Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Matheeeew:

Då har man kommit hem med sladden jag köpte på Kjell & Co och kopplat in och lyssnat lite grann och jag kan ärligt säga att jag är besviken. Ljudet är tråkigare och mycket mer instängt än min sålda Audinst Hud MX-1. Och trots att AMP:en är separat så har den lika svårt att driva lurarna som Audinsten hade, jag kan vrida fullt på volymkontollen, vilket jag verkligen inte förväntade mig. Jag får väl lyssna lite mer och se om jag ändrar min uppfattning, det kanske beror på att jag har en annan strömadapter...

edit. Alternativt så är det jag som är döv

Vilka lurar har du? Och låt den spelas in så kanske ljudet släpper.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Vilka lurar har du? Och låt den spelas in så kanske ljudet släpper.

Sitter med Beyer DT880 just nu, jag har lyssnat in den och vant mig vid ljudsignaturen lite mer och får ta tillbaka lite utav min kritik, den låter fantastiska i vissa avseenden. Det jag märkte med min Audinst var dock vilken fantastisk ljudscen DT880 har men tyvärr så stryper Vali ljudscenen rätt rejält, vilket gör det lite plattare och mindre levande. Jag ska beställa hem lite andra lurar och lyssna för att sedan bestämma mig vilken jag vill ha. Sen eventuellt införskaffa en O2 att jämföra med.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Matheeeew:

Sitter med Beyer DT880 just nu, jag har lyssnat in den och vant mig vid ljudsignaturen lite mer och får ta tillbaka lite utav min kritik, den låter fantastiska i vissa avseenden. Det jag märkte med min Audinst var dock vilken fantastisk ljudscen DT880 har men tyvärr så stryper Vali ljudscenen rätt rejält, vilket gör det lite plattare och mindre levande. Jag ska beställa hem lite andra lurar och lyssna för att sedan bestämma mig vilken jag vill ha. Sen eventuellt införskaffa en O2 att jämföra med.

DT880 vilken impedans? Och kör du från dator - USB - Modi - Vali ? Låter helmärkligt att du kan vrida volymen till max men beror ju även hur hög insignalen är, hur mycket gain förstärkaren har och hur lättdrivna lurarna är (impedans + känslighet). Vali har väl ingen gain-switch vad jag kan se. Hursomhelst tycker jag du borde blåsa ut öronen, få förstärkaren att börja dista eller eventuellt pajja lurarna innan du når max på volymen. Har dock inte testat Vali så jag vet inte hur högt den går på volympotten. Men den ska väl vara rätt kraftfull.

Edit: trodde vi pratade om Schiit Magni, är morgontrött. Det är Schiit Vali som gäller

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Det verkar sjukt konstigt att du kan dra upp så högt. Jag har kört den med HD650 och HD800 och kommer aldrig över hälften på kontrollen.
Tänk också på att det kan ta lite tid att spela in grejorna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

DT880 vilken impedans? Och kör du från dator - USB - Modi - Vali ? Låter helmärkligt att du kan vrida volymen till max men beror ju även hur hög insignalen är, hur mycket gain förstärkaren har och hur lättdrivna lurarna är (impedans + känslighet). Vali har väl ingen gain-switch vad jag kan se. Hursomhelst tycker jag du borde blåsa ut öronen, få förstärkaren att börja dista eller eventuellt pajja lurarna innan du når max på volymen. Har dock inte testat Vali så jag vet inte hur högt den går på volympotten. Men den ska väl vara rätt kraftfull.

Edit: trodde vi pratade om Schiit Magni, är morgontrött. Det är Schiit Vali som gäller

Mina Beyer har 250 ohm. Lyssnar jag på något med framträdande sång i stil med Coldplay så räcker det att jag vrider upp volymen till typ 60-65% för att vara nöjd med när jag satte på Volbeat då kunde jag dra upp till 90% och mer där till och fortfarande inte vara nöjd. Jag vill väl tro att jag har relativt normal hörsel, möjligt lite sämre än genomsnittet... Hörlurarna mår bra.

Skrivet av Nordblom:

Det verkar sjukt konstigt att du kan dra upp så högt. Jag har kört den med HD650 och HD800 och kommer aldrig över hälften på kontrollen.
Tänk också på att det kan ta lite tid att spela in grejorna!

Ja, det hade jag inte förväntat mig att jag skulle kunna göra... Jag snackade med en på Head-Fi som körde DT880 250 ohm med Vali och han vred aldrig upp till mer än kl 11 på volymkontrollen och enligt honom blev ljudnivån smärtsamt hög runt kl 3, när jag lyssnar på hårdrock så anser jag att det är runt kl 3 som jag kan njuta av musiken till 100%, jag måste vara döv helt enkelt.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Matheeeew:

Mina Beyer har 250 ohm. Lyssnar jag på något med framträdande sång i stil med Coldplay så räcker det att jag vrider upp volymen till typ 60-65% för att vara nöjd med när jag satte på Volbeat då kunde jag dra upp till 90% och mer där till och fortfarande inte vara nöjd. Jag vill väl tro att jag har relativt normal hörsel, möjligt lite sämre än genomsnittet... Hörlurarna mår bra.

Ja, det hade jag inte förväntat mig att jag skulle kunna göra...

Förmodligen en dum fråga men du har max volym i playern, på datorn osv hela vägen fram till förstärkaren? För att ge DAC/AMP 100% dynamik att leka med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Förmodligen en dum fråga men du har max volym i playern, på datorn osv hela vägen fram till förstärkaren? För att ge DAC/AMP 100% dynamik att leka med.

Jadå, ljudet är på 100% både i Windows samt Foobar. Jag lät min flickvän (som har god hörsel) att lyssna på Orange Sky med Alexi Murdoch och hon kunde gå till kl 3 och lite till utan problem.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Matheeeew:

Jadå, ljudet är på 100% både i Windows samt Foobar. Jag lät min flickvän (som har god hörsel) att lyssna på Orange Sky med Alexi Murdoch och hon kunde gå till kl 3 och lite till utan problem.

Jag är clueless. Tycker den ska spela högre med dina DT880 trots att de har ganska låga 96db. Kanske inte rätt nätagg då men osäker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jag är clueless. Tycker den ska spela högre med dina DT880 trots att de har ganska låga 96db. Kanske inte rätt nätagg då men osäker.

Det tvivlar på att en mindre volt har en effekten... Jag har mailat Schiit och frågat och sagt att jag förmodligen kommer använda ångerrätten sen blir det väl att testa med en O2 combo.

edit. Snubbarna kan svara på mail i varje fall, svar på 20 minuter, inte illa! Han erbjöd sig givetvis att skicka rätt adapter istället och jag valde det alternativet. Vi får se om det blir någon skillnad, om inte så skickar jag väl efter en O2 och ser om jag blir nöjd med Modi + O2. Stackars plånbok...

Permalänk

Massdrop har JDS Labs O2 för grovt 700 inklusive frakt, sjukt bra erbjudande om man inte vill bygga själv och kan tänka sig att vänta.
https://www.massdrop.com/buy/jds-labs-o2-amp

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

För info så har Dustin rea på Sony MDR-MA900: (1390kr)

Riktigt bra lättlyssnad och extremt bekväm allroundlur enlig de recensioner jag läst. (Bra ljudbild, men ingen isolering)
Jag behöver väl egentligen ingen lur i nuläget, men är sugen iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Michwurfus:

Massdrop har JDS Labs O2 för grovt 700 inklusive frakt, sjukt bra erbjudande om man inte vill bygga själv och kan tänka sig att vänta.

Du åker förmodligen på tull/moms också räkna ca 30% extra.

Annars kampanjar Ephiphany (inom EU ingen tull/moms) sin O2 för £78 just nu. Blir 974kr inkl £10 frakt.
http://epiphany-acoustics.co.uk/products-page/headphone-ampli...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Man kan inte beställa utanför USA...

Skrivet av Mumu55:

Du åker förmodligen på tull/moms också räkna ca 30% extra.

Annars kampanjar Ephiphany (inom EU ingen tull/moms) sin O2 för £78 just nu. Blir 974kr inkl £10 frakt.
http://epiphany-acoustics.co.uk/products-page/headphone-ampli...

Det är väl inget supererbjudande då HeadnHifi's O2 kostar 1015 kronor.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Matheeeew:

Man kan inte beställa utanför USA...

Det är väl inget supererbjudande då HeadnHifi's O2 kostar 1015 kronor.

Nej ingen kioskvältare. Var mer tänkt som referens om någon funderar på ett köp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Nej ingen kioskvältare. Var mer tänkt som referens om någon funderar på ett köp.

Jo, jag funderar men lär nog köra på HeadnHifi... Vill gärna ha både Vali och O2 hemma när jag får hem lurarna för att bestämma mig.

Permalänk
Fyndjägare

Tyll har testat M50 mot nya M50x. Är det skillnad? Spänningen stiger......
eller vem bryr sig. Se nedan
http://www.innerfidelity.com/content/legend-continues-audio-t...

Sen kan man ju ta en titt på WoF och se att Focal Spirit Pro rekommenderas i en helt annan prisklass ($349) mot M50 ($159). Tur att vi inom EU kan köpa Focal Spirit Pro för 1638kr jämfört med M50x för 1394kr. Bör vara en no-brainer för de flesta hehe.

Visa signatur

Permalänk

amazon.es .... jävlar vad billigt! Hade jag tänkt på att man kunde handla därifrån hade jag köpt spirit pro. Nu fick det bli ett par German Maestro GMP 8.35D istället. Funderade längte på beyers DT250 250ohm men efter att ha läst en del på headfi samt hört mig för av diverse personer jag vet äger dom så kändes valet helt rätt.

Fruktansvärt fula dock! Verkar dock helt oförstörbara.

har haft mina Shure SRH-840 nu i ca 2 år och dom har börjat spricka. Trodde bara att det va 940 modellen som hade det problemet. Icke sa nicke! Verkar vara ett stort problem med Shure och kvalitet. Fler av deras iems har också dålig kvalitet och spricker i plasten.. Likaså Dj luren SRH 750 Dj.

Permalänk
Medlem

Ni som har Fidelio X1, kör ni med den medföljande ljudkabeln eller har ni bytt ut? Om ja, till vilken?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Tjena, är ute efter en lite trevligare mic, vill ha en som är mer riktad (vad detta nu heter) istället för en som plockar upp shotgun/omnidirectional. Driva utan fantominmatning ett krav (eller om det går att köra med medföljande adapter med matning(om det finns, är super Noob)) USB önskvärt.

Budget 500-1000kr, helst runt 7-800kr om det är motiverat. Passa i en shockmount som tar 40-50mm tjocka mic:ar.

Några schyssta tips?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tjena, är ute efter en lite trevligare mic, vill ha en som är mer riktad (vad detta nu heter) istället för en som plockar upp shotgun/omnidirectional. Driva utan fantominmatning ett krav (eller om det går att köra med medföljande adapter med matning(om det finns, är super Noob)) USB önskvärt.

Budget 500-1000kr, helst runt 7-800kr om det är motiverat. Passa i en shockmount som tar 40-50mm tjocka mic:ar.

Några schyssta tips?

En shotgun är väldigt riktad och motsatsen till rundtagande så där är du motsägelsefull, Ska du bygga ett headset eller vad är syftet eftersom du frågar i den här tråden ?
En dynamisk sång/talmikrofon med cardioidkaraktär tar främst upp ljud från en riktning och kräver ingen extra spänningsmatning, de ska också helst helst vara ganska nära ljudkällan tex nära munnen på en person, är det nått sånt du är ute efter ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

En shotgun är väldigt riktad och motsatsen till rundtagande så där är du motsägelsefull, Ska du bygga ett headset eller vad är syftet eftersom du frågar i den här tråden ?
En dynamisk sång/talmikrofon med cardioidkaraktär tar främst upp ljud från en riktning och kräver ingen extra spänningsmatning, de ska också helst helst vara ganska nära ljudkällan tex nära munnen på en person, är det nått sånt du är ute efter ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone

Som du märker, noll koll på terminologin, har beställt boom arm, pop-filter samt "shock mount" i ren spontanitet för jag har tröttnat på min värdelösa headsets mic.
Befinner mig i en lägenhet med totalt 3 invånare där jag själv härskar över vardagsrummet, är trött på att behöva skrika i mic:en för att höras över aktiveringsgränsen eller spela in alla ljud i lägenheten. Tippar på att en shotgun plockar upp tangentbord + allt bakom mig? en Cardioid är nog mer lämpad, att ha den precis framför käften är inget problem.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast

Har haft Sennheiser 595 & 598 i väldigt många år. Är Fidelio lika bekväma att ha på sig under längre perioder, och hur väl fungerar de i jämförelse med Sennheiser till elektronisk musik(Trance, D&B)?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Firkraag:

Har haft Sennheiser 595 & 598 i väldigt många år. Är Fidelio lika bekväma att ha på sig under längre perioder, och hur väl fungerar de i jämförelse med Sennheiser till elektronisk musik(Trance, D&B)?

För mig är x1 bekvämare. Jag tycker X1 har bättre bas (väldefinierad och kvantitet) än 595 men lite sämre mellanregister. Vill du ha klubbkänsla med tydlig beat så x1, vill du ha bättre närvaro i tex röster så Sennheiser. Jag föredrar X1 för trance och elektronisk musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Matheeeew:

Ni som har Fidelio X1, kör ni med den medföljande ljudkabeln eller har ni bytt ut? Om ja, till vilken?

Kör oftast med V-MODA kabeln eftersom den är smidigare. Ljudmässiga skillnader har jag inte märkt av hittills.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en ny DAC och har svårt att bestämma mig.

Har 3 alternativ som jag har kollat lite närmare på och som jag kan få tag på ett så smidigt sätt det bara går för min egen del.

Rega DAC, MF M1 DAC och Hegel HD11. Har tänkt byta ut min DacMagic+. Använder främst datorn med Wimp HIFI och 1 optiskt till tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Kör oftast med V-MODA kabeln eftersom den är smidigare. Ljudmässiga skillnader har jag inte märkt av hittills.

Du har inte det alltså?

https://www.youtube.com/watch?v=B5GxWTzK0CA

I den recensionen så rekommenderar han att byta ut kabeln och han verkar ju veta vad han snackar om. Jag ska beställa hem 600, 650 och X1 för att testa och se vilken jag vill ha och funderar på om det är värt att köpa och vänta på en V-Moda Kabel att ha när jag testar lurarna, du tycker alltså inte att det är värt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mumu55:

För mig är x1 bekvämare. Jag tycker X1 har bättre bas (väldefinierad och kvantitet) än 595 men lite sämre mellanregister. Vill du ha klubbkänsla med tydlig beat så x1, vill du ha bättre närvaro i tex röster så Sennheiser. Jag föredrar X1 för trance och elektronisk musik.

Trevligt, kan ju vara värt å prova nått nytt om inte annat så beställt en sådan nu.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Du har inte det alltså?

https://www.youtube.com/watch?v=B5GxWTzK0CA

I den recensionen så rekommenderar han att byta ut kabeln och han verkar ju veta vad han snackar om. Jag ska beställa hem 600, 650 och X1 för att testa och se vilken jag vill ha och funderar på om det är värt att köpa och vänta på en V-Moda Kabel att ha när jag testar lurarna, du tycker alltså inte att det är värt?

Om nu resistansen faktiskt är så hög som han uppmätte i standardkabeln så kan det ha inverkan på ljudet, men knappast så mycket att det skulle påverka ditt beslut mellan de lurar nu nämner, de är ganska olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

För er som vill träna hörseln, lära er lite Hifi-parametrar och kanske även testa hur bra er hörlursrigg är. Philips har lanserat ett online test kallat Golden Ears som ursprungligen används för att träna deras ljudtekniker (påstår dom). Rätt kul faktiskt. Klarade precis Bronze nivån med Denon AH-D2000 och Benchmark DAC1. Tips är att skapa ett loggin så sparar den din utveckling. Det är ganska tidsödande när det blir svårare.

https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html

http://i.imgur.com/ueUOgsB.png

haha fan va tråkigt gjorde första basic känns inte som jag kommer ödsla mer tid på det där iaf

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

kan säga till alla er som köper beyerdynamic custom one pro, samma dag jag fick dem så lyssnade jag på detta klipp http://www.youtube.com/watch?v=HWbDVtLfH-U och blev väldigt besviken då sången kändes som han sjöng genom ett rör och inte live och det var den 11 april. idag 28april lyssnar jag på samma klipp och lurarna levererar exakt det jag förväntar mig av live ljudbilden.
och för de som är intreserad så den tjusterbara basporten tycker jag de låter bäst med bara ett hål(det minsta) öppnat. dvs dessa lurar kräver rejält med inspelning innan de låter bra, iaf på sånnt jag gillar dvs bla det jag länkade här ovan. skulle gissa på att inspelningtiden på dessa lurar blir ca 100 timmar

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P