Ljusmörka saker blir mörkare i lightroom

Permalänk

Ljusmörka saker blir mörkare i lightroom

Hejsan!
Har nu ett stort problem då jag har märkt att bilderna blir mörkare än de egentligen ska, ett exempel är när jag sätter dit en vattenstämpel som man ska se igenom men blir på min dator väldigt mörk men när andra gör det på sin så blir det mycket ljusare.

deras
http://onroaders.com/images/cache/3/timeattacknuse-premiere-k...

mina
http://iloapp.ohfoto.se/data/_gallery/public/17/1400605166701...

Någon som vet vad felet kan vara? kör jpeg, 100 i kvalitet, sRGB. har uppdaterat till nyaste 5.3

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Kan börja med att säga att jag har inte den blekaste.
Det jag ville påpeka var att länkarna inte verkar fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Skrivet av knaz:

Kan börja med att säga att jag har inte den blekaste.
Det jag ville påpeka var att länkarna inte verkar fungera.

Sådär! tack så hemst mycket!

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Be den andra fotografen att skicka sin vattenstämpel till dig -> Prova exportera en bild -> Jämför resultaten, blir vattenstämpeln fortfarande lika mörk?

Permalänk
Skrivet av kevvs:

Be den andra fotografen att skicka sin vattenstämpel till dig -> Prova exportera en bild -> Jämför resultaten, blir vattenstämpeln fortfarande lika mörk?

Ska vara samma inställningar på dem :/ kan se ifall det blir så när han använder min

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem

Men alltså, jag kanske missuppfattar vad du säger i ditt första inlägg, men är det inte ganska självklart att vattenstämpeln blir mörkare i din bild eftersom bakgrunden den sitter över är mörkare än i den andra bilden? Har du experimenterat med opacitetsgraden/färgen på vattenstämpeln?
För övrigt tycker jag din bild är förbaskat mycket bättre än "deras". Väldigt oförlåtligt solljus i den senarenämnda, skuggan från plåttaket är ju skarp som en knivsegg.

Permalänk
Skrivet av leifas:

Men alltså, jag kanske missuppfattar vad du säger i ditt första inlägg, men är det inte ganska självklart att vattenstämpeln blir mörkare i din bild eftersom bakgrunden den sitter över är mörkare än i den andra bilden? Har du experimenterat med opacitetsgraden/färgen på vattenstämpeln?
För övrigt tycker jag din bild är förbaskat mycket bättre än "deras". Väldigt oförlåtligt solljus i den senarenämnda, skuggan från plåttaket är ju skarp som en knivsegg.

Blir ingen skillnad ifall jag tar en med ljusare bakgrund, på de andras bilder så försvinner stämpeln mer när det blir mörkt, ett till exempel när det är ljusare asfalt http://www.ladda-upp.se/files/2014/b103460.jpg

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk

det ser ut som deras opacity ar lagre an vad du anvant i din bild

Visa signatur

Simlärare