Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det känns helt ärligt som att de kommer lyckas baka in avgiften i skatten snart. Det har ju länge sagts på nyheterna att TV tittandet sjunker som en sten.

Fast, det tycker jag är rimligare än dagens.
Eftersom man kan beskattas efter sin inkomst vilket är betydligt bättre enligt mig. TV avgiften är en stor grej för de som är arbetslösa eller studerar osv.
Dessutom blir avgiften mer "osynlig" om den är inbakad med annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Är väl bara en tidsfråga.

Nja, det fanns en tid för mycket länge sedan då dessa avgifter var separata. Det var när TV var väldigt nytt och förhållandevis hade råd med en. Vi kommer nog inte se en tillbakagång. Dock kommer de förmodligen lobba för att få TV-licensen på datorer med, men det lär dröja några år innan de får igenom det tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Eftersom man kan beskattas efter sin inkomst vilket är betydligt bättre enligt mig. TV avgiften är en stor grej för de som är arbetslösa eller studerar osv.

Och för oss som är två med inkomst samt inte äger en tv eller vill se på SVTs färgade public service.

Skatt hade vart fruktansvärt orättvist mot famlijer som består av två eller fler som har inkomst.
Det fungerar inte.

Tex enligt SVTs förslag på skatt för något år sedan hade ineburit att jag och min fru tillsammans hade gett över 3000 för något vi redan idag inte tar del utav.
Äger ingen tv och kommer heller aldrig att göra det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

"Förra året fick Radiotjänst enligt årsredovisningen 100.000 nya licensbetalare, vilket var ett nytt rekord. Radiotjänst tänker dock inte betala tillbaka tidigare inkrävd tv-avgift från datorinnehavare."

Skönt att slippa ansvar.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Dessutom blir avgiften mer "osynlig" om den är inbakad med annat.

Jag håller faktiskt med (även om jag som princip tycker det är löjligt att man måste betala även om man aldrig kollar på de "ofärgade kanalerna", eller ens om man använder tv'n till enbart titta på dvd) - då betalar man ju för public service "på riktigt", än att man man får en bluffaktura hemskickad varje kvartal för en vara man inte har beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Och för oss som är två med inkomst samt inte äger en tv eller vill se på SVTs färgade public service.

Skatt hade vart fruktansvärt orättvist mot famlijer som består av två eller fler som har inkomst.
Det fungerar inte.

Tex enligt SVTs förslag på skatt för något år sedan hade ineburit att jag och min fru tillsammans hade gett över 3000 för något vi redan idag inte tar del utav.

Fast med den logiken är det väl i sådana fall orättvist för alla på något sätt? Jag åker aldrig tåg, men ändå går en del utav min skatt till att rusta järnvägen. Buhu, orättvist! Eller nej..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det fungerar inte.

Ja alltså, jag menar inte dra rakt upp och ner. Summan borde regleras till något betydligt lägre om det skulle komma på skatten för varje individ. Eller om man ska beskatta per hushåll..

Jag är dock inte för att ha något påtvingat, även om jag kan se en viss förståelse i att vissa vill att "alla" ska ha rätt till "allmänbildningskanaler" om man har en TV.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Ja alltså, jag menar inte dra rakt upp och ner. Summan borde regleras till något betydligt lägre om det skulle komma på skatten för varje individ. Eller om man ska beskatta per hushåll..

Jag är dock inte för att ha något påtvingat, även om jag kan se en viss förståelse i att vissa vill att "alla" ska ha rätt till "allmänbildningskanaler" om man har en TV.

Sen tycker jag att public service är så ett vitt begrepp så att det förvirrar. Man talar gärna om ofärgade nyhetssändningar, reportage osv, men allt det andra tramset som sänds utöver dessa borde ju gå att skära ner på om
man måste betala via skattesedeln eller annat. Mycket av den offentliga sektorns tjänster har ju skurits ner (rättsväsende, hälso-sjukvård, skola m m) då borde DE också fatta att livet inte alltid är en dans på rosor, där de alltid skrattar hela vägen till banken, och har varit för dem i decennier. Public service måste också skära ner; bort med allt ovidkommande som allsång på skansen och liknande genrer som inte tillför något alls.

Här är en som tycker att det inte alls är bra att lägga avgiften på skattesedeln. Men varför hon tycker så, motiveras det inte, mer än att hon inte vill att Anders Borg ska sköta det hela. http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/irenewennemo/ar...
Är det nån annan som kan ge en god motivering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag håller faktiskt med (även om jag som princip tycker det är löjligt att man måste betala även om man aldrig kollar på de "ofärgade kanalerna", eller ens om man använder tv'n till enbart titta på dvd) - då betalar man ju för public service "på riktigt", än att man man får en bluffaktura hemskickad varje kvartal för en vara man inte har beställt.

Det finns de som betalar för kabel-tv i hyran fast de saknar möjlighet att se sådan; de kan dock välja att flytta, men det är knappast något som t.ex. en 80-plussare bestämmer sig för helt plötsligt. På samma vis, när vi talar om invändningar mot skattefinansiering, av just rättviseskäl som nämndes i annan kommentar; nuvarande upplägg är orättvist i annan riktning, samma avgift för ensamstående ålderspensionär med låg pension, som för hushåll med två förvärvsarbetande med höga inkomster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Man hör ju på namnet "Public Service" att det ska vara utbud för alla, att du då tycker fobolls-VM är viktigare än Melodifestivalen är orelevant.

Fotbolls VM är också en sak som inte bör sändas på SVT, likt Melodifestivalen.

Public service bör vara samhällsnyttig information som medborgarna i landet behöver. Dokumentärt, fakta, och samhällsbevakande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Fast med den logiken är det väl i sådana fall orättvist för alla på något sätt? Jag åker aldrig tåg, men ändå går en del utav min skatt till att rusta järnvägen. Buhu, orättvist! Eller nej..

Hur får du inte nytta av järnväg?
Du har nytta av den vare sig du åker tåg eller inte.

Går inte riktigt att jämföra tyvärr.

Skulle vara som att säga att du inte vill betala för sjukvård för att du aldrig behövts lägga in på vården....

Rättvist när det kommer till detta är att dom som använder skall betala och även få en inlogg på SVTs sida för användning av deras nättjänst.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Osprey:

Det finns de som betalar för kabel-tv i hyran fast de saknar möjlighet att se sådan; de kan dock välja att flytta, men det är knappast något som t.ex. en 80-plussare bestämmer sig för helt plötsligt. På samma vis, när vi talar om invändningar mot skattefinansiering, av just rättviseskäl som nämndes i annan kommentar; nuvarande upplägg är orättvist i annan riktning, samma avgift för ensamstående ålderspensionär med låg pension, som för hushåll med två förvärvsarbetande med höga inkomster.

Men det blir ju ändå en sorts balanserad rättvisa om avgiften är beroende på ens inkomst? Än att alla ska betala en lika stor summa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Detta var inbakat i min hyra när jag bodde i lägenhet sist och det var inge som helst problem att få det uttaget ur hyran.
Enda dom krävde var att en vaktmästare kom en random gång och kollade om jag hade en tv.
Han kom dock aldrig under det året jag bodde där.

Visa signatur

Permalänk

Det roliga är att deras argument alltid kretsar kring Public Service, men inte en enda gång har jag sett någon slags redovisning för vad pengarna går till, och tro mig jag har letat. Vad läggs det mest pengar på - Public Service eller "nöje"?

Det enda jag hittar är hur mycket som går till respektive del(SR, SVT, UR etc.) men inte t.ex vad melodifestivalen kostar oss, eller OS/VM för den delen?

Om det ska vara tvingat kan det iallafall vara transparent, men det skulle nog bli jobbigt för dom. För referens. Viasats satsning på OS14 uppskattas till omkring 250.000.000:-. Om SVT lägger ens i närheten av lika mycket flyttar jag till månen. Melodifestivalen 2013 tros ha gått på 120.000.000:-, men då är bara en del från TV-Avgiften. För referens har SVT en omsättning på runt 4 Miljarder.

Det är pengar som bara blir några tjugor i slutändan för oss medborgare, men tänk er hur mycket man skulle kunna göra för landet med dessa pengar.

Nej, gör om, gör rätt, eller lägg ner skiten.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det fungerar inte.

Lite OT men på vilket sätt är SVT färgade? Var i så fall får man nyheter på ett ofärgat sätt? Frågar eftersom jag finner det ganska ofärgat men jag kanske är helt oupplyst och borde egentligen ta in min information någon annan stans

Permalänk
Skrivet av jeriks54:

Lite OT men på vilket sätt är SVT färgade? Var i så fall får man nyheter på ett ofärgat sätt? Frågar eftersom jag finner det ganska ofärgat men jag kanske är helt oupplyst och borde egentligen ta in min information någon annan stans

Ärligt talat tycker jag inte att t ex nyhetssammanfattningen skiljer sig något mellan Svt och TV4 eller Kanal 5.
Jag tror mer att detta med "ofärgade nyheter" som Svt anser sig ha monopol på är en myt, en kejsare utan kläder.

Jag tänker inte göra detta, men om nån annan känner för det kan h*n ju jämföra några nyhetssändningar från respektive kanal och se om TV4 är så färgad som public-service anhängare hävdar.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Det fungerar inte.

Vad säger du om studenter/pensionärer som idag betalar 2000:- / år. Är det mer rättvist? Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem? Om ni är två, har ni väl två löner också?

Hela konceptet med skatt är att fördela samhällets kostnader rättvist.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Fotbolls VM är också en sak som inte bör sändas på SVT, likt Melodifestivalen.

Public service bör vara samhällsnyttig information som medborgarna i landet behöver. Dokumentärt, fakta, och samhällsbevakande.

Så var ju också Public Service på 60-talet, då var det bara nyheter och propaganda på hur man bör leva sitt liv. Men det är nya tider idag. Dom som har TV kan få ett login till svt-play tjänsten. Både Fotbolls-VM och Melodifestivalen har ofantligt stort intresse (även om det inte är för dig eller mig)
Och har det stort intresse så Bör Public Service visa det - eftersom alla i princip får åtkomst till det via en enkel antenn.

Men visst, kan hålla med dig till viss del.
En annan sak som stör mig med Public Service under VM..."detta program sponsras av (företag). Det bör vara lag på INGEN reklam i PS

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeriks54:

Problemet (min åsikt) är att ingen information är ofärgad så länge människor är dom som samlar in och sammanställer.
Ofärgad information finns inte. Hade nu SVT haft rent mjöl i påsen så hade dom inte behövt ta tillbaka nyheter och kalla fakta-liknande saker som sedan visat sig varit fabriserat och sensationalistiskt. Samt dom hade visat öppet var pengarna går vilket dom inte gör enligt ett tidigare inlägg.
Sen att det inte finns någon bättre där ute tycker jag inte spelar någon roll personligen.

Skrivet av Deathdancer:

Vad säger du om studenter/pensionärer som idag betalar 2000:- / år. Är det mer rättvist? Jag förstår inte varför det skulle vara ett problem? Om ni är två, har ni väl två löner också?

Hela konceptet med skatt är att fördela samhällets kostnader rättvist.

Instämmer att det inte är rätt att personer men lägre lön skall betala lika mycket so stadsministern. Däremot så anser jag inte att SVT, radiotjänst är en samhällsutgift som bör fördelas över hela folket oavsett om dom konsumerar deras tjänster eller inte. Detta scenario hade vart minst lika orättvist.

Dom som har låg inkomst har möjlighet att slippa denna utgift om dom vill genom att sälja tv och säga upp radiotjänst.
Däremot så har man inte den möjligheten med ett skattepådrag.
Jag har personligen aldrig ägt en tv. Inte tittat på något som har med SVT och göra, inte ens melodifiaskot som förpestar min närvaro varje vår.

Mitt val är att inte konsumera och då skall jag inte betala och inte heller min fru då hon bor i ett tvfritt hus.

Jag tror att detta går att få rättvist mellan dom som betalar men då kanske SVT får skippa något av dom tidigare exempel som äter stora delar av deras kassa och rikta in sig på det dom finns där för. Nyheter och utbildning och allt annat som inte är nöje.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Underbara nyheter, sunt förnuft segrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, det är som att tycka att radiotjänst ska brinna i helvetet om de missköter sitt uppdrag.

Många tycker nog det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Många tycker nog det.

Jo, jag tycker väl själv att det är en aning drastiskt med oändlig plåga. Men var tvungen att förklara att det var en dålig liknelse som gjordes med poliser som sköter sitt jobb.

Permalänk
Avstängd

"Den som betalat tv-licens för någon av dessa typer av enheter får dock inte tillbaka några pengar eftersom "tidigare avgifter är korrekt påförda"."

Wtf var det inte det domstolen precis kom fram till, att avgiften inte var korrekt? Dom käkar nog rätt mycket svamp där upp i Kiruna när dom har sina firmafester.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av kaya:

"Den som betalat tv-licens för någon av dessa typer av enheter får dock inte tillbaka några pengar eftersom "tidigare avgifter är korrekt påförda"."

Wtf var det inte det domstolen precis kom fram till, att avgiften inte var korrekt? Dom käkar nog rätt mycket svamp där upp i Kiruna när dom har sina firmafester.

Rikab's VD duckade och skulle titta på frågan igen och återkomma enligt "den färgade" medierapporteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Detta var inbakat i min hyra när jag bodde i lägenhet sist och det var inge som helst problem att få det uttaget ur hyran.
Enda dom krävde var att en vaktmästare kom en random gång och kollade om jag hade en tv.
Han kom dock aldrig under det året jag bodde där.

Jag sade inte att det under inga villkor går att avstå från sådan avgift, endast att det finns de som betalar fast de inte kan ta del av det. Sedan, och det är nästa sak, är det ytterst en fråga mellan värd och hyresgäst, eller snarare, vanligen, ett avtal mellan värd och hyresgästförening enl. hyresförhandlingslagen, och finns en överenskommelse som man önskar ändrad får man vända sig till hyresnämnden (22 §). Men det är klart, beroende hyresvärd kan man tänka sig lite olika utfall.

Permalänk

Sen är Eva Hamiltons uttalande rätt märklig:

"Högsta förvaltningsdomstolens dom i dag innebär att endast den del av befolkningen som har traditionella tv-apparater ska betala för hela svenska folkets användning av SVT:s, Sveriges Radios och UR:s utbud och tjänster. Det är varken rättvist eller en hållbar lösning"

Var det inte hon som sa för ett par år sedan att hon inte tänkte jaga surfplatteägare? Ändå är hon missnöjd med domen. Och vaddå inte rättvist att bara de som har tv ska betala för "hela svenska folkets användning av..utbud och tjänster"? Är det inte så att de flesta hushåll faktiskt äger en tv?
Och att påtvinga folk som har en trasig tv hemma, en tv-avgift skulle då vara rättvis? Man undrar vilken verklighetsbild hon har.

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Det var mest "brinna i helvettet" och liknande uttalanden som är överdrivet och det jag reagerade på. Min dam fick påringning av Radiotjänst och där var det också mycket trevligt bemötande.

Jag förstår inte riktigt varför. Det är en statlig instans, som totalt missbrukat sin makt och sitt ansvar genom att tillämpa lagar och bestämmelser som vi inte har.
Det är det dom förtjänar att "brinna i helvete" för. Det handlar inte om pengarna, det handlar om grova maktmissbruk, juridiska övertramp, att bara envist göra som man vill, för att ingen kan säga nej.

Jag hade vart en hel annan sak om dom haft lagligt stöd för att att ringa min sambo och jävligt otrevligt börja ta betalt för hennes internetuppkoppling, men nu gjorde dom det helt utan juridiskt stöd, för att dom ville, och för att dom kan, och för att ingen liten svensk människa kan säga nej.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

Nej, Polisen gör nytta och jag kan eventuellt få behov av deras tjänster, därför betalar jag skatt. Radiotjänst gör ingen nytta och jag kommer aldrig få del av deras tjänster, därför betalar jag inte radiotjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Problemet (min åsikt) är att ingen information är ofärgad så länge människor är dom som samlar in och sammanställer.
Ofärgad information finns inte. Hade nu SVT haft rent mjöl i påsen så hade dom inte behövt ta tillbaka nyheter och kalla fakta-liknande saker som sedan visat sig varit fabriserat och sensationalistiskt. Samt dom hade visat öppet var pengarna går vilket dom inte gör enligt ett tidigare inlägg.
Sen att det inte finns någon bättre där ute tycker jag inte spelar någon roll personligen.

Okej, håller med om att ingen information på det sättet är ofärgad eftersom alla människor har åsikter men det är ju inte syftet med public service. Syftet är att journalisterna inte skall vara jäviga på grund av sin arbetsgivare som i fallet public service blir folket. I alla andra fall är det svårt att vara oberoende eftersom pengarna kommer från staten, annonsörer, politiska partier osv. Det är ju också det som blir problemet om man lägger det på skatten, då kan ju anslaget plötsligt försvinna i en vårbudget.

Jag gillar public service men jag tycker inte att licensen skall vara knuten till hårdvara(läs tv-mottagare, dator osv.) utan till om jag faktiskt använder tjänsten eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Jag sade inte att det under inga villkor går att avstå från sådan avgift, endast att det finns de som betalar fast de inte kan ta del av det. Sedan, och det är nästa sak, är det ytterst en fråga mellan värd och hyresgäst, eller snarare, vanligen, ett avtal mellan värd och hyresgästförening enl. hyresförhandlingslagen, och finns en överenskommelse som man önskar ändrad får man vända sig till hyresnämnden (22 §). Men det är klart, beroende hyresvärd kan man tänka sig lite olika utfall.

Jo absolut.
Inte min avsikt att säga emot dig.
Ville bara om än lite klumpigt få ut att det finns en chans att slippa om man bara frågar ^^

Visa signatur