Permalänk

OEM chassi.

Tjena.
Jag har en grej jag undrar över. Jag beställde en dator under Kompletts 6H rea. Den ser ut så här;
Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM
Corsair CX 600W PSU
Intel® Core i5-3570K Processor
Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155
Corsair XMS3 1600MHz 8GB KIT CL9

Vad jag vill veta är vad OEM innebär för chassit. Betyder det att det bara är själva chassit och inget annat installerat, i form av fläktar etc? Jag har lite koll men är ingen expert på datorer och jag börjar känna att jag kanske skulle tagit ett retail chassi.

Så vad jag undrar är vad OEM gör för hur datorn ser ut när jag får hem den. Kommer jag behöva köpa och installera kylning i efterhand?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

OT; men vad fick du betala för den?

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahvash55:

Tjena.
Jag har en grej jag undrar över. Jag beställde en dator under Kompletts 6H rea. Den ser ut så här;
Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM
Corsair CX 600W PSU
Intel® Core i5-3570K Processor
Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155
Corsair XMS3 1600MHz 8GB KIT CL9

Vad jag vill veta är vad OEM innebär för chassit. Betyder det att det bara är själva chassit och inget annat installerat, i form av fläktar etc? Jag har lite koll men är ingen expert på datorer och jag börjar känna att jag kanske skulle tagit ett retail chassi.

Så vad jag undrar är vad OEM gör för hur datorn ser ut när jag får hem den. Kommer jag behöva köpa och installera kylning i efterhand?
Tacksam för svar.

Först o främst. Sexigt val av delar

OnT: Kan vara att den kommer utan orginallåda och manual. Inte helt 100.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

"Obs: Är inga skruvar, fläkt och interna svart målning"

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760659#reviews

Verkar som att du får stå för fläktarna själv

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

"Obs: Är inga skruvar, fläkt och interna svart målning"

Wow, man måste bara älska när folk är slöa och auto-översätter..

(sorry för ot)

Permalänk

Tror datorn kommer se ut som vanligt. Med OEM menas att det är "Standard". Originalfläktar osv som följer antagligen med och är antagligen installerat om du köpte det som ett paket. Typ som deras Komplett Gamer a05 osv...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk

Det kostade 8908 inkl frakt. Fasen, jag skulle lagt 278 kr till på ett retail chassi. Verkar som att jag måste lära mig installera kylning dårå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

"Obs: Är inga skruvar, fläkt och interna svart målning"

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760659#reviews

Verkar som att du får stå för fläktarna själv

Och en bunt distanser och skruvar etc. Får hoppas att TS har sedan förut, eller att TS får tag på billigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Wow, man måste bara älska när folk är slöa och auto-översätter..

(sorry för ot)

Syftar du på mig?

Det är saxat direkt på Kompletts hemsida.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konditorn7:

Tror datorn kommer se ut som vanligt. Med OEM menas att det är "Standard". Originalfläktar osv som följer antagligen med och är antagligen installerat om du köpte det som ett paket. Typ som deras Komplett Gamer i20 osv...

OEM innebär i praktiken "utan överflödiga tillbehör", och är t.ex. anpassat för datorbutiker som bygger datorer åt kunder och inte vill betala extra för fläktar/skruvar/kablar/etc som de redan har. Brukar alltid levereas i mer eller mindre anonym brun kartong, och är inte tänk att säljas i butik. "Så billigt som möjligt", helt enkelt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det vart liksom inget jag tänkte på igår. Delarna kommer från kompletts i05 Gamer paket, jag bara flyttade runt lite delar av dom ajg kikat på under kanske 3 månader. Slog till på rean. http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10743 Så jag missade OEM delen och såg det idag när jag kollade ordern igen. Annars känns det som ett bra köp.
Är det någon annan som beställt ett datorpaket från komplett med OEM chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Syftar du på mig?

Det är saxat direkt på Kompletts hemsida.

Nejdå, jag klickade på länken och läste det där (:

(sorry för dubbel-ot)

Permalänk
Medlem

Har du fått hem datorn än? och isåfall var den svartmålad inuti? Jag funderar på att köpa ett likadant chassi på kompletts rea nu, men om det inte är målat inuti så blire inget : )

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pronix:

Har du fått hem datorn än? och isåfall var den svartmålad inuti? Jag funderar på att köpa ett likadant chassi på kompletts rea nu, men om det inte är målat inuti så blire inget : )

Aldrig sett ett Carbide 300R som inte är svartmålat inuti så tror inte du behöver oroa dig.

Må väl.

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Aldrig sett ett Carbide 300R som inte är svartmålat inuti så tror inte du behöver oroa dig.

Må väl.

Mvh. Mansion

Tack för svar:-) men jag fick chassit nu och som sagt så var det inte svartmålat inuti ellerppå baksidan av chassit så nu vet vi det:-P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk

Fan det chassit såg nice ut. Har just nu något skit chassi. Äre värt att köpa det chassit för en såpass billig peng???

Visa signatur

OMNOMNOMNOM

Permalänk
Medlem

Kan du inte ta bild på det och lägga upp så vi får se ett utan svartmålning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davos04:

Kan du inte ta bild på det och lägga upp så vi får se ett utan svartmålning

Hade varit intressant ja, känns som en one of a kind utgåva. Har byggt/pillat i minst 10 st och inte påträffat en enda omålad insida, låt se!

Mvh. Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Okejdå! jag ska fixa en bild så ni ska få se !

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem

Här är det !

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem

Blev ju klart ljusare i chassit det där

Permalänk
Medlem

Hehe eller hur! Jag vet inte varför, men jag tycker det känns som att det är sämre kvalité på chassit när det inte är målat överallt:-P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem

Skulle vara att komma över ett helt omålat chassi, skulle ju vara lite läckert i mina ögon alltså

Permalänk
Medlem

Hehe ja det skulle vara lite annorlunda i dessa tider iaf:-P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC : SSUPD Meshiliocious Mesh Edition - 13600k - 32Gb 6200mhz DDR5 - 2x 2tb kingston m.2 - Asus ProArt RTX 4080 Super 16Gb - Asus ROG Strix LC II 280mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahvash55:

Tjena.
Jag har en grej jag undrar över. Jag beställde en dator under Kompletts 6H rea. Den ser ut så här;
Corsair Carbide 300R Midi Tower OEM
Corsair CX 600W PSU
Intel® Core i5-3570K Processor
Gainward GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155
Corsair XMS3 1600MHz 8GB KIT CL9

Vad jag vill veta är vad OEM innebär för chassit. Betyder det att det bara är själva chassit och inget annat installerat, i form av fläktar etc? Jag har lite koll men är ingen expert på datorer och jag börjar känna att jag kanske skulle tagit ett retail chassi.

Så vad jag undrar är vad OEM gör för hur datorn ser ut när jag får hem den. Kommer jag behöva köpa och installera kylning i efterhand?
Tacksam för svar.

Varför inte byta ut moderkort, processor och ram minnen? Du hade fått bättre grejor för en liten slant extra. Fast nu har du ju redan beställt och fått dina dator delar men men..

Tänkte jämnföra lite här också, så kolla nedan.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intel Core i5-3570K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz kostar 1.839:-
= 59kr mer för en generation nyare processor.
Intel Core i5-4670K Processor Socket LGA1150, Quad Core, 3.4GHz kostar 1.898 :-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8Z77-V LX, Socket 1155 949:-
= 420kr mer för bättre moderkort.
MSI Z87-G45 Gaming, Socket 1150 1.369:-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/4x 2GB 699:-
= 120kr billigare, samma prestanda och tar mindre plats med x2 istället för x4.
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 579:-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Säg vad du tycker.. Jag hade då lagt en extra peng på snäppet bättre.

Permalänk
Skrivet av PleagueX:

Varför inte byta ut moderkort, processor och ram minnen? Du hade fått bättre grejor för en liten slant extra. Fast nu har du ju redan beställt och fått dina dator delar men men..

Tänkte jämnföra lite här också, så kolla nedan.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intel Core i5-3570K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz kostar 1.839:-
= 59kr mer för en generation nyare processor.
Intel Core i5-4670K Processor Socket LGA1150, Quad Core, 3.4GHz kostar 1.898 :-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8Z77-V LX, Socket 1155 949:-
= 420kr mer för bättre moderkort.
MSI Z87-G45 Gaming, Socket 1150 1.369:-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/4x 2GB 699:-
= 120kr billigare, samma prestanda och tar mindre plats med x2 istället för x4.
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit w/2x 4GB XMS3 579:-
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Säg vad du tycker.. Jag hade då lagt en extra peng på snäppet bättre.

Det är alltid bra att läsa vilka datum, som ett inlägg har blivit gjort och ja, jag vet att ditt skrevs för 4 dagar sedan.

Du rekommenderar Intel Core i5-4670K och MSI Z87-G45 Gaming istället för det han valde, men båda komponenterna släpptes 2013-06-02 och hans inlägg är från 2013-03-26. Svårt att beställa något, som inte ens existerade då.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk

OEM betyder Original Equipment Manufacturer,

fritt översatt Original utrustning tillverkare

Dvs Ursprunglig utrustning från tillverkaren.

OEM har ofta lägre pris än retail och bulk

Exempel

oem

http://www.ginza.se/Product/953097/?ref=prisjakt

retail

http://www.eis.nu/kylning/flaktar/fractal-design-silent-serie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50 tals prylar:

OEM betyder Original Equipment Manufacturer,

fritt översatt Original utrustning tillverkare

Dvs Ursprunglig utrustning från tillverkaren.

OEM har ofta lägre pris än retail och bulk

Exempel

oem

http://www.ginza.se/Product/953097/?ref=prisjakt

retail

http://www.eis.nu/kylning/flaktar/fractal-design-silent-serie...

Dagens trådlyft, bra jobbat!
Bara lite över ett år sent svar

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50 tals prylar:

OEM betyder Original Equipment Manufacturer,

fritt översatt Original utrustning tillverkare

Dvs Ursprunglig utrustning från tillverkaren.

OEM har ofta lägre pris än retail och bulk

Exempel

oem

http://www.ginza.se/Product/953097/?ref=prisjakt

retail

http://www.eis.nu/kylning/flaktar/fractal-design-silent-serie...

Gravplundring eller troll?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Vad menar du med Gravplundring eller troll?

Skrivet av Dragone:

Gravplundring eller troll?

Vad menar du?

Jag har precis börjat skriva i forumet och är ny här får man INTE svara på äldre inlägg?