Permalänk
Medlem

Jag tycker inte Mac är nämnvärt dyrare än Windows-PC. Inte jämförelsevis.

Skriver man upp alla enskilda komponenter som en given mac kommer utrustad med, plus kostnad för operativsystem, så kostar macen sällan mindre än PC med samma komponenter, men obetydligt mer än PC.

Skillnaden i pris kommer oftast av att macen levereras mer som färdig produkt, jämfört med många PC apparater. Med macen så får man ofta en rad interface på köpet. Firewire, thunderbolt, minst 4 USB, wifi, bluetooth, inbyggda mikrofoner och 1-2 webcams, SDXC osv.

Köper man en PC i lösa delar så har man större frihet i att välja vilka komponenter och interface man vill ha med, och inte vill ha med. På så sätt kan en PC bli billigare för en enskild person. Men jämför man de inkluderade komponenterna sida vid sida så verkar macen obetydligt dyrare.

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk

Kolla in dell latitude 14, går att få levererad med Linux, och finns varianter med 16gb. Även dom ligger under företagsdelen hos dell så har det i alla fall tidigare gått utmärkt att ringa in och köpa dom ändå.

Men det är som ts säger, det är inte så dyrt med mac-arna. Det är ju bara att folk jämför äpplen och päron. Macbook pro med någon random Acer på elgiganten. Istället för laptops som ofta är riktade mot företag som dell precision, latitude, lenovo thinkpad osv.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Det funkar för spel vilket är ointressant för mig, det jag använder GPUn till är gränssnitt och framförallt 3d animeringar i webbläsaren. Men att du får ut bra batteritid är ju riktigt intressant. Då kanske diskret GPU inte är en nackdel, bara inte någon fördel.

Okej. Annars att bara installera inteldrivare och bbswitch för att inaktivera diskreta gpun är ju en annan lösning för att bli av med den.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte erfarenhet av så många laptops men jag skulle tro att man får vad man betalar för. Har en macbook pro från 2009 fortfarande och den har aldrig strulat. Har iofs bytat hårddisk (till en SSD), batteri och minne under de här nästan 5 åren. Kommer säkert fungera utmärkt i ett antal år till. Känns bara lite seg när man har många tabbar igång i chrome med flash annars känns den fortfarande snabb trots att det är en gammal core 2 duo i den.

Mao jag kan kan inte påstå macar är dyra när de håller så bra som min gjort. Blir en ny när den här lägger av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomKe:

Jag tycker inte Mac är nämnvärt dyrare än Windows-PC. Inte jämförelsevis.

Skriver man upp alla enskilda komponenter som en given mac kommer utrustad med, plus kostnad för operativsystem, så kostar macen sällan mindre än PC med samma komponenter, men obetydligt mer än PC.

Skillnaden i pris kommer oftast av att macen levereras mer som färdig produkt, jämfört med många PC apparater. Med macen så får man ofta en rad interface på köpet. Firewire, thunderbolt, minst 4 USB, wifi, bluetooth, inbyggda mikrofoner och 1-2 webcams, SDXC osv.

Köper man en PC i lösa delar så har man större frihet i att välja vilka komponenter och interface man vill ha med, och inte vill ha med. På så sätt kan en PC bli billigare för en enskild person. Men jämför man de inkluderade komponenterna sida vid sida så verkar macen obetydligt dyrare.

Precis. Jämförelsevis med andra datorer så tycker jag (i alla fall bärbart) att Mac är mer prisvärda än
det mesta då du får Thunderbolt och programvara som faktiskt är riktigt bra (iMovie, GarageBand..)
medan du på Windows får ganska dåliga grejer, Movie Maker till exempel är helt värdelös.
Något jag gillar också är att även deras stationära datorer har Wifi, vilket du oftast inte får med
på en stationär Windows-dator. Visst kör man hellre med kabel, men i vissa scenarion är Wifi nästan
ett måste om man nu inte har något emot att dra en 20 meters kabel åt flera håll.
Så ser det ut för mig i alla fall

Permalänk
Medlem

Framför allt så tycker jag det är helt onödigt att gaffla om vad som i sammanhanget är småsummor. Det handlar ju om en pryl som man får nytta och nöje av många timmar om dagen i många år framöver, så man köper ju självklart vad man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nu har jag inte erfarenhet av så många laptops men jag skulle tro att man får vad man betalar för. Har en macbook pro från 2009 fortfarande och den har aldrig strulat. Har iofs bytat hårddisk (till en SSD), batteri och minne under de här nästan 5 åren. Kommer säkert fungera utmärkt i ett antal år till. Känns bara lite seg när man har många tabbar igång i chrome med flash annars känns den fortfarande snabb trots att det är en gammal core 2 duo i den.

Mao jag kan kan inte påstå macar är dyra när de håller så bra som min gjort. Blir en ny när den här lägger av.

Var exakt samma sak jag tänkte när jag köpte min 2010 MBP, 4 år senare, SSD och 8GB och den gör fortfarande precis allt jag kastar mot den (ska väl tilläggs att jag inte spelar på den, mest programmering och surf) och fortfarande har många timmars batteritid.
Nästan synd då man är lite sugen på de nya retina macbook pro, den funkar för bra för att byta ut och det enda jag skulle få med en ny dator är att den blir lättare och några timmar extra batteri (någonting som jag egentligen inte behöver).

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo