Problem med mitt Geforce GTX 560

Permalänk
Medlem

Problem med mitt Geforce GTX 560

Hej Sweclockers!

Jag har haft problem med mitt Geforce GTX 560 och dubbla skärmar den senaste perioden.

Sedan jag byggde datorn har jag kört med två skärmar, men för en stund sedan så blev jag påtvingad en windowsuppdatering och efter det slutade ena skärmen fungera (second monitor). Jag försökte ominstallera drivrutinerna och skärmen började fungera igen, i några dagar. Plötsligt efter en reboot så var skärmen svart, försökte ominstallera drivrutinerna men inget hjälpte förens jag startade upp ett spel. Då blev bägge skärmarna svart och sen fungerade bägge. Detta pågick en stund och jag bestämmde mig för en hel ominstallering av hela OS och allt för att försöka fixa det hela.

Det blev inte bättre. Efter ominstalleringen så funkade fortfarande inte skärmen vid uppstart, den startade när jag startade ett spel (ibland) men kunde även dö helt random. Varje gång så blev bägge skärmarna svart först, både när den slogs av och på.

Jag har försökt att byta mellan DVI portarna och HDMI portarna men det gör ingen skillnad, jag har avinstallerat och installerat äldre drivrutiner och sökt efter lösningar över hela nätet.

Jag har kollat att jag har nog ström och som max ska jag behöva 488 watt medans nätagget ger 600 watt.

Har någon en ide vad det kan vara? Är det grafikkortet som sjunger på sista verset eller nått annat?

Min dator:

Motherboard: Gigabyte GA-Z77-D3H
Power: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU
CPU: Intel® Core i7-3770K
Graphics: ASUS GeForce GTX 560
HD: OCZ VERTEX 3 2.5" 90GB SSD
Seagate Barracuda® 500GB
Memory: 2x Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB
Screen: 2x PHILIPS 234CL2SB 23"

Windows 7 Ultimate 64 bit

//Mavav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mavav:

Hej Sweclockers!

Jag har haft problem med mitt Geforce GTX 560 och dubbla skärmar den senaste perioden.

Sedan jag byggde datorn har jag kört med två skärmar, men för en stund sedan så blev jag påtvingad en windowsuppdatering och efter det slutade ena skärmen fungera (second monitor). Jag försökte ominstallera drivrutinerna och skärmen började fungera igen, i några dagar. Plötsligt efter en reboot så var skärmen svart, försökte ominstallera drivrutinerna men inget hjälpte förens jag startade upp ett spel. Då blev bägge skärmarna svart och sen fungerade bägge. Detta pågick en stund och jag bestämmde mig för en hel ominstallering av hela OS och allt för att försöka fixa det hela.

Det blev inte bättre. Efter ominstalleringen så funkade fortfarande inte skärmen vid uppstart, den startade när jag startade ett spel (ibland) men kunde även dö helt random. Varje gång så blev bägge skärmarna svart först, både när den slogs av och på.

Jag har försökt att byta mellan DVI portarna och HDMI portarna men det gör ingen skillnad, jag har avinstallerat och installerat äldre drivrutiner och sökt efter lösningar över hela nätet.

Jag har kollat att jag har nog ström och som max ska jag behöva 488 watt medans nätagget ger 600 watt.

Har någon en ide vad det kan vara? Är det grafikkortet som sjunger på sista verset eller nått annat?

Min dator:

Seagate Barracuda® 500GB

//Mavav

Försökt uppdatera drivrutinerna på gpun?

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Skrivet av TT00bbee:

Kan tillägga att pröva både med skarpa och beta drivrutinerna i så fall, en beta drivrutin från AMD gjorde att min andra skärm la av för ett bra tag sedan, men åtgärdades med senaste skarpa då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Skrivet av Mavav:

Hej Sweclockers!

Min dator:

Seagate Barracuda® 500GB

//Mavav

Det du skulle kunna göra är att göra rent hela datorn. Det kanske inte låter så kul men det kan vara värt ett försök. Kan vara att grafikortet blir varamare och sätter igång fläckarna mer och kanske kräver lite mer ström eller att processorn som blir varm? Btw kör du den med följande processor kylaren eller en annan?

//Mackan

Permalänk
Medlem
Skrivet av TT00bbee:

Skrivet av GreatLinkan:

Kan tillägga att pröva både med skarpa och beta drivrutinerna i så fall, en beta drivrutin från AMD gjorde att min andra skärm la av för ett bra tag sedan, men åtgärdades med senaste skarpa då.

Oj, ser att jag missat skriva det. Provat den senaste skarpa, senaste betan och säkert 15 generationer bakåt med tidigare versioner.

Skrivet av SUPERMACKAN:

Det du skulle kunna göra är att göra rent hela datorn. Det kanske inte låter så kul men det kan vara värt ett försök. Kan vara att grafikortet blir varamare och sätter igång fläckarna mer och kanske kräver lite mer ström eller att processorn som blir varm? Btw kör du den med följande processor kylaren eller en annan?

//Mackan

Städade senast ur dator för 4 månader sedan och när jag tittar nu så är den inte speciellt smutsig/dammig. Har dock inte sett någon koppling mellan värmen på grafikkort eller cpu och när det fungerar eller inte.

Jag har den medföljande processor kylaren ja.

Permalänk
Medlem

Avinstallera uppdatering från Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatLinkan:

Beta drivare ifrån AMD var ingen bra idé du kör ju nVidia. Driver cleaner och installera fräscha nVidia drivisar.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Beta drivare ifrån AMD var ingen bra idé du kör ju nVidia. Driver cleaner och installera fräscha nVidia drivisar.

Fast 7950 är ett AMD kort, det är TS som hade nvidia

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |