Utomhushögtalare - Vad behöver jag?

Permalänk

Utomhushögtalare - Vad behöver jag?

Tänkte köpa mig ett par enklare utomhushögtalare till fram och baksida på huset. På undervåningen har jag en förstärkare (Onkyo, ca 2 år gammal) som jag har kopplat ett 5:1 ljudsystem (HK).

Nu till min fråga, hur kan jag koppla in dessa utomhus högtalare och välja att spela musik bara i t ex den ena utomhushögtalaren och inte inomhus eller i den andra högtalaren som sitter på andra altanen.

Vad behöver jag ha för att kunna växla mellan dessa två högtalare samt att ej behöva ha ljudet på även inomhus?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du stöd för multizon på förstärkaren? Om inte får du väl skaffa en högtalarväxel om förstärkaren inte har flera par utgångar och så får du tänka igenom hur det ska monteras fuktsäkert.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du behöver en högtalarswitch, finns en mängd olika på ebay, vissa dyrare modeller fungerar även med fjärkontroll.

http://www.ebay.com/bhp/speaker-switch

Permalänk
Medlem

på min försärkare kan jag välja olika zoner. dvs kunna göra precis det du frågar efter (jag har dock bara två zoner på min).
Då kan jag spela olika ljud i olika rum samtidigt eller bara ett av dem.

edit:
mrqaffe du var snabbare