Högsta förvaltningsdomstolen stoppar tv-licens för datorinnehav

Permalänk

Vad gäller återbetalning av radio- och tv-avgift anges i 16 § avgiftslagen att
överstiger en inbetalad avgift vad som ska erläggas enligt beslut som har vunnit
laga kraft, ska överskjutande belopp betalas tillbaka. Av lagrummet följer således
att den i målet aktuella radio- och tv-avgiften ska betalas tillbaka till AA

Källa
http://www.hogstaforvaltningsdomstolen.se/Domstolar/regerings...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill inte betala för något public service när dom pengarna missbrukas med skräp som Melodifestivalen, Gästerna på Slottet, och sånt skit.

Teaterprogram av talanglösa teaterskådespelare som aldrig skulle bli airade på någon annan kanal om inte det vore för att SVT airade dom.

SVT borde få in mindre pengar, och borde spendera pengarna vettigare, och sluta upp med nonsens.

Man hör ju på namnet "Public Service" att det ska vara utbud för alla, att du då tycker fobolls-VM är viktigare än Melodifestivalen är orelevant.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Helt rätt, det primära syftet med en dator har aldrig varit att se på tv med.

betalar själv licens för min TV och förstår inte hur himla svårt det kan vara att bara ge alla betalade "kunder" en kod till SVT-play så hade denna debatt varit en ickefråga, att det ska behöva gå hela jävla vägen upp till högsta domstolen är absurt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En arbetspolare läste nyss igenom domen, och det står klart och tydligt att avgifterna ska återbetalas. Förstår inte hur de ska lyckas slingra sig undan det. Det var som sagt inte korrekt påförda avgifter.

Det står klart och tydligt att "AA" ska få pengarna tillbaka, men att denne blir nekad ränta på pengarna. Jag förstår inte riktigt hur de då kan uttala sig att inget behöver betalas tillbaka?

Jag hoppas verkligen att RIKAB får en ordentlig knäpp på näsan nu för att ha tolkat lagen som fan läser bibeln och därmed felaktigt håvat in en massa pengar! Enbart uttalandet att inget ska betalas tillbaka borde få konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Som anställd så kan man ju välja hur "väl" man utför sin uppgift. Hade någon från radiotjänst som ringde mig för några månader sedan. Han frågade om jag hade en TV. Jag svarade att det har jag inte, varpå han tackade för sig och la på. Detta kontra en annan anställd av Radiotjänst som stod och tittade in genom en kompis fönster, såg att han hade dator och sedan ringde på och ville att han skulle betala. En annan vän blev uppringd av en kvinna anställd av Radiotjänst som när han sade att han inte hade någon TV anklagade honom för att ljuga.

Ursäkten "utföra sitt uppdrag" är bland det dummaste som finns, även om att önska att Radiotjänst ska "brinna i helvettet" kanske är lite överdrivet.

Ja, det är inte alls svårt, men SVT vet att de skulle förlora enormt mycket på detta, alltså gör de inte det.

Det var mest "brinna i helvettet" och liknande uttalanden som är överdrivet och det jag reagerade på. Min dam fick påringning av Radiotjänst och där var det också mycket trevligt bemötande.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeriks54:

Ni som tänkte kräva era pengar tillbaka, tittar ni på allvar aldrig på SVT? Jag tycker att domen är helt riktig för en dator kommer aldrig att vara avsedd för att titta på TV, men jag har samtidigt svårt att tro att det finns många svenskar som aldrig tittar på TV och som har medgett för radiotjänst att de har en dator och därmed betalat TV-licens.

Jag har iaf både TV och dator och kommer glatt att fortsätta betala min TV-licens

Jag kommer inte kräva pengar tillbaka men jag har inte på 8 år tittat på TV, frugan och jag har en HTPC som vi tittar på betal streamingtjänster med, inte en gång har vi vart inne på SVT Play, vi båda streamar vad vi vill se eller laddar hem, fruktansvärt mycket mer praktiskt än att behöva passa tider för att titta på ett program, så nej vi tittar inte TV oavsett kanal.

Edit: Frugan tittar på några gratis play-tjänster med fast inte SVT.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

[...]
Däremot, så om nu traditionella TV-apparater är på väg ut (vilket nog är överdrivet rent generellt) men man fortfarande vill finansiera public service på något sätt så är det ju inte alls omöjligt att det kommer föreslås en lagändring. Jag kan inte tänka mig att de kommer gå på vägen "alla datorer är typ TV-apparater", men det finns redan många förslag för reformer.

Politikerna duckade nyligen för frågan vid behandling av sändningstillståndet för perioden 2014-2019; men diskussionen lär ta fart igen.

Permalänk
Medlem

Score!!

Visste att högsta instans inte skulle godkänna "utsänding". Att "avsedd" inte heller godtogs är bara grädde på moset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Hade polisen tagit ut fortkörningsböter för att du äger en bil så hade det varit jämförbart.

Om folket på Radiotjänst hade haft något vett i skallen så hade de strejkat. Det finns gränser för vad som är rimligt.

Bilar är särskilt ämnade att köra för fort. Detta vet alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

En arbetspolare läste nyss igenom domen, och det står klart och tydligt att avgifterna ska återbetalas. Förstår inte hur de ska lyckas slingra sig undan det. Det var som sagt inte korrekt påförda avgifter.

Javisst är det så, enbart pinsamt av Radiotjänst att hävda att de gjort rätt tidigare men nu ändrar sig efter ny "praxis". Vad som skett är att Högsta förvaltningsdomstolen i praktiken talat om för Radiotjänst att de tolkat lagen fel. Högsta förvaltningsdomstolen har också talat om att beslut i lägre instanser är felaktiga, men det är naturligtvis ingen ursäkt som tillåter Radiotjänst behålla några felaktigt inkrävda avgifter. Det vi ser nu är en desperat myndighet som är van vid att få som de vill.

Det hade varit stor skillnad om lagen ändrats, men så har inte skett. Det är samma lag som gällt under hela tidsperioden och har man tolkat den fel så är det bara att bita i det sura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM#P16S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Nej, radiomottagare är inte licenspliktiga i Sverige. Radio- och TV-avgiften finansierar såväl radio som TV i public services regi, men enbart innehavare av TV-mottagare är skyldiga att erlägga ersättning.

Är väl bara en tidsfråga.

Citat:

Enligt Eva Hamilton, SVT:s vd och styrelseordförande i Radiotjänst, är det varken rättvist eller en hållbar lösning för framtiden.
– Vi ser månad för månad hur tittande på tv i accelererande takt förflyttas till andra mottagare och skärmar. Nu går frågan tillbaka till riksdagen, som måste förtydliga lagen om finansieringen för public service. Den måste hålla för den snabba förändringen av medienyttjande och fortsatt garantera programbolagens oberoende

http://www.svt.se/nyheter/sverige/eva-hamilton-lagen-maste-nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är som att tycka att polisen ska brinna i helvettet för att dom utför sitt uppdrag.

Fast de har ju tolkat lagen fel, så de har själva beslutat vad deras uppdrag är för att maximera sin omsättning.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel:

Det är ju inte relevant om man tittar på SVT eller ej. Det är ju för att man innehar en TV-mottagare som man betalar och inte för att man tittar på den, vilket i sig är helt sjukt och jag hoppas det ändras. Att sen pengarna används till SVT och SR är en annan sak.

För övrigt tycker jag det är bra att det nu en gång för alla visats att radiotjänst har läsförståelse som ett småbarn. Nu väntar vi bara på att radiotjänst ska läggas ner.

Kan inte annat än att hålla med.

Men tillbaka till en fråga jag hade tidigare: om jag nu slänger ut min TV och endast tittar på SVT play på datorn så behöver jag inte längre betala TV-licens?

Om det är så borde de väldigt snart se över sin finansiering. Som många har sagt här så skulle En stor skärm med dator snart betala sig själv eftersom man slipper TV-licensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeriks54:

Men tillbaka till en fråga jag hade tidigare: om jag nu slänger ut min TV och endast tittar på SVT play på datorn så behöver jag inte längre betala TV-licens?

Korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Fast Polisen tillför en viktig tjänst till samhället. SVT är ingen tjänst som tillför något vettigt till mig, men ändå ska jag betala för den.

Dom sänder opartisk kunskap utan influenser från andra aktörer samt ifall något skulle hände ut i världen så är det till SVT1 majoriteten av Sveriges befolkning vänder sig till då vi här i lilla Sverige har något som kallas Public Service som just skall vara opartiska och inte behöva stöd från andra företag.

Jag anser att vi behöver dessa kanaler, inte för att dom inte fyller samma funktion som andra kanaler men för att dom fyller den funktion som andra kanaler inte gör.

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasloow:

Fast Polisen tillför en viktig tjänst till samhället. SVT är ingen tjänst som tillför något vettigt till mig, men ändå ska jag betala för den.

Ska du kolla på fotbolls-VM?! Bara ett exempel..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Toxid_Fox:

Dom sänder opartisk kunskap utan influenser från andra aktörer samt ifall något skulle hände ut i världen så är det till SVT1 majoriteten av Sveriges befolkning vänder sig till då vi här i lilla Sverige har något som kallas Public Service som just skall vara opartiska och inte behöva stöd från andra företag.

Jag anser att vi behöver dessa kanaler, inte för att dom inte fyller samma funktion som andra kanaler men för att dom fyller den funktion som andra kanaler inte gör.

Detta är väl ändå inte riktigt sant...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Detta är väl ändå inte riktigt sant...?

Knappast sant nej.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv

Undrar om Radiotjänst nu biter i det sura äpplet, går vidare och istället försöker pusha fram en ny lag för liksom Radio-licens och TV-licens en gång i tiden uppstod. Internet-licens?

Med alla telekom-paket och propositioner som lobbats hit och dit inom Sverige, inom EU och utanför EU tillsammans med den allmänt korrupta världen vi lever i känns det som det borde vara deras naturliga steg vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Detta är en väldigt naiv världsbild du har.

Permalänk
Medlem

Fan va najs då kan man avanmäla tv avgiften då

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag vill inte betala för något public service när dom pengarna missbrukas med skräp som Melodifestivalen, Gästerna på Slottet, och sånt skit.

Teaterprogram av talanglösa teaterskådespelare som aldrig skulle bli airade på någon annan kanal om inte det vore för att SVT airade dom.

SVT borde få in mindre pengar, och borde spendera pengarna vettigare, och sluta upp med nonsens.

Vad man tycker är bra, vad man anser hålla hög kvalitet etc. är förstås högst individuellt. Även om jag håller med om att de första exemplen innehåller ett stort inslag av "skräp" (än mer när det gäller sådant som Robinson, när det begav sig), och följaktligen att man borde som du säger "spendera pengarna vettigare", så är den andelen (skräp) förkrossande stor i kanaler som 3:an, TV4, kanal 5 etc. Inte mycket dokumentärt, fakta, eller samhällsbevakande där, sett till hela utbudet. Det har ibland ventilerats åsikten, sedan vi har fått kanaler vid sidan av public service, att SVT inte ska ägna sig åt nöje etc. Det är att gå alldeles för långt. Kvarstår då tycke och smak, som du, och jag, gav uttryck för

Man kan inte tvinga folk att se eller lyssna på vissa program; somliga föredrar reklamradio dygnet runt, utan att bli ett uns klokare, andra lyssnar enbart på SR:s P1 etc.

Permalänk
Skrivet av Toxid_Fox:

Det vi behöver är Public Service, och det kan jag pröjsa för, sålänge lagen formuleras om, och avgiften bedöms utifrån inkomst, samt att dom plockar bort allt som inte är Public Service från SVT/SR. Gissar att både melodifestivalen och olika sportsändningar kostar oss ganska mycket, och den delen vill iaf jag inte betala för.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Nu har RIKAB's kundtjänst stängt på grund av personal information.
Ringer man dit säger de att kundtjänst är stängd, sedan trycker man fyrkant för öppettider och då medelas ovanstående.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Härligt, en stor eloge till Nicklas!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

WOHO!! SÅ J-A RÄTT! Det enda jag har att tillägga till den här artikeln.

Permalänk
Skrivet av Osprey:

Vad man tycker är bra, vad man anser hålla hög kvalitet etc. är förstås högst individuellt. Även om jag håller med om att de första exemplen innehåller ett stort inslag av "skräp" (än mer när det gäller sådant som Robinson, när det begav sig), och följaktligen att man borde som du säger "spendera pengarna vettigare", så är den andelen (skräp) förkrossande stor i kanaler som 3:an, TV4, kanal 5 etc. Inte mycket dokumentärt, fakta, eller samhällsbevakande där, sett till hela utbudet. Det har ibland ventilerats åsikten, sedan vi har fått kanaler vid sidan av public service, att SVT inte ska ägna sig åt nöje etc. Det är att gå alldeles för långt. Kvarstår då tycke och smak, som du, och jag, gav uttryck för

Man kan inte tvinga folk att se eller lyssna på vissa program; somliga föredrar reklamradio dygnet runt, utan att bli ett uns klokare, andra lyssnar enbart på SR:s P1 etc.

Varför är det att gå alldeles för långt när det är vi som betalar för det? Har inte vi någon rätt att styra vad vi vill betala för, när kanalerna ska finnas där för våran skull? Det låter väldigt kommunistiskt om du frågar mig.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Halleluja!