Permalänk
Medlem

The Fallen Angel [Bitfenix Phenom M]

Hej Hej!

Är på tiden att jag får igång denna long over due projektlogg om mitt m-Atx bygge.
Jag var med i en tävling som Bitfenix hade här på Sweclockers i höstas och vann då ett Bitfenix Phenom M chassi och lite annat smått och gott.
Byggandet tog aldrig fart då jag underskattande den tid som jag behövde lägga på arbetsplatsen, men nu har det lättat så nu var det äntligen dags att sätta igång.
Jag döpte projektet The Fallen Angel då färgtemat skulle bestå utav vitt, svart och rött och eventuella logos skulle vara utav en ängel i någon mer demon stil.

Men först ett stort tack till Bitfenix och deras samarbetspartner Inet för att de anordna tävlingen och att dom tyckte min idé var intressant nog.

Planen för bygget är att försöka kräma in vattenkylningen för både cpun och mina två 7970 i detta lilla chassi. Det kommer att krävas en moddad top och front om det ska vara möjligt för de planer som jag har.

Hardware:
CPU: Intel Core i7 4770K
GPU: AMD Radeon 7970
MB: ASUS MAXIMUS VI GENE
RAM: Corsair CL9 1866MHz VENGEANCE PRO 32GB (8GB x 4)
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB
PSU: Corsair AX860

Leveransen från Bitfenix:
Bitfenix Phenom Micro-ATX - White/White x 1
Spectre Pro LED Red 120mm x 3
Spectre LED Red 230mm x 1
Spectre LED Red 200mm x 1
Spectre LED Red 120mm x 2
Alchemy Connect Red 12cm x 8

Kommer under dagen att uppdatera med lite mer bilder efter uppackningen och de första testmonteringarna i chassit då jag testade passform och hur jag ska lägga upp planen framöver.

Tack för mig så länge och ursäkta eventuella särskrivningar/felskrivningar som kan ha uppkommit.

Och tack återigen Bitfenix för att ni valde mig och Johan på Bitfenix för hans tålamod med mig och denna väldigt sena bygglogg/start!!!

Permalänk

Ska bli intressant att följa

Visa signatur

hej.

Permalänk
Medlem

Första uppackningen utav den nya hårdvaran

Måste säga att jag är imponerad utav m-Atx formatet

Intel Core i7 4770K

4st utav dessa kommer att göra all multi-tasking till en barnlek

Dold text

Summering:
Jag har stora förhoppningar på hårdvaran, då jag hoppas inte behöva byta ut den i den närmaste framtiden. i7:an bör klara att hantera de mesta jag lägger på den och med 32GB utav RAM så borde jag kunna redigera de flesta bilder och samtidigt surfa på nätet.

Och sedan en liten titt på det som Bitfenix har skickat:

Dessa kommer högst troligtvis placeras i fronten tillsammans med en 240mm radiator

The Big Beast, 230mm!!! hoppas att denna kan flytta stora mängder utav luft, för det kommer att behövas. Den kommer att placeras i botten

Lillebror till 230mm fläkten, även denna bör kunna flytta på lite luft. Kommer att använda antingen denna eller 230mm fläkten i botten på chassit beroende på hur mycket plats jag har tillgodo där efter att vattenkylningen är monterad.

Alchemy Connect Red 12cm x 8, dessa kan man koppla samman för att få längre rader utav leds väldigt enkelt

Bitfenix Phenom M

Dold text

Summering:
Det ska bli ett sant nöje att leka runt med dessa produkter och se vad man kan göra för något intressant med dom.
Phenom M är verkligen ett stabilt chassi med bra byggkvalité, det enda jag kan anmärka är på den mindra bra placerade frontpanelen, man skulle antingen at monterat den på vänstra plåten eller på toppen. För så som den är placerad just nu så är den mest i vägen.

Test monteringen:

Dold text

Summering:
Det var faktiskt förvånansvärt enkelt att bygga i Phenom M chassit. Hade förväntat mig mer problem med att få plats med allt. Det enda jag egentligen vill anmärka på är att Bitfenix har placerat "front panelen" på den sidoplåt som man måste plocka bort så det är stor risk att power/reset kablarna lossnar från moderkortet om man inte är försiktig. Det hända mig väl ett ca 4ggr under monteringen vilket ledde till att jag var tvungen att montera bort båda 7970:na för att kunna koppla dom åter till moderkortet.
Efter monteringen var klar så insåg jag vikten utav att modda PSU kablarna också, om man ska lyckas få bygget att ha ett litet estetiskt värde så måste alla kablar måttanpassas för att minimera kabelhärvan.
Bitfenix anvisar att fläktarna i toppen ska monteras på insidan utav chassit men min plan är att låta tillverka en topp så att jag kan placera fläktarna på utsidan och på sätt få mer plats för att montera den 280mm Radiator som jag hade tänkt placera där. Det är även tänkt att placera en 280mm eller 240mm radiator i fronten, så även en ny front måste tillverkas för att ge plats för detta.

Första uppstarten + "nightshoot"

Night shot, blir inge vidare utan en riktig kamera och mer tanke på hur man tar det.

Dold text

Summering:
Datorn hoppa igång på första försöket vilket alltid är skönt. Det var även trevligt att få ett första intryck utav hur det kommer att se ut framöver då all kablar är sleevade och kapade till rätt längd och sedan även då vattenkylningen är på plats.

Ett av de största farhågorna jag hade med systemet var att värmen skulle bli för mycket och systemet skulle väsnas värre än en jet turbin. Men inget problem alls utan system jobbar på med en lagom ljudnivå med bara fläktar, visst, det är inte ljudlöst... men det hade jag inte förväntat mig heller.

Nu är det dags att inhandla vattenkylningen som på något sätt ska få plats i chassit och sedan sleeves. Men även börja rita på hur toppen och fronten ska se ut. Synd bara att man är helt värdelös på alla CAD program :/