Permalänk
Medlem

Asus kundtjänst?

Hej, jag undrar om det är någon som har erfarnhet av ASUS kundtjänst här i Sverige? Är den bra eller dålig?

Min nyinköpta transformer öppnade jag häromdagen för att upptäcka att skärmen var FULLT med sprickor och touchscreenen har slutat fungera.

Jag har verkligen ingen aning om hur sprickorna kom till och allt, den var inte över något tungt och jag har inte tappat den så jag antog att det måste vara något konstruktionsfel på skärmen?

Jag köpte den hos Webbhallen och de sa "Du får kontakta ASUS och be de fråga om det håller på garantin".

Jag blev väldigt förvånad av den dåliga kvaliten, det måste väl varit något fel? Kan inte tänka mig att ett företag som asus gör en tablet som helt plötsligt får sprickor, det är ingen annan som rört den, det är jag helt säker på.

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska inte behöva prata med ASUS alls. Det är Webhallen som ska sköta den kontakten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du ska inte behöva prata med ASUS alls. Det är Webhallen som ska sköta den kontakten.

Inte nödvändigtvis, beror på hur webhallen vill göra med supporten, de kan hänvisa till tillverkaren om de så vill.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

killen såg lagom sur ut som om jag ljög för honom. Sticker väl imorgon och hoppas på att någon annan står vid kassan.

Permalänk
Skrivet av Deadmau5:

Hej, jag undrar om det är någon som har erfarnhet av ASUS kundtjänst här i Sverige? Är den bra eller dålig?

Min nyinköpta transformer öppnade jag häromdagen för att upptäcka att skärmen var FULLT med sprickor och touchscreenen har slutat fungera.

Jag har verkligen ingen aning om hur sprickorna kom till och allt, den var inte över något tungt och jag har inte tappat den så jag antog att det måste vara något konstruktionsfel på skärmen?

Jag köpte den hos Webbhallen och de sa "Du får kontakta ASUS och be de fråga om det håller på garantin".

Jag blev väldigt förvånad av den dåliga kvaliten, det måste väl varit något fel? Kan inte tänka mig att ett företag som asus gör en tablet som helt plötsligt får sprickor, det är ingen annan som rört den, det är jag helt säker på.

På din fråga om den är bra, så kan jag säga att den är det!

Jag fick skärmen på min Nexus 7 sprucken. Jag ringde då kundtjänsten för att få information om vår man kunde skicka in den och få skärmen bytt. Killen i telefonen var trevlig och visade medlidande. Det gick också smidigt att få informationen om och kontaktuppgifterna till reparationsstället.

Ett ärende blir mycket roligare och enklare när det går till som mitt gjorde!

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

På din fråga om den är bra, så kan jag säga att den är det!

Jag fick skärmen på min Nexus 7 sprucken. Jag ringde då kundtjänsten för att få information om vår man kunde skicka in den och få skärmen bytt. Killen i telefonen var trevlig och visade medlidande, och det gick smidigt att få informationen och kontaktuppgifterna till reparationsstället.

Ett ärende blir mycket roligare och enklare när det går till som mitt gjorde!

Behövde du betala?

Permalänk
Skrivet av Deadmau5:

Behövde du betala?

När jag fick reda på vad det skulle kosta så struntade jag i att reparera den. Jag fick nämligen en ny billigare än vad det skulle kosta att få den lagad.

Men i mitt fall så hade ju jag orsakat skadan. Så som jag förstod det så fick du din nya produkt levererad trasig. Detta ska naturligtvis inte du behöva betala.

Visa signatur

3900X | ROG Strix B550-I | 2080 Ti | 3TB | 32GB | SF1000 | A4-H20 | Kraken 240 AIO
S22 | iPad Pro 12.9'' 3rd Gen (som agerar laptop)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thorsama:

Inte nödvändigtvis, beror på hur webhallen vill göra med supporten, de kan hänvisa till tillverkaren om de så vill.

Det är klart att de kan hänvisa till supporten, men det är inget du behöver acceptera. Blanda inte ihop en reklamation med generell produktsupport. Detta handlar inte om produktsupport.

TS motpart är Webhallen eftersom det är dem han har betalat till. Min bild är att det sällan är av godo att gå direkt till tillverkaren vid en reklamation. Tillverkarens garantier har ingenting att köra med svensk konsumenträtt. Tillverkaren kan ha vilka garantier de vill utan att följa svensk lag.

Jag rekommenderar att köra ärendet helt genom Webhallen och enligt svensk konsumenträtt till att börja med. Om den processen fallerar så vänd dig till ASUS för att höra om detta täcks av deras garanti.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är klart att de kan hänvisa till supporten, men det är inget du behöver acceptera. Blanda inte ihop en reklamation med generell produktsupport. Detta handlar inte om produktsupport.

TS motpart är Webhallen eftersom det är dem han har betalat till. Min bild är att det sällan är av godo att gå direkt till tillverkaren vid en reklamation. Tillverkarens garantier har ingenting att köra med svensk konsumenträtt. Tillverkaren kan ha vilka garantier de vill utan att följa svensk lag.

Jag rekommenderar att köra ärendet helt genom Webhallen och enligt svensk konsumenträtt till att börja med. Om den processen fallerar så vänd dig till ASUS för att höra om detta täcks av deras garanti.

Håller med ovan.

Skrivet av Deadmau5:

killen såg lagom sur ut som om jag ljög för honom. Sticker väl imorgon och hoppas på att någon annan står vid kassan.

Det spelar ingen roll vad killen som står vid kassan tycker. Har det inte gått mer än 6 månader (om jag kommer ihåg rätt) så är det upp till dom att bevisa att det är du som orsakat felet. Så han kan vara hur sur som helst men kan han inte bevisa att du har orsakat felet så måste dom ta hand om reklamationen.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet dålig, jag hade någon fråga ang grafikkortet men var tvungen att uppge serienr, osv med mera med mera med mera så jag kom aldrig vidare till supporten. Sket i det istället.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hos vem bevisbördan kommer att ligga enligt Webhallen?
Men klart TS inte ska stå för något!

Just för att jag är rädd för sådant här så dokumenterar jag alltid paket när de hämtas, och när jag sedan öppnar dem.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Skrivet av Zorrox:

Hålelr med ovan.

Visst, skicka in till Webhallen så de kan skicka vidare den till Asus sen.. Istället för att gå direkt till rätt part. Låter som det snabbare förfarandet. No?

Jaja, man gör som man vill.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Visst, skicka in till Webhallen så de kan skicka vidare den till Asus sen.. Istället för att gå direkt till rätt part. Låter som det snabbare förfarandet. No?

Jaja, man gör som man vill.

Som Giplet skrev: "Tillverkarens garantier har ingenting att köra med svensk konsumenträtt. Tillverkaren kan ha vilka garantier de vill utan att följa svensk lag."

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Blandade ihop termerna lite... Det jag syftade på var garanti.

Garanti är valfri från säljarens sida: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons... Däremot har du en reklamationsperiod på 3 år varav de första 6 månaderna innefattar "ursprungsfel" och du som konsument inte behöver bevisa fel. Efter 6 månader ligger det på konsument att bevisa att fel är ursprungligt.

I detta fallet är det väl rimligt att göra en reklamation.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Som Giplet skrev: "Tillverkarens garantier har ingenting att köra med svensk konsumenträtt. Tillverkaren kan ha vilka garantier de vill utan att följa svensk lag."

Nej, det har du ju rätt i.. Asus lär säkert anse att en söndersmashad produkt är helt och hållet 'som det ska vara'.

Oavsett vad - efter att produkten skickats in till Webhallen så KOMMER den gå till Asus. Om Asus stått emot svensk lagstiftning så hade de inte kunnat sälja sina produkter här, ingen hade köpt dem.

Tyck vad man vill om det, det är såhär det går till. Asus fixar biffen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deadmau5:

Hej,

Om det var häromdagen du köpte den, alltså för mindre än 7 dagar sedan, så ska du vända dig till Webhallen med en DOA-anmällan. DOA = Dead on Arrival och omfattar alla fel som uppstod innan du köpte den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Nej, det har du ju rätt i.. Asus lär säkert anse att en söndersmashad produkt är helt och hållet 'som det ska vara'.

Oavsett vad - efter att produkten skickats in till Webhallen så KOMMER den gå till Asus. Om Asus stått emot svensk lagstiftning så hade de inte kunnat sälja sina produkter här, ingen hade köpt dem.

Tyck vad man vill om det, det är såhär det går till. Asus fixar biffen.

Tillverkarna lämnar oftast bara ett års garanti, men enligt svenk lag så kan du reklamera under 3 årstid.
Sen vad händer om produkten får samma fel flera gånger, enligt konsumenträtten så kan man häva köpet efter 3 gånger om man får samma fel och har du gått via tillverkaren direkt så kan det bli ett problem där.
Säljaren kan säga att du har inte meddelat dom om några problem tidigare och tillverkaren kan säga att dom inte har sålt något till dig så hur ska du kunna häva köpet?
Jag tycker att det är bättre att gå bara via säljaren även om produkten skickas till tillverkaren i slutändan oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Tillverkarna lämnar oftast bara ett års garanti, men enligt svenk lag så kan du reklamera under 3 årstid.
Sen vad händer om produkten får samma fel flera gånger, enligt konsumenträtten så kan man häva köpet efter 3 gånger om man får samma fel och har du gått via tillverkaren direkt så kan det bli ett problem där.
Säljaren kan säga att du har inte meddelat dom om några problem tidigare och tillverkaren kan säga att dom inte har sålt något till dig så hur ska du kunna häva köpet?
Jag tycker att det är bättre att gå bara via säljaren även om produkten skickas till tillverkaren i slutändan oavsett.

Självfallet kommer du få en servicerapport på din produkt även från Asus.
Jaja, man gör precis som man själv vill, jag bara påpekar att det NÄR det finns möjlighet att gå direkt till tillverkaren (vilket det oftast gör) 97 gånger av 100 så är det bättre och absolut snabbare att göra så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är det en reklamation så ska det tas med Webhallen. Är det däremot en garanti, så vill Asus att Webhallen hänvisar kunderna till deras egna support.

Blev så när min Nexus 7-platta gick sönder. Vände mig till Webhallen, fick info om att Asus själva vill hantera garantin. Kom en UPS-herre och hämtade plattan dagen efter, kördes till Tjeckien...(för byte av batteri..) och tillbaka.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av ASUS-supporten är helt och håller med garantiärenden och det har fungerat helt okej.
Ringde dom och berättade vad problemet var (tangentbord på laptop som slutat funka), dom skickade en fraktsedel.
Skickade in den, fick tillbaka den några dar senare med utbytt tgb.

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Medlem

Hej,

Hade ett liknande ärende med Asus, skärmen på min Padfone sprack plötsligt utan att jag hade sönder den.
Skickade iaf in den på reparation där jag fick svaret: "Du tog sönder den själv, du måste betala"

Deras svenska support kan inte ta hand om ärendet, endast deras Nordic. Alla som jag var i kontakt med på Nordic har varit väldigt fyrkantiga, undvikit frågor och endast hänvisat mig till ARN om jag inte är nöjd. Du kan läsa min tråd om detta här: http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1279578-nek...

Tog ca 2 veckors kamp med x antal mail och telefonsamtal men tillslut så löste det sig genom att jag fick kontakt med deras representant här på sweclockers. Det var utan tvekan den värsta upplevelsen jag någonsin i mitt liv haft gällande ett supportärende.

Asus använder sig av reparationsverkstaden LetMeRepair som totalt vägrade att ens fundera på om det fanns ett annat sätt för skärmen att gå sönder än att jag tagit sönder den själv. De använder bevisligen inga andra metoder än "ögonmått" för att se om skärmen gått sönder via yttre åverkan eller inte, annars hade de snabbt insett att jag inte tagit sönder den själv, de vägrade också svara på vilka metoder de använt för att fastställa att jag tagit sönder den själv, enda svaret jag fick var att det var "teknikerns bedömning".

Alltså, om du lämnar in den så tror jag de kommer att be dig betala och påstå att du tagit sönder den själv.
Jag tycker trotts det att du ska skicka in den på garanti och sen kämpa tills du får det du har rätt till.

Permalänk
Medlem

Har exakt en erfarenhet av Asus kundtjänst och den var usel. Frågade om problem med ett Asus Xonar U7 USB till min HTPC som inte fixade 5.1 ljud som specarna utlovade. Svaret jag fick från en svensk representant innehöll absolut inga försök att lösa problemen utan han tyckte jag skulle lämna tillbaka ljudkortet. Precis vad jag gjorde så där försvann den försäljningen för Asus...

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Let Me Repair är (enligt mig) näst intill okompetenta, de lyssnar inte och missar dessutom alla möjliga typer av uppenbara fel. Bilder verkar underlätta något, men mest får man svaret att enheten har blivit testad under whatever antal timmar och att inga fel utanför specificationen har funnits. Har skickat samma enhet till dom flertalet gånger och fick samma svar om och om (pågick i ett par månader). Sedan när man hade i princip direktkontakt med dom och dessutom packade på dom en bunt med bilder så kunde de naturligtvis inte förstå hur teknikerna kunde ha missat detta, pinsamt!

Permalänk
Medlem

Jadu....Jag har inget direkt förtroende för att affärer och reklamation/support längre.
Jag råkade ut för en "buggig" smartphone köpt på elgiganten för ett tag sen och jag fick kämpa som en gris innan jag till slut fick pengarna tillbaka.
Den skickades in på service 3-4 ggr innan jag till slut fick kontakt med en tekniker på serviceföretaget här via detta forum som sen tog hand om ärendet och till slut skickades telefonen från servicestället till samsung som sen skickade ett beslut till El-Giganten att jag skulle få pengarna tillbaka.

HP må kanske inte ha de bästa eller billigaste produkterna produkterna men deras support har jag bara haft bra erfarenheter från.

Man får väl börja filma själva öppnandet av paketet i full hd film så att man kan bevisa om en produkt råkar vara trasig från dess att man öppnar paketet.

Permalänk
Medlem

TS har förvisso inte återkommit sedan igår, men när jag läste TS första inlägg i tråden, främst följande:

Skrivet av Deadmau5:

tyckte jag att det inte fanns en alldeles självklar tolkning av exakt vad som hade hänt. Inte för att det med nödvändighet ändrar slutresultatet.

Såg TS detta när den packades upp, d.v.s. någon form av transportskada eller liknande, eller hade den använts någon dag, för att sedan när den öppnades vara full med sprickor (som t.ex. kan uppstå p.g.a. spänningar vid montering, i andra sammanhang än datorer). Har dessbättre sluppit omfattande erfarenheter av liknande, men kan tänka mig att det blir något olika om det är ren transportskada eller DOA inom en vecka, men likväl, i de fallen, inom en vecka, måste det vara butiken som TS ska tala med.

Diskussionen om vart TS skall vända sig, kommer förstås av frågan i OP, men diskussionen om reklamationsperioder i Sverige etc. är väl ointressant. Är det transportskada eller DOA inom vecka så är det butiken. Är det däremot t.ex. massivt pixelfel på något inom något år, så brukar väl butikerna många gånger hänvisa till tillverkaren. Men den diskussionen verkar vara överkurs här.

Så kanske bäst att TS vänder sig till butiken igen, och kanske även förtydligar något om vad som hände.

Permalänk

Hej!
Läs min tråd där jag och min sambo råkade ut för samma sak.
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1282870-kopte-ny-asus-t100-pa-siba-defekt-vid-kop-men-inget-gensvar-fran-butiken/

Dock var vår tablet helt oanvändbar. Likadant för oss med sprickor och sådant.
Det är bara att trycka på återförsäljaren. Kontakten med ASUS var inte värd så mycket.
Vi fick Siba att bjuda på avgiften för oberoende undersökning där de i sin tur godkände ett utbyte.
De ansåg att vi inte kunde ha skapat skadorna själva utan att det var någonting som kommit från fabrik.
Kanske värt att snacka med Webhallen lite mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

enligt svensk lag så ska affären ta i emot ärendet där du köpte den. om dom hänvisar till tillverkaren kan du hänvisa till svenskreklamationslagsmojjs!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deadmau5:

har du ringt deras kundtjänst?

Permalänk
Medlem

Läs dina rättigheter i konsumentköplagen på nätet.
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Kontakta konsumentvägledaren i din kommun och fråga om råd
http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Hitta-vagle...

Du kan ju be muppen på webhallen som inte tog emot din reklamation att själv ringa och prata med konsumentvägledaren så får han det på svart o vitt vad som gäller.

Kräv att få prata med webhallens butikschef. De om någon bör vara insatta i konsumentköplagen. Annars kan du ju gå till pressen o ta upp detta. Då får han väl garanterat sparken.

Permalänk
Medlem

För er som sitter och funderar på var TS ska vända sig

Reklamationer skall utföras till säljaren
Det är knappast asus som är säljaren här ?
Eller har någon här på forumet sett dem sälja en enda pryl till kunder direkt utan att gå via mellanhänder förutom i vissa andra länder (Läs USA) så får ni gärna visa det

Vad jag vet sen jag jobbade i butik och sålde asus produkter så går de alltid via distrubitörer och importörer och enligt vad jag har för mig så står det klart och tydligt i konsumentköpslagen att man ska reklamera direkt till sin säljare eller till nästa steg i försäljningsledet eller något sådant

Så, hm, ni som tycker att TS självklart ska vända sig till asus, får gärna motbevisa det här för mig med lagtexten i högsta hugg

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(