Permalänk
Skrivet av Bart:

Kan inte tänka mig att man skulle bli missnöjd med en Z2 i huvud taget.
Nu är jag inte exakt i samma situation som trådskaparen, är visserligen väldigt sugen på M8 och har ett obundet abonnemang hos Telenor. Sitter med en M7, men det faktumet att Telenor inte ens behagar ta in M8 i sitt sortiment är bara för dåligt. För mig är det mer intressant att säga upp avtalet hos Telenor, då Telenor bevisligen inte har en aning om vad dom håller på med. Dessutom tycker jag att Telenor erbjuder mig som trogen kund ingenting, även om jag varit kund sedan Vodafone/Europolitan-tiden. Detsamma gällde när jag funderade på att köpa M7 förra året, så jag köpte en från blocket.
Men men, det är 3 månaders uppsägningstid och jag vet inte exakt vad jag kan få för erbjudande någon annanstans heller - så jag behåller mitt abonnemang ett tag till och ser om det kommer någon uppdaterad M8 Prime till September. Fast nu jagade jag upp mig och blev väldigt sugen att ringa Telenor och säga upp mitt abonnemang...

Haha! Säg upp det så kanske du får en Z2 till bra pris som du sen kan sälja och köpa en M8/M8 prime? Jag ville ju helst stanna hos Telenor då det funkar bra för mig där jag bor och jobbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Vad M8 vinner på för mig är två saker - byggkvalitét (känns betydligt bättre i handen och mer exklusiv, ett rent nöje att hålla i)

Kalla det inte byggkvalitet. Det är ergonomin och materialet du gillar. Kvaliteten behöver inte vara högre för att du gillar det mer.
Bättre designat chassi, mer ergonomiskt o.s.v. kan man ju säga, då den känns bra mycket bättre i handen.

Skrivet av MrAdde:

+ Mjukvaran är polerad, snabb och modern, HTC kan nog även ses som den bästa tillverkaren när det kommer till snabba uppdateringar, inte minst när de garanterar uppdateringar i två år.

Nepp, Motorola är bäst. De kom med 4.4 samtidigt som Nexus 4 fick uppdateringen.
Oneplus One lär även de vara bra mycket bättre då Cyanogenmod uppdaterar den, men den telefonen släpps först om någon månad.
Med det sagt så är nog HTC bra jämfört med många andra i alla fall.

Citat:

+- Otroligt snabb kamera som kan ta riktigt fina bilder, Ufocus kan vara kul, men den saknar verkligen detaljer ibland, 8MP hade varit perfekt. (Nästa års One lär ha det ) Slår Z2 vid makro och mörkerbilder, men annars tror jag Z2 håller ledningen.

Jasså? Hade för mig att Z2 slog M8 även i mörker. Vilket inte vore konstigt då den har en väldigt stor sensor och aperture för en mobil (större sensorer och aperture ger bättre låg-ljus bilder då det släpper in mer ljus).

Citat:

Om någon kommer på fler plus och minus kommentera gärna, känns som att jag missat något

Ett tips: skriv bara fördelarna på vardera modellen. Om du ska skriva nackdelar så får du ju dubbla punkter; ett plus att den har bättre batteritid och ett minus att den andra har sämre batteritid. Bara en av punkterna behövs.

Skrivet av Starksprit:

Hur är Sony med uppdateringar? Snabba eller långsamma? Annars kommer jag nog ångra detta köpet och traska in på TPH och ta en One.

De är inte bra i alla fall. Men jag vet inte om man kan kalla dem dåliga heller.

Jag tror ingen nämnt detta tidigare och du velar ju som fasen nu, så nu slänger jag bara in en vild idé här: ta en titt på Oneplus One.
Flaggskeppsmobil för 2500kr(16GB).
Här kan du läsa lite om den: http://oneplus.net/se/
Jag gjorde en tråd om kameran, den ser mycket imponerande ut.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Kalla det inte byggkvalitet. Det är ergonomin och materialet du gillar. Kvaliteten behöver inte vara högre för att du gillar det mer.
Bättre designat chassi, mer ergonomiskt o.s.v. kan man ju säga, då den känns bra mycket bättre i handen.

Ja, jag slog nog ihop två punkter till en där. Material och design är riktigt bra, men även byggkvallan. På de ex jag hållit i har det aldrig synts glipor i skarvarna, den flexar inte utan känns stum och solid, knapparna sitter bra (på andra telefoner har det hänt att jag fått en knapp som är lite lös eller lite intryckt) osv. Det i samband med material, form o dyl ger ett grymt totalintryck.

Tycker överlag att HTC verkar ha kommit väldigt långt i sina tillverkningsprocesser, för några år sedan var det ganska vanligt med tillverkningsproblem vad jag förstått (One X t ex).

Permalänk
Skrivet av Sears:

Kalla det inte byggkvalitet. Det är ergonomin och materialet du gillar. Kvaliteten behöver inte vara högre för att du gillar det mer.
Bättre designat chassi, mer ergonomiskt o.s.v. kan man ju säga, då den känns bra mycket bättre i handen.

Nepp, Motorola är bäst. De kom med 4.4 samtidigt som Nexus 4 fick uppdateringen.
Oneplus One lär även de vara bra mycket bättre då Cyanogenmod uppdaterar den, men den telefonen släpps först om någon månad.
Med det sagt så är nog HTC bra jämfört med många andra i alla fall.

Jasså? Hade för mig att Z2 slog M8 även i mörker. Vilket inte vore konstigt då den har en väldigt stor sensor och aperture för en mobil (större sensorer och aperture ger bättre låg-ljus bilder då det släpper in mer ljus).

Ett tips: skriv bara fördelarna på vardera modellen. Om du ska skriva nackdelar så får du ju dubbla punkter; ett plus att den har bättre batteritid och ett minus att den andra har sämre batteritid. Bara en av punkterna behövs.

De är inte bra i alla fall. Men jag vet inte om man kan kalla dem dåliga heller.

Jag tror ingen nämnt detta tidigare och du velar ju som fasen nu, så nu slänger jag bara in en vild idé här: ta en titt på Oneplus One.
Flaggskeppsmobil för 2500kr(16GB).
Här kan du läsa lite om den: http://oneplus.net/se/
Jag gjorde en tråd om kameran, den ser mycket imponerande ut.

Ja i de test jag sett så slår Z2an M8 i mörker. Oneplus One hade väl varit ett alternativ OM jag gillar Cyanogenmod. Vilket jag inte gör.

Har pillat lite med min Z2 nu. Den känns gediget byggd och flyter på bra. Är nöjd än så länge! Men hade Telenor haft One så hade jag nog beställt den först. Men men. Batteritiden verkar ju sjukt bra i alla fall på denna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Pocketnow är en av alla dom som recenserar och jämför telefoner som anser Z2 klarar av att få bättre resultat i mörker vad gäller kameran.

När det gäller OnePlus One (och Oppo Find7 och 7a) så skulle jag säga att, visst dom ser intressanta ut på pappret men bara för att specifikationerna ser imponerande ut så betyder det inte att helheten blir bra för det. Det jag sett och hört hittills när det gäller dessa två, så är det att dom inte riktigt funkar som helhet. Det är inget konstigt med det, OnePlus One är ju inte färdigutvecklad än, den går ju till produktion nästa månad, kanske. Kommer uppdateringar hela tiden som försöker rätta till olika saker i mjukvaran, som fortfarande måste anses vara i beta-stadiet (Androidcentral.com).
Hur villig varje individ är att tumma på helheten är förstås upp till var och en, vi värderar olika saker som viktiga och tur är väl det. För mig så känns dessa två som Kina-telefoner. Vilket inte är något positivt omdöme. Nästa år, när dom fått mer erfarenhet, då kanske.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Skrivet av Bart:

Pocketnow är en av alla dom som recenserar och jämför telefoner som anser Z2 klarar av att få bättre resultat i mörker vad gäller kameran.

När det gäller OnePlus One (och Oppo Find7 och 7a) så skulle jag säga att, visst dom ser intressanta ut på pappret men bara för att specifikationerna ser imponerande ut så betyder det inte att helheten blir bra för det. Det jag sett och hört hittills när det gäller dessa två, så är det att dom inte riktigt funkar som helhet. Det är inget konstigt med det, OnePlus One är ju inte färdigutvecklad än, den går ju till produktion nästa månad, kanske. Kommer uppdateringar hela tiden som försöker rätta till olika saker i mjukvaran, som fortfarande måste anses vara i beta-stadiet (Androidcentral.com).
Hur villig varje individ är att tumma på helheten är förstås upp till var och en, vi värderar olika saker som viktiga och tur är väl det. För mig så känns dessa två som Kina-telefoner. Vilket inte är något positivt omdöme. Nästa år, när dom fått mer erfarenhet, då kanske.

Ja, nej de är inget för mig. Inte än i alla fall! Jobbiga är att jag går här och tänker, ska jag lägga ut denna för byte mot en M8 på exempelvis swedroid. Förmodligen håller jag kvar i den lite till så jag får en känsla för den. Men magkänslan skriker One. Samtidigt verkar batteriet vara bland det bästa jag varit med om.. Doh!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk

Har nu fått ett erbjudande om att byta mot en One. Väntar lite till innan jag bestämmer mig. Skulle det bli en nedgradering? Största kravet är att batteriet måste hålla en hel dag. Bilder som tas läggs enbart upp på Facebook och Instagram etc. Kommer ha telefonen i två år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Skulle det bli en nedgradering? Största kravet är att batteriet måste hålla en hel dag. Bilder som tas läggs enbart upp på Facebook och Instagram etc.

Nu repeterar jag visserligen saker jag redan skrivit i tråden, men:
Nej, det är inte en nedgradering när det kommer till helheten. Batteriet är bra, även om det inte är riktigt lika bra som på Z2, och kameran är hyfsad men även den är sämre än den i Z2. One vinner ju dock på ergonomi, material, responsivitet, mjukvara och högtalare. Så helheten skulle jag personligen säga är bättre.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sears:

Nu repeterar jag visserligen saker jag redan skrivit i tråden, men:
Nej, det är inte en nedgradering när det kommer till helheten. Batteriet är bra, även om det inte är riktigt lika bra som på Z2, och kameran är hyfsad men även den är sämre än den i Z2. One vinner ju dock på ergonomi, material, responsivitet, mjukvara och högtalare. Så helheten skulle jag personligen säga är bättre.

Instämmer, för samma pris skulle jag ta en One.

Blindtest med kameran. http://www.phonearena.com/news/Samsung-Galaxy-S5-wins-our-bli...
Den kom faktiskt två, alltså är den inte så "dålig" som många påstår, tycker även att min tar grymma bilder! Dessutom var det där testet till fördel för enheterna med fler megapixlar då det var gott om ljus.

Min batteritid räcker lätt en hel dag, har 42% kvar nu efter hård användning under dagen med mycket surfande i Chrome, samt en hel del Netflix, Youtube och Tapatalk. Plockade ur den ur laddaren vid sju imorse och har 3 timmar och tio minuters skärmtid. Min gamla One hade varit död vid detta laget.

Man kan självklart få ut längre batteritid, men jag har varit på språng och kört via det mobila nätet hela dagen, samt haft autoljusstyrka för att jag hatar när man inte ser skärmen ordentligt, även i solljus.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Instämmer, för samma pris skulle jag ta en One.

Blindtest med kameran. http://www.phonearena.com/news/Samsung-Galaxy-S5-wins-our-bli...
Den kom faktiskt två, alltså är den inte så "dålig" som många påstår, tycker även att min tar grymma bilder! Dessutom var det där testet till fördel för enheterna med fler megapixlar då det var gott om ljus.

Min batteritid räcker lätt en hel dag, har 42% kvar nu efter hård användning under dagen med mycket surfande i Chrome, samt en hel del Netflix, Youtube och Tapatalk. Plockade ur den ur laddaren vid sju imorse och har 3 timmar och tio minuters skärmtid. Min gamla One hade varit död vid detta laget.

Man kan självklart få ut längre batteritid, men jag har varit på språng och kört via det mobila nätet hela dagen, samt haft autoljusstyrka för att jag hatar när man inte ser skärmen ordentligt, även i solljus.

Kameran i min Z2 överexponerar väldigt ofta. Bättre bilder om man drar ner EV lite. Även i deras test ser bilderna överexponerade ut. Har sagt till personen som vill byta att jag väntar trots allt tills jag får hem de saker jag beställt. Väntar på tempered glass skydd och ett tunnt transparent skydd. Sen får jag se. Men just det allmänna flytet verkar ju vara snäppet bättre i One. Största fördelen med min Z2 är att du kan ta med den på en fisketur och inte oroa sig för skyfall och liknande. Annars är det väl batteriet och skärmen bara som som är plus. Får se. Blir ju ett distansbyte i så fall.
Skulle ni anse HTC vara mycket bättre med uppdateringar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Blindtest med kameran. http://www.phonearena.com/news/Samsung-Galaxy-S5-wins-our-bli...
Den kom faktiskt två, alltså är den inte så "dålig" som många påstår, tycker även att min tar grymma bilder! Dessutom var det där testet till fördel för enheterna med fler megapixlar då det var gott om ljus.

Det var ju ett extremt begränsat test och ett jag inte tycker man kan dra några slutsatser av annat än att G2 har dålig bildkvalitet. Inte nödvändigtvis för att G2 har dålig kamera hårdvara, utan för att den använder sig av algoritmer som ökar kontrast och annat, vilket får bilden att se väldigt ful och orealistisk ut (någonting som Nexus 5 inte har problem med trots att den också är tillverkad av LG, det är alltså mjukvaran som gör det).
Sedan skalade de ju även ner bilderna, och om detta inte var gjort helt korrekt så kan ju skärpan ha påverkats negativt.

Skrivet av Starksprit:

Annars är det väl batteriet och skärmen bara som som är plus.

Skulle ni anse HTC vara mycket bättre med uppdateringar?

Skärmen på M8 är ju bättre än den på Z2, den enda fördelen Z2 har är storleken på skärmen. (inte helt hundra på detta, men hade för mig det)

HTC är troligtvis bättre än Sony på uppdateringar, men ingenting är satt i sten när man inte har Nexus, så vi kan bara spekulera.

Permalänk
Medlem

Nu har ja äntligen läst allas inlägg
Jag skulle utan tvekan valt M8an, jag sitter med första Htc One och jag tittar film, spelar spel, fotar lillan och pratar en hel del, och wifi är ingång hela tiden och när jag far någon stans så är internet igång. Jag brukar ladda min mobil varannan dag.
Men till detta så ska jag även lägga in att när jag köpte min så fick jag nå måndags ex och var nästan tvungen att ladda mobilen efter halva dagens användning.. och då var det nästan bara radio som gick. Så jag lämnade in den och fick en ny och den har aldrig strulat för mig.

Min lagpolare har en z2a och jag provade den nu på resan och jag kände bara näääää den ligger inte en närheten så skönt i handen som min "gammla" One gör, och fast han har klart mycket snabbare prolle och så i sin så kändes den inte skön mellan appar osv.
Men dessa kommentarer är mina egna .. detta är ju hur JAG känner, och när jag var och tittade på mobiler idag så tittade jag på M8an - Z2a och S5an.
S5an känns plastig och usch
Z2an känns så kantig och bara nej när jag håller i den.
M8an... asså min hand och M8an är vänner med varandra, jag gillar hela upplägget med mobilen .. men vist jag skulle aldrig klaga över om dom la in en 8M-pixel kamera.
Som nån skrev så är mobilen en personlig upplevelse, du måste hålla känna klämma och använda för att få just din uppfattning av den.
Jag ska själv köpa en ny, för jag tappade min på en grusplan så skärmfan sprack .. den går att använda men jag är lite av den sorten som vill ha allt helt.
Och till TS, jag tror INTE att du byter ner dig.. men som sagt det är en smaksak och jag lägger ut ca 6000kr för min magkänsla säger M8a

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Hej!

Som rubriken lyder, vilken hade ni valt och varför. Jag har i dagsläget en Nexus 5 men fick ett bra erbjudande av Telenor om jag förlängde. Det jag är ute efter är bra byggkvalitet (därav ingen S5 med i bilden), bra kamera (för sociala medier, resten sköter systemkameran), bra batteritid samt "framtidssäker".

Jag vill kunna ha telefonen i två år utan att ångra mig och känna mig nöjd med alla funktioner jag har.

Tacksam för era erfarenheter och resonemang!

Skickades från m.sweclockers.com

HTC One eller någon Nokia Lumia mobil om det vill ha byggkvalitet och bland de bättre kamerorna.

Senaste kamera blindtestet som för övrigt S5 vann igen men HTC kom tvåa. Kan inte vara fel att slå till på en HTC One, Z2 med förstås.
http://www.phonearena.com/news/Samsung-Galaxy-S5-wins-our-bli...

Permalänk
Skrivet av Sears:

Det var ju ett extremt begränsat test och ett jag inte tycker man kan dra några slutsatser av annat än att G2 har dålig bildkvalitet. Inte nödvändigtvis för att G2 har dålig kamera hårdvara, utan för att den använder sig av algoritmer som ökar kontrast och annat, vilket får bilden att se väldigt ful och orealistisk ut (någonting som Nexus 5 inte har problem med trots att den också är tillverkad av LG, det är alltså mjukvaran som gör det).
Sedan skalade de ju även ner bilderna, och om detta inte var gjort helt korrekt så kan ju skärpan ha påverkats negativt.

Skärmen på M8 är ju bättre än den på Z2, den enda fördelen Z2 har är storleken på skärmen. (inte helt hundra på detta, men hade för mig det)

HTC är troligtvis bättre än Sony på uppdateringar, men ingenting är satt i sten när man inte har Nexus, så vi kan bara spekulera.

Skrivet av Miinan:

Nu har ja äntligen läst allas inlägg
Jag skulle utan tvekan valt M8an, jag sitter med första Htc One och jag tittar film, spelar spel, fotar lillan och pratar en hel del, och wifi är ingång hela tiden och när jag far någon stans så är internet igång. Jag brukar ladda min mobil varannan dag.
Men till detta så ska jag även lägga in att när jag köpte min så fick jag nå måndags ex och var nästan tvungen att ladda mobilen efter halva dagens användning.. och då var det nästan bara radio som gick. Så jag lämnade in den och fick en ny och den har aldrig strulat för mig.

Min lagpolare har en z2a och jag provade den nu på resan och jag kände bara näääää den ligger inte en närheten så skönt i handen som min "gammla" One gör, och fast han har klart mycket snabbare prolle och så i sin så kändes den inte skön mellan appar osv.
Men dessa kommentarer är mina egna .. detta är ju hur JAG känner, och när jag var och tittade på mobiler idag så tittade jag på M8an - Z2a och S5an.
S5an känns plastig och usch
Z2an känns så kantig och bara nej när jag håller i den.
M8an... asså min hand och M8an är vänner med varandra, jag gillar hela upplägget med mobilen .. men vist jag skulle aldrig klaga över om dom la in en 8M-pixel kamera.
Som nån skrev så är mobilen en personlig upplevelse, du måste hålla känna klämma och använda för att få just din uppfattning av den.
Jag ska själv köpa en ny, för jag tappade min på en grusplan så skärmfan sprack .. den går att använda men jag är lite av den sorten som vill ha allt helt.
Och till TS, jag tror INTE att du byter ner dig.. men som sagt det är en smaksak och jag lägger ut ca 6000kr för min magkänsla säger M8a

Det lutar mer och mer åt ett byte nu. Tror inte jag märker av de där 0.2 tummen? Plus till Sony dock som gjort en telefon mer eller mindre lika stor som One fast med större skärm och batteri. Om ni nu säger att batteriet klarar sig en dag i alla fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Plus till Sony dock som gjort en telefon mer eller mindre lika stor som One fast med större skärm och batteri.

Nja, den är ju bredare och har "skarpa" hörn, så M8 är definitivt mindre där det har betydelse. Det gör ganska stor skillnad när det gäller att få ner telefonen i fickan till exempel.

Permalänk
Skrivet av Sears:

Nja, den är ju bredare och har "skarpa" hörn, så M8 är definitivt mindre där det har betydelse. Det gör ganska stor skillnad när det gäller att få ner telefonen i fickan till exempel.

Ja det var inte så jag menade. Den är tunnare och faktiskt inte fysiskt mycket större. Att den känns större är en sak. Har känt på båda så storleken är inga problem enligt mig. Men sense verkar bättre optimerat så även med 1gb extra så flyter det kanske inte på riktigt lika smooth. Plus för Sony är ju ip klassningen, större batteri, större skärm och faktiskt bättre kamera (ja den är bättre men kanske inte mjukvaran). Plus för htc är designen och sense egentligen. Svårt detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk

Kan meddela att jag idag skickar iväg min Z2 och får en One M8 i toppskick i utbyte. Känns bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk

Kul att du får en m8 till slut, du blir säkert nöjd.
Förresten vad tyckte du om z2an? Var det något du var missnöjd med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Ones chassi är styvt som fan men Z2 i butiken flexade och knakade, kändes typ som att något var löst. Känn på dom själv vetja så får du se om du håller med mig.

Roligaste jag läst på länge måste jag säga.
Jag äger en Z2, det känns som att den inte skulle flexa en endaste nanometer eller knaka vid en direktträff med en atombomb.

Jag fattar inte hur folk kan ens fundera på M8.
Att kameran är så dålig är oacceptabelt.
En vinnande produkt är inte dålig i någonting: Z2
Eftersom kameran suger hårig svettig getpung så kommer man alltid störa sig på den punkten så länge man äger skiten.
På min Z2 kommer jag inte störa mig på något alls.

Permalänk
Medlem

Mitt val föll på Z2 och den plockar jag ut på Torsdag, senast Fredag.
Jag går från iPhone 5 till Z2 och det ska bli riktigt kul med något nytt
Köper den utan abonnemang så det kommer svida i lädret, men vaf*n, det är ju snart lön igen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Roligaste jag läst på länge måste jag säga.
Jag äger en Z2, det känns som att den inte skulle flexa en endaste nanometer eller knaka vid en direktträff med en atombomb.

Jag fattar inte hur folk kan ens fundera på M8.
Att kameran är så dålig är oacceptabelt.
En vinnande produkt är inte dålig i någonting: Z2
Eftersom kameran suger hårig svettig getpung så kommer man alltid störa sig på den punkten så länge man äger skiten.
På min Z2 kommer jag inte störa mig på något alls.

Okej, så var det iallafall när jag jämförde min One med en Z2 i Tele2 butiken i Norrköping. Kameran suger inte hårig getpung. Du låter som en person som inte själv använt båda telefonerna utan bara tittat på recensioner av människor som får någon sorts negativ placebo effekt av att de vet om att kameran är på 4MP och då måste vara dålig. Men den är allt annat än dålig, vi får väl se vad TS säger när han fått sin One.

Ingenting alls? Inga problem med glipor på din alltså? Nej okej men vad sägs om dålig ljudkvalitet vid samtal, eller kanske överhettning vid filming av 4K, en funktion som Sony gärna skryter med. Att mjukvaran är buggig, seg och att Sony lär uppdatera enheten sjukt segt, precis som de gjort med sina enheter tidigare lär ju inte hjälpa.

Xperia Z fick sin Kitkat uppdatering nu, M7 fick sin i januari, och då är de från samma generation. M7 fick väl t.om sin innan Z1? Inte nog med det så verkar det inte ens vara samma version som olika modeller får när Sony uppdaterar sina. HTC ser till att ge även de äldre enheterna Sense 6, de enda egenskaper som saknas är de som den gamla hårdvaran helt enkelt inte klarar av optimalt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Men vi håller oss till tråden... som TS frågar så vill han ha en bra mobil som har en bra kamera (för sociala medier, resten sköter systemkameran), bra batteritid samt "framtidssäker".
Och vi kan alla sitta här och säga att M8 eller Z2an är den skönaste, men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det ju hur vi upplever telefonen.

Jag var och hämtade min M8 idag och jag byter från en gammal Htc One och jag märker en underbar skillnad..
1: dom har flyttat startknappen till rätt sida.
2: skärmen är underbar
3: responsen love it
osv osv

Jag ska egentligen inte uttala mig om Z2 för jag har bara provat min polares och tittat på den i affär.. men jag provade några kort och har känt o klämt på den och den mobilen är inget för mig.
Och som TS skriver jag behöver inte ha 20,7mp kamera för att fota o lägga upp på FB jag tycker att dom bilder jag tar med min 4ultrapixel duger för just det ändamålet. (och det blir inte dåliga biler)

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Nu är detta inte längre relevant, men jag tänkte bara sticka in med att One M8 har betydligt bättre kamera än M7. Om M7 är dålig så är M8 hyfsad.

Jag tror inte det var ett dåligt val av mobil i alla fall. Hoppas den passar bra. Ha en bra fortsättning.

M7 och M8 har precis likadana kameror, det enda som skiljer är mjukvaran som M7 får uppdaterad nu (och den helt värdelösa extralkameran där bak, 3D effekter är kul 3 gånger ungefär).

Jag rekomenderar M7 före M8 faktiskt, speciellt sen den får sense 6 idag.
Jag äger båda modellerna och har irriterat mig på några saker när det gäller m8.
1. Volymknappen är alldeles för lätt att av misstag trycka på = kameran sätts på om mobilen är i viloäge. Dessutom sänker man ringvolymen så fort man håller i mobilen eftersom volymknappen är felplacerad (för långt emot mitten på luren) och man trycker som sagt av misstag in den. Det skulle vara hårdare motstånd i den helt enkelt.
2. Hörlursingången i botten på luren är väl bra...om man låter bli att använda orginal bilhållare eftersom den då inte går att använda. Det går inte att koppla in till AUX när den sitter i laddaren med andra ord, heelt kasst.
3. Bara 16 gig minne på m8....man MÅSTE alltså köpa till microSD om man vill trycka in ett par ljudböcker och filma lite. Det behövs inte på m7 som har 32 gig inbyggt och räcker mer än väl.
4. Strul med Boomsound funktionen och Bluetooth. Man får starta om BT för att få tillbaka ljudet i BT headsetet om man råkat komma åt boomsound. Dessutom går det inte att använda EQ appen ibland på grund av att boomsound på något sätt låser inställningsmöjligheterna. Jag blir inte riktigt klok på vad som gör att detta låser sig och det enda som hjälper är omstart av mobilen.

Sen får jag säga att jag inte märker någon som helst skillnad på mobilernas prestanda. M7 går att få för 2990 kr nu och det är absolut inte värt pengarna det kostar att välja m8 istället. Ja, jag ångrar köpet väldigt mycket och dessutom tog jag min m8 på abonnemanget så det är verkligen surt. Hade jag fått göra om det hade jag köpt en helt ny M7, klonat den med min gamla M7 och haft den i reserv när den gamla tjänat ut

M7 är dessutom mycket snyggare att se på.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Roligaste jag läst på länge måste jag säga.
Jag äger en Z2, det känns som att den inte skulle flexa en endaste nanometer eller knaka vid en direktträff med en atombomb.

Jag fattar inte hur folk kan ens fundera på M8.
Att kameran är så dålig är oacceptabelt.
En vinnande produkt är inte dålig i någonting: Z2
Eftersom kameran suger hårig svettig getpung så kommer man alltid störa sig på den punkten så länge man äger skiten.
På min Z2 kommer jag inte störa mig på något alls.

Stick är du snäll. Vi har det bättre utan fanboys här i tråden.

Skrivet av KingCobra:

M7 och M8 har precis likadana kameror, det enda som skiljer är mjukvaran som M7 får uppdaterad nu (och den helt värdelösa extralkameran där bak, 3D effekter är kul 3 gånger ungefär).

Fel. M7 har optisk bilstabilisation och tar mycket sämre bilder än M8, kvalitetsmässigt.
Kolla på denna jämförelsen.
M8 är bättre på vitbalans, vilket kan vara mjukvara, men den tar även mycket mer detaljerade bilder, vilket tyder på en bättre sensor. Detaljer ser hemskt artefakterade ut på M7ans bilder.

Citat:

Jag rekomenderar M7 före M8 faktiskt, speciellt sen den får sense 6 idag.
Sen får jag säga att jag inte märker någon som helst skillnad på mobilernas prestanda. M7 går att få för 2990 kr nu och det är absolut inte värt pengarna det kostar att välja m8 istället. Ja, jag ångrar köpet väldigt mycket och dessutom tog jag min m8 på abonnemanget så det är verkligen surt. Hade jag fått göra om det hade jag köpt en helt ny M7, klonat den med min gamla M7 och haft den i reserv när den gamla tjänat ut

Jag märker definitivt skillnad på prestandan. M8 har snabbare flashlagring, SoC och mycket, mycket lägre touch-latens. För att inte tala om mycket bättre batteritid.
Bara de sakerna gör ju en enorm skillnad för mig i alla fall, så även om jag skulle ignorera kameran så skulle jag hellre välja M8 över M7.

Citat:

1. Volymknappen är alldeles för lätt att av misstag trycka på = kameran sätts på om mobilen är i viloäge. Dessutom sänker man ringvolymen så fort man håller i mobilen eftersom volymknappen är felplacerad (för långt emot mitten på luren) och man trycker som sagt av misstag in den. Det skulle vara hårdare motstånd i den helt enkelt.
2. Hörlursingången i botten på luren är väl bra...om man låter bli att använda orginal bilhållare eftersom den då inte går att använda. Det går inte att koppla in till AUX när den sitter i laddaren med andra ord, heelt kasst.
3. Bara 16 gig minne på m8....man MÅSTE alltså köpa till microSD om man vill trycka in ett par ljudböcker och filma lite. Det behövs inte på m7 som har 32 gig inbyggt och räcker mer än väl.
4. Strul med Boomsound funktionen och Bluetooth. Man får starta om BT för att få tillbaka ljudet i BT headsetet om man råkat komma åt boomsound. Dessutom går det inte att använda EQ appen ibland på grund av att boomsound på något sätt låser inställningsmöjligheterna. Jag blir inte riktigt klok på vad som gör att detta låser sig och det enda som hjälper är omstart av mobilen.

1. Smaksak, men du har verkligen inte fel.
2. Du menar att det blir störningar? Det suger ju onekligen. Nexus 7 2012 har hemska störningar när man laddar, så jag vet hur det är.
3. Det är skit samma då man får mer lagring för mindre pengar.
4. Mjukvarubugg som förhoppningsvis fixas snart.

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

Kul att du får en m8 till slut, du blir säkert nöjd.
Förresten vad tyckte du om z2an? Var det något du var missnöjd med?

Det negativa enligt mig med Z2:
1. Formfaktorn. Den är helt enkelt inte bekväm i handen.
2. Ogenomtänkt. Deras UI påminner väldigt mycket om stock och där är inte många genomtänkta funktioner. Den känns framstressad.
3. Flytet. Testade en M8 i butik och den har så jäkla mycket bättre flyt och känns mer genomtänkt.
4. Kameran. Eller snarare appen kanske. Men jag verkligen hatade Sonys kamera app. Sen det där med 20,7mp är väl ballt. Fast hdr och ALLA andra funktioner i princip fungerar inte i det läget. Hdr t.ex. fungerar i högst 8mp... Känns bara så ogenomtänkt och framstressat.

Edit: 5. Glömde en av de värsta sakerna. Samtalskvaliten. Den är dålig. Riktigt dålig. Är det sämsta jag har haft sedan jag började använda smartphones. Det är nästan som att Sony glömde att det faktiskt är en telefon också och var tvungna att trycka in den "funktionen" i sista minuten.

6. Värmen. Telefonen blir rätt varm. Det i kombination med en design som är jobbig att hålla om blir lite störigt.

Får nog min nya M8 imorgon så det blir en trevlig helg detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KingCobra:

M7 och M8 har precis likadana kameror, det enda som skiljer är mjukvaran som M7 får uppdaterad nu (och den helt värdelösa extralkameran där bak, 3D effekter är kul 3 gånger ungefär).

Jag rekomenderar M7 före M8 faktiskt, speciellt sen den får sense 6 idag.
Jag äger båda modellerna och har irriterat mig på några saker när det gäller m8.
1. Volymknappen är alldeles för lätt att av misstag trycka på = kameran sätts på om mobilen är i viloäge. Dessutom sänker man ringvolymen så fort man håller i mobilen eftersom volymknappen är felplacerad (för långt emot mitten på luren) och man trycker som sagt av misstag in den. Det skulle vara hårdare motstånd i den helt enkelt.
2. Hörlursingången i botten på luren är väl bra...om man låter bli att använda orginal bilhållare eftersom den då inte går att använda. Det går inte att koppla in till AUX när den sitter i laddaren med andra ord, heelt kasst.
3. Bara 16 gig minne på m8....man MÅSTE alltså köpa till microSD om man vill trycka in ett par ljudböcker och filma lite. Det behövs inte på m7 som har 32 gig inbyggt och räcker mer än väl.
4. Strul med Boomsound funktionen och Bluetooth. Man får starta om BT för att få tillbaka ljudet i BT headsetet om man råkat komma åt boomsound. Dessutom går det inte att använda EQ appen ibland på grund av att boomsound på något sätt låser inställningsmöjligheterna. Jag blir inte riktigt klok på vad som gör att detta låser sig och det enda som hjälper är omstart av mobilen.

Sen får jag säga att jag inte märker någon som helst skillnad på mobilernas prestanda. M7 går att få för 2990 kr nu och det är absolut inte värt pengarna det kostar att välja m8 istället. Ja, jag ångrar köpet väldigt mycket och dessutom tog jag min m8 på abonnemanget så det är verkligen surt. Hade jag fått göra om det hade jag köpt en helt ny M7, klonat den med min gamla M7 och haft den i reserv när den gamla tjänat ut

M7 är dessutom mycket snyggare att se på.

Ärligt talat, är du bara här för att trolla? Äger du verkligen en M7 och en M8? Jag har svårt att tro det för det gör jag också, och prestandan är inte på samma nivå för fem öre trots att båda nu kör Sense 6, och kameran är ljusår bättre på M8.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast

Vad tycker ts än så länge?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Vad tycker ts än så länge?

Kan bara säga så här, Jag älskar min M8!! Lätt den bästa luren jag haft! Finns inget negativt med den enligt mig. Kameran är snabb och fungerar utmärkt till facebook och liknande, batteriet klarar sig lätt en hel dag med tungt användande och Sense 6 är väldigt trevligt och responsivt! Det hela är lite tillbaka till rötterna för mig då min första Android var en HTC Legend.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 - 64GB - CL30 | Mobo: Gigabyte B650E AORUS MASTER | PSU: Seasonic Vertex PX-1200 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk

Som nybliven ägare av en Z2 måste jag säga att valet borde varit M8 istället. Är inte missnöjd med min Z2, men M8 kändes så mycket bättre i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pussmunnen:

Som nybliven ägare av en Z2 måste jag säga att valet borde varit M8 istället. Är inte missnöjd med min Z2, men M8 kändes så mycket bättre i handen.

Ingen möjlighet att byta, du har haft den så länge kanske att återköp inte fungerar?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz