Permalänk
Inaktiv

Hej.

Beställde mig just detta så jag kan uppgradera surfburken lite, Se när det kommer

Intel i7-4790K
Gigabyte GA-Z97N-GAMING 5 itx

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Jag kör min cpu i 4.8ghz 100% (Aida64 +7tim)stabilt i allt jag gör med en volt på 1.28. Kan spela Watch dog se på Youtube och strömma film sammtidigt. Men startar jag BF4 så blir det bsod eller frysningar efter ca 10-15 min. Jag får öka volt till 1.30 minst för att köra bf4 i den klocken. Lika bra att skita i stress test kör bf4 istället så märker man om det är stabilt.

BF4 är det jag har mest instabilitet med också, ännu en bugg kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Det är väl inte så konstigt?Kör du utan ihs så får du ju en mycket mindre yta från cpun,s som skall leda bort mer värme?Vilket borde ge mycket sämre avledningsförmåga av värmen?Ju större kontaktyta du har med ihs och core desto bättre värmeavledning får du ju om jag har fattat rätt:)

Nej där har du fel påstår jag, processor kärnan kommer inte att kylas bättre med en IHS än utan snarare sämre då IHSn kommer att fungera som en isolator oavsett hur stor den är. Ju mindre material mellan CPU och kylare desto bättre.

Permalänk
Medlem

Min blev en L3
L331C501 för att vara exakt. Hoppas bara man får en av de bättre L3 processorerna då. För tvivlar att det är värt att byta den enbart pga det.

Lite nyfiken varför det blev en äldre batch när man beställde efter folk som fått L4 batchen
Var också från inet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har precis plockat ihop mitt nya paket med 4790K.

Resultaten jämfört med många andra här i tråden är väl inget vidare:

Överklockad till 4.6 Ghz har jag fått den att gå stabilt i 1.285v (När jag körde processorn i stock och utan manuell kontroll av Vcore körde processorn upp nivån till 1.327v som mest ).

Att köra 1.285 i Vcore för stabilitet är inget anmärkningsvärt i sig, men temperaturmässigt är jag inte särskilt nöjd:
Ligger i idle på strax under 40 grader (Mellan 35-40)
I belastning vid spelande ligger processorn på strax under 70 grader (Mellan 60-70)

Temperaturmässigt vid stock var jag heller inte särskilt nöjd då den kanske låg på 65 grader då vid spelande
När jag körde stresstest sprang den iväg uppåt 90 grader.

Allt detta med en h100i med Noctua NF-F12-fläktar.

Vad har ni andra att säga om det här?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är vad jag kallar upgradering !
Den modellen kom ju 2006 eller nåt, så den förtjänar en hedersplats i bokhyllan

Är det inte 05 eller tidigare? Min 6000+ kom i alla fall det årtalet och går fint som HTPC:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Nej där har du fel påstår jag, processor kärnan kommer inte att kylas bättre med en IHS än utan snarare sämre då IHSn kommer att fungera som en isolator oavsett hur stor den är. Ju mindre material mellan CPU och kylare desto bättre.

Det är faktiskt en sanning med modifikation, vissa kylare med "direct contact" heatpipes eller väldigt tunn bottenplatta kan faktiskt prestera sämre utan IHS då dom inte kan ta upp värmen effektivt från en sån liten yta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Jag har precis plockat ihop mitt nya paket med 4790K.

Resultaten jämfört med många andra här i tråden är väl inget vidare:

Överklockad till 4.6 Ghz har jag fått den att gå stabilt i 1.285v (När jag körde processorn i stock och utan manuell kontroll av Vcore körde processorn upp nivån till 1.327v som mest ).

Att köra 1.285 i Vcore för stabilitet är inget anmärkningsvärt i sig, men temperaturmässigt är jag inte särskilt nöjd:
Ligger i idle på strax under 40 grader (Mellan 35-40)
I belastning vid spelande ligger processorn på strax under 70 grader (Mellan 60-70)

Temperaturmässigt vid stock var jag heller inte särskilt nöjd då den kanske låg på 65 grader då vid spelande
När jag körde stresstest sprang den iväg uppåt 90 grader.

Allt detta med en h100i med Noctua NF-F12-fläktar.

Vad har ni andra att säga om det här?

Har du provat montera om kylaren? För mycket kylpasta kanske.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag har precis plockat ihop mitt nya paket med 4790K.

Resultaten jämfört med många andra här i tråden är väl inget vidare:

Överklockad till 4.6 Ghz har jag fått den att gå stabilt i 1.285v (När jag körde processorn i stock och utan manuell kontroll av Vcore körde processorn upp nivån till 1.327v som mest ).

Att köra 1.285 i Vcore för stabilitet är inget anmärkningsvärt i sig, men temperaturmässigt är jag inte särskilt nöjd:
Ligger i idle på strax under 40 grader (Mellan 35-40)
I belastning vid spelande ligger processorn på strax under 70 grader (Mellan 60-70)

Temperaturmässigt vid stock var jag heller inte särskilt nöjd då den kanske låg på 65 grader då vid spelande
När jag körde stresstest sprang den iväg uppåt 90 grader.

Allt detta med en h100i med Noctua NF-F12-fläktar.

Vad har ni andra att säga om det här?

Låter lite väl högt. Jag kommer som högst upp i 50 grader när jag spelar. Jag kör min cpu stock med en h90. Har dessutom SLI så jag har lite högre temp i burken. Har en L4

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Min blev en L3
L331C501 för att vara exakt. Hoppas bara man får en av de bättre L3 processorerna då. För tvivlar att det är värt att byta den enbart pga det.

Lite nyfiken varför det blev en äldre batch när man beställde efter folk som fått L4 batchen
Var också från inet.

Jag beställde min prolle från Inet med, även jag fick en L3'a precis samma batch som du har. Fick ingen golden cpu men den kan iallfal boota in till windows på 4.8ghz vid 1.3 men måste draup Vcore ytterligare en bit efter det för att bli stabil...

Visa signatur

ok

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mange43:

Har du provat montera om kylaren? För mycket kylpasta kanske.

Kör med det som var förmonterat på h100i:n.

Har Arctic Silver 5 kylpasta hemma, som jag tidigare kört med gott resultat till h80i i kombination med en Sandy Bridge. Ska prova imorgon med denna och se om det blir ngn skillnad.

Uppdatering: Monterade om min h100i och applicerade Arctic Silver 5 kylpasta, dock ingen skillnad alls.
Körde BF4 i ca 40 min. Temperaturen låg 67 lågt 75 högt, då i stock, alltså ej med OC.
Idle ligger processorn kring 40 grader.
Verkar som att det är problem med kontakten mellan min CPU-kylare och processor.

Uppdatering 2: Vidare felsökning visar att jag monterat backplaten fel på min h100, vilket gjort att kontaktytan i sin tur blivit ojämn. :S
Monterade snabbt om och testade igen med betydligt bättre temps: kring 35 grader i idle och i test med BF4 under 60 grader, alltså 10-15 grader lägre än förut...

Ska lägga om kylpasta m.m. imorgon och se om det kan bli ännu bättre

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Beställt!! vart oxå nytt modekort och mer ström.
blev ett Gigabyte GA-Z97X-UD7 TH och ett Corsair RM1000
kommer köra med 2 st Titan i SLI oxå.
ska bli spännande!!

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Efter att ha pillat och lärt/lär mej fortfarande Asus VII Hero bioset har nu lyckats få datorn stabil på 1.3v ifrån 1.35 på 4,8ghz :)!

Edit: Ah skit. Crash efter lite spelande & Youtube...

Visa signatur

ok

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Hej.

Beställde mig just detta så jag kan uppgradera surfburken lite, Se när det kommer

Intel i7-4790K
Gigabyte GA-Z97N-GAMING 5 itx

http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/4999/10239_big.p...

Nu ska jag åka ner till posten och hämta prylarna, se om det kan bli en recension till helgen.

Edit: Cpun vart en L419B627 om det nu är bland de bättre?

Permalänk

Prylbög som man är och alltid kul med nya saker så funderar man på att införskaffa sig en 4790k. Har en 3930k nu som klockar stabilt på 4.8ghz. Jag känner att det blir ett onödigt byte men spenderarfingrarna kliar. Nån expert?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jokkan1338:

Prylbög som man är och alltid kul med nya saker så funderar man på att införskaffa sig en 4790k. Har en 3930k nu som klockar stabilt på 4.8ghz. Jag känner att det blir ett onödigt byte men spenderarfingrarna kliar. Nån expert?

Är ju alltid kul med nya prylar, jag tänkte som dig då jag själv uppdaterar från i7 2600.

Permalänk
Medlem

Precis fått liv i min maskin Tuffar på stock än så länge, får ge mig på det där med överklockning imorgon eller till helgen. 1.280V stock, prollen verkar dessutom gå på maxklock hela tiden. Får kika in vad det är för latjo inställningar sedan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Precis fått liv i min maskin Tuffar på stock än så länge, får ge mig på det där med överklockning imorgon eller till helgen. 1.280V stock, prollen verkar dessutom gå på maxklock hela tiden. Får kika in vad det är för latjo inställningar sedan

Nice där! Det gick bra senare med loopen?

Visa signatur

Loxus: Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?
Flamso: Varför inte? Tror du att du är inne på Stockclockers eller? ;)

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Är ju alltid kul med nya prylar, jag tänkte som dig då jag själv uppdaterar från i7 2600.

Känns ju som att du får en markant högre prestanda boost om jag ens får någon.. Men är den magiska 5ghz jag vill åt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BurningGladiator:

Nice där! Det gick bra senare med loopen?

Ja, den blev till sist klar. Inte den snyggaste kanske, men jag är nöjd!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Det tycker jag du ska vara, man måste ju börja någonstans:) Själv väntar jag ett tag innan jag ger mig in på det där.

Visa signatur

Loxus: Varför ska man ha en överklocksvänlig CPU i en HTPC?
Flamso: Varför inte? Tror du att du är inne på Stockclockers eller? ;)

Permalänk
Medlem

Najs. Hade varit bättre om du valt röda fläktar då dom matchar riktight bra med moderkortet.. Jag har själv vatten bygge på g ska bli kul att montera mitt första custome loop

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ok

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon200632:

Nu ska jag åka ner till posten och hämta prylarna, se om det kan bli en recension till helgen.

Edit: Cpun vart en L419B627 om det nu är bland de bättre?

Nu tuffar den på, Vad får ni för temps efter 10 min Prime95?
Min liggar på 70 grader på varmaste coren, Och 1 timmes spelande med cs-go har jag haft 47 grader på varmaste coren

Har hyper 212 evo som cpu kylare. Inte evo kylaren på bild utan den sitter i nu under prime95 testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nu tuffar den på, Vad får ni för temps efter 10 min Prime95?

Jag skulle säga, ge f*n i Prime95 på Haswell. Det är känt att det testet lätt kan dra sönder prollen.
Använd istället AIDA64, det är det enda cetifierade testet för Haswell.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wickman:

Jag skulle säga, ge f*n i Prime95 på Haswell. Det är känt att det testet lätt kan dra sönder prollen.
Använd istället AIDA64, det är det enda cetifierade testet för Haswell.

Ok, Tack för tipset.
Går betydligt kallare i Aida64 med

Permalänk
Medlem

Haft min i ett par dagar igång nu. Inte prövat överklocka än.
Men den verkar hålla sig runt 29-32 i idle och ca 55 i spel som WoW. Med core voltage på 1,238 och 4,4ghz (enligt CPU-Z).

Så verkar fått dit kylaren bra iaf på första försöket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

Haft min i ett par dagar igång nu. Inte prövat överklocka än.
Men den verkar hålla sig runt 29-32 i idle och ca 55 i spel som WoW. Med core voltage på 1,238 och 4,4ghz (enligt CPU-Z).

Så verkar fått dit kylaren bra iaf på första försöket

Det är riktigt bra remps :). Vad kör du med för kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ok

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med 212 evo och får max 47 grader på varmaste coren i spel. kör den i stock.
Min ligger på 1.2V i 4.4Ghz
Har en L419B627

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag kör med 212 evo och får max 47 grader på varmaste coren i spel. kör den i stock.
Min ligger på 1.2V i 4.4Ghz
Har en L419B627

Har du ställt in den på 1.2 manuellt?

Jag har samma kylare och får max temp runt 65, vid spel (cs:go)
...känns ganska högt. Oklockad.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kiim:

Har du ställt in den på 1.2 manuellt?

Jag har samma kylare och får max temp runt 65, vid spel (cs:go)
...känns ganska högt. Oklockad.

Satte volten på normal istället för auto, då vart den 1.2v