Permalänk
Medlem

FI Lampan lyser på hojen

Hej!

Skulle starta upp min Kawasaki er-6n 2009 och nu vägrar den starta, trodde först att det kunde vara problem med batteriet så lånade ett helt nytt av min käre far som har en likadan hoj och det fungerar fortfarande inte.

Nu såg jag att FI lampan lyste i en-två sekunder sedan slocknade den...

Vad kan det vara för problem? När jag ställde av den startade den felfritt, har bara laddat batteriet separat och aldrig då den suttit i hojen så det ska inte vara den + att jag har provat ett annat batteri.

Börjar få panik då jag hade tänkt sälja hojen snart och har inte lust att lämna in den för x antal tusen just innan...

Tack på förhand

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Hur länge har du stått och malt? På min 690 Duke så tog det en bra stund när den stått ett tag, också insprut (FI-Lampan = Fuel Injection).
Ur med stiftet, byt till ett nytt, kolla att du får gnista och prova igen.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurihaxxx:

Hur länge har du stått och malt? På min 690 Duke så tog det en bra stund när den stått ett tag, också insprut (FI-Lampan = Fuel Injection).
Ur med stiftet, byt till ett nytt, kolla att du får gnista och prova igen.

Ja jag funderar på det, har dock svårt att byta ut stiftet själv, hittar tamefan inte vart den sitter!

Tror bensinen kan ha blivit till skit också då den stått ett tag med samma bensin...

Är det lätt att få ut bensinen själv? eller ja, att få ut all bensin själv?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Skrivet av zeddiz:

Ja jag funderar på det, har dock svårt att byta ut stiftet själv, hittar tamefan inte vart den sitter!

Tror bensinen kan ha blivit till skit också då den stått ett tag med samma bensin...

Är det lätt att få ut bensinen själv? eller ja, att få ut all bensin själv?

Ursäkta, men hur kan du inte ha lyckats lokalisera stiftet...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Ursäkta, men hur kan du inte ha lyckats lokalisera stiftet...?

Eller ja, vet att det sitter under tanken men vågar mig inte på att plocka isär det själv bara.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Eller ja, vet att det sitter under tanken men vågar mig inte på att plocka isär det själv bara.

Tanken brukar vara rätt lätt att få bort på motorcyklar.

Angående tömning av tanke så är det nog enklast att att slanga det.

Permalänk
Medlem

FI lampan ska lysa direkt när du vrider på tändningen och ska slockna efter några sekunder, den lyser medans den felsöker systemet och slocknar strax efter att bränslepumpen slutat låta (typ 3 sekunder).
Fortsätter den lysa har du problem eller om den blinkar för då är tippsensorn paj.
Testa byt tändstift och bränsle, troligen det som är fel om den stått länge och inte tänder

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

FI lampan ska lysa direkt när du vrider på tändningen och ska slockna efter några sekunder, den lyser medans den felsöker systemet och slocknar strax efter att bränslepumpen slutat låta (typ 3 sekunder).
Fortsätter den lysa har du problem eller om den blinkar för då är tippsensorn paj.
Testa byt tändstift och bränsle, troligen det som är fel om den stått länge och inte tänder

Skickades från m.sweclockers.com

Lampan blinkar då inte, då jag försöker starta upp så lyser den nån sekund för att sedan slockna helt...

Provade byta ut bensinen igår men det går fortfarande inte, ska ge mig på att plocka isär den så jag kan byta tändstift. Det borde inte räcka med startgas? Eller ja det gör det ju inte om stiften är paj

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Tanken brukar vara rätt lätt att få bort på motorcyklar.

Angående tömning av tanke så är det nog enklast att att slanga det.

Haha slanga gick åt fanders, for på biltema och köpte en två-vägs sugpump för 250 spänn, gick utmärkt.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Lampan blinkar då inte, då jag försöker starta upp så lyser den nån sekund för att sedan slockna helt...

Provade byta ut bensinen igår men det går fortfarande inte, ska ge mig på att plocka isär den så jag kan byta tändstift. Det borde inte räcka med startgas? Eller ja det gör det ju inte om stiften är paj

Lyser den när du trycker på "startknappen" eller när du vrider nyckeln? Och är hojen helt orginal? Ingen pc3 eller slipon?
Vad mer händer när du försöker starta? Går startmotorn eller händer inget alls?

Edit: Om FI lampan börjar lysa så loggar den alla fel den hittar i ECUn, vilka givare som ger fel värden, och en verkastad med rätt kabel kan läsa av datan. Precis som moderna bilar där EMF-lampan lyser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vet inte hur soppapumpen är funtad på Er-6:an men jag hade fimpat slangen från spjällhuset och ner i en dunk, vridit på tändningen och hoppats på att den tömmer tanken, slå av tändningen, sätta tillbaka bränsleslangen och fylla på med ny frisk bensin, bytt tändstift, kanske luftfilter och sen provat igen. Efter det hade jag undersökt spjällhuset. Har du kollat så att du verkligen får bränsle förresten? Vet inte vilken typ av bränslekran det sitter på din motorcykel men i vissa fall används vacuumkran som kan få spader efter att stått "stilla" under längre tid.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Lyser den när du trycker på "startknappen" eller när du vrider nyckeln? Och är hojen helt orginal? Ingen pc3 eller slipon?
Vad mer händer när du försöker starta? Går startmotorn eller händer inget alls?

Edit: Om FI lampan börjar lysa så loggar den alla fel den hittar i ECUn, vilka givare som ger fel värden, och en verkastad med rätt kabel kan läsa av datan. Precis som moderna bilar där EMF-lampan lyser.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lyser då jag trycker på startknappen och hojen är helt orginal.

Jag är inte överdrivet kunnig så ska försöka förklara så gott som det går.
När jag försöker starta den så känner man att motorn försöker "tända" eller "köra igång" via vibrationer som går igenom när motorn vanligtvis försöker starta och det kommer lite gnekande ljud när man försöker lägga lite gas.

Hittade en verkstad som kan kika på den om en vecka om det inte funkar med nya tändstift och skulle bara ta typ 600 spänn då dom sa att sånna här problem är lätta att lösa, jag antar att dom gör som du säger och bara kollar felkoden som blir i samband med att FI lampan går igång...

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurihaxxx:

Vet inte hur soppapumpen är funtad på Er-6:an men jag hade fimpat slangen från spjällhuset och ner i en dunk, vridit på tändningen och hoppats på att den tömmer tanken, slå av tändningen, sätta tillbaka bränsleslangen och fylla på med ny frisk bensin, bytt tändstift, kanske luftfilter och sen provat igen. Efter det hade jag undersökt spjällhuset. Har du kollat så att du verkligen får bränsle förresten? Vet inte vilken typ av bränslekran det sitter på din motorcykel men i vissa fall används vacuumkran som kan få spader efter att stått "stilla" under längre tid.

Vågar tyvärr inte säga att jag besitter kompetensen för att undersöka spjällhuset eller undersökt om den får bränsle då jag är väldigt ny inom MC mekandet.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Låter som att den inte får bränsle eller inte tänder, jag är ingen direkt höjdare på att felsöka då jag mest meckar med fullt fungera de höjjar
Eftersom att lampan slocknar så verkar pumpen iaf få upp bränsletrycket, så frågan är om bränslet når injektorerna, eller om det är fel på tändningen :?
Det går iaf utesluta en massa fel eftersom lampan slocknar när den inte försöker tända.

Ja det är lättast för dom med dator att hitta felet då dom bara kollar vilka givare som fått fel värden och sedan hitta felet från det. Koderna försvinner ju inte fören man kvitterar bort dom.
Har sånna grejer hemma, dock till aprilia och guzzi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Låter som att den inte får bränsle eller inte tänder, jag är ingen direkt höjdare på att felsöka då jag mest meckar med fullt fungera de höjjar
Eftersom att lampan slocknar så verkar pumpen iaf få upp bränsletrycket, så frågan är om bränslet når injektorerna, eller om det är fel på tändningen :?
Det går iaf utesluta en massa fel eftersom lampan slocknar när den inte försöker tända.

Ja det är lättast för dom med dator att hitta felet då dom bara kollar vilka givare som fått fel värden och sedan hitta felet från det. Koderna försvinner ju inte fören man kvitterar bort dom.
Har sånna grejer hemma, dock till aprilia och guzzi

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, ja mna har väl lärt sig en del grunder iaf så får ta det lite positivt Verkstaden jag snackade med sa att det handlar om ca 600 spänn att fixa detta via dom så blir ju inte så jävla farligt... Northbike här uppe skulle nog tagit 2000 + att dom har en månads väntetid.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Ett tips är att provstarta hojen en gång 2-3 gånger och låta den stå på tomgång under vintern. På äldre hojar brukar koppling och skit fastna när dom bara står.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ett tips är att provstarta hojen en gång 2-3 gånger och låta den stå på tomgång under vintern. På äldre hojar brukar koppling och skit fastna när dom bara står.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe har gjort det, tog ut batteriet och laddade upp lite då och då!

Nu hade jag en jävla tur och det var bara tändstiften, så efter lite mek så gick allt bra

Tack för tipsen alla! Nu vet jag iaf hur jag plockar isär hojen haha

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ett tips är att provstarta hojen en gång 2-3 gånger och låta den stå på tomgång under vintern. På äldre hojar brukar koppling och skit fastna när dom bara står.

Skickades från m.sweclockers.com

Njäe, det skulle jag inte rekommendera faktiskt. Tveksamt om du kommer upp i arbetstemp på tomgången i garaget vilket ger kondens i avgassystem och motor som följd. Tomgången brukar dessutom ha fetare blandning så i extremfallet sotar du igen motorn samtidigt som du gör fler onödiga kallstarter. Bättre att låta den stå på batteriladdare och inte starta i onödan. Om kopplingen klibbar kan man gymnastisera kopplingen och rulla lite fram och tillbaka under vintern istället.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Njäe, det skulle jag inte rekommendera faktiskt. Tveksamt om du kommer upp i arbetstemp på tomgången i garaget vilket ger kondens i avgassystem och motor som följd. Tomgången brukar dessutom ha fetare blandning så i extremfallet sotar du igen motorn samtidigt som du gör fler onödiga kallstarter. Bättre att låta den stå på batteriladdare och inte starta i onödan. Om kopplingen klibbar kan man gymnastisera kopplingen och rulla lite fram och tillbaka under vintern istället.

Alltid lär man sig nått nytt
Jag kör dock min hoj året runt. Sätter kartong för kylaren på vintern (Y)
Skönt att det löste sig för TS iaf

Skickades från m.sweclockers.com