Trådlösa surroundhögtalare

Permalänk

Trådlösa surroundhögtalare

Nu är det så att jag skall flytta ch i den nya lägenheten är det i princip omöjligt att dra kablar från den tänkta tvbänks platsen till surroundhögtalare om jag inte sliter upp golvet eller drar kablarna i taket (något jag inte är så sugen på).

Det jag då funderar på är vad det finns för möjlighet att göra ljudöverföringen trådlös. Har googlat lite men har inte hittat något vettigt alls.

Jag inser ju givetviss att jag måste köpa lite nya saker antigen i form av nya högtalare eller något kit som gör de befintliga passiva högtalarna "trådlösa" men det jag helst itne vill göra är att behöva byta allt.

Så finns det några möjligheter eller är det kört?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Nu är det så att jag skall flytta ch i den nya lägenheten är det i princip omöjligt att dra kablar från den tänkta tvbänks platsen till surroundhögtalare om jag inte sliter upp golvet eller drar kablarna i taket (något jag inte är så sugen på).

Det jag då funderar på är vad det finns för möjlighet att göra ljudöverföringen trådlös. Har googlat lite men har inte hittat något vettigt alls.

Jag inser ju givetviss att jag måste köpa lite nya saker antigen i form av nya högtalare eller något kit som gör de befintliga passiva högtalarna "trådlösa" men det jag helst itne vill göra är att behöva byta allt.

Så finns det några möjligheter eller är det kört?

Tänk på att högtalarna kommer behöva en strömsladd om du inte drar högtalarkabel till dom. Så helt trådlösa kommer dom inte bli om du inte kör med batteridrivning.

Permalänk
Medlem

Med Sonos kan du få ett trådlöst hemmabiosystem,men som sagt du behöver strömkabel till alla högtalare.

Permalänk
Skrivet av Prodigys:

Tänk på att högtalarna kommer behöva en strömsladd om du inte drar högtalarkabel till dom. Så helt trådlösa kommer dom inte bli om du inte kör med batteridrivning.

Skrivet av oyegie:

Med Sonos kan du få ett trådlöst hemmabiosystem,men som sagt du behöver strömkabel till alla högtalare.

Sälvfallet behöver jag ström till dem och det bör inte vara något problem.

Men följdfråga då på sonos, måste jag byta ut allt till sonos prylar eller kan jag på något sätt koppla två surround högtalare till min förstärkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Sälvfallet behöver jag ström till dem och det bör inte vara något problem.

Men följdfråga då på sonos, måste jag byta ut allt till sonos prylar eller kan jag på något sätt koppla två surround högtalare till min förstärkare?

Japp du måste byta ut allt till Sonos,det är soundbaren du ska ha först och främst och sen köper du till surrar och baslåda.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Japp du måste byta ut allt till Sonos,det är soundbaren du ska ha först och främst och sen köper du till surrar och baslåda.

Men det går ju fet bort tyvärr, alldeles för dyrt. Hade hellre sett en lösning där jag bara köper till något till mina befintliga högtalare eller nya surround högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusminator:

Men det går ju fet bort tyvärr, alldeles för dyrt. Hade hellre sett en lösning där jag bara köper till något till mina befintliga högtalare eller nya surround högtalare.

Men det blir ju ganska bökigt om man skall köpa massa extra grejer för att få trådlöst ljud till högtalarna hela,särskilt om det är 5.1 och det är inte säkert det funkar med din stärkare heller.
Tyvärr finns det inget vettig lösning än att investera i ett Sonos-system.

Permalänk
Rekordmedlem

Köp mattor och lägg över kablarna som du drar på golvet, då får du troligen dessutom bättre akustik som en bieffekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Men det blir ju ganska bökigt om man skall köpa massa extra grejer för att få trådlöst ljud till högtalarna hela,särskilt om det är 5.1 och det är inte säkert det funkar med din stärkare heller.
Tyvärr finns det inget vettig lösning än att investera i ett Sonos-system.

Synd att det inte finns någon lösning att man köper typ två doso en som kopplas in i högtalar kontakterna i stärkarn och el givetvis, samt en som man gömmer till dosa som man typ ställer bakom soffan och drar el och högtalar kablar till. Att byta ut allt till sonas som jag läst inte klarar DTS när man redan ahr ett hyffsat ok system känns ju inte heller speciellt vettigt

Skrivet av mrqaffe:

Köp mattor och lägg över kablarna som du drar på golvet, då får du troligen dessutom bättre akustik som en bieffekt.

Tyvärr går nog mattor bort skulle nog inte få igenom det för av min bättre hälft.

Som det ser ut nu får jag nog leva med 2.1/3.1 tills vi flyttar nästa gång och jag får mitt egna biorum alt tills en vettig trådlöslösning dykler upp på marknaden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gusminator:

Synd att det inte finns någon lösning att man köper typ två doso en som kopplas in i högtalar kontakterna i stärkarn och el givetvis, samt en som man gömmer till dosa som man typ ställer bakom soffan och drar el och högtalar kablar till.

Det är inte vettigt att göra så men skaffar du en lös dekoder elerl nått som ger tillgång till förstegsutgångarna så är det bara att ansluta en trådlös länk på lågnivå och köra över till en mottagare med passande slutsteg eller koppla den till aktiva högtalare, det kan du göra själv idag om du vill men inte direkt via högtalarutgången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köpte Hemmabio på HIFI-Klubben för inte så länge sedan och var också ute efter trådlösa surroundhögtalare. Fick då svar att det skulle bli rent s*it av det då det fanns risk för att det inte skulle "hänga med". Slutade upp med att jag satte helt nya lister i TV-rummet och drog kabel kanal från listerna upp på väggen. Det är inte en så speciellt dyr lösning och tar väll inte så fruktansvärt lång tid heller.

Skulle man ha ordentligt 5.1 så skulle man köra med sladdar, mitt tips är att du inte utesluter det helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilixi:

Köpte Hemmabio på HIFI-Klubben för inte så länge sedan och var också ute efter trådlösa surroundhögtalare. Fick då svar att det skulle bli rent s*it av det då det fanns risk för att det inte skulle "hänga med".

Stämmer bra med min personliga erfarenhet, jag köpte en trådlös soundbar för 1-2 år sedan och ljudet låg 0.5 - 1.0 sek efter... Helt värdelöst för film.

Så den fick bli en musikanläggning i köket istället som vi streamar till från telefonerna

Permalänk
Medlem

Det finns dock gånger då det är oklokt att döma ut en produkt baserat på erfarenheter utav en helt annan produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

En annan sak som är värd att tänka på är att trådlösa system brukar använda sig av 2,4 GHz eftersom det är ett fritt band och utrustning är billigt och lätt att få tag på. Problemet är att WLAN också använder det bandet tillsammans med nästan allt som är trådlöst. Har testat ett par trådlösa system från Logitech och de dödar kontakten med det trådlösa nätverket helt. Signalstyrkan går i golvet och överföringshastigheten är nere på snigelfart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En annan sak som är värd att tänka på är att trådlösa system brukar använda sig av 2,4 GHz eftersom det är ett fritt band och utrustning är billigt och lätt att få tag på. Problemet är att WLAN också använder det bandet tillsammans med nästan allt som är trådlöst. Har testat ett par trådlösa system från Logitech och de dödar kontakten med det trådlösa nätverket helt. Signalstyrkan går i golvet och överföringshastigheten är nere på snigelfart.

Brukar inte mikrovågsugnar också störa ut 2.4GHz-bandet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prodigys:

Brukar inte mikrovågsugnar också störa ut 2.4GHz-bandet?

Jo, de arbetar oftast med 2,45GHz.

Visa signatur