Permalänk

Är det lönt att uppgradera?

Hej Clockare.

Nu är det såhär att jag är sugen på att uppdatera mitt system (nytt mobo,prolle,riktig vattenkylning)

Har en i7 2600K som trycker i 4600 MHz.
Moderkortet är ett Asus P8Z68-V Pro/GEN3. [link]http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=991013[/link]

Så min fråga är om det är "lönt" om man kollar pengar/tjänad prestanda.
Isf tänkte jag ny Asus Maximus VII Hero och en 4790k till den.

Kan även lägga till jag jag degar på en Asus GTX680 DCII

mvh / Linus

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk

Jag har en något sämre dator jämfört med din. Men jag känner att det kommer inte bli lönt att uppgradera förrän nästa generations cpu'er och graffekort är ute. Men även då är jag tveksam på om en ny cpu kommer att ge mig mer än bättre fart på moderkortet. Just nu kör datorn allt man slänger på den. Och graffekortet 680 är typ lika bra som ett gtx770 vilket gör att ett 780 ti eller Titan är dem få valen man har. (eller nått från AMD)
Men jag kan inte se att det finns några spel just nu som det är värt att spendera stora pengar på hårdvaran för ännu. Ifall man inte har många skärmar, superhög upplösning eller nått.

Tycker du har en supergrym dator!

Bara en tanke.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheyCallMeMoshi:

Hej Clockare.

Nu är det såhär att jag är sugen på att uppdatera mitt system (nytt mobo,prolle,riktig vattenkylning)

Har en i7 2600K som trycker i 4600 MHz.
Moderkortet är ett Asus P8Z68-V Pro/GEN3. [link]http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=991013[/link]

Så min fråga är om det är "lönt" om man kollar pengar/tjänad prestanda.
Isf tänkte jag ny Asus Maximus VII Hero och en 4790k till den.

Kan även lägga till jag jag degar på en Asus GTX680 DCII

mvh / Linus

Ska du byta något så är det ditt 680, inte för att det är dåligt men hoppet från 2600k tilll motsvarande devils canyon är inget att hurra allt för högt för.

Kör på ett 780ti om du känner att det börjar blit trångt på kontot, men prestandaökning/krona ratiot blir inte jättehögt

Själv väntar jag med nytt system tills skylake kommer

Permalänk
Medlem

Snor/lånar tråden lite. Har typ samma setup, i7 2600K, två GTX680 SLI, och 8 GB RAM, vad ska man uppgradera först tycker ni?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Snor/lånar tråden lite. Har typ samma setup, i7 2600K, två GTX680 SLI, och 8 GB RAM, vad ska man uppgradera först tycker ni?

Grafikkorten samt mer ram om du gillar att surfa med många tabs uppe medans du spelar.
Dock om du inte har några problem nu så finns det ju ingen anledning att uppgradera.

Skulle inte förvåna mig om 2600k håller måttet en väldigt bra tag till tack vare multitrådarna som spelen någon gång måste ta del utav.

Permalänk

Så Vattenkylningskit hade varit prio ett?. Det passar ju isf framtida uppgraderingar vilket som..

Visa signatur

"Citera mig gärna så jag hittar tillbaka"
| Phantek Enthoo Luxe | Intel i7 2600k @ 4,43 Ghz Med Corsair H100 | 16 GB 1866 Mhz Corsair Platinum Dominator | EVGA 980TI SC+ | Asus P8Z68 Pro/Gen3-V | Evga SuperNova 750W G2 | SSD Samsung 840 500GB |

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord