Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Har hittat denna låda som jag vill ha men undrar vad jag behöver köpa till för att få ström i den? Ser ingen DC kontakt någonstans och på insidan (psu) så har den en 24pins kontakt. Ser ett hål på baksidan som är till för DC kontakt men om detta är allt man får med så måste man fortfarande köpa en sådan här manick?

Närbild på vad jag pratar om.

Tacksam för hjälp

Tolkar det som frittval. Antingen krångla in 24 pins via agg, eller så köper du en dc kontakt och skruvar fast i chassit bak där det står DC, och sen är den kopplad via kabel till det kortet du ser som redan sitter i chassit.

Typ en sånhär:
http://www.ebay.com/itm/DC-POWER-JACK-HARNESS-PLUG-IN-CABLE-F...

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolle1:

Tolkar det som frittval. Antingen krångla in 24 pins via agg, eller så köper du en dc kontakt och skruvar fast i chassit bak där det står DC, och sen är den kopplad via kabel till det kortet du ser som redan sitter i chassit.

Typ en sånhär:
http://www.ebay.com/itm/DC-POWER-JACK-HARNESS-PLUG-IN-CABLE-F...

Det blev en MS-Tech ITX MINI CI-57 60W istället. Orkade inte googla mer och när jag kollade in en unboxing utav denna låda så fanns tydligen allt med i strömväg. Enklare plus att lådan i sig inte ser så jävla pjåkig ut heller.

Moderkort blev en ASRock Q1900B-ITX. Köpte 8gb ram på SIBA men har googlat lite och det verkar som om att 4gb ska räcka gott och väl? Kostade 149:- styck så det är inte hela världen om en ligger i garderoben.

En sak dock, läste någonstans att detta mobo inte stödjer Bitstream och så som jag förstått det så kan den inte skicka DTS etc till förstärkaren eller liknande? Jag är som sagt inte helt inne i alla dessa termer men förstår skillnaden mellan Stereo och DTS. Kommer detta mobo skicka DTS signal genom HDMI till förstärkaren eller måste jag byta ut moderkortet?

Permalänk
Medlem

DTS funkar med mitt, även HD-ljud. Kör med XBMC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fått hem mina prylar nu och allt rullar på som det ska.

En sak jag märkte dock är att den inte klarar av att spela upp Netflix HD utan att det laggar. Byter du sedan till Dolby Digital Plus 5.1 ljudspåret så stannar hela skiten. Jag hoppas jag har missat någon inställning men lite besviken för tillfället. Den CPUn går upp till 2.42ghz när jag tittar på super hd vilket i sig är bra, men det laggar som sagt. Allt i XBMC flyter på som smör.

ASRock Q1900B-ITX med 4gb ram (har 4 till som jag inte tryckt i)
Gett grafikkortet 512mb i bios.

Om någon har lite tips som jag kan testa så vore jag tacksam

Permalänk
Skrivet av tOPO:

Fått hem mina prylar nu och allt rullar på som det ska.

En sak jag märkte dock är att den inte klarar av att spela upp Netflix HD utan att det laggar. Byter du sedan till Dolby Digital Plus 5.1 ljudspåret så stannar hela skiten. Jag hoppas jag har missat någon inställning men lite besviken för tillfället. Den CPUn går upp till 2.42ghz när jag tittar på super hd vilket i sig är bra, men det laggar som sagt. Allt i XBMC flyter på som smör.

ASRock Q1900B-ITX med 4gb ram (har 4 till som jag inte tryckt i)
Gett grafikkortet 512mb i bios.

Om någon har lite tips som jag kan testa så vore jag tacksam

Nu använder jag inte netflix alls själv, men visst körs det i webläsaren och isf antingen via flash eller html5?
Jag vet att en del enklare htpcs får det rejält tungt att köra full-hd material via html5 som tex google chrome använder.
Testa köra firefox där du har möjlighet att spela upp via flash istället, det är avsevärt mindre resurskrävande.

På föräldrarnas htpc jag satte igång för ett tag sedan var det nämligen så. Svt play och youtube i fullhd funkade inte i google chrome iom html5, men i firefox flyter det på hur bra som helst. Finns säkert någon som kan förklara detta bättre än mig, men det är värt ett försök iaf.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Fått hem mina prylar nu och allt rullar på som det ska.

En sak jag märkte dock är att den inte klarar av att spela upp Netflix HD utan att det laggar. Byter du sedan till Dolby Digital Plus 5.1 ljudspåret så stannar hela skiten. Jag hoppas jag har missat någon inställning men lite besviken för tillfället. Den CPUn går upp till 2.42ghz när jag tittar på super hd vilket i sig är bra, men det laggar som sagt. Allt i XBMC flyter på som smör.

ASRock Q1900B-ITX med 4gb ram (har 4 till som jag inte tryckt i)
Gett grafikkortet 512mb i bios.

Om någon har lite tips som jag kan testa så vore jag tacksam

Antar att du använder Netflix-appen i Windows 8 eller 8.1, har samma problem själv och tror det har med drivrutiner att göra eftersom det fungerade utmärkt på min gamla HTPC med betydligt sämre hårdvara (AMD E-350). Har inte haft tid att felsöka så jag har ingen lösning på det tyvärr. Använder inte Netflix så mycket utan det är mest barnen och de bryr sig inte så mycket om ljudet.
Annars så spelar den upp allt utan problem, har kört Viaplay HD i webläsaren (Chrome) även SVT-Play HD och TV4 play går utmärkt att spela upp.

Permalänk
Medlem

Blev otroligt sugen på att köpa något liknande.

Hur funkar det med att streama till den med Steam In-home streaming?
Är det någon som har testat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senocs:

Blev otroligt sugen på att köpa något liknande.

Hur funkar det med att streama till den med Steam In-home streaming?
Är det någon som har testat detta?

Jag testade att köra två spel, första var Pinball FX star wars banor, funkade kanon. Sedan testade jag ett lite tyngre spel, Sonic Racing Transformed. Det gick sämre, skulle gissa på 10-15 FPS och för mig ej spelbart.

Permalänk
Medlem

Seriöst? Klarar den inte steam stream? Provade trådlöst till en gammal bajslaptop intel core duo. Gick bra med coh även om det inte år superkrövamde. Klarar inte dessa moderkortscpuer sånt?

Visa signatur

-3,4 ghz AMD , 6950, 8 gb, w7 ( 64)., - msi 462, i5, nvi 555, 8 gb. -HTPC q1900-4gb,OPENELEC@USB32gb .
- Slim RGH ,+ 500 GB ,360
- Nexus 5 root. Philips 42". - Yamaha a820. - Volvo s60 140 HK @ 188 ,Autotech.
En dag i taget.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg bygge man blir ju fett avundsjuk och sugen på att byta ut rpi mot nåt likande.

Är det någon som byggt i detta chassi? Som kan tala om hur de är Chieftec Compact Series IX-01B
Moderkortet jag tänkt använda är ett Gigabyte GA-J1800N-D2..tar detta kort både 1,35v & 1,5v minnen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu har jag skruvat ihop min lilla htpc och är riktigt nöjd
Spinner på fint i XBMC och spelar upp 1080p utan problem.

Setup:
Chassi: SEED MU-380
http://www.ebay.co.uk/itm/SEED-MU-380-Mini-ITX-HTPC-Case-Alum...
Moderkort: MSI J1800I
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2486105
Minne: 4GB Kingston SO-DIMM DDR3 1333MHz
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555059
HDD: Adata Premier Pro SP900 64GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223082

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeToXx:

Sådärja, nu har jag skruvat ihop min lilla htpc och är riktigt nöjd
Spinner på fint i XBMC och spelar upp 1080p utan problem.

Setup:
Chassi: SEED MU-380
http://www.ebay.co.uk/itm/SEED-MU-380-Mini-ITX-HTPC-Case-Alum...
Moderkort: MSI J1800I
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2486105
Minne: 4GB Kingston SO-DIMM DDR3 1333MHz
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555059
HDD: Adata Premier Pro SP900 64GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223082

Beställde du chassi via ebay? Fungerar det bra och tog det lång tid? Aldrig i mitt liv beställt från ebay UK (än) (:

Visa signatur

Android, Windows, Playstation - sammanfattat :)

Permalänk
Medlem

EDIT: Jag la en beställningen på ett SEED-MU-380 chassi, så får se när det dyker upp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sprang in på siba i Linköping glad som tusan över priset på minnet och hade plan på att köpa 2st men tyvärr hade dom fel på lagersaldot så det blev inte :/ kunde dock leka lite med htpcn ändå då jag kunde sno ett av dom 2st 4gb minnena som sitter i min laptop. Surt iaf. Höll fasen på måååånga timmar innan det gick att få in win7. Onödigt krångligt att uppdatera bios. Trodde det var annat fel trots felmeddelandet om bios då kortet kommit långt efter win7.
Nu ska jag jaga fatt ett passivt nätaggregat å kanske en Anna låda än den jag har nu som är lika stor som en receiver hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnsson:

Beställde du chassi via ebay? Fungerar det bra och tog det lång tid? Aldrig i mitt liv beställt från ebay UK (än) (:

Ja det gjorde jag. Tog 5 dagar att få det hem till dörren. Lika lång tid som det tog för siba att skicka minnena! (Inrikes).

Det är bus enkelt. Bara betala via PayPal. Lätt som en plätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeToXx:

Ja det gjorde jag. Tog 5 dagar att få det hem till dörren. Lika lång tid som det tog för siba att skicka minnena! (Inrikes).

Det är bus enkelt. Bara betala via PayPal. Lätt som en plätt

Skickades från m.sweclockers.com

Var det UPS eller Posten som du fick de levererat av?
Jag borde få min vilken dag som helst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Beställde denna. visst borde den och en lämplig strömadapter funka till gigabytekortet?
http://www.ebay.co.uk/itm/191107924737?_trksid=p2059210.m2749...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiZZaMaN:

Beställde denna. visst borde den och en lämplig strömadapter funka till gigabytekortet?
http://www.ebay.co.uk/itm/191107924737?_trksid=p2059210.m2749...

Borde inte vara några problem alls!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Var det UPS eller Posten som du fick de levererat av?
Jag borde få min vilken dag som helst.

UPS levererade till mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeToXx:

UPS levererade till mig

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick mitt idag, dock var de en lokal bud firma som körde ut de men då bor jag också i en mindre stad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiZZaMaN:

Beställde denna. visst borde den och en lämplig strömadapter funka till gigabytekortet?
http://www.ebay.co.uk/itm/191107924737?_trksid=p2059210.m2749...

Vilken strömadapter ska du använda? 12V 17A är inga standardgrejer direkt... Men det kanske funkar med en standard 5A om man inte ska belasta så mycket.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Vilken strömadapter ska du använda? 12V 17A är inga standardgrejer direkt... Men det kanske funkar med en standard 5A om man inte ska belasta så mycket.

Vet inte än. 17A är väl vad den max klarar att leverera innan den brinner upp.
Har ett gäng laptopladdare över hemma och här på jobbet säljer vi reservdelar till smartphones och laptops så vi har allt upp till 250w om jag minns rätt så något ska nog gå att få tag på.

Med ett vanlig nätagg drar min maskin med gigabytekortet under 20w under belastning

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiZZaMaN:

Vet inte än. 17A är väl vad den max klarar att leverera innan den brinner upp.
Har ett gäng laptopladdare över hemma och här på jobbet säljer vi reservdelar till smartphones och laptops så vi har allt upp till 250w om jag minns rätt så något ska nog gå att få tag på.

Med ett vanlig nätagg drar min maskin med gigabytekortet under 20w under belastning

Men laptop-laddare brukar vara 19V och det funkar ju inte med den där, den måste ha 12V.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Men laptop-laddare brukar vara 19V och det funkar ju inte med den där, den måste ha 12V.

Ahh det är sant. Bommade det men vet att jag har en laddare med ställbar volt så det läser sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så sjukt trött på gigabytekortet nu =( Inte nog med att man fick spendera typ 12 timmar av tester, googlande och forumläsande mm innan man fick in ny bios och lyckades få in Win7.utan nu ska man inte få igång HDMI utgången heller...Grrr.

MSI J1800I, är det ett bättre kort?

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig ett MSI J1900i och har inte upplevt några problem som helst i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiZZaMaN:

Så sjukt trött på gigabytekortet nu =( Inte nog med att man fick spendera typ 12 timmar av tester, googlande och forumläsande mm innan man fick in ny bios och lyckades få in Win7.utan nu ska man inte få igång HDMI utgången heller...Grrr.

MSI J1800I, är det ett bättre kort?

Har själv Asrock Q1900, inte haft några problem alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Jag köpte mig ett MSI J1900i och har inte upplevt några problem som helst i alla fall.

Har kört med samma i 3 månader nu, inga problem alls.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har jämfört lite nu
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2643777&view=c
Kommer nog bli ett ASRock Q1900DC-ITX
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2654320
Dyrare än dom flesta andra korten men verkar vara lite mera påkostat även jämfört med andra quadcore brädor.
Trodde att jag hade en justerbar laptopladdare som klarade 12v men kollade nu och det var 15-20v =/
ASRock Q1900DC-ITX har fördelen att det är bara att jacka i en 19v laptopladdare direkt i moderkortet då det har sån kontakt inbyggd.
Den har även SPDIF och tot 4 sata varav 2st sata 6. Bra ifall jag inte blir nöjd med att köra HTPC utan kanske kör den som server eller WS.
Nackdelen är väl isf att kortet KRÄVER laptopladdare.

Permalänk
Medlem

Underbar tråd! Jag vill bygga en HTPC nu, men behöver er hjälp...

Sen tråden skapats, har ju en del vatten runnit under broarna och t.ex.
vissa moderkort har mer eller mindre sågats pga diverse HDMI-problem etc.
Kan någon vänlig själ lista alla "dagens" komponenter som går åt så jag kan
börja handla?

Räknar med att köra Windows 7 eller 8 och skulle vilja ha ett litet och smidigt
chassi, med en optisk enhet som klarar blue-ray och DVD.
Ett tangentbord, typ Logitech K400 hade jag också tänkt mig, så det kanske
behövs ytterligare nån komponent för att få detta att funka(?).

Tacksam för all hjälp !

mvh/ Ronis