möjlighet att namnge MACadresser i ASUS gränssnittet

Permalänk
Medlem

möjlighet att namnge MACadresser i ASUS gränssnittet

jag har haft en ASUS RT-N56U länge och har nu skaffat en RT-AC66U.
För länge sedan med Dlink eller Zyxel router så kunde jag namnge MACadresser med t ex Kalles Mobil, vilket gör det enklare att se vilken enhet som finns i nätverket.

I min ASUS så syns ibland ett namn som då kommer via en dators namn men aldrig för mobiler.

Jag önskar en funktion i firmware så att jag kan namnge MACadresser med mina egna namn så att jag kan se vilken enhet som är igång eller inte.
MACadressen ska fortfarande vara tillgänglig, namnet är ytterligare information.

Detta underlättar också vid blockering/vitlistning/rensing av manuellt tilldelade IPadresser till prylar som inte längre används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanSjo:

För länge sedan med Dlink eller Zyxel router så kunde jag namnge MACadresser med t ex Kalles Mobil, vilket gör det enklare att se vilken enhet som finns i nätverket.

I min ASUS så syns ibland ett namn som då kommer via en dators namn men aldrig för mobiler.

Jag ösnkar en funktion i firmware så att jag kan namnge MACadresser med mitt eget namn så att jag kan se vilken enhet som är igång eller inte.
MACadressen ska fortfarande vara tillgänglig, namnet är ytterligare information.
Detta underlättar också vid blockering/vitlistning/rensing av manuellt tilldelade IPadresser till prylar som inte längre används.

Vet inte om den funktionen finns i stock firmware.
Däremot tror jag den har att du kan reservera ip nummer till olika MAC-adresser och där ange i fritext vem som har det ip.

Blir ju lite sak samma men du måste koppla en MAC-adress till ett ip nummer först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vet inte om den funktionen finns i stock firmware.
Däremot tror jag den har att du kan reservera ip nummer till olika MAC-adresser och där ange i fritext vem som har det ip.

Blir ju lite sak samma men du måste koppla en MAC-adress till ett ip nummer först.

intressant - jag har redan kopplat flera macadresser till IPnummer.

hur gör jag för att namnge?

ska man skriva macadress/namn eller liknande? när man tilldelar ipadressen i LAN DHCP gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanSjo:

intressant - jag har redan kopplat flera macadresser till IPnummer.

hur gör jag för att namnge?

ska man skriva macadress/namn eller liknande? när man tilldelar ipadressen i LAN DHCP gränssnittet.

Nu är det ett tag sedan jag hade en ASUS router och kommer inte ihåg exakt var man skriver in det.
Men jag har för mig att det är på samma flik/sida där man kopplar MAC med ip.

edit:

Kollade i manualen precis och upptäckte att dom ha ett helt nytt gränssnitt mot den ASUS jag hade, så tyvärr vet jag inte om och i så fall var man gör det nu.

Permalänk
Medlem

jag sökte runt och hittade ett svar från ASUS att man ska införa det:

https://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20121206202308322&SLa...

men har inte hittat om det är infört eller hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanSjo:

jag sökte runt och hittade ett svar från ASUS att man ska införa det:

https://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20121206202308322&SLa...

men har inte hittat om det är infört eller hur man gör.

Kommer jag ihåg rätt så skall det vara ett 3:e fält, där man kopplar MAC med ip, där man anger ett namn för denna reservationen.

Permalänk
Medlem

jo så tror jag det var i dlink routern
hittar inget sådant fält nu.

får väl se om någon annan lyckats eller om jag får svar från ASUS

tack i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanSjo:

Jag önskar en funktion i firmware så att jag kan namnge MACadresser med mina egna namn så att jag kan se vilken enhet som är igång eller inte.

Kolla in Merlin's firmware. Där finns möjligheten. http://www.lostrealm.ca/tower/node/79

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Om man döper sin enhet till exempelvis Kalles Mobil så syns den med det namnet i Network Map. Men jag hittade ingen möjlighet att namnge en ansluten enhet genom routerns användargränssnitt. Tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JanSjo:

Hej igen,

Det kommer att släppas en firmware version 3.0.0.4.376.1123 inom de närmaste dagarna där en av nyheterna är följande:
"Client name is changeable and parental control, QoS, manually assigned IP, static route, port forwarding client list can also refer to this name."

Kommer att kunna laddas ner härifrån:
http://www.asus.com/Networking/RTAC66U/HelpDesk_Download/

Visa signatur