Bra utbildning för Projektledning?

Permalänk
Medlem

Bra utbildning för Projektledning?

Jobbar idag som IT-ansvarig på ett relativt stort företag, kontor i 12 länder. Och har ofta känt att jag vill bredda min kompetens med fördjupade kunskaper inom projektledning. Söker nu utbildningar man kan gå på distans som är givande och meriterande, utbildningen kan vara på svenska och engelska, helst på distans men inget krav.

Tar gärna emot tips, har sökt endel men det är en djungel, finns helt sjukt mycket.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kände lite att jag ville få mer kunskap om detta också, sökte i våras till Praktisk Projektledning på Stockholms Universitet (7.5HP)
http://dsv.su.se/utbildning/alla-utbildningar/distans/projekt...

Av vad jag läst hittils är det bra.. men ger iallafall mig lite mer kött på benen innan man vill gå vidare till utbildningar min arbetsgivare får stå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jobbar idag som IT-ansvarig på ett relativt stort företag, kontor i 12 länder. Och har ofta känt att jag vill bredda min kompetens med fördjupade kunskaper inom projektledning. Söker nu utbildningar man kan gå på distans som är givande och meriterande, utbildningen kan vara på svenska och engelska, helst på distans men inget krav.

Tar gärna emot tips, har sökt endel men det är en djungel, finns helt sjukt mycket.

Jag gissar att du redan har en examen sedan tidigare, och i så fall har Karlstads universitet ett magisterprogram i projektledning som kanske kan vara lämpligt. 60hp, behörighet genom tidigare examen inom valfritt ämnesområde. Programmet går både på campus och distans, helfart och halvfart. Nästa antagningsomgång för distans på halvfart är VT15.

Jag har inte själv gått det, men har hört bra saker om det från tidigare studenter. Den allmänna uppfattningen verkar vara att det är rätt så praktiskt inriktat, och att det därför upplevs som användbart i yrkesutövningen sedan, men att det följdaktigen också är litet mindre fokus på det vetenskapliga elementet.

Har du inte en examen sedan tidigare har Karlstads universitet också ett kandidatprogram i IT, projektledning och affärssystem som låter som att det passar; även här på distans.

Karlstads universitet har även uppdragsutbildningar inriktade mot projektledning, dock framförallt mot offentlig sektor. Om din arbetsgivare också är med på banan finns det alltså även genom detta möjlighet att hoppa på (eller till och med skräddarsy) projektledningskurser för dig.

Jag har även gått kusen som ToBeAs* talar om, och den var faktiskt rätt bra. Den är till stor del upplagd kring praktiska "case", där du får agera projektledare i olika faser av projekt; upprätta projektplaner, hantera oförutsedda händelser och liknande. Den åstadkommer mycket för att vara 7.5hp, men är trots allt bara 7.5hp ändå i slutändan. Det handlar dessutom om en introduktion till projektledning, så om du redan har arbetat med det ett tag kommer det mesta sannolikt att verka litet överflödigt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jobbar idag som IT-ansvarig på ett relativt stort företag, kontor i 12 länder. Och har ofta känt att jag vill bredda min kompetens med fördjupade kunskaper inom projektledning. Söker nu utbildningar man kan gå på distans som är givande och meriterande, utbildningen kan vara på svenska och engelska, helst på distans men inget krav.

Tar gärna emot tips, har sökt endel men det är en djungel, finns helt sjukt mycket.

http://www.ait.gu.se/utbildning/Program/it_management

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1