Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Haha kanske är så, men fun light lär ju fortfarande vara bättre än att sukta i sig en cola... Jag har aldrig haft ett problem med sjukdom eller hunger i samband med någon utav dom två alternativen, är väl olika hos folk till folk kanske.

edit: Efter lite wikiläsande så har ag kommit fram till att aspartam är ofarligt vid ett måttligt intag, hittar dock inget om hungern men det stämmer säkert. Står fortfarande fast att ett glas fun light fungerar bättre än läsk, iaf för mig.

Finns det några bevis för att aspartam är farligt? Det skulle vara intressant att veta hur det påverkar kroppen. "Problemet" med Funlight och viktnedgång kan vara att man dricker alldeles för mycket och på så sätt expanderas magsäcken vilket gör att man blir hungrig och måste äta mer mat innan man blir mätt. Men kan man stå emot hungern så är det väl bara att tuta och köra. Viktnedgång handlar ju bara om självdisciplin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Finns det några bevis för att aspartam är farligt? Det skulle vara intressant att veta hur det påverkar kroppen. "Problemet" med Funlight och viktnedgång kan vara att man dricker alldeles för mycket och på så sätt expanderas magsäcken vilket gör att man blir hungrig och måste äta mer mat innan man blir mätt. Men kan man stå emot hungern så är det väl bara att tuta och köra. Viktnedgång handlar ju bara om självdisciplin.

Läste en artiekl för någon månad sen om en ny studie som gjorts på aspartam och det skulle tydligen var helt ofarligt enligt den. Inga påverkningar på kroppen, den bara smakar och går rakt igenom, typ. Men snart kommer det väl en ny stuide som motsäger den som med allt annat

Permalänk
Medlem

Kag dricker aldrig light läsk. Det smakar sött men höjer inte blodsockret så jag mår bara dåligt av det.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Finns det några bevis för att aspartam är farligt? Det skulle vara intressant att veta hur det påverkar kroppen. "Problemet" med Funlight och viktnedgång kan vara att man dricker alldeles för mycket och på så sätt expanderas magsäcken vilket gör att man blir hungrig och måste äta mer mat innan man blir mätt. Men kan man stå emot hungern så är det väl bara att tuta och köra. Viktnedgång handlar ju bara om självdisciplin.

Skrivet av Slappiz:

Läste en artiekl för någon månad sen om en ny studie som gjorts på aspartam och det skulle tydligen var helt ofarligt enligt den. Inga påverkningar på kroppen, den bara smakar och går rakt igenom, typ. Men snart kommer det väl en ny stuide som motsäger den som med allt annat

Du syftar nog på rapporten som EFSA (european food safety authority) släppte? Ja lite lätt så säger den att aspartam är ofarligt.
Aspartam är farligt i allt för stora doser, men inget man vanligen kommer upp genom att dricka läsk.
Aspartam är en aminosyrakedja (typ protein) och får man i sig för mycket så skapar aspartam metanol i kroppen när den ska brytas ner. Metanol är inte så bra...
Tror studien EFSA släppte talade på 4000mg per kilo kroppsvikt innan man kunde se någon metanolutveckling, en liter lightläsk får Max innehålla 600mg. Vilket ger nästan 7 liter läsk per kilo kroppsvikt och dag(!!!).
Dom drog dock gränsen vid 40mg/kg kroppsvikt för att ha en säkerhetsmarginal det gör att man kan dricka 5 liter läsk om man väger 75kg och ännu mer om man väger mer.
40mg/kg kroppsvikt var även gränsen dom hade innan studien och det Livsmedelsverket har gått efter flera år.

Koncentrationen och mängden Aspartam i lightläsk är väldigt liten och ofarlig i normala mängder

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: för er som vill läsa hela studien.
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/3496.pdf
Väldigt intressant att läsa om man gillar aspartam och vill säga emot alla som säger att man kommer får tentakler eller tappa tänderna av det (jag har dock bara läst sammanfattningen, 263 sidor teknisk engelska får jag ta en annan dag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Du syftar nog på rapporten som EFSA (european food safety authority) släppte? Ja lite lätt så säger den att aspartam är ofarligt.
Aspartam är farligt i allt för stora doser, men inget man vanligen kommer upp genom att dricka läsk.
Aspartam är en aminosyrakedja (typ protein) och får man i sig för mycket så skapar aspartam metanol i kroppen när den ska brytas ner. Metanol är inte så bra... (Typ T-röd)
Tror studien EFSA släppte talade på 4000mg per kilo kroppsvikt innan man kunde se någon metanolutveckling, en liter lightläsk får Max innehålla 600mg. Vilket ger nästan 7 liter läsk per kilo kroppsvikt och dag(!!!).
Dom drog dock gränsen vid 40mg/kg kroppsvikt för att ha en säkerhetsmarginal det gör att man kan dricka 5 liter läsk om man väger 75kg och ännu mer om man väger mer.
40mg/kg kroppsvikt var även gränsen dom hade innan studien och det Livsmedelsverket har gått efter flera år.

Koncentrationen och mängden Aspartam i lightläsk är väldigt liten och ofarlig i normala mängder

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: för er som vill läsa hela studien.
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/3496.pdf
Väldigt intressant att läsa om man gillar aspartam och vill säga emot alla som säger att man kommer får tentakler eller tappa tänderna av det (jag har dock bara läst sammanfattningen, 263 sidor teknisk engelska får jag ta en annan dag)

Har fått för mig att T-röd är etanol och det är T-blå eller liknande som är metanol. Detta då jag sett folk på flashback/youtube som druckit t-röd och att det iallafall för ett par år sen stog etanol på flaskan.

Permalänk
Avstängd

Drick inga kaloriter öht. är ett bra första-råd.

I övrigt så gäller det att äta mindre energi långsiktigt. Hur äter du i övrigt? Om du går runt hungrig vid 1,8k kcal så kanske du behöver lägga om kosten ganska mycket.

Skrivet av Fextreme_fa:

Aspartam är en aminosyrakedja (typ protein) och får man i sig för mycket så skapar aspartam metanol i kroppen när den ska brytas ner. Metanol är inte så bra... (Typ T-röd) ][/size]

Exakt som med apelsinjuice. (Fast det är som sagt inte T-röd).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Har fått för mig att T-röd är etanol och det är T-blå eller liknande som är metanol. Detta då jag sett folk på flashback/youtube som druckit t-röd och att det iallafall för ett par år sen stog etanol på flaskan.

Helt rätt, efter lite google-hjälp så konstaterade jag samma. Tar bort det
Fast T-blå är väll spolarvätska? Metanol används tydligen nästan bara som bränsle inom motorsport :/
Sorry OffTopic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Exakt som med apelsinjuice. (Fast det är som sagt inte T-röd).

Ja fast metanolen i apelsinjuice är bunden till andra saker.
Metanolen som blir från aspartam är obunden då den framställs av kroppen som en biprodukt, metanolen i juicen finns där hela tiden och är "otillgänglig" för kroppen pga av dess kemiska bindningar.

OT, mitt bästa tips är att helt hålla dig borta från saker som innehåller höga halter salt och/eller socker. Socker och Salt skapar lätt ett "vill ha mer"-begär.
Sen med mättnaden så är det väldigt lätt att äta mycket (en stor volym) mat med lite kcal och verkligen fylla magen.
Håll dig till så mycket oprocessad mat som möjligt bara. Med andra ord ät basmatvaror, typ kött, potatis och grönsaker, sånt som är skördat/dödat och sen paketerat och inte omvandlat i fabriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Tack!