SweClockers sommardator 2014

Permalänk
Avstängd
Skrivet av limaxophobiac:

Skulle själv ta en 780 eller en icke-referens 290 istället då dessa är mycket tystare/bättre kylda än en referens 290x utan att tappa nämnvärd prestanda och spendera pengarna man sparar på att uppgradera till en 4690k.

Du skulle valt sämre grafikkort. Sweclockers gav grafikkortet som jag valde betyget utmärkt även Nordichardware. Fractal Design Define R4 är ett mycket bra ljuddämpande chassi. Har två 280X med referenskylare och det hörs inte alls mycket. Onödigt att köpa kraftigare processor och med det mycket kraftiga grafikkortet duger det säkert ett par år som en mycket bra speldator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Amerus:

Kan ni inte börja att lägga till en bra spelskärm med till er speldator?
Känns som det oftast är ett vanligt problem att hitta med.

Duger att spela på en bra full hd tv. Dom kan sätta ihop en sommardator med och utan skärm iofs.

Permalänk
Medlem

tycker också det vore nice med en tillhörande skärm guide för dom olika grafikkorten gogo sweclockers

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Videoapan:

Håller med andra om att det kommer låta en del. Och då CPUn du valt ej går att överklocka behövs inte CPU-kylaren heller, det låter ju ändå så mycket..

Vill du få upp bang for buck ännu mer så välj ett billigare chassi och nöjd dig med 1 TB HDD. Själv skulle jag inte valt bort överklockningen då den förlänger livet på datorn avsevärt i dagens långsamma uppgraderingstakt.

Edit: och att leva utan ssd är inget alternativ för mig..

Om man väljer en K-modell istället och uppdaterar H97-Pro med senaste UEFI så går det att överklocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I videon säger ni vid flera tillfällen typ "sitter ni på en 4670 eller en 3570 behöver ni inte uppgradera". Jag föreslår att ni faktiskt säger "4670K" när ni menar 4670K, för att minimera risken att folk får för sig att 3570, 4670 osv är värda att köpa.

Om man inte ska överklocka, vad är fördelen med K modellerna?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kilroy:

Om man inte ska överklocka, vad är fördelen med K modellerna?

Nästan alla ska klocka förr eller senare, även om man inte vet om det än. Anta att det om tre år släpps ett spel där en 4690K i stock inte räcker till. Då är det bara att överklocka den, så räcker den kanske två år till, helt gratis, istället för att köpa en helt ny plattform för flera tusen kronor.

Men även för folk som verkligen aldrig ska överklocka är en K-modell att föredra, då de har betydligt högre andrahandsvärde, trots att de kostar lika mycket eller till och med mindre.

Undantaget är om man verkligen behöver någon funktion som bara finns i de låsta modellerna, till exempel VT‑d.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Србо:

Duger att spela på en bra full hd tv. Dom kan sätta ihop en sommardator med och utan skärm iofs.

TV-apparater har väl ofta tramsigt mycket input lag? Och med "spelskärm" tror jag Amerus menar 120+ Hz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nästan alla ska klocka förr eller senare, även om man inte vet om det än. Anta att det om tre år släpps ett spel där en 4690K i stock inte räcker till. Då är det bara att överklocka den, så räcker den kanske två år till, helt gratis, istället för att köpa en helt ny plattform för flera tusen kronor.

Men även för folk som verkligen aldrig ska överklocka är en K-modell att föredra, då de har betydligt högre andrahandsvärde, trots att de kostar lika mycket eller till och med mindre.

Undantaget är om man verkligen behöver någon funktion som bara finns i de låsta modellerna, till exempel VT‑d.

Jag har inget som helst intresse av att överklocka eller att sälja på andrahandsmarknaden.
Jag tror inte jag är ensam.

Så mycket mer prestanda som du beskriver får man helt enkelt inte av att överklocka.
Dessutom är det extremt osannolikt att spel kommer vara så CPU-bundna som du beskriver inom en överskådlig framtid.

Om en K-modell är billigare är det ett självklart köp, vid samma prispunkt är det ett bättre köp, men ibland är K-modellerna betydligt dyrare och ska man inte överklocka kan man tjäna någon hundralapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har inget som helst intresse av att överklocka eller att sälja på andrahandsmarknaden.

Så mycket mer prestanda som du beskriver får man helt enkelt inte av att överklocka.
Dessutom är det extremt osannolikt att spel kommer vara så CPU-bundna som du beskriver inom en överskådlig framtid.

Om en K-modell är billigare är det ett självklart köp, vid samma prispunkt är det ett bättre köp, men ibland är K-modellerna betydligt dyrare och ska man inte överklocka kan man tjäna någon hundralapp.

Alltså, just i fallet 4790K så är det STOR skillnad på dem, 500 MHz är inte fy skam oklockat! Övriga K-modeller har dock inte samma bonus. Sen angående överklockning så gör den att jag exempelvis inte kan motivera en uppgradering av min i7 2600K, inte förrän de nyare plattformarna erbjuder något min inte ger eller om jag vill få ner elkostnaden/värmen/ljudet i chassit.

Och sen så saknar K-varianterna vissa funktioner som väldigt få behöver, just de bör köpa icke-K.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Vad gör man annars? Antingen säljer man CPU:n, och då vill man ju ha så mycket som möjligt, eller så säljer man den inte, och då vill man ju att den ska räcka så länge som möjligt (= överklocka).

Dessutom är ju detta SweClockers, så man bör väl ändå utgå från att de flesta medlemmar inte har något emot att överklocka.

Citat:

Klockar man en CPU från 3,5 till 4,5 GHz får man 30 % mer CPU-prestanda. Det kan vara skillnaden mellan 45 och 60 eller mellan 90 och 120 fps. Och det kommer garanterat vara det förr eller senare.

Citat:

Då har vi olika åsikter helt enkelt. Skiljer det en hundralapp tycker jag att K‑modellen är given. Den hundralappen kan bli flera tusenlappar några år senare.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köper alltid icke-K till folk jag vet aldrig kommer överklocka och behålla datorn inom överskådlig framtid. Detta eftersom min efterforskning iom Sandy Bridge visade att K saknade virtualiseringsfunktioner som jag inbillade mig kan bli viktiga. Ungefär som att när jag köpte i7 så rekommenderade de flesta i5 eftersom man aldrig skulle ha nytta av fler än fyra kärnor. Samma sak med en och tvåkärnigt.

Funktioner som inte finns går aldrig att överklocka sig fram till.

Själv köpte jag 2600K, men som sagt, jag gör olika utifrån kundens behov, eller icke-behov. Mer funktionalitet framför överklockning som aldrig används är vad jag personligen föredrar, men alla väger vi för och nackdelar olika.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag köper alltid icke-K till folk jag vet aldrig kommer överklocka och behålla datorn inom överskådlig framtid. Detta eftersom min efterforskning iom Sandy Bridge visade att K saknade virtualiseringsfunktioner som jag inbillade mig kan bli viktiga. Ungefär som att när jag köpte i7 så rekommenderade de flesta i5 eftersom man aldrig skulle ha nytta av fler än fyra kärnor. Samma sak med en och tvåkärnigt.

Funktioner som inte finns går aldrig att överklocka sig fram till.
[...]

Instämmer i att det kan finnas andra behov än överklockning; sedan är det en annan sak att vi har sett hur en upplåst processor många gånger kan vara några tior billigare än motsvarande icke upplåsta modell, i sig ett försumbart belopp; i de fallen, om man inte har några särskilda behov eller är intresserad av en något lägre klockad, ter det sig inte så konstigt om många väljer den upplåsta processorn. De senaste av dessa tycks nu ha stöd för VT-d (vid sidan av VT-x). Men för företag eller personer med liknande behov och intressen kan kanske sådant som vPro och Trusted Execution vara av större intresse, eller låg energiförbrukning, och då är upplåsta processorer ute ur bilden, om de någonsin har varit där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad gör man annars? Antingen säljer man CPU:n, och då vill man ju ha så mycket som möjligt, eller så säljer man den inte, och då vill man ju att den ska räcka så länge som möjligt (= överklocka).

Jag vet inte ens hur jag ska svara på detta.
T.ex. så föredrar jag själv högre energieffektivitet vilket man tappar om man överklockar.
Processorn sätter sällan gränserna för spel t.ex. utan det är grafikkortet, man får inte fler FPS oavsett processor med ett gammalt grafikkort.
osv.
Om du ser överklockning som en viktig funktion så visst.

Skrivet av Alling:

Dessutom är ju detta SweClockers, så man bör väl ändå utgå från att de flesta medlemmar inte har något emot att överklocka.

Med just samma argument så kan man påstå att alla vet att det är K-processorerna som Jonas och Emil åsyftar och det därmed är helt onödigt för dom att lägga till K när dom pratar om processorerna.

Skrivet av Alling:

Klockar man en CPU från 3,5 till 4,5 GHz får man 30 % mer CPU-prestanda. Det kan vara skillnaden mellan 45 och 60 eller mellan 90 och 120 fps. Och det kommer garanterat vara det förr eller senare.

Vilka processorer klockar sådär mycket utan att lägga pengar på kylning osv?

Personer använder sina datorer på andra sätt än vad du gör.
För många så kan icke-K vara bättre köp, för många andra så är K ett bättre köp.

Det finns inte bara ETT rätt svar i frågan. Det beror på.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag vet inte ens hur jag ska svara på detta.
T.ex. så föredrar jag själv högre energieffektivitet vilket man tappar om man överklockar.
Processorn sätter sällan gränserna för spel t.ex. utan det är grafikkortet, man får inte fler FPS oavsett processor med ett gammalt grafikkort.
osv.
Om du ser överklockning som en viktig funktion så visst.

Processorn kan mycket väl begränsa spel, speciellt om man kör 120–144 Hz, och framtida spel kommer givetvis bli mer CPU-krävande. Man uppgraderar hellre bara grafikkortet och överklockar CPU:n än uppgraderar hela datorn.

Du verkar helt strunta i att jag betonar att man förr eller senare kommer behöva mer CPU-prestanda, och då vill man hellre ha lagt 100 kr extra på en K-modell än tvingas lägga flera tusen kronor på en ny plattform.

Antingen så säljer du din CPU, och då är en K-modell värd mer, eller så har du kvar den tills den går sönder, och då är det en fördel om den räcker längre pga överklockning.

Citat:

Med just samma argument så kan man påstå att alla vet att det är K-processorerna som Jonas och Emil åsyftar och det därmed är helt onödigt för dom att lägga till K när dom pratar om processorerna.

Nej. Att förr eller senare kunna tänka sig att överklocka är långt ifrån samma sak som att veta att 4670, 4690 etc är multipellåsta.

Citat:

Vilka processorer klockar sådär mycket utan att lägga pengar på kylning osv?

En OK kylare kostar 250 kr. En ny plattform (CPU, moderkort och minne) kostar från ~3 500 kr (i5) till ~4 500 kr (i7).

Citat:

Personer använder sina datorer på andra sätt än vad du gör.
För många så kan icke-K vara bättre köp, för många andra så är K ett bättre köp.

Det finns inte bara ETT rätt svar i frågan. Det beror på.

Ja, om man behöver VT-d så är en låst modell ett bättre val. Annars inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nej.
Men du verkar bara vilja se saker på ditt sätt och inte på något annat sätt så jag är klar med dig.
Jag kan absolut förstå att man tänker som du gör och jag tycker det är helt rimligt att tänka och prioritera som du gör.
Jag kan dock se andra sätt också.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Nämnvärt i diskussionen om K-serie eller inte är att de senaste modellerna (Core i7-4790K och Core i5-4690K) faktiskt har stöd för finesser som VT-d och TSX-NI.

Core i7-4790K: http://ark.intel.com/sv/products/80807/Intel-Core-i7-4790K-Pr...
Core i5-4690K: http://ark.intel.com/sv/products/80811/Intel-Core-i5-4690K-Pr...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jacob:

Nämnvärt i diskussionen om K-serie eller inte är att de senaste modellerna (Core i7-4790K och Core i5-4690K) faktiskt har stöd för finesser som VT-d och TSX-NI.

Core i7-4790K: http://ark.intel.com/sv/products/80807/Intel-Core-i7-4790K-Pr...
Core i5-4690K: http://ark.intel.com/sv/products/80811/Intel-Core-i5-4690K-Pr...

Aha, verkligen en positiv utveckling, hoppas det fortsätter så. Tack för informationen!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Jag sparade ett par hundra kronor på att inte köpa 3770K. Jag kommer inte överklocka. Jag tänkte att jag skulle överklocka min gamla Q9450 men det orkade jag aldrig. Testade att köra automatisk överklockning genom Overdrive på mitt HD4850 vilket blev extremt instabilt. Sen dess har jag inte orkat ens försöka.

I den här prisklassen kommer det dröja väldigt länge innan processorn blir en flaskhals. Sandy Bridge är fortfarande inte en flaskhals i den här prisklassen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Folk som kör 16 är ju korkade....

Ja, jag är verkligen korkad, hade klarat mig med 4 eller 8?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nej.
Men du verkar bara vilja se saker på ditt sätt och inte på något annat sätt så jag är klar med dig.
Jag kan absolut förstå att man tänker som du gör och jag tycker det är helt rimligt att tänka och prioritera som du gör.
Jag kan dock se andra sätt också.

Jag försöker se det ur den genomsnittlige gamerns synvinkel.

Skrivet av Zotamedu:

Jag sparade ett par hundra kronor på att inte köpa 3770K.

I prisklassen ~2 500 kr tycker jag att 200 kr är en väldigt liten besparing jämfört med nackdelarna med en låst modell.

Citat:

Jag kommer inte överklocka. Jag tänkte att jag skulle överklocka min gamla Q9450 men det orkade jag aldrig.

Nu är ju moderna K-modeller extremt enkla att överklocka, så den som "inte orkar" det, och "inte orkar" låta någon annan göra det, tycker jag faktiskt är ganska lat.

Citat:

Testade att köra automatisk överklockning genom Overdrive på mitt HD4850 vilket blev extremt instabilt. Sen dess har jag inte orkat ens försöka.

Man använder inte automatisk överklockning; för enklast möjliga överklockning går man bara in i UEFI och höjer multipliern tills datorn blir instabil. Och nu diskuterade vi väl CPU och inte GPU?

Citat:

I den här prisklassen kommer det dröja väldigt länge innan processorn blir en flaskhals. Sandy Bridge är fortfarande inte en flaskhals i den här prisklassen.

Förr eller senare kommer den bli det, och då är det inte önskvärt att tvingas köpa en ny plattform om man inte hade behövt det.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Jag sparade ett par hundra kronor på att inte köpa 3770K. Jag kommer inte överklocka. Jag tänkte att jag skulle överklocka min gamla Q9450 men det orkade jag aldrig. Testade att köra automatisk överklockning genom Overdrive på mitt HD4850 vilket blev extremt instabilt. Sen dess har jag inte orkat ens försöka.

Min 2600K i 4,8GHz presterar som en 4770K i 4,4GHz. DÄR gör det verkligen skillnad. Det handlar ändå om typ 25% högre prestanda, något som är väldigt enkelt att skaffa med lite tweaks. Då är min 2600K också snart 3½ år gammal. Så varför ska man INTE lägga lite pengar extra för en K-processor? Speciellt när det handlar om 4790K som är högre binnad än jesus.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av winne:

Har massor av greens som jag kör i NAS (10st 2TB) plus den som sitter i denna datorn, sedan tidigare har flera andra greens passerat, 1TBs som inte krånglade alls innan de blev för små. Knappt nått strul med WD diskar över åren. 1st Black 1TB har pajjat, satt i en mirror så gjorde ingen skada så. Värre har det varit med Siemens och Seagate diskar på den tiden då 200GB var största som vanligt folk kunde köpa, en del sånna rök då. Men det är väl olika för alla vilket märke som man upplever stabilast.

Jag har med alltid älskat WD för att inga diskar har gått sönder för mig. Sen gick två st green sönder inom loppet av ett år och även kompisars green diskar. Jag ser nu att dom heter enbart Western Digital Green tror dom jag hade sönder var Caviar Green om det skulle vara någon äldre sämre modell? Det är även 32mb cache på dom diskarna och 64mb på dom nya. Man kanske kan lita på dom nu då

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alling:

Jag försöker se det ur den genomsnittlige gamerns synvinkel.

I prisklassen ~2 500 kr tycker jag att 200 kr är en väldigt liten besparing jämfört med nackdelarna med en låst modell.

Nu är ju moderna K-modeller extremt enkla att överklocka, så den som "inte orkar" det, och "inte orkar" låta någon annan göra det, tycker jag faktiskt är ganska lat.

Man använder inte automatisk överklockning; för enklast möjliga överklockning går man bara in i UEFI och höjer multipliern tills datorn blir instabil. Och nu diskuterade vi väl CPU och inte GPU?

Förr eller senare kommer den bli det, och då är det inte önskvärt att tvingas köpa en ny plattform om man inte hade behövt det.

Så jag är lat och korkad för att jag ansåg att 10 % lägre pris på en väldigt tight budget var värt det? Jag gjorde också antagandet att det var större chans att jag skulle leka med virtuella maskiner så jag fick lite nytta av den funktionaliteten som saknades på K-modellen. Men det var visst lathet.

Jag har andra prioriteringar än du har och jag uppskattar inte riktigt att bli kallad för lat bara för att du sitter och gissar lite hur jag resonerade när jag byggde min dator. Jag prioriterar till exempel ljudnivå väldigt högt och då ingår strömförbrukning i det. Verkar vara långt ifrån så enkelt du vill då det till om man vill överklocka och fortfarande ha kvar strömsparfunktionerna. Att sätta en konstant spänningsnivå och sedan pilla på multipliern är inte ett alternativ. Jag har haft datorn i snart två år och har fortfarande inte saknat överklockning. Funderade däremot på att se om jag kunde dra ner spänningen lite på grafikkortet men orkade inte pilla med det.

Den dagen min CPU blir en seriös flaskhals kommer resten av systemet också vara i behov av en uppgradering. Precis som min Q9450 inte hade hängt med även om jag hade överklockat den för att resten av plattformen inte var så kul längre. När det är dags för ny dator kommer den innehålla DDR4, antagligen PCIe 4.0, M.2/SATA express och då självklart stöd för NVMe och så vidare. Nästa gång jag uppgraderar kommer det med största sannolikhet vara för att jag vill uppgradera hela plattformen och inte specifikt processorn.

Sandy har hängt med i tre och ett halvt år nu och de som sitter på en sådan har fortfarande inget problem med CPU om de inte kör två väldigt kraftiga grafikkort men då sitter de antagligen på en s2011 ändå. Så som utvecklingen ser ut kommer de kunna sitta kvar på Sandy över nästa generation också då det lär bli ca 5 % extra i vanliga applikationer per arkitektur även i fortsättningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Min 2600K i 4,8GHz presterar som en 4770K i 4,4GHz. DÄR gör det verkligen skillnad. Det handlar ändå om typ 25% högre prestanda, något som är väldigt enkelt att skaffa med lite tweaks. Då är min 2600K också snart 3½ år gammal. Så varför ska man INTE lägga lite pengar extra för en K-processor? Speciellt när det handlar om 4790K som är högre binnad än jesus.

Läs inlägget ovanför. Just 4790K är lite speciell eftersom den kommer med rätt mycket högre frekvens från början så där hade jag nog prioriterat annorlunda. Fast då hade jag varit ute efter den högre grundfrekvensen primärt. Sen varierar priserna en del. Ibland är K-modellerna billigare än de utan K och då finns det ingen anledning att inte köpa dem. I mitt fall skilde det en del pengar och jag byggde på en tight budget. Men om du kan tänka dig att sponsra mig med mellanskillnaden nästa gång så tar jag gärna en K-modell. Deal?

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Läs inlägget ovanför. Just 4790K är lite speciell eftersom den kommer med rätt mycket högre frekvens från början så där hade jag nog prioriterat annorlunda. Fast då hade jag varit ute efter den högre grundfrekvensen primärt. Sen varierar priserna en del. Ibland är K-modellerna billigare än de utan K och då finns det ingen anledning att inte köpa dem. I mitt fall skilde det en del pengar och jag byggde på en tight budget. Men om du kan tänka dig att sponsra mig med mellanskillnaden nästa gång så tar jag gärna en K-modell. Deal?

Ingen deal! Det är mest användbart för att se att man inte behöver uppgradera så ofta. Lite klock fixar allt!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

kan man få tips på sommarens laptop oxå?
en släpbar och en bärbar. billigt alternativ och ett dyrare
vore super!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Så jag är lat och korkad för att jag ansåg att 10 % lägre pris på en väldigt tight budget var värt det? Jag gjorde också antagandet att det var större chans att jag skulle leka med virtuella maskiner så jag fick lite nytta av den funktionaliteten som saknades på K-modellen. Men det var visst lathet.

Det är inte ens i närheten av vad jag skrev. Jag skrev att man är lat om man inte klockar en K-processor för att man "inte orkar".

Om du faktiskt behövde VT‑d är det naturligtvis en helt annan sak, och om du läser mitt inlägg igen ser du nog att jag absolut inte skrev någonting som överhuvudtaget kan tolkas som att man är lat för att man har nytta av VT‑d och därför väljer en låst CPU.

Citat:

Jag har andra prioriteringar än du har och jag uppskattar inte riktigt att bli kallad för lat bara för att du sitter och gissar lite hur jag resonerade när jag byggde min dator. Jag prioriterar till exempel ljudnivå väldigt högt och då ingår strömförbrukning i det. Verkar vara långt ifrån så enkelt du vill då det till om man vill överklocka och fortfarande ha kvar strömsparfunktionerna. Att sätta en konstant spänningsnivå och sedan pilla på multipliern är inte ett alternativ. Jag har haft datorn i snart två år och har fortfarande inte saknat överklockning. Funderade däremot på att se om jag kunde dra ner spänningen lite på grafikkortet men orkade inte pilla med det.

Det går att klocka utan att datorn måste bli högljudd för det. Energisparfunktionerna behövs inte för att hålla en låg ljudnivå. Om du ändå väljer att göra det valet kan ingen hindra dig eller säga att du gör fel, men, återigen, min rekommendation av en K‑modell är baserad på den genomsnittlige gamern, som är inte är jätteinsatt och därför inte är lika benägen att göra ett såpass medvetet val.

Du nämner också att du byggde på budget. Om du då valde en Core i7 tänker jag att du borde ha haft råd med en 3770K.

Citat:

Den dagen min CPU blir en seriös flaskhals kommer resten av systemet också vara i behov av en uppgradering. Precis som min Q9450 inte hade hängt med även om jag hade överklockat den för att resten av plattformen inte var så kul längre. När det är dags för ny dator kommer den innehålla DDR4, antagligen PCIe 4.0, M.2/SATA express och då självklart stöd för NVMe och så vidare. Nästa gång jag uppgraderar kommer det med största sannolikhet vara för att jag vill uppgradera hela plattformen och inte specifikt processorn.

Okej, ja, du har nog rätt i att det är så för många, men för andra kan det vara så att processorprestandan tryter utan att man vill köpa en ny plattform. Har många vänner som sitter med Yorkfield eller Lynnfield och inte känner något som helst behov av att uppgradera plattformen, men som har brist på CPU-prestanda. Återigen: gemene gamer – du har ju till och med Entusiast som titel, så du faller definitivt inte inom den kategorin.

Citat:

Sandy har hängt med i tre och ett halvt år nu och de som sitter på en sådan har fortfarande inget problem med CPU om de inte kör två väldigt kraftiga grafikkort men då sitter de antagligen på en s2011 ändå. Så som utvecklingen ser ut kommer de kunna sitta kvar på Sandy över nästa generation också då det lär bli ca 5 % extra i vanliga applikationer per arkitektur även i fortsättningen.

Ett av de märkligaste resonemangen jag sett. För det första finns det fler som kör två grafikkort på 1155/1150 än på 2011. För det andra finns det ingen som helst logik i att man skulle ha större problem med CPU-prestanda om man kör två grafikkort, eller vice versa. Man behöver exakt lika mycket CPU-prestanda oavsett GPU-konfiguration.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

TV-apparater har väl ofta tramsigt mycket input lag? Och med "spelskärm" tror jag Amerus menar 120+ Hz.

Inga problem att spela på min plasma tv.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Revidering av budgetpaketet

Det har framkommit att Asus B85M-E levereras med en äldre version av UEFI, som inte fungerar med Intels senaste processorer Haswell Refresh. Den som planerar att införskaffa detta moderkort i kombination med Core i5-4690K måste ha tillgång till en äldre processor ur generation Haswell för att kunna uppdatera UEFI till den senaste versionen.

Till följd av detta uppdaterar vi budgetpaketet och byter ut moderkortet till Asrock Z97 Anniversary, som ger den fullfjädrade kretsen Intel Z97 och fri tillgång till överklockning för cirka 150 kronor extra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Strömkablar till grafikkortet

Ber ödmjukast om hjälp här. Har köpt sommarpaketet med vissa modifikationer. Fråga om grafikkortet. Det finns en 8pins och en 6pinskontakt på grafikkortet. Till nätagget följer med kabel som har dubbla 6+2 i kort-änden. Behöver jag 2 såna kablar, en för 6+2 till 8pin och en till 6pin, eller räcker det med den här dubbla?
Kopplar jag med en kabel till både 8pin och 6pin så får jag inte bild. Lysdioder på kortet lyser grönt, men ingen bild. Kopplar jag bara in 6+2 så får jag bild, men då genom moderkortets grafikkrets.