Permalänk

Fundering kring optimering av nätverk

Hejsan! Jag sitter för närvarande med en laptop som befinner sig i en stuga på gården och routern är inne i huvudhuset. Jag får ut ca 3 staplar här ute. Internet funktionerar ju, dock så undrar jag om man kan pilla på nätverket på något sätt för att få ut bättre mottagning. Eller är det ända alternativet att köpa en förstärkare och plugga in?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du med förstärkare menar en repeater som tar emot ett trådlöst nätverk och sänder det vidare och du har tänkt sätta den ute i din stuga så kan du lika gärna låta bli. Visst du får bra uppkoppling till förstärkaren, men förstärkarens uppkoppling till routern kommer ju att vara precis lika dålig, så det enda du gjort är att lägga på lite extra fördröjning.

Det som förmodligen skulle hjälpa bäst är att dra en kabel eller sätta upp en länk med riktantenner och sedan sätta en accesspunkt i stugan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ja, det var det jag hade tänkt. Men med den informationen så struntar jag i den lösningen. Bara för att klargöra, så rekommenderar du då alltså att nyttja sig av någon form av switch i stugan då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karlsson1993:

Ja, det var det jag hade tänkt. Men med den informationen så struntar jag i den lösningen. Bara för att klargöra, så rekommenderar du då alltså att nyttja sig av någon form av switch i stugan då?

Jag rekommenderar att du antingen drar en kabel ner till stugan, eller sätter upp en WiFi länk med rikt-antenner. Vill du kunna koppla in dig med sladd i stugan sätter du en switch, vill du bara ha trådlöst sätter du en accesspunkt. Vill du ha båda sätter du in både en switch och en accesspunkt. Ett tips i det senare fallet är att kolla på routermarknaden. Om man stänger av DHCP-servern i routern och låter bli att använda WAN-porten så funkar routern precis som en switch + accesspunkt.

Edit1: Dessa brukar det tipsas om när det gäller trådlöst mellan hus. Har själv ingen erfarenhet av att sätta upp dessa men det finns många här som tipsar om dem. Du behöver två.
http://www.dustinhome.se/product/5010517421/ubiquiti-locostat...

Edit2: Skulle eventuellt räcka med bara en Ubiquiti som du riktar mot stugan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!