Hårddisken är "borta" efter ominstallation.

Permalänk

Hårddisken är "borta" efter ominstallation.

Hej

Har fått ett lite skummt fel efter att jag bytt moderkort och gjort en ominstallation av win7 64-bit.

Mitt förra moderkort dog av okänd anledning så ett nytt installerades. Men efter ominstallationen så har jag problem med att få kontakt med min andra SSD.
C: funkar utan problem men D: syns bara ibland. Det kanske ska tilläggas att jag aldrig har haft problem med denna disken tidigare, en Corsair Force 60GB.
Problemen artar sig lite olika:
* Senario 1: Syns inte i BIOS men dyker senare upp i utforskaren.
* Senario 2: Syns varken i BIOS eller i utforskaren
* Senario 3: Syns i BIOS men inte i utforskaren

Jag har aldrig problem med C:, denna fungerar varje gång.

Följande har testats:
* Bytt SATA kabel
* Bytt SATA port på moderkort (även testat att byta port på båda diskarna för att se om felet följer med)
* Testat annan strömkabel till disken

Det skumma är att om disken inte finns med varken i BIOS eller utforskaren, drar jag ur SATA kabeln och stoppar i den igen så dyker disken upp i utforskaren och fungerar sen felfritt. Så den fungerar bevisligen fast bara när den själv vill...

Några ideer vad detta kan bero på? Kan det vara så illa att min disk håller på att dö?
Kan tilläggas att den fick nått frispel igår när det helt plötsligt inte gick att skriva till den, det gick att gå in i den i utforskaren och titta i mapparna men programmet klarade inte av att spara data till disken.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem

Hur gammal är disken?
Jag har själv en sån disk och minns att jag hade endel problem i början men det var frysningar mest när jag använde den. Rätt random. Många hade det problemet men sen släppte corsair nåt slags uppgraderingsprogram och firmware. Efter det var allt bra.
Har du gjort nån slags uppdatering av firmwaren på den? Om inte så testa det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Uppdatera firmware på disken. Äldre sandforce-diskar har många problem som verkar lösas hela bunten med nyare firmware.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Uppdatera firmware på disken. Äldre sandforce-diskar har många problem som verkar lösas hela bunten med nyare firmware.

Håller helt med LemonIllusion här, gör backup (när du får tag i den) och sen uppdatera firmware, använd typ low level format tool och rensa den helt (0:a hela disken) efter också, så att den helt nollställs.
Jag hade problem med en Vertex3 här om dan, men massa skumma fel. Jag gjorde exakt så, uppgradera FW och sedan total nollställning. Nu fungerar disken kanon igen.

Permalänk

Nej jag har faktiskt inte gjort nån firmware update, ska testa detta.

Lyckades få upp den nu så ska passa på att köra över allt till min NAS och göra en uppdatering sen.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk

Lyckades inte kopiera til Nasen, disken försvann efter ca 10 min kopierande...testade flera gånger med samma resultat.
Fick köra över det till min andra SSD först och sen över till Nasen, detta fungerade utan problem.

Hittade ingen nyare firmware utan gjorde istället en omformatering av disken. Efter detta verkar det som att den fungerar igen...kopierade fram och tillbaka mellan d: och Nasen i drygt en timme utan problem. Kankske man vågar hoppas att problemet är borta nu...?

Har aldrig varit med om att man måste omformatera en hårddisk efter byte av moderkort...kan detta bero på att jag tidigare hade windows installerat på denna?
När jag skaffade ny SSD fick Corsair disken bli lagringsdisk, kan detta bero på att jag lät windows ligga kvar på denna under tiden jag installerade på min nya SSD? Och sen bara deletade windows mappen?

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk

Ta det försiktigt med den disken nu, inget viktigt där. Den kan mycket väl vara på väg ut. Har upplevt liknande symtom med döende diskar ett flertal gånger, dock aldrig ssd.

Permalänk
Medlem

Har du otur så har du sprungit på det här:

http://www.overclock.net/t/1413096/first-generation-sandforce...

Jag råkade ut för väldigt liknande problem som dig och provade allting man kan tänka sig, både bios- och firmwareuppdatering, innan jag insåg att jag aldrig kommer få det att fungera och köpte en ny ssd istället. Hade också en gammal Corsair Force, dock 120GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

Hittade ingen nyare firmware utan gjorde istället en omformatering av disken. Efter detta verkar det som att den fungerar igen...kopierade fram och tillbaka mellan d: och Nasen i drygt en timme utan problem. Kankske man vågar hoppas att problemet är borta nu...?

Har aldrig varit med om att man måste omformatera en hårddisk efter byte av moderkort...kan detta bero på att jag tidigare hade windows installerat på denna?
När jag skaffade ny SSD fick Corsair disken bli lagringsdisk, kan detta bero på att jag lät windows ligga kvar på denna under tiden jag installerade på min nya SSD? Och sen bara deletade windows mappen?

Det går att flytta Windows mellan moderkort, men det rekommenderas inte. Och OM du ska, bör du använda program som typ "Acronis universal restore". Den tar bort all gammal hårdvaruinfo och nollställer det så att säga.

Eftersom du inte kunde läsa ordentligt från disken vågar jag tro att den haft problem.
Om du gjort som jag föreslog med low level format, på hela disken, så bör den vara relativt återställd. Den har då skrivtestat sig själv och om den hittat defekta celler, tagit dem ur drift. Detta är normalt i en SSDs livslängd.
Problemet är, när den väl börjar få fel (i större mängd) så sjunker hastigheten fort och pålitligheten lika fort.

Jag har en gammal Corsair P60 som jag fick pensionera från systemdisk ett tag tillbaka för den helt enkelt inte var 100% pålitlig längre. Den föll dock inte ur BIOS, utan fick lite läsfel en gång då och då.
Jag använder den fortfarande dock, men som Temp/Swap och Eboostr Cache disk. Den info som läggs på den är tillfällig och läsfelen uppstår ofta när data har legat för länge, vilket inget detta gör. Så den fungerar bra än till det syftet.
Om din är av den första Performence generationen (jag antog att det var Performence 3 först), så är den nog närmare slutet av sitt liv. Du kan ju kolla med Crystal Disk Info, SMART stats. Då borde du få en uppfattning om den har använt mycket av sina reservsektorer eller vad som pågår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

Lyckades inte kopiera til Nasen, disken försvann efter ca 10 min kopierande...testade flera gånger med samma resultat.
Fick köra över det till min andra SSD först och sen över till Nasen, detta fungerade utan problem.

Hittade ingen nyare firmware utan gjorde istället en omformatering av disken. Efter detta verkar det som att den fungerar igen...kopierade fram och tillbaka mellan d: och Nasen i drygt en timme utan problem. Kankske man vågar hoppas att problemet är borta nu...?

Har aldrig varit med om att man måste omformatera en hårddisk efter byte av moderkort...kan detta bero på att jag tidigare hade windows installerat på denna?
När jag skaffade ny SSD fick Corsair disken bli lagringsdisk, kan detta bero på att jag lät windows ligga kvar på denna under tiden jag installerade på min nya SSD? Och sen bara deletade windows mappen?

kör inte bara formaten.. skulle kört en SSD erase med.. googla how to secure erase SSD with parted magic

Visa signatur

Citera för svar!