Microsoft varnar för allvarligt säkerhetshål i Internet Explorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft varnar för allvarligt säkerhetshål i Internet Explorer

Ett nytt säkerhetshål i Internet Explorer öppnar upp för angripare, som redan är igång och utnyttjar sårbarheten. Samtliga webbläsare från version 6.0 och framåt är berörda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Chrome FTW!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Tur att man inte använder IE

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Firefox <3

Men allvarligt talat, jag blir inte ens förvånad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Lägligt att detta kommer ut precis efter att de slutat stödja Windows XP...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oväntat.

Visa signatur

| Intel Core i7 5820K 3,3GHz @ 4,2 GHz |PowerColor Radeon HD6950 PCS++ 2 GB | ASRock X99 Extreme4| G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC21300/2666MHz Intel X99 CL15 4x4GB | EVGA SuperNOVA G2 750W |Intel 530 Series SSD 240GB |NZXT Source S340 | Cooler Master Nepton 280L |

Permalänk
Inaktiv

Kör Mozilla Firefox och har inga som helst planer på att nedgradera till Internet Explorer eller Google Chrome!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Kör Mozilla Firefox och har inga som helst planer på att nedgradera till Internet Explorer eller Google Chrome!

Harr harr.

Permalänk
Medlem

Även om jag går säker så är det trist att IE är det bästa alternativet jag än så länge funnit för Surface..

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Skulle vara lite roligt om något liknande även upptäcktes för Chrome och Firefox en dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Även om jag går säker så är det trist att IE är det bästa alternativet jag än så länge funnit för Surface..

Lite så jag känner också, samt enda stället jag använder IE.

Med det sagt Chrome har blivit bättre så jag skulle rekommendera dig att testa den igen men IE är tyvärr bättre än.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Samma visa år efter år, när ska säkerhetshålen pluggas igen för gott?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av bybzii:

Skulle vara lite roligt om något liknande även upptäcktes för Chrome och Firefox en dag

chrome har haft ett antal säkerhetshål men har oftast (över 90%) blivit fixade inom en dag så det har inte direkt varit stora nyheter

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk

Tur man inte använder Internet Explorer då!

Kör Google Chrome på Ubuntu och Firefox i Windows.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast

Dags för en skörd av stackars dator-noviser/företag med XP då...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Safari! <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pinsamt, förstår verkligen inte varför dom inte lär sig. Ett företag av den storleken och kunskapen borde kunna skapa en hyfsad webbläsare.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

kör opera, thats it!

Permalänk
Medlem

Haha ofta folk fortfarande använder Explorer

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Lite så jag känner också, samt enda stället jag använder IE.

Med det sagt Chrome har blivit bättre så jag skulle rekommendera dig att testa den igen men IE är tyvärr bättre än.

Kör Firefox när jag har datorn(SP2) på stora skärmen, men när jag ligger i soffan så är det verkligen bara IE som är någonting att hänga i granen med tanke på hur välintegrerad den är med touchen..

Har helt enkelt 2 uppsättningar med favoriter och med surfhistorik i dagsläget, vilket ibland tillför komplikationer..

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethics:

Haha ofta folk fortfarande använder Explorer

Vi med Surface-paddor, det enda jag saknar är addons, vilket jag ofta klarar mig helt OK utan.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Alla som säger Chrome är säkrare kanske borde vara medvetna om att det är lika säkert som IE. Alla 3 stora webbläsare hackades i år med under Pwn2Own, skillnaden är att Chrome ger mest pengar till den som hackar dess sandlåda och det är mer publicitet kring Chrome. Säkerhetshål finns i allt. Så det här är inget nytt. Jag skulle inte bli förvånad om Chrome och Firefox har lika många hål i sig fast där kanske det upptäcks mer snabbare. Alla använder nästintill samma säkerhetsteknik.

Hur som helst det är det gamla vanliga på det här forumet basha på något som har förbättrats bara för att man kan. Nej jag använder inte heller IE. Däremot föredrar jag hellre IE framför Chrome.

Permalänk
Skrivet av Ethics:

Haha ofta folk fortfarande använder Explorer

Är tvingande på flera företag (om inte de flesta) eftersom deras applikationer är specialskrivna för Explorer...hade gärna använt nåt som inte kraschar när man har mer än tre flikar igång samtidigt, men FF släpps inte genom brandväggen utan meckande och Chrome avinstalleras av IT-avdelningen om dom hittar det.

Visa signatur

Asus X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32 Gb DDR4 | Radeon RX7800XT 16 Gb

Permalänk
Medlem

Anti-virus och webbläsare går inte att diskutera med datorkunniga för det blir alltid fanboy krig.

Jag körde mycket IE innan men kör just nu opera som min standard. IE11 var dock en bra webbläsare tills idag. Hoppas på IE12 helt enkelt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Vad tur att jag tog bort IE från föräldrarnas dator.

IE är nog ett större misslyckande från MS än Microsoft ME.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Tursamt nog så har ju många redan ersatt WinXP mot det mycket säkrare Win8.x

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ac3R:

Pinsamt, förstår verkligen inte varför dom inte lär sig. Ett företag av den storleken och kunskapen borde kunna skapa en hyfsad webbläsare.

Så länge det finns kod, finns det buggar! ...och tyvärr blir det mer o mer av den varan p.g.a. löpandeband-utbildade s.k. utvecklare!
Tycker fortfarande det är lika intressant att så fort MS har en bugg, börjar alla basha... men att både Firefox och Chrome under 2013 hade mer än dubbelt så många hål som IE, där Firefox var absolut sämst med 270 rapporterade hål verkar folk aldrig snappa upp!

Källa:
http://secunia.com/vulnerability-review/browser_security.html

Permalänk
Medlem

Föredrar chrome, snabbt, enkel design och finns många fina plugins!

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Lägligt att detta kommer ut precis efter att de slutat stödja Windows XP...

😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Så länge det finns kod, finns det buggar! ...och tyvärr blir det mer o mer av den varan p.g.a. löpandeband-utbildade s.k. utvecklare!
Tycker fortfarande det är lika intressant att så fort MS har en bugg, börjar alla basha... men att både Firefox och Chrome under 2013 hade mer än dubbelt så många hål som IE, där Firefox var absolut sämst med 270 rapporterade hål verkar folk aldrig snappa upp!

Källa:
http://secunia.com/vulnerability-review/browser_security.html

För att Firefox har en öppen modell och bygger på att folk skall patcha hålen, därför dyker det upp en ny version efter 18 veckor. Från det att Mozilla gick över till 18 veckors modellen så har man lyckas täppa till extremt många hål. Bara ta till exempel när Firefox blev tagna på sängen under förra årets Pwn2Own så satte man igång ett litet team som patchade buggen under 24h eller det var kanske 48h. Fast då var det en bugg som existerade i ett av de grundläggande systemen om jag nu minns rätt. Medan os IE säger man alltid vi har hittat en bugg som läcker bla bla och det kommer en ny update efter hur lång tid då. Är väl så när man är ett slutet system.