Pluggdator för KTH, Macbook Pro?

Permalänk
Medlem

Pluggdator för KTH, Macbook Pro?

Tjenare alla sweclockare!

Fick i dagarna reda på att jag kom in på mitt förstaval av högskola som var Energi och Miljö på KTH! Det är en 5-årig linje och man blir civilingenjör.

Själva pluggandet börjar den 1 september och tills dess skulle jag gärna ha en ny dator. Datorn ska gärna hålla i upp emot 5 år men skulle jag behöva byta datorn efter 3 år är det inte hela världen.
Det ska vara en smidig och snabb datorn med fokus på att underlätta mina studier och den ska självklart klara alla pluggprogram (vet inte riktigt vilka dessa är än förutom Office :s ). Datorn behöver ej klara av krävande spel.

Jag har tänkt mycket på Macbook Pro Retina 13" eftersom att den verkar smidig och användarvänlig och är av mycket hög kvalité.
Alla priser och specifikationer nedan är från apple.store.com/se och då har jag redan räknat bort 10% av priset i studentrabatt. Vid köp av datorn som student får jag även 700kr i presentkort på Apple Store.

Denna skall i så fall ha 256GB PCIe-SSD och 8GB minne för det känns användbart men inte överdrivet.
Det finns även ett alternativ på en snabbare processor. Standard är en dualcore i5:a med hyperthreding på 2.4GHz men med Turbo Boost på upp till 2.9GHz. Men för 800kr extra kan man få en i5:a med 2.6 respektive 3.1GHz med Turbo Boost.
Är detta en överklockning på ynka 200MHz som man får betala 800 kr för eller är det en helt annan processor? Jag kan inte hitta den informationen...

Med standardprollen landar priset på 12 595 kr och med den "bättre" 13 388 kr.

Utöver själva datorn kan man välja till Apple Care i 3 år för 1600kr. Är detta värt det? Min syster spillde ett glas kola på hennes 2012 MBP (inte Retina) och fick ut 12 000 kr efter självrisken på vår drulleförsäkring. Jag förstår inte riktigt hur försäkringsbolaget resonerade då en ny motsvarande MBP (utan Retina) går att köpa för 9000 kr, 3000 i fickan alltså
Så Apple Care... Ja eller nej?

Men poängen med denna tråd är ju såklart vad ni tycker!
Ska jag ha en MBP eller ska jag köpa en (billigare) PC? Även om någon är underväg med en högre utbildning eller har avslutat en nyligen skulle jag gärna vilja veta vad för dator som kan rekommenderas.

Permalänk
Medlem

För lite mindre Carl Gustav än så, så får du en ordentlig dator...

http://www.inet.se/produkt/1971918/msi-ge70-2pe-251ne-i7-16gb...

I och för sig inte lika mycket hårddiskutrymme... Men istället fyrkärnigt, 16gb minne, 1tb hdd + 128gb ssd etc. Hårdvarumässigt får du mer för mindre pengar

(Skulle apple tagit samma hårdvara skulle det inte förvåna mig om priset skulle ligga på ~25k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tjenare alla sweclockare!

Fick i dagarna reda på att jag kom in på mitt förstaval av högskola som var Energi och Miljö på KTH! Det är en 5-årig linje och man blir civilingenjör.

Själva pluggandet börjar den 1 september och tills dess skulle jag gärna ha en ny dator. Datorn ska gärna hålla i upp emot 5 år men skulle jag behöva byta datorn efter 3 år är det inte hela världen.
Det ska vara en smidig och snabb datorn med fokus på att underlätta mina studier och den ska självklart klara alla pluggprogram (vet inte riktigt vilka dessa är än förutom Office :s ). Datorn behöver ej klara av krävande spel.

Jag har tänkt mycket på Macbook Pro Retina 13" eftersom att den verkar smidig och användarvänlig och är av mycket hög kvalité.
Alla priser och specifikationer nedan är från apple.store.com/se och då har jag redan räknat bort 10% av priset i studentrabatt. Vid köp av datorn som student får jag även 700kr i presentkort på Apple Store.

Denna skall i så fall ha 256GB PCIe-SSD och 8GB minne för det känns användbart men inte överdrivet.
Det finns även ett alternativ på en snabbare processor. Standard är en dualcore i5:a med hyperthreding på 2.4GHz men med Turbo Boost på upp till 2.9GHz. Men för 800kr extra kan man få en i5:a med 2.6 respektive 3.1GHz med Turbo Boost.
Är detta en överklockning på ynka 200MHz som man får betala 800 kr för eller är det en helt annan processor? Jag kan inte hitta den informationen...

Med standardprollen landar priset på 12 595 kr och med den "bättre" 13 388 kr.

Utöver själva datorn kan man välja till Apple Care i 3 år för 1600kr. Är detta värt det? Min syster spillde ett glas kola på hennes 2012 MBP (inte Retina) och fick ut 12 000 kr efter självrisken på vår drulleförsäkring. Jag förstår inte riktigt hur försäkringsbolaget resonerade då en ny motsvarande MBP (utan Retina) går att köpa för 9000 kr, 3000 i fickan alltså
Så Apple Care... Ja eller nej?

Men poängen med denna tråd är ju såklart vad ni tycker!
Ska jag ha en MBP eller ska jag köpa en (billigare) PC? Även om någon är underväg med en högre utbildning eller har avslutat en nyligen skulle jag gärna vilja veta vad för dator som kan rekommenderas.

Skaffa en PC tycker jag. Men skaffa då en Ultrabook eller tablet-mix-variatn (t.ex. Lenovo Yoga), inte värt med en gamingdator eftersom du ska bära runt på den och vill ha något som är mobilt.

Permalänk
Medlem

Tror dock inte att MSIn har så bra batteritid i jämförelse med Macen.
Jag skulle nog ha satsat på en Ultrabook från ASUS istället, de är ganksa populära.
Typ denna, sitter dock ingen optiskt läsare i men det kanske du inte behöver.
http://www.inet.se/produkt/1971674/asus-zenbook-ux32la-i7-8gb...

Högre upplösning på denna men bara 128Gb ssd http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/185822-a...

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår är OSX är inte särskilt bra för de flesta ingenjörsstudenter eftersom många program bara finns till windows och/eller linux. Någon får gärna rätta mig på detta.

Sen är det inte säkert att du kommer använda den. Jag själv går elektroteknik på LTH och har en 11" linux-zenbook med en lågeffekts-i5 (som räcker gott och väl!). Trots att den tar mindre plats än ett a4-block är det extremt sällan den används - det är helt enkelt mycket lättare att göra allting i datorsal där alla program finns förinstallerade och garanterat fungerar precis som utlovat. Och pluggar jag hemifrån sitter jag hellre vid den stationära.

Har du någon stationär (spel)dator? Om du inte ska ha laptopen som enda dator kan du ju ta något lite smidigare.

Permalänk
Medlem

Jag valde en mac för mina högskolestudier. För mig var anledningen rätt enkel, jag ville jobba, aldrig pilla med drivrutiner, krånglande viloläge eller störas av högljudda fläktar. Jag ville ha en unixmiljö som var lättanvänd och inte krävde underhåll eller pill.

I min mening är det här en bärbar mac lyser som starkast, du får precis detta. En maskin med genomgående okej kvalité på andra fronter (du kan alltid hitta en pc som alltid är bättre på någon av dem, men svårt att hitta en som är bättre på allt). OSX är en unixmiljö som "just works".

Om inte annat tycker jag det är fantastiskt att ha en fungerande touchpad, så man slipper ha med sig en mus hela tiden. Jag har hittils inte använt en touchpad som fungerat bra under windows eller linux, men under osx fungerar den utmärkt som arbetsredskap.

Så mitt råd är följande, strunta i hårdvaruspecen för en stund och titta på arbetsvärden, dvs, hur är tangentbord, skärm, touchpad, batteritid och oväsende från fläkten? Hur är datorn i byggkvalité, för den kommer vara något du går och bär på under flera års tid.

Det högre inköpspriset på en mac brukar gå att få tillbaka en del av om man säljer den begagnat, där har de bra mycket högre andrahandsvärde än en pc.

I min mening är det enda realistiska alternativet för högskolestudier att du är en linuxräv, kör en thinkpad som har gott hårdvarustöd och använder "joysticken" för att slippa undan vedervärdigt dåliga touchpaddrivrutiner. Bli inte en av dem som sitter och kompilerar om kärnan på föreläsningarna, få något gjort istället.

Skrivet av dagbro:

Vad jag förstår är OSX är inte särskilt bra för de flesta ingenjörsstudenter eftersom många program bara finns till windows och/eller linux. Någon får gärna rätta mig på detta.

Personligen upplevde jag raka motsatsen. Jag fick tillgång till Windows gratis genom skolan, så jag kunde dualboota eller virtualisera vid de få tillfällen windows behövdes. Större delen var de med windowslaptopar rätt handikappade däremot, mycket kurser som krävde linux/unix (osx) eller behövde mycket handpåläggning för att fungera med windows.

Personligen såg jag det som en större frihet att faktiskt kunna köra windows, osx eller linux på min maskin utefter behov. Men i ärlighetens namn behövde jag aldrig köra linux, för riktigt kluriga saker sshade jag bara till någon av skolans maskiner och körde X-forwarding vid behov.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

För samma pris som Mac datorn får du denna http://www.inet.se/produkt/1971797/asus-n550jk-i7-12gb-256gb-...
Jag hade tagit den alla dagar i veckan

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

I min mening är det enda realistiska alternativet för högskolestudier att du är en linuxräv, kör en thinkpad som har gott hårdvarustöd och använder "joysticken" för att slippa undan vedervärdigt dåliga touchpaddrivrutiner.

Hehe. touchpaden på min Zenbook är faktiskt riktigt fin, men det krävdes lite fulpatchning av synaptics-drivern.

Permalänk
Medlem

Alternativt köper du en massa block och pennor samt en skitlaptop som klarar Word. Pengarna jag nu sparat åt dig lägger du på nollningen samt sittningar vilket är bra mycket roligare än en laptop som du inte kommer ha användning för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Hehe. touchpaden på min Zenbook är faktiskt riktigt fin, men det krävdes lite fulpatchning av synaptics-drivern.

Spot on! Jag säger inte att det inte går att få en PC att fungera klockrent på alla sätt, bara att det är väldigt få som gör det rätt ur lådan. När jag pluggade ville jag inte behöva pilla en minut med någonting, allt sådant såg jag som en distraktion som kunde ta min koncentration från viktigare saker.

Mitt pill- och prestandabehov placerade jag i en stationär pc jag hade hemma. Där kunde jag köra alla möjliga spel, överklocka och behövde inte fundera på konsekvenser av ett OS-ras eller strul med drivrutiner och annat. Bästa av båda världarna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

För lite mindre Carl Gustav än så, så får du en ordentlig dator...

http://www.inet.se/produkt/1971918/msi-ge70-2pe-251ne-i7-16gb...

I och för sig inte lika mycket hårddiskutrymme... Men istället fyrkärnigt, 16gb minne, 1tb hdd + 128gb ssd etc. Hårdvarumässigt får du mer för mindre pengar

(Skulle apple tagit samma hårdvara skulle det inte förvåna mig om priset skulle ligga på ~25k)

Den där är ju dock fullständigt usel som pluggdator. Den är väldigt stor och den är tung. Som pluggdator så springer en macbook cirklar runt den där. Råprestandan är långt ifrån det viktigaste för en pluggdator.

Jag förstår verkligen inte varför så många på Sweclockers verkar ha svårt att förstå att datorn med mest råprestanda inte alltid är bäst. Speldatorer är verkligen inte bäst i alla lägen.

Till TS:
Jag skulle rekommendera en Macbook pro 13" eller en ultrabook på 13". Jag har en samsung series 9 som jag gillar. Hyfsat bra batteritid och den är väldigt liten. Skulle nog ändå ge lite överläge till en macbook pro då de har en fantastisk touchpad. Något tyvärr ingen PC har.

Det bästa tipset jag kan ge är att köpa en dator som väger så lite som möjligt och som inte är stor. Annars blir det lätt så att man inte tar med datorn om den tar upp en del plats och är tung att bära. En 17"dator på 3kg som personen jag citerar rekommendera lär man inte ha med så ofta då det är tungt och tar mycket plats. Medans en 13" dator på 1,5kg som macbooken är inte tar särskilt mycket plats och då är smidig att ta med.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Den där är ju dock fullständigt usel som pluggdator. Den är väldigt stor och den är tung. Som pluggdator så springer en macbook cirklar runt den där. Råprestandan är långt ifrån det viktigaste för en pluggdator.

Håller med helt och hållet. En 17" spellaptop är mer jämförbar med en stationär dator än något annat.

Permalänk
Medlem

Macbook skulle jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

För lite mindre Carl Gustav än så, så får du en ordentlig dator...

http://www.inet.se/produkt/1971918/msi-ge70-2pe-251ne-i7-16gb...

I och för sig inte lika mycket hårddiskutrymme... Men istället fyrkärnigt, 16gb minne, 1tb hdd + 128gb ssd etc. Hårdvarumässigt får du mer för mindre pengar

(Skulle apple tagit samma hårdvara skulle det inte förvåna mig om priset skulle ligga på ~25k)

Grymma specs. i all sin ära men den där datorn är enorm! 17.3 tum och 3 kilo är allt för stort för att jag ska orka bära runt på den i 5 år.

Skrivet av MrRhoads:

Tror dock inte att MSIn har så bra batteritid i jämförelse med Macen.
Jag skulle nog ha satsat på en Ultrabook från ASUS istället, de är ganksa populära.
Typ denna, sitter dock ingen optiskt läsare i men det kanske du inte behöver.
http://www.inet.se/produkt/1971674/asus-zenbook-ux32la-i7-8gb...

Högre upplösning på denna men bara 128Gb ssd http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/185822-a...

Det var ett mycket bra pris och så liten och lätt som jag kan tänka mig. Tack för tipset

Skrivet av ronz:

För samma pris som Mac datorn får du denna http://www.inet.se/produkt/1971797/asus-n550jk-i7-12gb-256gb-...
Jag hade tagit den alla dagar i veckan

Även den har fina specs. men jag är grymt ointresserad av att spela spel medans jag är i skolan. Det finns inte tid, ork eller lust för det. Datorn är även åt det stora hållet och tunga hållet.

Jag borde varit tydligare i början. Jag vill inte spela spel och råa specifikationer är inte helt intressanta. Jag vill ha en datorn som jag kan plugga med. Det ska vara lätt och smidig att ha med sig men samtidigt hög kvalité nog så att den kan klara av upp emot 5 år av användning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagbro:

Vad jag förstår är OSX är inte särskilt bra för de flesta ingenjörsstudenter eftersom många program bara finns till windows och/eller linux. Någon får gärna rätta mig på detta.

Har du upplevt det själv? Det finns säkert sådana program, men jag är tveksam till att "de flesta" behöver dem. Ofta finns versioner till många plattformar (matlab till exempel), andra gånger är det inte så noga vad man kör (kompilatorer, LaTeX, o. dyl.) eller också vill man ändå köra programmen på skolans datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Har du upplevt det själv? Det finns säkert sådana program, men jag är tveksam till att "de flesta" behöver dem. Ofta finns versioner till många plattformar (matlab till exempel), andra gånger är det inte så noga vad man kör (kompilatorer, LaTeX, o. dyl.) eller också vill man ändå köra programmen på skolans datorer.

Nej, jag har aldrig haft OSX - det var därför jag skrev att någon får rätta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Vad jag förstår är OSX är inte särskilt bra för de flesta ingenjörsstudenter eftersom många program bara finns till windows och/eller linux. Någon får gärna rätta mig på detta.

Sen är det inte säkert att du kommer använda den. Jag själv går elektroteknik på LTH och har en 11" linux-zenbook med en lågeffekts-i5 (som räcker gott och väl!). Trots att den tar mindre plats än ett a4-block är det extremt sällan den används - det är helt enkelt mycket lättare att göra allting i datorsal där alla program finns förinstallerade och garanterat fungerar precis som utlovat. Och pluggar jag hemifrån sitter jag hellre vid den stationära.

Har du någon stationär (spel)dator? Om du inte ska ha laptopen som enda dator kan du ju ta något lite smidigare.

Jag är student samt föreläser och handleder på DSV, min uppfattning när jag går runt till studenter är nog en 50/50 fördelning på Mac/PC i högskolan nu (om nästan inte större andel Mac) och mjukvaruföretagen utvecklar därefter. Köpte en Air när jag började Datateknik på KTH och den funkade bra den tid jag läste på KTH (bytte program till DSV senare). Läser som sagt på DSV nu och Air'en är min trogna kompanjon, går och går tre år senare. Syrran köpte PC när hon började plugga den är seg som sirap och behövde lämnas in för att laddaren började glappa efter 6 månader.

Enda anledningen (enligt mig så klart) till att köpa en laptop med för samma budget som inte är en Mac är om man vet man ska spela, vill ha dator med touchscreen, eller så klart att man vet den mjukvara man ska använda endast finns till Windows och det inte finns ett godtyckligt alternativ till OSX.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Den där är ju dock fullständigt usel som pluggdator. Den är väldigt stor och den är tung. Som pluggdator så springer en macbook cirklar runt den där. Råprestandan är långt ifrån det viktigaste för en pluggdator.

Jag förstår verkligen inte varför så många på Sweclockers verkar ha svårt att förstå att datorn med mest råprestanda inte alltid är bäst. Speldatorer är verkligen inte bäst i alla lägen.

Till TS:
Jag skulle rekommendera en Macbook pro 13" eller en ultrabook på 13". Jag har en samsung series 9 som jag gillar. Hyfsat bra batteritid och den är väldigt liten. Skulle nog ändå ge lite överläge till en macbook pro då de har en fantastisk touchpad. Något tyvärr ingen PC har.

Det bästa tipset jag kan ge är att köpa en dator som väger så lite som möjligt och som inte är stor. Annars blir det lätt så att man inte tar med datorn om den tar upp en del plats och är tung att bära. En 17"dator på 3kg som personen jag citerar rekommendera lär man inte ha med så ofta då det är tungt och tar mycket plats. Medans en 13" dator på 1,5kg som macbooken är inte tar särskilt mycket plats och då är smidig att ta med.

Skrivet av adamq10:

Jag valde en mac för mina högskolestudier. För mig var anledningen rätt enkel, jag ville jobba, aldrig pilla med drivrutiner, krånglande viloläge eller störas av högljudda fläktar. Jag ville ha en unixmiljö som var lättanvänd och inte krävde underhåll eller pill.

I min mening är det här en bärbar mac lyser som starkast, du får precis detta. En maskin med genomgående okej kvalité på andra fronter (du kan alltid hitta en pc som alltid är bättre på någon av dem, men svårt att hitta en som är bättre på allt). OSX är en unixmiljö som "just works".

Om inte annat tycker jag det är fantastiskt att ha en fungerande touchpad, så man slipper ha med sig en mus hela tiden. Jag har hittils inte använt en touchpad som fungerat bra under windows eller linux, men under osx fungerar den utmärkt som arbetsredskap.

Så mitt råd är följande, strunta i hårdvaruspecen för en stund och titta på arbetsvärden, dvs, hur är tangentbord, skärm, touchpad, batteritid och oväsende från fläkten? Hur är datorn i byggkvalité, för den kommer vara något du går och bär på under flera års tid.

Det högre inköpspriset på en mac brukar gå att få tillbaka en del av om man säljer den begagnat, där har de bra mycket högre andrahandsvärde än en pc.

I min mening är det enda realistiska alternativet för högskolestudier att du är en linuxräv, kör en thinkpad som har gott hårdvarustöd och använder "joysticken" för att slippa undan vedervärdigt dåliga touchpaddrivrutiner. Bli inte en av dem som sitter och kompilerar om kärnan på föreläsningarna, få något gjort istället.

Personligen upplevde jag raka motsatsen. Jag fick tillgång till Windows gratis genom skolan, så jag kunde dualboota eller virtualisera vid de få tillfällen windows behövdes. Större delen var de med windowslaptopar rätt handikappade däremot, mycket kurser som krävde linux/unix (osx) eller behövde mycket handpåläggning för att fungera med windows.

Personligen såg jag det som en större frihet att faktiskt kunna köra windows, osx eller linux på min maskin utefter behov. Men i ärlighetens namn behövde jag aldrig köra linux, för riktigt kluriga saker sshade jag bara till någon av skolans maskiner och körde X-forwarding vid behov.

Dold text

Det här är mer i stil med min filosofi. Jag vill att datorn ska förenkla min vardag och mitt pluggande, den behöver inte kunna simulera tredje världskriget. Det är mer enkelheten och pålitligheten jag är ute efter, datorn ska alltid fungera och jag vill slippa irritationsmoment och distraktioner.

Jag ska och känna på lite datorer, troligen på Elgiganten i Barkaby. Datorn måste såklart inte vara en Macbook även om det lutar åt det hållet. Samsung och Asus har bra och smidiga Ultrabooks och jag skulle gärna se vad de har att erbjuda.

Sedan är pengarna inte något jättreproblem. Jag har jobb och kan gärna lägga pengar på något dyrt från Apple om det gör att jag kan sova lugnt under nätterna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagbro:

Nej, jag har aldrig haft OSX - det var därför jag skrev att någon får rätta mig.

Nej, men har du haft behov av att använda specifika program som riskerar att inte fungera på osx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Det var ett mycket bra pris och så liten och lätt som jag kan tänka mig. Tack för tipset

Har har du en Zenbook med (mycket!) bättre skärm, tyvärr med bara 128GB SSD:

https://www.komplett.se/asus-zenbook-ux32ln-133-fhd-matt/8089...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tjenare alla sweclockare!

Fick i dagarna reda på att jag kom in på mitt förstaval av högskola som var Energi och Miljö på KTH! Det är en 5-årig linje och man blir civilingenjör.

Själva pluggandet börjar den 1 september och tills dess skulle jag gärna ha en ny dator. Datorn ska gärna hålla i upp emot 5 år men skulle jag behöva byta datorn efter 3 år är det inte hela världen.
Det ska vara en smidig och snabb datorn med fokus på att underlätta mina studier och den ska självklart klara alla pluggprogram (vet inte riktigt vilka dessa är än förutom Office :s ). Datorn behöver ej klara av krävande spel.

Jag har tänkt mycket på Macbook Pro Retina 13" eftersom att den verkar smidig och användarvänlig och är av mycket hög kvalité.
Alla priser och specifikationer nedan är från apple.store.com/se och då har jag redan räknat bort 10% av priset i studentrabatt. Vid köp av datorn som student får jag även 700kr i presentkort på Apple Store.

Denna skall i så fall ha 256GB PCIe-SSD och 8GB minne för det känns användbart men inte överdrivet.
Det finns även ett alternativ på en snabbare processor. Standard är en dualcore i5:a med hyperthreding på 2.4GHz men med Turbo Boost på upp till 2.9GHz. Men för 800kr extra kan man få en i5:a med 2.6 respektive 3.1GHz med Turbo Boost.
Är detta en överklockning på ynka 200MHz som man får betala 800 kr för eller är det en helt annan processor? Jag kan inte hitta den informationen...

Med standardprollen landar priset på 12 595 kr och med den "bättre" 13 388 kr.

Utöver själva datorn kan man välja till Apple Care i 3 år för 1600kr. Är detta värt det? Min syster spillde ett glas kola på hennes 2012 MBP (inte Retina) och fick ut 12 000 kr efter självrisken på vår drulleförsäkring. Jag förstår inte riktigt hur försäkringsbolaget resonerade då en ny motsvarande MBP (utan Retina) går att köpa för 9000 kr, 3000 i fickan alltså
Så Apple Care... Ja eller nej?

Men poängen med denna tråd är ju såklart vad ni tycker!
Ska jag ha en MBP eller ska jag köpa en (billigare) PC? Även om någon är underväg med en högre utbildning eller har avslutat en nyligen skulle jag gärna vilja veta vad för dator som kan rekommenderas.

Vad tror du att du kommer använda datorn till? Jag har tre års erfarenhet av civilingenjörsstudier(datateknik, datorsalarna hade SUN OS 5, detta var ett decennium sedan) och tre år studier till högskoleingenjör i energiteknik(där jag tog examen. Datorsalarna använde Windows). Jag har aldrig haft användning av en laptop. På föreläsningar och laborationer använder du block och penna. Om du ska lösa uppgifter på en dator, så görs detta enklast i KTHs redan befintliga datorsalar eller din hemmadator.

Om du nu ändå känner att du måste ha en laptop, så rekommenderar jag att du tar reda på vilket operativsystem som institutionen/KTH använder mest och köper en med samma OS. Men jag förstår ärligt talat inte vad du ska med en monster-laptop till. Behåll din befintliga dator och spara pengarna till all kurslitteratur du kommer släpa runt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag förstår verkligen inte varför så många på Sweclockers verkar ha svårt att förstå att datorn med mest råprestanda inte alltid är bäst. Speldatorer är verkligen inte bäst i alla lägen.

Äntligen någon som förstår detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lindell90:

För lite mindre Carl Gustav än så, så får du en ordentlig dator...

http://www.inet.se/produkt/1971918/msi-ge70-2pe-251ne-i7-16gb...

I och för sig inte lika mycket hårddiskutrymme... Men istället fyrkärnigt, 16gb minne, 1tb hdd + 128gb ssd etc. Hårdvarumässigt får du mer för mindre pengar

(Skulle apple tagit samma hårdvara skulle det inte förvåna mig om priset skulle ligga på ~25k)

1: Gjord av plast
2: Kortare livslängd
3: Har inte OSX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxton:

Vad tror du att du kommer använda datorn till? Jag har tre års erfarenhet av civilingenjörsstudier(datateknik, datorsalarna hade SUN OS 5, detta var ett decennium sedan) och tre år studier till högskoleingenjör i energiteknik(där jag tog examen. Datorsalarna använde Windows). Jag har aldrig haft användning av en laptop. På föreläsningar och laborationer använder du block och penna. Om du ska lösa uppgifter på en dator, så görs detta enklast i KTHs redan befintliga datorsalar eller din hemmadator.

Om du nu ändå känner att du måste ha en laptop, så rekommenderar jag att du tar reda på vilket operativsystem som institutionen/KTH använder mest och köper en med samma OS. Men jag förstår ärligt talat inte vad du ska med en monster-laptop till. Behåll din befintliga dator och spara pengarna till all kurslitteratur du kommer släpa runt på.

Jag läser exakt det programmet som tråd-skaparen ska börja och jag håller inte alls med om att man sitter i datasalarna. Det är snarare tvärt om, den mesta tiden man använder en dator använder man sin egen tillsammans med kurskamrater i grupprum eller sektionslokal. Jag köpte en macbook air andra året på utbildningen för att det är just smidigt att ta med den till föreläsningar, att ta anteckningar på osv.

Alla program som man använder på Energi och miljö finns till Mac OS X, utom möjligtvis ett av kartprogram i GIS-kurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxton:

Vad tror du att du kommer använda datorn till? Jag har tre års erfarenhet av civilingenjörsstudier(datateknik, datorsalarna hade SUN OS 5, detta var ett decennium sedan) och tre år studier till högskoleingenjör i energiteknik(där jag tog examen. Datorsalarna använde Windows). Jag har aldrig haft användning av en laptop. På föreläsningar och laborationer använder du block och penna. Om du ska lösa uppgifter på en dator, så görs detta enklast i KTHs redan befintliga datorsalar eller din hemmadator.

Om du nu ändå känner att du måste ha en laptop, så rekommenderar jag att du tar reda på vilket operativsystem som institutionen/KTH använder mest och köper en med samma OS. Men jag förstår ärligt talat inte vad du ska med en monster-laptop till. Behåll din befintliga dator och spara pengarna till all kurslitteratur du kommer släpa runt på.

Det var saker som detta jag ville höra. Jag vet faktiskt inte vad jag ska använda datorn till. Men att ha en fungerande laptop trodde jag var något som alla förväntades ha år 2014
Det börjas ju lite smått om en dryg månad och jag får höra runt då vad befintliga studenter använder sina datorer till samt vad de kan rekommendera.

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen du ska satsa på en MacBook. Kör själv en MacBook Air till mina civilingenjörsstudier (Datorvetenskap) och är grymt nöjd. Perfekt eftersom jag drar med den överallt, det gör man inte om du köper vissa av de föreslagna datorerna i tråden. De som sitter på större pc laptops drar aldrig med dessa till skolan.

Sen tror jag inte du kommer använda datorn på det sättet du tror. Det jag använder min dator till i skolan är när vi sitter och pluggar på plats som inte är en datorsal. Penna och papper är outstanding på föreläsningar och skolans linux datorsalar sitter vi vid när det programmeras.

Så därför skulle jag säga att antingen en Air eller retina MacBook 13" (då de också är ganska tunna) är det bästa att satsa på. Du behöver inget prestandamonster till studier. Du ska ha en dator du trivs med och som inte är en påfrestning att ha i väskan varje dag i skolan. Smidig att snabbt slänga upp och kolla upp saker på. Fördelen med Air är att du aldrig kommer behöva tänka på att ha laddare med till skolan, fördelen med pro:n är skärmen. Prestanda skillnaden spelar ingen roll. Se dock till att ha minst 8GB Ram i datorn du köper.

Permalänk

Jag skulle säga Mac! finns ju en anledning till att många skolar dår jag gått ger ut dom till sina elever, datorn fungerar och den gör det den skall problemfritt samtidigt som den är bekväm och jobba med.

nej jag har aldrig ägt en macbook och sitter just nu på en stor PC där jag kör windows/linux(snart på heltid då mitt windows klagar på en massa, t.ex att jag bara svart bakgrund och blåskärmar som ett as)

men min lille bror fick en nu för två årsen när han börja plugga och har lånat den vid ett flertal gånger! Den är kanon om man bara skall jobba på den. rapp och allt! tror den skulle fungerat fint för TS iom att en mac toppar hanns krav! Och TS verkar ju ha råd till en så då är den väll det bästa valet i mina ögon

hade jag fått välja en dator och använda i 5 år så hade jag inte valt en PC! oavsätt budget. nu skyr jag visserligen windows som pesten så lite Mac fanboy kan man väll ändå klassas, eller Unix like fanboy passar väl bättre!

windows har ju en förmåga och bli lite, mja. slött och så efter ett par år (mitt windows har tre åt på nacken och det är horibelt. men det är ju från fall till fall)

min lott ligger på OSx!

Eloge till Apple för att dom gör stryktåliga datorer. talar nu för en macbook air som min bror fick men den har verklien tålit mycket och fungerar klockrent ändå! han har till och med tappat den två gånger och den ser inte helt fördärvad ut och fungerar som inget har hänt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tjenare alla sweclockare!

Fick i dagarna reda på att jag kom in på mitt förstaval av högskola som var Energi och Miljö på KTH! Det är en 5-årig linje och man blir civilingenjör.

Själva pluggandet börjar den 1 september och tills dess skulle jag gärna ha en ny dator. Datorn ska gärna hålla i upp emot 5 år men skulle jag behöva byta datorn efter 3 år är det inte hela världen.
Det ska vara en smidig och snabb datorn med fokus på att underlätta mina studier och den ska självklart klara alla pluggprogram (vet inte riktigt vilka dessa är än förutom Office :s ). Datorn behöver ej klara av krävande spel.

Jag har tänkt mycket på Macbook Pro Retina 13" eftersom att den verkar smidig och användarvänlig och är av mycket hög kvalité.
Alla priser och specifikationer nedan är från apple.store.com/se och då har jag redan räknat bort 10% av priset i studentrabatt. Vid köp av datorn som student får jag även 700kr i presentkort på Apple Store.

Denna skall i så fall ha 256GB PCIe-SSD och 8GB minne för det känns användbart men inte överdrivet.
Det finns även ett alternativ på en snabbare processor. Standard är en dualcore i5:a med hyperthreding på 2.4GHz men med Turbo Boost på upp till 2.9GHz. Men för 800kr extra kan man få en i5:a med 2.6 respektive 3.1GHz med Turbo Boost.
Är detta en överklockning på ynka 200MHz som man får betala 800 kr för eller är det en helt annan processor? Jag kan inte hitta den informationen...

Med standardprollen landar priset på 12 595 kr och med den "bättre" 13 388 kr.

Utöver själva datorn kan man välja till Apple Care i 3 år för 1600kr. Är detta värt det? Min syster spillde ett glas kola på hennes 2012 MBP (inte Retina) och fick ut 12 000 kr efter självrisken på vår drulleförsäkring. Jag förstår inte riktigt hur försäkringsbolaget resonerade då en ny motsvarande MBP (utan Retina) går att köpa för 9000 kr, 3000 i fickan alltså
Så Apple Care... Ja eller nej?

Men poängen med denna tråd är ju såklart vad ni tycker!
Ska jag ha en MBP eller ska jag köpa en (billigare) PC? Även om någon är underväg med en högre utbildning eller har avslutat en nyligen skulle jag gärna vilja veta vad för dator som kan rekommenderas.

Dold text

Grattis till din plats på Energi och Miljö!

Själv ska jag börja tredje året på Farkostteknik. Mitt tips är att avvakta lite med datorn, i alla fall på farkost så är det i princip bara matte första terminen, och där tillför inte datorn något. Jag hade i alla fall avvaktat tills mottagningen börjar (tagga mottagningen!) och frågat de äldre studenterna vad de har att säga.

Att tänka på:

  • Vi läste en kurs där CAD ingick, och mer specifikt Solid Edge, det finns inte till Mac, så vi med Mac fick köra bootcamp, eller sitta i datorsal och hemma.

  • Det finns gott om datorsalar utspridda över campus, så att hitta en (tillräckligt) kraftfull dator för MatLab eller annan programvara är inte så svårt.

  • Kolla upp vad

  • är. Det är ett programmeringsspråk där man kan skriva uppsatser mm. Bara att ekvationerna numrerar om sig själva är enligt mig en tillräckligt god anledning att byta från Word. Sen är det mycket lättare att skriva ekvationer och sånt

Lycka till på KTH!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

Grattis till din plats på Energi och Miljö!

Själv ska jag börja tredje året på Farkostteknik. Mitt tips är att avvakta lite med datorn, i alla fall på farkost så är det i princip bara matte första terminen, och där tillför inte datorn något. Jag hade i alla fall avvaktat tills mottagningen börjar (tagga mottagningen!) och frågat de äldre studenterna vad de har att säga.

Att tänka på:

  • Vi läste en kurs där CAD ingick, och mer specifikt Solid Edge, det finns inte till Mac, så vi med Mac fick köra bootcamp, eller sitta i datorsal och hemma.

  • Det finns gott om datorsalar utspridda över campus, så att hitta en (tillräckligt) kraftfull dator för MatLab eller annan programvara är inte så svårt.

  • Kolla upp vad

  • är. Det är ett programmeringsspråk där man kan skriva uppsatser mm. Bara att ekvationerna numrerar om sig själva är enligt mig en tillräckligt god anledning att byta från Word. Sen är det mycket lättare att skriva ekvationer och sånt

Lycka till på KTH!

Tackar så mycket. Det var även detta jag ville höra. Det kanske inte ens är värt att skaffa en dator direkt. Jag ska höra runt vid mottagningen och sedan se hur mitt schema ser ut. Jag kanske till och med kan vänta till Broadwell om jag inte behöver datorn innan dess

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ziddie:

Tackar så mycket. Det var även detta jag ville höra. Det kanske inte ens är värt att skaffa en dator direkt. Jag ska höra runt vid mottagningen och sedan se hur mitt schema ser ut. Jag kanske till och med kan vänta till Broadwell om jag inte behöver datorn innan dess

Jag är snart klar med femårig utbildning i datateknik och jag har aldrig behövt en laptop i skolan eller till plugg. Nu har jag en Surface och det är väl lite kul ibland, men det är absolut inte "value". 99,9% av de som har med datorer på föreläsningar surfar på något helt annat eller använder den till att spela spotify under övningar.

Visst kan det vara kul med en dator ibland, men köp en om du tycker att du behöver den sen, varför vaska flera månadshyror på en leksak du kanske inte ens kommer orka leka med?