Göra termostat av arduino

Permalänk
Medlem

Göra termostat av arduino

Tjena! Jo jag tänkte kolla hur svårt det kan tänkas vara att göra en termostat av en arduino? Enheten ska även kunna sänka tempen för dag/natt.

Går det att förlänga en sensor dit temperatur ska mätas? Vilka delar behövs? Hur krånglig är programmeringen för detta?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

finns många som gjort det om du googlar arduino termostat så går gör det iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

En baggis!

Jag skulle nog börja med något lättintegrerat, som ett färdigt kit för just temperaturgivare med hygglig dokumentation. Det finns en annan populär krets, AD595, men jag har inte hittat en lika plugnplayig modul baserad på den kretsen.
Andra änden beror lite på tänkt användning, men jag antar helt fräckt att du vill slå av och på ett el-element för att styra temperaturen i ett växthus. En vanlig lösning är en mojäng med ett eller flera reläer. Kolla att reläet tål effekten på den grej du tänkt styra -- inga aluminiumsmältverk eller bastuaggregat.

För mer precis tidsstyrning som inte ballar ur vid strömavbrott behövs en klocka med batteribackup. Här ser du hur herr Arduino kan fråga herr DS1307 vad klockan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

finns många som gjort det om du googlar arduino termostat så går gör det iaf.

Jag gjorde det, men hittade bara styrning av central-värme system. Min anläggning är något mindre än så.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

En baggis!

Jag skulle nog börja med något lättintegrerat, som ett färdigt kit för just temperaturgivare med hygglig dokumentation. Det finns en annan populär krets, AD595, men jag har inte hittat en lika plugnplayig modul baserad på den kretsen.
Andra änden beror lite på tänkt användning, men jag antar helt fräckt att du vill slå av och på ett el-element för att styra temperaturen i ett växthus. En vanlig lösning är en mojäng med ett eller flera reläer. Kolla att reläet tål effekten på den grej du tänkt styra -- inga aluminiumsmältverk eller bastuaggregat.

För mer precis tidsstyrning som inte ballar ur vid strömavbrott behövs en klocka med batteribackup. Här ser du hur herr Arduino kan fråga herr DS1307 vad klockan är.

Tack för all din information! Nästan rätt, ett terrarium! Mer eller mindre samma sak iofs. Det finns färdiga styrningar att köpa för ~600 och uppåt, så tänkte att det dels kunde vara en kul grej, samtidigt som man kanske kunde få det billigare och/eller flexiblare. Tillsammans med det uppenbara lärandet!

Men programmeringen är alltså enkel även för någon som misslyckades med introduktionen till C++ på gymnasiet? Värmekällan är förövrigt en sån här: http://www.firstreptiles.se/varmematta-28x28-cm/4-0

Kopplas direkt på 230V, men effekten är inte så hög. Hur blir kopplingen där emellan? Vad kan detta bygge tänkas kosta med alla saker i hand?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Det finns färdiga styrningar att köpa för ~600 och uppåt, så tänkte att det dels kunde vara en kul grej, samtidigt som man kanske kunde få det billigare och/eller flexiblare.

Flexiblare - kanske. Billigare - nej, det blir nog svårt. Räkna med nästa lika mycket pengar för allt krafs runt omkring som för själva kretsarna. Spänningsmatning till Arduinon, kopplingskablar, monteringsdelar och hölje etc kostar också en del.
Till detta kommer ev. verktygsinköp som behöver göras. Lödkolv med tillbehör och en multimeter är det bara McGyver som klarar sig utan.

Citat:

Tillsammans med det uppenbara lärandet!

That's the spirit!

Citat:

Men programmeringen är alltså enkel även för någon som misslyckades med introduktionen till C++ på gymnasiet?

Det är enkelt att göra enkla saker med arduinokod. (Och C++ är ett helt vansinnigt språk att börja med som introduktion till programmering, anser jag.) Jag är övertygad om att det någonstans där ute finns kod tillgänglig som gör ganska exakt vad du vill.

Citat:

Kopplas direkt på 230V, men effekten är inte så hög. Hur blir kopplingen där emellan?

Jag hade nog sett till att inte behöva blanda mig i 230V utan i stället använt en färdig modul för detta, som en integrerad relämodul eller ett radiostyrt vägguttag och en 433,92MHz-modul till Arduinon.

Citat:

Vad kan detta bygge tänkas kosta med alla saker i hand?

Materiel: Troligtvis inte under tusenlappen. Om kostnad är viktigt hade jag köpt en färdig lösning från tysken för 600 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Flexiblare - kanske. Billigare - nej, det blir nog svårt. Räkna med nästa lika mycket pengar för allt krafs runt omkring som för själva kretsarna. Spänningsmatning till Arduinon, kopplingskablar, monteringsdelar och hölje etc kostar också en del.
Till detta kommer ev. verktygsinköp som behöver göras. Lödkolv med tillbehör och en multimeter är det bara McGyver som klarar sig utan.

That's the spirit!

Det är enkelt att göra enkla saker med arduinokod. (Och C++ är ett helt vansinnigt språk att börja med som introduktion till programmering, anser jag.) Jag är övertygad om att det någonstans där ute finns kod tillgänglig som gör ganska exakt vad du vill.

Jag hade nog sett till att inte behöva blanda mig i 230V utan i stället använt en färdig modul för detta, som en integrerad relämodul eller ett radiostyrt vägguttag och en 433,92MHz-modul till Arduinon.

Materiel: Troligtvis inte under tusenlappen. Om kostnad är viktigt hade jag köpt en färdig lösning från tysken för 600 kr.

En färdig lösning jag kikat på finns här: http://www.firstreptiles.se/b2me-pulsande-termostat-med-natts...

Går det att koppla en enhet på 15W som egentligen matas med 230V (0.065A) till en enhet med 12/24V (som klarar mer än belastningen 1.6A)? Annars måste jag nog, som du säger, kika på nån form av tranformator.

Är nämligen lite intresserad av denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/byggsatser/termo...

Tänkte att den är billig och bra att börja med för att komma igång. Sen kanske utöka med stöd ifrån arduino (tänker att de kan inte va så svårt att integrera).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Går det att koppla en enhet på 15W som egentligen matas med 230V (0.065A) till en enhet med 12/24V (som klarar mer än belastningen 1.6A)?

Världens tråkigaste svar: Kanske.
Det beror lite på vad man menar med "går" också: Det kan sluta med gnistor & rök omedelbart, det kan fungera tills det blir kallare väder och reläet måste vara på längre stund, det kan fungera smärtfritt men förkorta livslängden på reläet etc. Olika tillverkare kommer att fungera olika bra även om specarna är likadana.
Specarna säger dock entydigt "GÖR INTE DET HÄR".
Det verkar finnas värmemattor för 12V-matning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Världens tråkigaste svar: Kanske.
Det beror lite på vad man menar med "går" också: Det kan sluta med gnistor & rök omedelbart, det kan fungera tills det blir kallare väder och reläet måste vara på längre stund, det kan fungera smärtfritt men förkorta livslängden på reläet etc. Olika tillverkare kommer att fungera olika bra även om specarna är likadana.
Specarna säger dock entydigt "GÖR INTE DET HÄR".
Det verkar finnas värmemattor för 12V-matning...

Om man hittar en transformator att sätta emellan då? Kan du länka de 12V-mattor du sett?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Om man hittar en transformator att sätta emellan då?

Så att nätspänning transformeras ned till en spänning som reläet klarar, sedan tillbaka till nätspänning och därefter in i mattan? Ja, men det blir nog dyrt att köpa och äga.

Citat:

Kan du länka de 12V-mattor du sett?

Aliexpress hade en hel drös. Jag hittar ingen inom EU som säljer motsvarande grejor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Så att nätspänning transformeras ned till en spänning som reläet klarar, sedan tillbaka till nätspänning och därefter in i mattan? Ja, men det blir nog dyrt att köpa och äga.

Aliexpress hade en hel drös. Jag hittar ingen inom EU som säljer motsvarande grejor.

Hmm. Alltså inte ett alternativ. Känns ju jävligt att riskera eldsvåda för småpengar. Men detta slår ju även mina planer om Arduino ur världen, eftersom dessa enheter jobbar i 12V.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hmm. Alltså inte ett alternativ. Känns ju jävligt att riskera eldsvåda för småpengar. Men detta slår ju även mina planer om Arduino ur världen, eftersom dessa enheter jobbar i 12V.

Du får koppla via relä eller kontaktor beroende på vad du ska styra.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Skrivet av scienta:

Men detta slår ju även mina planer om Arduino ur världen, eftersom dessa enheter jobbar i 12V.

Även om de hade gått på samma matningsspänning som Arduino hade det inte gått att koppla in dem direkt på Arduinons utgångar -- de drar alldeles för mycket effekt och måste, som tippen säger, koppla dem via ett relä (mekaniskt eller solid-state) oavsett matningsspänning.
Reläkit för lägre spänningar är lätta att få tag på.

Permalänk

dum fråga men har inte dessa mattor någon termostat inbyggd från början?

om den inte har det så kommer den ju elda på konstant och även om vi bara snackar 15W så lär de bli riktigt hett för dina små ödlor eller va du nu har...

tippar att de har nån form av bimetall termostat typ som i värmare till akvarier.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Du får koppla via relä eller kontaktor beroende på vad du ska styra.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Även om de hade gått på samma matningsspänning som Arduino hade det inte gått att koppla in dem direkt på Arduinons utgångar -- de drar alldeles för mycket effekt och måste, som tippen säger, koppla dem via ett relä (mekaniskt eller solid-state) oavsett matningsspänning.
Reläkit för lägre spänningar är lätta att få tag på.

Ok! Hur skulle detta se ut då? För jag är fortfarande intresserad av Arduino-styrning, för skojs skull om inte annat.

Skrivet av Rouge of Darkness:

dum fråga men har inte dessa mattor någon termostat inbyggd från början?

om den inte har det så kommer den ju elda på konstant och även om vi bara snackar 15W så lär de bli riktigt hett för dina små ödlor eller va du nu har...

tippar att de har nån form av bimetall termostat typ som i värmare till akvarier.

Absolut ingen dum fråga! Nej, de har inte det. Allt eller inget, som den är nu. Vilket presenterar några uppenbara nackdelar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

ok så de har ingen termostat som standard... men känns ändå onödigt krångligt med en så advancerad teknik för att styra ett värmeelement en simpel bimetall termostat skulle lätt klara jobbet känns de som.

dock fördelen med din lite mer advancerade termostat är ju att du även kan programmera fler utgångar för att styra andra saker till terrariet som belysning osv möjligen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ok så de har ingen termostat som standard... men känns ändå onödigt krångligt med en så advancerad teknik för att styra ett värmeelement en simpel bimetall termostat skulle lätt klara jobbet känns de som.

dock fördelen med din lite mer advancerade termostat är ju att du även kan programmera fler utgångar för att styra andra saker till terrariet som belysning osv möjligen.

Ja, grejen är ju att man kan kasta in UV-lampor av olika sorter för olika ljus i dag/natt m.m. Det finns ganska mycket skoj att göra, så direkt onödigt är det inte heller. Även om det helt klart är overkill till det jag har att styra i dags-läget. Men det är svårt att hitta något som passar, förutom den där enheten jag länkade tidigare för 700:-

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather