Formatera om Windows 8

Permalänk
Medlem

Formatera om Windows 8

Hejsan!

En kompis som inte är så insatt i datorer och it behöver hjälp med att fräscha upp sin dator. Det är då en märkesburk, därav OEM licens. Jag har kollat runt på google, youtube samt sweclockers och man får aldrig några konkreta svar. Antingen ska man uppgradera eller reset:a vilket inte är detsamma som att formatera. Jag vill wipa bort allt på datorn, sedan installera in nytt. Det gör inget om det uppgraderas till windows 8.1. Jag tänkte mig att göra samma som man gör på windows 7. Man laddar ner iso filen, lägger in den på ett USB med hjälp av den tool man kan ladda ner från microsoft, sedan boota från USB:t, installera nytt och sedan radera det gamla. Problemet nu är att jag inte hittar någon iso fil, samt att det inte finns en nyckel på datorn han har. Vart finns nyckeln ens? Eller andra förslag? Varför jag vill wipa bort allt är för att jag misstänker att han virus eller nåt, slö så in i helvete och processorn går alltid på 100%. Orkar inte scanna och sånt, vill bara wipa allt o installera nytt snabbt för han är bara en "vän"...

Jättetacksam för snabba svar!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Kan du inte använda windows 8:as inbyggda ominstallation? Allt du behöver är windows 8 på usb eller dvd.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Kan du inte använda windows 8:as inbyggda ominstallation? Allt du behöver är windows 8 på usb eller dvd.

Är det "reset", "refresh" eller "restore to factory settings" du menar? Och det är ju omöjligt att hitta en iso fil så man kan sätta in det på ett USB

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Är det "reset", "refresh" eller "restore to factory settings" du menar? Och det är ju omöjligt att hitta en iso fil så man kan sätta in det på ett USB

Det bör finnas en förklaring vid alternativen, ta den som återställer allt.

Om du hittar en ISO så ska den vara av samma version som nyckeln finns för. En Windows 8 nyckel fungerar inte direkt i en 8.1 installation, ska finnas något sätt att aktivera i efterhand men det kan någonannan hjälpa dig med.

Nyckeln för hans Windows 8 finns i UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Det bör finnas en förklaring vid alternativen, ta den som återställer allt.

Om du hittar en ISO så ska den vara av samma version som nyckeln finns för. En Windows 8 nyckel fungerar inte direkt i en 8.1 installation, ska finnas något sätt att aktivera i efterhand men det kan någonannan hjälpa dig med.

Nyckeln för hans Windows 8 finns i UEFI.

Ja nu hitta jag den knappen där den återställer allt, sedan tryckte jag på den som tar lång tid, alltså som tar bort ALLT. Men herre vad lång tid det tar, 1% varje halvtimme ju. Ska det verkligen ta så lång tid? Kan man avbryta genom att stänga och sen välja det alternativ som går snabbare?
Stort tack för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd Belarc Advisor för att få fram din produktnyckel.

Ladda ned Windows 8: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/upgrade-product-...

Skapa en iso-fil och lägg på en usb-sticka med Windows 7 USB/DVD Download tool

Installera windows från usb-stickan

Klart

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Hedersmedlem

Rensade från ett §1.6 inlägg.

Klicka hellre på gillaknappen om ni tycker det är bra

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Använd Belarc Advisor för att få fram din produktnyckel.

Ladda ned Windows 8: http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/upgrade-product-...

Skapa en iso-fil och lägg på en usb-sticka med Windows 7 USB/DVD Download tool

Installera windows från usb-stickan

Klart

Tackar! Äntligen någon som är rak på sak. Hoppas detta funkar med OEM

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Tackar! Äntligen någon som är rak på sak. Hoppas detta funkar med OEM

Om du lyckas ladda ned ison med en OEM-nyckel rekommenderar jag att du tar backup på hela aktiveringen med Advanced Tokens Manager innan du installerar om Windows. Om det inte skulle gå att aktivera med bara nyckel har du en reservlösning att dra fram ur rockärmen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.