Permalänk
Medlem

Bästa filmformatet?

Hej!

Ifall en DVD-spelare klarar formaten Xvid, DivX, MPEG2. Vilket format är det mest högkvalitativa att välja för film?

Mvh.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Mpeg2

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var det "sämsta" och mest komprimerade filformatet? Men det ska alltså vara det bästa av dessa tre?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

de är alla likvärdigt dåliga

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

de är alla likvärdigt dåliga

har du andra filformat som går att bränna som DVD?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Att bränna på en inspelningsbar DVD kan du ju göra men om du kan spela i en stand-alone DVD-spelare är ju en annan sak. Du kan ju lassa in vad du vill på skivan, MPEG4, M2TS etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Att bränna på en inspelningsbar DVD kan du ju göra men om du kan spela i en stand-alone DVD-spelare är ju en annan sak. Du kan ju lassa in vad du vill på skivan, MPEG4, M2TS etc.

Har redan provat att bränna in filmen som sig och sätta "autostart". Men det fungerar inte i spelaren som vi använder. Jag måste bränna som DVD så att skivan i slutändan innehåller mapparna TS audio och TS video "någonting".

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har redan provat att bränna in filmen som sig och sätta "autostart". Men det fungerar inte i spelaren som vi använder. Jag måste bränna som DVD så att skivan i slutändan innehåller mapparna TS audio och TS video "någonting".

Då kan du enbart bränna en DVD-Video alltså MPEG-2 inget annat. (Audio_TS, Video_TS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Då kan du enbart bränna en DVD-Video alltså MPEG-2 inget annat.

jo, Xvid och DivX fungerar också, som jag skrev i trådens start

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

jo, Xvid och DivX fungerar också, som jag skrev i trådens start

Lite förvirrat nu, du kanske ska tala om vad du vill uppnå? MPEG-2 och Xvid blir rätt likt men det beror på inställningar vid rendering som bitrate etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Lite förvirrat nu, du kanske ska tala om vad du vill uppnå? MPEG-2 och Xvid blir rätt likt men det beror på inställningar vid rendering som bitrate etc.

Jag undrar vilka av dessa tre filformat (MPEG2, Xvid, DivX) som lämpar sig bäst om man är ute efter så hög bildkvalité som möjligt? Jag antar att det mest komprimerade filformatet är det sämsta i mitt fall? Isåfall, vilket är mest komprimerat?

Jag kan inte så mycket om filformat Är frågan jag stället för svår att svara konkret på?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag skulle också säga att Xvid och Divx ligger långt före MPEG2. Jag skulle ha valt Xvid eftersom det är open source samt att Divx iaf tidigare har haft en del inkompatibilitet som orsakar artefakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Jag skulle också säga att Xvid och Divx ligger långt före MPEG2. Jag skulle ha valt Xvid eftersom det är open source samt att Divx iaf tidigare har haft en del inkompatibilitet som orsakar artefakter.

Tack! Känner mig otroligt okunnig inom ett område som jag borde kunna väldigt mycket om, men problemet är att det var nästan fem år sedan som jag satt och fipplade med dessa filformat och bränning av filmer. Har glömt en hel del....

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Min gissning är att MPEG-2 ändå blir bäst eftersom det ofta är begränsningar på vilka inställningar, upplösning och bitrate man kan använda med XviD på DVD-spelaren. En del DVD-spelare klarar t.ex. endast av att spela XviD på bränd CD-skiva men inte på DVD och då blir man ju kraftigt begränsad på vilken kvalitet man kan få ut i förhållande till speltiden på en skiva.

En annan aspekt är att om du nu har din film i DVD-format så lär den knappast bli bättre av att kodas om till XviD oavsett hur bra inställningar du använder. Så om det överhuvudtaget ska vara intressant att fundera på om XviD är bättre är om du typ konverterar från Bluray, alternativt någon HD videokamera för att spela upp i DVD-spelaren.

Men du får väl testa dig fram.

Permalänk
Medlem

DVD standarden innehåller inget om DivX eller XviD, det är helt beroende på vilket chipset som används i varje enskild DVD-spelare som avgör om det är möjligt att spela av dessa format.

En DVD skiva med några AVI eller MKV filer är inte DVD Video kompatibel, det behövs en mappstruktur med en VIDEO_TS katalog och en speciell filstruktur av IFO, BUP och VOB filer (sistnämnda är själva videofilerna).

På sent 90-tal tidigt 2000-tal så blev DVD-spelaren DP-450 från Kiss Technology känd som en av de första spelarna som klarade av DivX samt RW skivor utan problem.

Om din avspelare klarar DivX / Xvid och källfilerna är i dessa format så är det bäst att låta de vara som de är. Om du konverterar de till MPEG2 förlorar du kvalitet men får en skiva som antagligen klarar av att spelas i fler dvd-spelare.