Permalänk
Medlem

Värt att byta processor?

Tjäna!
Har vart i tankarna om att byta processor. Just nu sitter jag på en amd fx8350, skulle vilja byta till en i7a typ 4790k. Men frågan e om jag kommer märka nån större skillnad? Eller e det en ssd man ska köpa istället? Det kostar en slant att byta ut mob+processorn. Dom pengarna skulle man lika järna kunna köpa ett r9 290x för. Har ett gtx570 just nu.
Spelar mest typ bf4,cs go & kommer spela gta v.
Mvh rasmus

Permalänk

Har du ingen ssd så börja med det. Det är den billigaste prestanda boosten du kan köpa just nu.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få någon prestanda alls att ta del av om byter processor och håller kvar vid ditt GTX 570.
Satsa på 290x som du är inne på.

Permalänk
Medlem

Köp en 280x. Det ger löjligt mycket prestanda för pengarna. Din nuvarande CPU räcker gott och väl och går att överklocka om du behöver mer prestanda..

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Skrivet av Razer-T:

Köp en 280x. Det ger löjligt mycket prestanda för pengarna. Din nuvarande CPU räcker gott och väl och går att överklocka om du behöver mer prestanda..

Håller med, 8350 + 280X är en bra kombo, Har du pengar över så köp en cpu kylare och klocka lite om du inte redan gjort det

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!:)
De lutar nog till att det blir en ssd+r280x eller 290x och h100i för att kunna klocka lite till har h70 men den pallar inte riktigt med, de blir lite för varmt för den.
Tack igen

Permalänk
Skrivet av Ragge27:

Tack för alla svaren!:)
De lutar nog till att det blir en ssd+r280x eller 290x och h100i för att kunna klocka lite till har h70 men den pallar inte riktigt med, de blir lite för varmt för den.
Tack igen

h70-h100 ger verkligen ingen större prestanda skillnad, det är alltså inte värt att byta. Linustechtips gjorde en review och kärnan med störst skillnad i temperatur var typ 5 grader

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragge27:

Tack för alla svaren!:)
De lutar nog till att det blir en ssd+r280x eller 290x och h100i för att kunna klocka lite till har h70 men den pallar inte riktigt med, de blir lite för varmt för den.
Tack igen

Ett 290 tycker jag (utan X)

Permalänk
Skrivet av Ragge27:

Tack för alla svaren!:)
De lutar nog till att det blir en ssd+r280x eller 290x och h100i för att kunna klocka lite till har h70 men den pallar inte riktigt med, de blir lite för varmt för den.
Tack igen

SSD gör enorm skillnad om du inte har en sådan redan. Jag skulle satsa på ett 290 eller 290X, 280 serien är på väg att utfasas helt. 290 är oftast mest prisvärt även om 290X går att få billigt med referens kylaren(ingen bra lösning dock då den låter väldigt mkt). Satsa på ett kort med eftermarknads kylare istället om du ska köra luftkylning.

EDIT: Den enorma skillnaden en SSD gör gäller laddtider och användande, allt laddar på direkten utan fördröjning. Det påverkar inte FPS i spel öht. Men datorn kommer bli enormt mkt rappare, skulle aldrig kunna köra HDD igen.

Permalänk
Avstängd

skillnaden i spel med 8xxx + oc och i5/i7 är oftast liten och är oftast mmo´s som wow gw2 sc2 och får en dropp dipp i fps men modernare spel klarar sig bra för dom kan hantera flera kärnor men skillnaden är störst i dom spelen annars märks det inte alls när man spelar med enkelt grafikkort och är skitsamma om man kör amd eller intel i dom flesta fallen och jag har gått från 8320@4400 till 4670@4000 och jag skulle inte kunna avgöra vilken cpu jag satt med om jag hade 2 burkar en amd och en intel

det är 2 spel jag fått att slugga på amd det är gw2 i world vs world "kan få allt att slugga typ" och kerbal när jag gjorde en sjukt stor rymdstation som var overkill x 3000 och tror en intel gått på knäna i det senare med men som bf4 och assassins creed - hitman m.f märks inte bytet alls och en amd maxxar gpu´n utan problem

och ssd ...vist dom är trevliga för laddnings hastigheter och snabbare upp datorn men nå mer fps ger dom inte och enda spelet jag tycker ssd gör så stor skillnad att det är värt att lägga spelet på det är bf4 för det laddar riktigt sakta på en gammal mekanisk disk

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

skillnaden i spel med 8xxx + oc och i5/i7 är oftast liten och är oftast mmo´s som wow gw2 sc2 och får en dropp dipp i fps men modernare spel klarar sig bra för dom kan hantera flera kärnor men skillnaden är störst i dom spelen annars märks det inte alls när man spelar och med enkelt grafikkort så är det skitsamma om man kör amd eller intel i dom flesta fallen då skillnaden och jag har gått från 8320@4400 till 4670@4000 och jag skulle inte kunna avgöra vilken cpu jag satt med om jag hade 2 burkar

det är 2 spel jag fått att slugga på amd det är gw2 i world vs world "kan få allt att slugga typ" och kerbal när jag gjorde en sjukt stor rymdstation som skulle upp och var overkill x 3000 och tror en intel gått på knäna i det senare med men som bf4 och assassins creed - hitman m.f märks inte bytet alls och en amd maxxar gpu´n utan problem

och ssd ...vist dom är trevliga för laddnings hastigheter och snabbare upp datorn men nå mer fps ger dom inte och enda spelet jag tycker ssd gör så stor skillnad att det är värt att lägga den är bf4 för det laddar riktigt sakta på en gammal mekanisk disk

Kan bara hålla med detta. Hellre köpa en SSHD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragge27:

Tack för alla svaren!:)
De lutar nog till att det blir en ssd+r280x eller 290x och h100i för att kunna klocka lite till har h70 men den pallar inte riktigt med, de blir lite för varmt för den.
Tack igen

Kör på SSD och 280x. 280x ger riktigt bra prestanda för pengarna och med en SSD så blir det som en ny dator.
Din CPU är inte dålig den håller nått år till.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Melinho2895:

Kan bara hålla med detta. Hellre köpa en SSHD.

Nej nej nej...en SSD att lägga OS på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

SSD gör enorm skillnad om du inte har en sådan redan. Jag skulle satsa på ett 290 eller 290X, 280 serien är på väg att utfasas helt. 290 är oftast mest prisvärt även om 290X går att få billigt med referens kylaren(ingen bra lösning dock då den låter väldigt mkt). Satsa på ett kort med eftermarknads kylare istället om du ska köra luftkylning.

Visst 280x är 2,5 år gammal och ska fasas ut nu men det är fortfarande ett väldigt bra kort. Mitt 7970 har inga problem med att driva dom spel som jag spelar iaf.
2100kr... http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/193053-powerc...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Nej nej nej...en SSD att lägga OS på.

Jo, men det är om man har råd. SSD diskar är väldigt dyra. En 1Tb SSHD och en 120Gb SSD kostar ungefär samma. Då är det över 800Gb skillnad.

Permalänk
Skrivet av kaya:

Visst 280x är 2,5 år gammal och ska fasas ut nu men det är fortfarande ett väldigt bra kort. Mitt 7970 har inga problem med att driva dom spel som jag spelar iaf.
2100kr... http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/193053-powerc...

Jo jag sitter på ett 7970 Matrix själv och det orkar med utan problem i 1080p, och mer prestanda för pengarna får man inte. Men skulle jag köpa nytt så skulle jag köra på nåt Hawaii baserat kort.

7970/280X har fortfarande problem med MS i CF(om man skulle vilja uppdatera senare), förvisso bara i upplösningar över 1440p. Det har inte 290/X.