Billig Kina SSD vs Gamm HDD i Htpc

Permalänk
Medlem

Billig Kina SSD vs Gamm HDD i Htpc

Hej.
Jag har två HTPCs hemma som jag tänkt sakta byta ut OS disken till någon SSD variant, jag kör XBMC-Ubuntu. Mina krav är inte skyhöga och det behöver inte vara något prestanda monster. Jag lagrar inga filer på HTPCn utan allt streamas.
Anledningen till att jag vill ha SSD är storleken, tyst, samt att jag inbillar mig att den ska vara svalare och mer strömsnål + att dom ska vara snabbare än en vanlig fysiskt disk.
OS diskarna som just nu sitter i dom burkarna är nå gamm-diskar jag haft till övers hemma, någon gammal 5400rpm 80gb och någon lite nyare som kanske ligger på 7200rpm 200gb typ.
Jag beställde en kina-kopia SSD ifrån AliExpress för prisets skull, jag har länge hållig koll på tradera och blocket på något beg men inte hittat något i rätt prisklass.
Info om disken var denna:
FASTDISK 64GB
SATA3 / 6gb/s
64mb Cache
Read 536 MB/s. Write 108MB/s
http://www.aliexpress.com/snapshot/6058246183.html

Det jag vill ha hjälp med:
1. Vad tycker ni initialt, Hur pass stor skillnad är det mellan en sådan dyng-SSD mot nån medioker-leftover-fysisk HDD som man har över hemma?
2. Hur och vilka program använder/rekomenderar ni för att testa diskarna? Hastighet Pålitlighet etcetc. Kör Win7 och OSX.

Disken kom på posten efter några veckor och jag hade tänkt testa den i dagarna som kommer.

Tack för svar. // David

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa en nonamedisk utan garanti för 150kr mindre än en märkesdisk? Finns exempelvis 450/450 MBps från Kingston för 450kr. Säkert billigare från Ebay/Amazon.

Permalänk
Medlem

Svårt att säja. Ser inte vad du kan känna i pengar mot att köpa en "vanlig" ssd på 64GB frän ett känt märke.
Kollade din länk och tyckte detta såg VÄLDIGT lågt ut.
"4KB Random Read IOPS 8552 iops
4KB Random Write IOPS 25804 IPS"
Sen står5 det i den beskrivningen MSATA och model M67H.
i ovandelen står det model SSSH

Så är det en msata eller en sata. Och är det värt att chansa. Du kan ju alltid köpa den för att bara se vad du får det kan vara lite kul. Men inte om du vill spara pengar.

Edit:
Trollar du mig? Kollade på bilderna nu.
Bara min rekomendation.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Du får ju en riktigt 120gb med garanti för 549:-

https://www.komplett.se/crucial-m500-ssd-25-120gb/777314?cks=...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Ta denna ist! Billigare, känt märke, garanti, mkt snabbare frakt.
https://www.komplett.se/crucial-m500-ssd-25-120gb/777314
https://www.komplett.se/samsung-ssd-840-evo-120gb-oem/791617

Haha ser att Hymer hade samma tankegång och hann före

Permalänk
Medlem

Okej. Ni har rätt. Jag ska iaf sätta in denna i htpc:n på kul och testa hur den fungerar, men att spara 150-170spänn är det inte värt. Tack för hjälpen

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

En sak att tillägga är att när man kör i stort sett alla OS utom windows så kan man även installera det OS'et på ett usb minne.
Dvs det finns inget krav (som windows har) på att det ska vara en HD/SSD.

Hade själv min server/nas (linux mint) installerat på ett 4gb usb2 minne vilket funkade fint men efter att jag bytte ssd ifrån en 60gb till en 120gb i spel datorn så hamnade 60gb i den (annars hade den inte ens använts av mig och så fick jag ju ett usb minne över).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Okej. Ni har rätt. Jag ska iaf sätta in denna i htpc:n på kul och testa hur den fungerar, men att spara 150-170spänn är det inte värt. Tack för hjälpen

$45.88 = 301kr
301kr + exp.avg. 100kr + moms 25% = 501kr

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

$45.88 = 301kr
301kr + exp.avg. 100kr + moms 25% = 501kr

305.50 blev jag debiterad för denna vara inkl frakt och allt.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

305.50 blev jag debiterad för denna vara inkl frakt och allt.

Är det under tullgränsen?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BenZ:

305.50 blev jag debiterad för denna vara inkl frakt och allt.

Du ansvarar för tulldeklaration och de avgifter som tillkommer.
Det är 100kr för postens hantering av Tull + 25% moms på priset.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du ansvarar för tulldeklaration och de avgifter som tillkommer.
Det är 100kr för postens hantering av Tull + 25% moms på priset.

Oavsett så är 305.50 allt jag betalat för att få den i min hand.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av BenZ:

Oavsett så är 305.50 allt jag betalat för att få den i min hand.

Men om den skickas i Kina så kan den fastna i tullen, då tar Posten 100kr i administrativ avgift och ett påslag av 25% av värdet på paketet tillkommer.
Spelar ingen roll mot vad du betalar mot AliExpress.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Är det under tullgränsen?

Beror på vilka/vilken vara det handlar om dom flesta varor så ligger gränsen på 1300:- men för alkohol/vapen/ammo/läkemedel/etc så finns ingen gräns alls sen finns det en del varor som är tullbefriade med.
Detta gällde ju nu tullgränsen MOMS däremot tas alltid ut från första öret och oftas med 25% men finns vissa varor som har 12%.

Och som sagts så kan man ha tur att slippa tull/moms om tullen inte tittar på paketet/brevet men risken finns ALLTID oavsett om det är ett paket med en vara för 1$ (har råkat ut för detta ett par gånger).
Sen säger många att postens deklareringsavgift är på 100:- det har den INTE varit för mig vid ett tiotal tillfällen (och då har paketen kommit ifrån kina/hongkong/us/australien) den har då alla gånger varit på 150:-.
Andra fraktbolag kan ha annat pris på deklareringsavgiften har själv varit med om allt mellan 150:- till 250:- och om jag inte minns fel så har det varit ups och fedex det handlat om då MEN har även läst/hört att den kan vara på 300:- med (men ej sett det själv).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Men om den skickas i Kina så kan den fastna i tullen, då tar Posten 100kr i administrativ avgift och ett påslag av 25% av värdet på paketet tillkommer.
Spelar ingen roll mot vad du betalar mot AliExpress.

Dom brukar skriva 'gift' på paketet och 'value $5'
Jag har handlat på Aliexpress i ett par år nu.
Man betalar bara det angivna priset som står på deras sida, inget mer.

Permalänk
Medlem

har också kikat lite på kinadiskar tidigare men de är för dyra jämfört med vad man kan köpa här hemma (med garanti osv) tycker jag. Nu får man ju en 120gb från valfri svensk datorbutik för strax över 500kr och då borde en kinadisk på 64gb inte kosta mer än max 100-150kr för att jag skulle vara intresserad. köpte själv en Sandisk ultra plus till min HTPC (betalade 649kr på netonnet) och är mycket nöjd med prestandan på den än så länge, känns till och med rappare än samsungdisken jag har i min speldator (dock är den disken ca 1 år äldre, det gör väl sitt).

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Tullavgift och Moms är två helt skilda saker, om du har tur så slipper paketet igenom tullen och då slipper du båda. Momsen är obligatorisk och tullavgiften är en viss procent som finns i en tariff beroende på varuslag. Du får dock alltid en hanteringsavgift på dryga hundringen om det fastnar för postens hantering av tullklareringen.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Dom brukar skriva 'gift' på paketet och 'value $5'
Jag har handlat på Aliexpress i ett par år nu.
Man betalar bara det angivna priset som står på deras sida, inget mer.

Då borde du ju veta att dom inte gör det längre utan enbart om man ber om det (och det var inte 5$ utan 10$ dom körde med).

Detta för att tullen för 2år sedan tröttnade på att 90%+ av alla paket ifrån kina butiker kom med gift och ett lågt värde och helt sonika stoppade/skickade tillbaks all post under 2-3 månader ifrån kina med motiveringen att dom skulle märka det med rätt uppgifter.
Och just DX var en av dom kina butiker som drabbades hårdas då dom dels är bland dom största men även för att dom ALLTID märkte sina paket med gift och 10$ (ÄVEN om varan i paketet hade ett värde under 1$).

Och sedan dess så skiter tullen helt och hållet i om gift är ikryssat heller inte med andra ord OM tullen tittar på paketet så gör gift inte ett skit och oftas så är det samma sak med värdet (på paket från kina) dom skiter i vad det står och kontaktar adressaten och ber denne om bevis på vad det är i paketet och hur mycket det är värt.

Aj fan det var aliexpress du skrev om kan svära på att jag läste dealextreme men i vilket fall som helst så gäller samma sak för aliexpress gift gör inte ett skit OM tullen tittar på paketet och värdet skiter dom även det oftas i med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!