Nytt grafikkort. Vad klarar min AMD x4 955 att driva?

Permalänk

Nytt grafikkort. Vad klarar min AMD x4 955 att driva?

Hej!

Jag har en fråga som jag inte kan finna nåt bra svar på.
Tänkte köpa in ett nytt grafikkort och undrar över vad min processor klarar att driva utan att det blir en flaskhals.

Sitter idag på följande system.
ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3 (3.6GHz)
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
XFX Radeon HD 4890 1GB "xXx" GDDR5 (crossfire)
Corsair 16GB DDR3 1333Mhz unbuffered
Corsair Powersupply HX 850W

Vad tror ni? Vilket kort skulle ni rekommendera?
Är ute efter ett AMD-kort. Pris är oviktigt.

Spelar lite av allt. Från CS:GO och Dota 2 till Crysis och Farcry.
Primärt är det dock CS:GO som gäller.

Permalänk
Medlem

Det beror på uplösningen... sen kan du alltid överclocka!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

Upplösning 1080p.
Processorn är överklockad, tror jag ligger på 3.6GHz.

Permalänk
Medlem

Det där med flaskhals är relativt beroende på upplösning, applikation och behov av processorkraft. En 955:a aningen överklockad kan förmodligen klara av att mata ett 7970/280x fullt ut. Flaskhalsen kan du i vissa fall flytta beroende på om du ha mer "ögongodis". Din processor däremot gör ju sitt bästa hela tiden. Skriv vilka spel du tänkt spela, upplösning på skärmen så kanske du kan få mer exakta svar.

Lite läsnyttigt http://www.guru3d.com/articles_pages/radeon_hd_7970_cpu_scali...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson.89:

Vad tror ni? Vilket kort skulle ni rekommendera?
Är ute efter ett AMD-kort. Pris är oviktigt.

Spelar lite av allt. Från CS:GO och Dota 2 till Crysis och Farcry.
Primärt är det dock CS:GO som gäller.

Om pris är oviktigt så kanske en lite mer helhetsuppgradering är och rekommendera?

Permalänk

Spelar framförallt CS:GO vilket min nuvarande setup inte klarar att köra med en stabil FPS.
Skärmens upplösning är 1920x1200.

Permalänk

Priset på grafikkortet är inte viktigt, för en hel rigg blir det ju en helt annan femma.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett GTX750 Ti borde fixa detta med CS:GO iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Köp ett R9 280, det kommer passa utmärkt. Om duu vill vara lite framtidssäker kan du ju slå till på et 280X eller tom ett 290, men jag tror att din processor kommer att flaska de korten. Dock kommer det vara en stor uppgradering för dig.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker så bör två hd 4890 klara av cs :go utan problem utan att komma under 60fps. CS är väldigt CPU krävande så det kräver inte direkt något riktigt starkt grafikkort.

Visa signatur

Lian Li A3 | AMD Ryzen 7 9800X3D -> Lian Li Galahad II 240 | Palit GTX 1080TI Jetstream | G.skill Neo Z5 32GB 6000MT CL30 | Gigabyte B650M A ELITE AX ICE| Evga G3 750W | Acer x34p |