Vilken förstärkare ska jag köpa samt vilka funktioner bör man ha? Låg budget

Permalänk

Vilken förstärkare ska jag köpa samt vilka funktioner bör man ha? Låg budget

Hej, det är så att jag har 2x stativhögtalare (100w) och en subwoofer (125w) jag främst tänkt använda. Har även 2st golvare (125w) som jag nog mest tänkte ha i garderoben tills det vankas fest och lite mer bas.

Jag har ingen förstärkare och jag har ingen koll alls på vad jag behöver. En stereoförstärkare 2.1 vore antagligen det bästa alternativet gissar jag? Är det dock någon större skillnad på dessa och hemmabiorecievers/förstärkare?

Jag vill ju gärna köra musik via min surfplatta och dylikt så borde man då satsa på någon bluetooth-lösning eller vad är det egentligen för funktioner man borde kika extra på?

Har dessvärre bara max 2500kr att spendera på jippot! Mycket tacksam för svar och förklaringar!

Permalänk
Medlem

Denna kan nog passa http://www.ljudfokus.se/produkt/pioneer-vsx-528-svart/5808/

Receiver tillverkas i massupplagor och är väldigt prispressade och ger dig mycket för pengarna. Stereoförstärkare är lågvolymprodukt och därmed dyrare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Denna kan nog passa http://www.ljudfokus.se/produkt/pioneer-vsx-528-svart/5808/

Receiver tillverkas i massupplagor och är väldigt prispressade och ger dig mycket för pengarna. Stereoförstärkare är lågvolymprodukt och därmed dyrare.

Tack för tipset!

Hittade även denna som verkar vara nedsatt rejält http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-vsx-923-k-black-...

Är den bättre än den du tipsade om?

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Denna kan nog passa http://www.ljudfokus.se/produkt/pioneer-vsx-528-svart/5808/

Receiver tillverkas i massupplagor och är väldigt prispressade och ger dig mycket för pengarna. Stereoförstärkare är lågvolymprodukt och därmed dyrare.

En hemmabio receiver är även att föredra om man ska köra 2.1, det är väldigt ovanligt med stereoförstärkare som har någon bra (eller någon alls för den delen) hantering av subbasutgången.

Permalänk
Medlem

Självklart lär det fungera helt okej med det du länkar men rent generellt så skulle jag rekommendera en stereoförstärkare om du ska ha två högtalare och möjligtvis en sub.

Allt lull-lull i en receiver är något du betalar för och lämnar mindre utrymme för att få välljud, speciellt i prisklassen du tittar på.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

En hemmabio receiver är även att föredra om man ska köra 2.1, det är väldigt ovanligt med stereoförstärkare som har någon bra (eller någon alls för den delen) hantering av subbasutgången.

Aha, tack, det var bra att veta!

Skrivet av sebbeharry:

Självklart lär det fungera helt okej med det du länkar men rent generellt så skulle jag rekommendera en stereoförstärkare om du ska ha två högtalare och möjligtvis en sub.

Allt lull-lull i en receiver är något du betalar för och lämnar mindre utrymme för att få välljud, speciellt i prisklassen du tittar på.

Ja, 2 högtalare och 1 sub är vad jag garanterat kommer köra på. Men har inte så mycket pengar, så kanske en hemmabioreciever ger mig mer för pengarna i min prisklass, eller?

Vad tycker ni för övrigt om den jag länkade kontra Hardware_guy's tips?

Tänkte nämligen beställa en redan idag (1a juli)!

Permalänk
Medlem

Det ger dig absolut mer för pengarna vad det gäller funktioner och extra ingångar och du verkar ha ett behov av dessa när du pratar om bluetooth så det kan nog vara rätt väg att gå för dig.

Jag måste dock påpeka igen att du får mer ljud för pengarna med en stereoförstärkare.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Det ger dig absolut mer för pengarna vad det gäller funktioner och extra ingångar och du verkar ha ett behov av dessa när du pratar om bluetooth så det kan nog vara rätt väg att gå för dig.

Jag måste dock påpeka igen att du får mer ljud för pengarna med en stereoförstärkare.

Det sista kanske stämmer i högre prisklasser, men inte riktigt bland instegsmodellerna. Tycker Hårdvarukillen sammanfattat anledningen ganska bra:

Skrivet av Hardware guy:

Receiver tillverkas i massupplagor och är väldigt prispressade och ger dig mycket för pengarna. Stereoförstärkare är lågvolymprodukt och därmed dyrare.

Vissa av funktionerna kan också bidra till välljud (även om andra funktioner förstör mer än de bidrar): Kalibrering av ljudet, som enkelt går att göra med nästan alla surroundreceivers, gör stor skillnad i vissa rum. Fungerar inte lika bra som att ha ett akustiskt bra rum, men folk som letar instegsförstärkare brukar sällan optimera rummet för att kompensera för alla akustiska problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karamellkungen:

Tack för tipset!

Hittade även denna som verkar vara nedsatt rejält http://cdon.se/hemelektronik/pioneer/pioneer-vsx-923-k-black-...

Är den bättre än den du tipsade om?

detta var väldigt prisvärt! har själv VSX-921 och jag är helnöjd med den!

Så denna skulle jag slå till på utan att tveka, även fast du endast ska köra 2.1 nu så har du ju möjligheten att upgradera till några trevliga surround högtalare och dylikt om du skulle vilja.

Du kan endast koppla in Aktiv subwoofer på denna så du inte tänkte klämma in en passiv

den har även airplay så att spela musik ifrån in platta är heller inga problem (om du har en iOS enhet, android vet jag ej om det stöds)

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det sista kanske stämmer i högre prisklasser, men inte riktigt bland instegsmodellerna. Tycker Hårdvarukillen sammanfattat anledningen ganska bra:

Vissa av funktionerna kan också bidra till välljud (även om andra funktioner förstör mer än de bidrar): Kalibrering av ljudet, som enkelt går att göra med nästan alla surroundreceivers, gör stor skillnad i vissa rum. Fungerar inte lika bra som att ha ett akustiskt bra rum, men folk som letar instegsförstärkare brukar sällan optimera rummet för att kompensera för alla akustiska problem.

Å andra sidan gör dom sällan en kalibrering värd namnet så det kvittar.

Permalänk

Kan ju vara värt att kolla på begagnat också. Förstärkare, speciellt enklare stereo förstärkare brukar ha rätt rejäl livslängd. Jag har en Harman Kardon HK970, köpte begagnat för ett par år sedan för strax över 2 papp. Verkar gå för runt 1.6-1.9 numera.

Vet dock inte hur de fungerar med sub till den, i och med att jag inte har provat. Pre-out finns hur som, men skulle gissa att de krävs en aktiv sub eller sub-förstärkare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller