Permalänk
Medlem

Migrera från Ubuntu till OS X

Tjena!

Kommer nu snart att gå över till en Mac med OS X på mitt nuvarande jobb från en laptop med Ubuntu 12.04. Jag har använt OS X i skolan men då mest för att skriva rapporter & uppsatser. Min nuvarande laptop med Ubuntu är min primära utvecklingsmiljö där jag kodar Python och administrerar en PostgreSQL-DB främst, men det blir även lite Java till och från.

Det jag gärna skulle vilja veta är vad som man kan tänkas behöva för att snabbt komma igång i OS X från att ha använt främst Ubuntu under 4 års tid? Hur skiljer sig t.ex en terminal i OS X jämfört med Ubuntu?

Av det jag hittat på internet verkar det som att HomeBrew är som dpkg/apt-get fast för OS X och TotalTerminal som är ett plugin till den inbyggda Terminal-appen för OS X. Mer än så har jag inte lyckats hitta.

Eftersom båda systemen är UNIX-baserade så tror jag inte övergången kommer bli alltför jobbig, men jag frågar för säkerhets skull då jag gärna vill komma igång med den nya datorn så snabbt som möjligt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Båda terminalerna är bash i botten det som skiljer sig är gui:t runt om så det beror på hur mycket du hängt upp dig på gui:t

Macports är ett alternativ till homebrew.

Permalänk
Medlem

Alla package managers är ganska undermåliga i OSX, det är en av svagheterna med det.

Kan du använda dig av Virtual Machines för att köra båda så löser det en del problem...

Permalänk
Medlem

Homebrew som du nämnde är fantastiskt.
Iterm2 är en bättre terminal IMO

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Alla package managers är ganska undermåliga i OSX, det är en av svagheterna med det.

Kan du använda dig av Virtual Machines för att köra båda så löser det en del problem...

Vilka är dessa problem?
Vad är det apt-get/dpkg gör som inte fink gör t ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Alla package managers är ganska undermåliga i OSX, det är en av svagheterna med det.

Kan du använda dig av Virtual Machines för att köra båda så löser det en del problem...

Yep, kommer förmodligen köra någon sorts VM om det behövs.

Skrivet av erCarN:

Homebrew som du nämnde är fantastiskt.
Iterm2 är en bättre terminal IMO

Okej, tack. Ska ta en titt på Iterm2!

Finns det något sätt att få flera workspaces i OS X? I Ubuntu körde jag awesome window manager som hade ett tab-system som jag gillar väldigt mycket (awesome liknar xmonad).

Permalänk
Entusiast

Man skulle kunna se OS X som "standard *nix dist" med en egen variant av skrivbordsmiljön.
När det kommer till att jobba i terminalen, så är det, som nämnts, bash som gäller i båda fallen.

Gällande filsystemet sett från roten, så finns det skillnader, men också väldigt många likheter. Har man en övergripande förstående över hur ett *nix filsystem ser ut, så är det inga problem att navigera runt i systemet. Men i OS X fall är det oerhört sällan man behöver rota på filsystemsnivå ... om ens alls.

När det kommer till att anpassa den grafiska miljön, är OS X inte alls lika smidig som en valfri standard Linux-distribution. Visst finns det möjligheter, men OS X är designad som ett "arbets-OS" där fokus ligger på programmen och upplevelsen i dessa. Linux, X.org och de flesta grafiska miljöerna har mer fokus på inställningsmöjligheter och valmöjligheter kring och utanför "arbets-programmen".
Det finns trots allt anledningar till varför OS X anses vara ett "professionellt OS" och Linux anses vara ett "Hobby-OS". (Fast gränserna mellan dessa två begrepp blir allt suddigare när många av de fria grafiska miljöerna från Linux mognar till och blir allt starkare alternativ.

Kort och gott så tror jag att OS X är till för dem som hellre satsar på att bara komma igång att jobba utan att beöva ställa in en massa jox man inte begriper.
Likaså är de flesta Linux distributionerna till för dem som hellre finslipar och trimmar in sin arbetsmiljö för att passa ens eget arbetsflöde på det mest optimala sättet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmblad:

Yep, kommer förmodligen köra någon sorts VM om det behövs.

Okej, tack. Ska ta en titt på Iterm2!

Finns det något sätt att få flera workspaces i OS X? I Ubuntu körde jag awesome window manager som hade ett tab-system som jag gillar väldigt mycket (awesome liknar xmonad).

Ja workspaces finns, kallas för "spaces" i OS X.
http://www.wikihow.com/Use-Spaces-on-Mac-OS-X

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Man skulle kunna se OS X som "standard *nix dist" med en egen variant av skrivbordsmiljön.
När det kommer till att jobba i terminalen, så är det, som nämnts, bash som gäller i båda fallen.

Gällande filsystemet sett från roten, så finns det skillnader, men också väldigt många likheter. Har man en övergripande förstående över hur ett *nix filsystem ser ut, så är det inga problem att navigera runt i systemet. Men i OS X fall är det oerhört sällan man behöver rota på filsystemsnivå ... om ens alls.

När det kommer till att anpassa den grafiska miljön, är OS X inte alls lika smidig som en valfri standard Linux-distribution. Visst finns det möjligheter, men OS X är designad som ett "arbets-OS" där fokus ligger på programmen och upplevelsen i dessa. Linux, X.org och de flesta grafiska miljöerna har mer fokus på inställningsmöjligheter och valmöjligheter kring och utanför "arbets-programmen".
Det finns trots allt anledningar till varför OS X anses vara ett "professionellt OS" och Linux anses vara ett "Hobby-OS". (Fast gränserna mellan dessa två begrepp blir allt suddigare när många av de fria grafiska miljöerna från Linux mognar till och blir allt starkare alternativ.

Kort och gott så tror jag att OS X är till för dem som hellre satsar på att bara komma igång att jobba utan att beöva ställa in en massa jox man inte begriper.
Likaså är de flesta Linux distributionerna till för dem som hellre finslipar och trimmar in sin arbetsmiljö för att passa ens eget arbetsflöde på det mest optimala sättet.

Efter att ha suttit med Macen nu i en och en halv dag så kan jag säga att hittills har upplevelsen varit fantastisk. Gick ganska smärtfritt att sätta upp min utvecklingsmiljö och ju mer jag använder den desto nöjdare blir jag. Det enda som jag haft problem med är väl övergången till "cmd" och att använda "fn+backspace" som delete i Windows/Ubuntu och att navigering i ITerm2/Terminal inte är som xterm i Ubuntu (t.ex ctrl+pil för att hoppa till nästa/föregående ord i kommandot).

Jag håller veklingen med om att OS X är och känns som ett professionellt OS, men jag tycker att Linux fortfarande är en värdig konkurrent.

Skrivet av erCarN:

Ja workspaces finns, kallas för "spaces" i OS X.
http://www.wikihow.com/Use-Spaces-on-Mac-OS-X

Tack! arbetet flyter redan på!