Permalänk
Medlem

Stora BSOD/FPS-problem

Under de senaste månaderna har jag stött på ett par problem med min dator och har inte kunnat fixa dem.(Uppdaterat alla drivrutiner, testat olika datorminnen, rensat hårddiskarna, blåst bort ev. damm i chassit och komponenterna.)

i5 4670k**(inte överklockad) (Noctua d14)
6850* (inte överklockad)
Samsung 120gb** + WD 1tb*
4gb A-DATA*/8gb G-Skill*** datorminnen
Corsair VX550*
MSI Z87-G45**
Windows 7 Professional

Temperaturerna
GPU - 29-34C idle/40-50C load
CPU - 20-30C idle/35-45C load

Så överhettning är inte problemet

Dold text

* - köpt julen 2010
** - köpt runt april-augusti 2013
*** - köpt året 2012
Problemen jag har stött på det senaste året är.

Problem 1:
Bluescreen vid vanligt surfande samt att datorn fryser fast
Av någon anledning så får jag en hel del BSOD när man surfar, kollar film/lyssnar på musik. Datorn får ibland dessutom random fryslagg då antingen allt fryser fast, men går att förflytta runt muspekarn eller så fryser allting, men muspekarn går ej att röra på(det senare är mest vanligt)

Även blivit kallad för mannen med den snabba bsod, eftersom 20sec sedan jag fick bsod så är man tillbaka i ventrilo. Wierd.

Problem 2:
Stora FPS problem
Senaste tiden har jag fått stora fpsproblem, även om lägsta möjliga inställningar används(knappt 10-30fps skillnad på LOW och MEDIUM/HIGH i många spel(Assassin's Creed II/IV, CS:GO, Payday 2, Skyrim samt BF4(iofs så fpsen(runt 60-70 på low i 1920x1080 ganska väntat)

Tex. CS:GO - 80fps 5on5(mot bots) med allting på low på 1360x768

Problem 3:
Spel och vissa program krashar/svarar inte
Många program och spel har den senaste veckan börjat krasha/svarar inte mycket(CSGO, Black Flag, Sony Vegas, Photoshop)

Ominstallationer av programmen samt spelen fixar inte problem.

(vsync är inte aktiverat/igång i något spel)

Magkänslan säger mig att det är att grafikkortet, ssd/hdd och win7 samt ev. datorminnen är problemet(kan iofs också vara moderkortet.)Funderar starkt på att uppdatera datorn(gpu/ssd/datorminnen) under sommaren, men ni kanske har några tips på vad som kan vara felet? (som sagt, alla drivrutiner är uppdaterade.)

SS på BSOD rapporterna sedan maj 2014

Permalänk
Medlem

du har 2 sorters ram minnen? testa att bara köra med en sticka och se om det hjälper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

du har 2 sorters ram minnen? testa att bara köra med en sticka och se om det hjälper?

Bra att du ställde den frågan, såg att jag glömde nämna att jag har provat 2 olika minnen, A-DATA 4gb 1333mhz( 2x2gb) och GSKILL 8gb 1600mhz(2x4gb) och att problem var kvar
Så nu är det sagt. Ber om ursäkt för förvirringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej!

Hade samma problem som dig för en tid sen, provade olika minnen och grafikkort utan lycka. Till slut visade det sig vara min mekaniska hårddisk som var dålig. Efter jag bytte den fick jag inga mer blåskärmar. Ladda ner HD Tune Pro och se om hårddisken är skadad.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du senaste moderkorts-BIOS, annars uppdatera. Nätagget börjar bli gammalt och även om det var välbyggt kan det börja svikta (modellen är från 2007, men ska vara Haswell-kompatibel). Har du inte kört memtest så gör det direkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrasigDator:

Hej!

Hade samma problem som dig för en tid sen, provade olika minnen och grafikkort utan lycka. Till slut visade det sig vara min mekaniska hårddisk som var dålig. Efter jag bytte den fick jag inga mer blåskärmar. Ladda ner HD Tune Pro och se om hårddisken är skadad.

Känts som att hårddiskarna som har skapat problem, då data har ibland försvunnit. Som tur ingen viktigt. Tack för tipset angående HD Tune Pro, blev att kolla upp hårddiskarna asap.

Skrivet av MultiMan:

Har du senaste moderkorts-BIOS, annars uppdatera. Nätagget börjar bli gammalt och även om det var välbyggt kan det börja svikta (modellen är från 2007, men ska vara Haswell-kompatibel). Har du inte kört memtest så gör det direkt.

Är ganska säker på att jag har den senaste versionen för moderkortets BIOS, blir att kolla när man kommer hem igen.
5-7 år gammal och sjunger säkert på sista svängen, då den låter högre den senaste månaden. Säkert bäst att uppgradera innan den slocknar för evigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du senaste moderkorts-BIOS, annars uppdatera. Nätagget börjar bli gammalt och även om det var välbyggt kan det börja svikta (modellen är från 2007, men ska vara Haswell-kompatibel). Har du inte kört memtest så gör det direkt.

Skrivet av TrasigDator:

Hej!

Hade samma problem som dig för en tid sen, provade olika minnen och grafikkort utan lycka. Till slut visade det sig vara min mekaniska hårddisk som var dålig. Efter jag bytte den fick jag inga mer blåskärmar. Ladda ner HD Tune Pro och se om hårddisken är skadad.

Så nu har jag uppdaterat till senaste BIOS och även kollat hårddiskarna med HD Tune Pro. Programmet visade inge fel och uppdateringen av bios hjälpte inte. Några övriga tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av J7:

Så nu har jag uppdaterat till senaste BIOS och även kollat hårddiskarna med HD Tune Pro. Programmet visade inge fel och uppdateringen av bios hjälpte inte. Några övriga tips?

Jag gav tre tips men du har bara provat ett av dem, eller missar jag något?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro