Permalänk

Router som en Link?

Tjenare clockare!

Undrar om det går att använda en router som link mellan en annan router och min stationära dator, jag använder mig utav en https://www.inet.se/produkt/5401954/netgear-wireless-n-wnda4100-n900-dual-band eftersom jag inte har möjlighet att köra med en sladd, och får endast ut 3/5 "pluppar" när jag är ansluten till routern som är våningen under, men får en "perfekt" anslutning om jag flyttar datorn närmare. Så undrar om jag kan på något sätt, ansluta min andra router D-link 665 och sen ansluta med min dongel till den andra routern.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Va? Vill du använda din D-link som nätverksbrygga, AP eller repeater?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Va? Vill du använda din D-link som nätverksbrygga, AP eller repeater?

Vet inte faktiskt vad det heter, vill typ "förlänga" raiden på wifi signalen.
Har ingen aning om vad det heter

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Va? Vill du använda din D-link som nätverksbrygga, AP eller repeater?

Så att jag får en starkare signal kanske är en bra beskrivning? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallgrenoo:

Så att jag får en starkare signal kanske är en bra beskrivning? ^^

Använd redigera!
Isf är det en AP du vill ha, men då måste du ha kabel från router till din d-link (som du konfar som AP), och om den ska vara så nära att du får bra signalstyrka kan du ju lika gärna dra kabel hela vägen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Konfa WiFi på router nummer två med samma namn och lösenord som router nummer ett och stäng sen av NAT och DHCP så är det god to go

Permalänk
Medlem

Acesspunkt isåfall, repeater tappar du bandbredd på... (iofs låter det som att du bor i hus -> adsl, så kanske inte hela världen.)

Borde gå, fast hur man gör får du googla fram för just din router, tror det räcker att stänga av dhcp på 655 som du vill göra till AP, men är osäker om det räcker med det.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Konfa WiFi på router nummer två med samma namn och lösenord som router nummer ett och stäng sen av NAT och DHCP så är det god to go

Precis, helt klart enklast.

Ställ gateway till din huvudrouter bara.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Konfa WiFi på router nummer två med samma namn och lösenord som router nummer ett och stäng sen av NAT och DHCP så är det god to go

Om man gör detta, ska jag bara ansluta till nr2 router då? behöver man inte typ connecta nr2 och till nr1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallgrenoo:

Om man gör detta, ska jag bara ansluta till nr2 router då? behöver man inte typ connecta nr2 och till nr1?

Det behöver du inte bry dig om, funkar WiFi på enheten du kör som den ska så kommer den använda APn som har starkast signal, automagiskt.

Permalänk
Skrivet av Agile:

Det behöver du inte bry dig om, funkar WiFi på enheten du kör som den ska så kommer den använda APn som har starkast signal, automagiskt.

ohhfan, satans vad läckert! tackar tackar!
Uppskattas verkligen!!

Permalänk
Skrivet av Agile:

Det behöver du inte bry dig om, funkar WiFi på enheten du kör som den ska så kommer den använda APn som har starkast signal, automagiskt.

Men eftersom router nr1 är ansluten via telejacket, så har väl endast den enheten som har en nätverksansluting, eller kommer router nr2 få det automatiskt när den har samma config som nr1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallgrenoo:

Men eftersom router nr1 är ansluten via telejacket, så har väl endast den enheten som har en nätverksansluting, eller kommer router nr2 få det automatiskt när den har samma config som nr1?

Du måste dra en kabel mellan router och AP. (fortfarande...)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.