"Coilwhine" i hörlurarna när jag rör på musen i windows.

Permalänk

"Coilwhine" i hörlurarna när jag rör på musen i windows.

Ja som rubriken lyder så hör jag ett coilwhine liknande ljud när jag rör på musen. Skulle va surt om det är mina nya Qpad QH-90 som är orsaken men jag skulle kunna tro att det är ljudkretsen på moderkortet.
Om det är det senare alternativet skulle det gå att lösa med ett ljudkort?

Är detta lösningen på mina problem? http://www.inet.se/produkt/6305066/asus-xonar-dgx

Eller borde jag skrammla ihop till den här? http://www.inet.se/produkt/6305092/asus-xonar-u7-usb

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med mina AKG-lurar.
Googlade runt efter ljudkort, drivisar, ferritklumpar, tänkte jorda lägenheten...
Sen upptäckte jag att jag hade låg volym i windows och hörlurarna var på maxvolym... Sänkte lurarna och höjde windows, problem solved!

Permalänk
Medlem

Om du kopplat in dina hörlurar i front utgången testa att använda de som sitter på "baksidan" direkt från moderkortet istället.

Permalänk

hade samma problem, efter byte av moderkort, fläktar, HDisk och grafikkort samt ljudkort var min lösning en ny PSU.

good luck

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

dåligt ljudkort.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Rekordmedlem

Dålig filtrering av elen, det kan bero på mycket men enklaste sättet att lösa det är ett bättre ljudkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av medichaaaz:

hade samma problem, efter byte av moderkort, fläktar, HDisk och grafikkort samt ljudkort var min lösning en ny PSU.

good luck

Skrivet av mrqaffe:

Dålig filtrering av elen, det kan bero på mycket men enklaste sättet att lösa det är ett bättre ljudkort.

Mjo, kan iofs tänka mig att mitt 550w börjar bli på gränsen till vad min setup behöver.
Men närmast på inköpslistan står ett nytt nätagg, men kanske slänger in ett billigt ljudkort innan dess...