande datorer och kan göra
lika mycket som en stationär dator kan göra, dock begränsat.

PS: Hur kan du veta om jag var aggressiv eller ej? Givetvis är det svårt
att veta i text och du kanske fick uppfattningen av att jag var arg.
Kan meddela att jag snarare var i "facepalm"-läge

Permalänk
Avstängd

Det stämmer nog att surfplattor till största del är en skoj grej, än idag.
Fast utvecklingen går framåt, på samma sätt som stationära datorer inte längre är stora som garderober, så är det ju inte självklart att de måste vara stora som en resväska heller.

En sak som i mina ögon inte går att göra mindre är skärmarna. Liten skärm begränsad användning, stor skärm större användning.
Har inga bekymmer med kraften i en 8 tums Galaxy Note8 men skärmen är för liten för att jobb vid skrivbordet.

Förövrigt har Samsung läckt information om Galaxy Beam2, uppföljaren till Beam med en inbyggd projektor.

Visa signatur