Behöver åsikter angående beg. hårdvara. till F@H och Boinc

Permalänk
Medlem

Behöver åsikter angående beg. hårdvara. till F@H och Boinc

Sitter och konstaterar att min nuvarande hårdvara snart gjort sitt. Tyvärr sätter ju ekonomin de vanliga begränsningarna för nyinvesteringar så nu har jag börjat kika på beg alternativ eller allt som kan ge en skjuts utan att generera större hål i plånboken.

Kör i dagsläget i stort sett bara "World Community Grid" och "GPUGrid" via Boinc clienten med följande hårdvara:

#1:
CPU: E7400
GFX: GTX 460 1GB

#2:
CPU: I7 950 @ 3.0GHZ
GFX: GTX 660 2GB

Då många jobb fortfarande ligger på CPU är det ffa cpu och moderkort jag vill uppgradera. Kikat runt lite på Ebay på olika Xeon/Opteron-prollar men är osäker på vad som ger mest för pengarna.
Så frågan är vad ni har för förslag? Ju billigare desto bättre, så några 12-core Opteronprollar är inte aktuella!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har ett gäng Xeon E7450 om du är intresserad av att bygga något större. De har några år på nacken men det finns 2P och 4P moderkort till okay priser på ebay fortfarande.

Permalänk
Medlem

Xeon E7450 känns lite väl gammal vid det här laget? Ett 4P-system är visserligen bra om man värmer sitt hus med direktverkande el

Ett billigt beg. dual socket 1366 kort och två Xeon X5650 (6+6 cores - 24 trådar@2933MHz) från Ebay borde ge mest poäng per krona? X5650 är billig som satan just nu. Jag har dålig koll på hur Opterons står sig i folding men jag har svårt att tro att de slår Xeon X5650 vad gäller prestanda per "Ebay-krona" i dagsläget.

Troligtvis finnd det GPU-lösningar som ger mer poäng per krona men att köpa beg. grafikkort och hoppas att de ska överleva åratal av folding känns lite väl optimistiskt.